Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No miltä osin?
Tilanne nyt:
Ihan paska G toimii, Salama ei pääse edes pöksyyn saakka.
No miltä osin?
Sopii "pohjoismaiseen mini-Natoon" kuin nyrkki silmään. F-35 on aikuisten lelu, meidän poliittisen aseman huomioiden Gripen on täysin riittävä.
Sori, en voinut vastustaa kiusausta.
Gripenin hyväksi puoleksi voinee laskea sen kääntyvän tutkan, pienemmät huoltokulut (kevyempi ja luultavasti yksinkertaisempi ---> luultavasti myös halvempi huoltaa) ja ruotsalaisuudesta seuraavat synergiaedut yhteistoiminnassa (mahdollinen toiminnan siirtäminen Ruotsin maaperälle sota-aikana jne.). F-35 olisi tietysti yhteistoiminnan kannalta parempi, jos olisimme USA:n kainalossa (tyyliin Japani/Korea/Australia) tai Natossa, mutta kun emme ole.
Ovatko nuo muutamat edut sitten riittävän suuria, jotta Gripen olisi kokonaisuutena parempi kone kuin F-35? Epätodennäköistä, mutta jätän lopullisen arvioinnin ilmavoimien huoleksi.
Varmaan tiedät kysymättäkin, kun olet kuitenkin alaa seurannut?
No ei kyllä mieleen tule yhtään asiaa jossa Gripen NG olis parempi! Mahdollisiin kustannuksiin liittyvät kysymykset ovat toki auki eikä niitä ole helppo laskea, mm. MLU päivityskustannukset tulevaisuudessa ovat täysin arvauksien varassa.
Kaikissa vaihtoehdoissa kustannukset ovat arvailujen varassa. tällä hetkellä tiedetään että ne ovat noin 400% pienemmät kuin mitä F35:ssa.No ei kyllä mieleen tule yhtään asiaa jossa Gripen NG olis parempi! Mahdollisiin kustannuksiin liittyvät kysymykset ovat toki auki eikä niitä ole helppo laskea, mm. MLU päivityskustannukset tulevaisuudessa ovat täysin arvauksien varassa.
Muistan muuten, kuinka Gripeneitä putosi taivaalta ainakin lentonäytöksessä. Se oli Ruotsille äärettömän noloa. Muistan myös sen kuinka Esson baarissa naureskeltiin samalla tavalla kuin mitä tietäjät nyt naureskelee F-35:lle. Montako F-35 -konetta on muuten pudonnut? Aivan. Ehkä se on ihan turvallisuuskysymys kehitysvaiheessa olevalle koneelle että sen äärikuormitustilanteita rajoitetaan ja näitä "envelopeja" laajennetaan järjestelmällisesti. Niin ei koneita putoilekaan siten kuten Gripeneitä tipahteli.
Ihmettelin aina Gripenille naureskelua: samaan aikaan Suomessa menetettiin kaksi prototyyppiä ja 3 ihmishenkeä tavallisen harjoituskoneen kehittelyssä. Ei ollut paljon varaa naureskella.
FBW-järjestelmien kehitys oli 25 vuotta sitten vielä vähän heikommissa kengissä kuin nykyään. Yksi YF-22 menetettiin samanlaisessa onnettomuudessa kuin Gripenin ykkösproto, epäilemättä hankittu kokemus on ollut F-35:n kehityksen eduksi tässä suhteessa.
Kaikissa vaihtoehdoissa kustannukset ovat arvailujen varassa. tällä hetkellä tiedetään että ne ovat noin 400% pienemmät kuin mitä F35:ssa.
Eivät ole ei. Mitenpä sitä semmosia vielä koneesta jota ei ole edes olemassa.Tietääkseni SAAB ei ole kykenyt esittämään mitään tarkkoja lukuja Gripen NG:n käyttökustannuksista saatika hinnasta (mainospuheiden ulkopuolella) ja militaryphotos foorumilla tanskalaiset kertoivat että kun paikalliset viranomaiset kyselivät numeroiden perään SAABin edustajat eivät sellaisia pystyneet esittämään. Myöhemmin vetäytyivät koko kisasta.
Niin en tiedä, vaihtoehtojen puuttuessa onhan sekin yksi vaihtoehto.Mielenkiintoista jos tarkoituksena olisi korvata koneet lähitulevaisuudessa. Vai olisiko kyse elinkaaren pidentämisestä? Hamaan tulevaisuuteen. Voisi olla hyväkin vaihtoehto.
Viestiisi voisi täydentää, että esim. Gripen ja kaikki uudet hävittäjät tehdään tarkoituksella epästabiileiksi. Jos tietokone ei pysy mukana ohjauksessa, koneet tulevat saman tien alas. Maallikko voisi kysyä, että miksi näin? Syy on sama, kuin miksi koneet trimmataan taitolentoon epävakaiksi - kone on ketterämpi reagoimaan ja on koko ajan "näpeissä". Ei ole mitään autonratin keskialueen ohjaustuntuman epämääräisyyttä.
Gripenissä oli aluksi ongelmana se että ohjaus oli liian herkkä: saattoi helposti käydä niin että lentäjä alkoi korjaamaan liikkeitään ja kone reagoi odotettua nopeammin -> lentäjä oli koko ajan "liikkeen myöhässä" korjausliikkeissään. Ilmiö oli aikoinaan aika yleinen ja se tunnetaan lontooksi nimellä Pilot Induced Oscillation.