Raveni
Greatest Leader
Tuossa pdf grippen NG:stä..
http://www.saabgroup.com/Global/Doc...en/Technical brochure, Gripen NG, English.pdf
http://www.saabgroup.com/Global/Doc...en/Technical brochure, Gripen NG, English.pdf
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Okei, kiitos tarkennuksesta. Heitin oman luvun käsivaralta.
Tosin mieleen kyllä tulee, että voiko se olla vain 0,0015 m^2? Kun F-22 oli liian stealth vientimarkkinoille, niin voisi kuvitella, että F-35:n pitäisi olla paljon vähemmän stealthimpi. Vielä kun huomioidaan F-35:n sensori-integraatiot ym., niin siinähän on melkein kehittyneempi kone kuin F-22, jos tuo 0,0015 m^2 pitää kutinsa, eikö? Ja sitten F-35 saa myydä vientimarkkinoille?! Logiikka?
Hiton marmorikuulat ja golfpallot!
AESA on mm. koneissa F-18E/F, F-15C, Typhoon, Rafale, Su-35 jne. Osa näkee laajemmalle, osa kapeammalle. Tuo on vain yksi asia kokonaisuudessa, muullakin on merkitystä.AESA-tutka, joka näkee myös takaviistoon ja kykenee aistimaan passiivisesti
Löytyy myös monista nykyisistä koneista.
? Tota, ne on olleet jo Vietnamissa eli ehkä tarkoitat jotain muuta kuten integroitua ELSO-järjestelmää? Sekin tosin löytyy jo uusista nykykoneista.Tutkavaroittimet
Väittää kuka? SAAB? Vailla vahvistusta siis.Muut säteilyhavainnointilaitteet (ilmeisesti tehokkaimmat maailmassa)
Löytyy myös meidän F/A-18 koneista (AN/ALQ-165) tosin se on paska mutta kuitenkin..Häirintälaitteistot
Mitä tarkoitat "ei yllätetä"? Koneessa ei ole samanlaista elektro-optista järjestelemää joka havaitsee passiivisesti hyökkäävät koneet kuten F-35:ssä. Gripenin vastaava ei pysty maalittamaan, seuraamaan yksittäisiä maaleja ja lukittumaan niihin jatkuvasti ja 360 asteen suunnassa lähellä ja kaukana.Elektro-optinen ympärikatsova järjestelmä (lähinnä ohjusten seurantaan) - vähän kuten F-35 DAS, mutta ei ole yhtä kehittynyt eikä yhtä pitkälle integroitu. Mutta silti, Gripeniä ei yllätetä
Sama ominaisuus löytyy nykyisistä koneista ja etenkin F-35-koneesta joka kykenee viestimään usean eri protokollan linkeillä mm. MADL ja Link-16. MADL on huomaamaton eikä sitä havaita kuten normaalit yhteydet.Kyky jakaa ja yhdistellä tietoa monipuolisesti saman koneen eri sensoreista, parven muilta koneilta ja muista lähteistä
Huom! VAIN ETUSEKTORISSA! Nuo ovat arvioita ja Gripen täyttää tuon vain ilman mitään kantamuksia. Joka tapauksessa F-35 on huomattavasti huomaamattomampi edestä ja erityisesti muistakin suunnista tulevalle säteilylle. F-35 kantaa aseita ja polttoaineensa pääosin sisäisesti joten drag=0 ja häive ei ole kompromissi.aljaan koneen tutkaheräte on < 0,1m2. F-22 ja F-35 jälkeen uusi Gripen on yksi heikoiten tutkassa näkyvä. Käytännössä pääosa lastatun koneen herätteestä tulee ulkoisista ilmatorjuntaohjuksista
Vielä vahvistamatta. Todennäköisesti kyllä hyvä ohjus.Meteor-ohjukset mahdollistavat paremman osumatodennäköisyyden BVR-kantamilla kuin Amraam
Niin pystyy myös meidän nykyinen Hornet. Maatutkilta ja muilta koneilta se saa tiedon maalista ilman oman tutkan käyttöä. Tuo ei ole uusi juttu vaan taktinen ominaisuus 4-gen. koneissa ja aktiivista tutkahakua käyttävien ohjusten etu.--> Uusi Gripen pystyy havaitsemaan viholliskoneet ja ampumaan ohjukset, ilman että sen tarvitsee välttämättä käyttää edes tutkaa
Ei ole edelleenkään häivekone, usko jo! Pelkkä passiivisena pysyminen EI TAKAA SELVIYTYMISTÄ TULEVAISUUDESSA JOS EI OLE TODELLISTA HÄIVEKYKYÄ! Stealth pitää olla sisäänrakennettu alusta alkaen eikä sitä voi lisätä myöhemmin millään add-on kitillä. Ei SAAB ole koskaan markkinoinut NG-mallia häivekoneena vaan enemmän väittänyt häiveen olevan turhaa eikä Gripenin tarvitse siksi olla sellainen (viis siitä mitä muut sanovat + kokemukset taisteluista).--> Gripeniä on verraten vaikea havaita, koska se on passiivinen ja tutkaheräte on pieni
Gripen voi lentää kulmittain tai viistoon pois maalista mutta ei voi kääntyä kokonaan maalin nähden kun tutka ei (tietenkään )näe taakse. Samaa "optimointia" harrastavat kaikki aktiivista tutkahakua käyttävät ohjukset ja niiden osumatarkkuus riippuu siitä kuinka kauan linkillä tulee tietoa maalista ennen ohjuksen oman tutkan käynnistymistä. Kaikki nuo ohjukset säätävät lentorataansa linkin tietojen perusteella ja ovat "älykkäitä". Meteor on toki pidemmän kantaman omaava ohjus kuin rakettimoottoria käyttävät ohjukset ja sen moottori toimii loppuun saakka.--> Gripen on erittäin vaarallinen vastustaja BVR-kantamalla, koska kone pystyy lähettämään ohjukselle päivitettyä tarkkaa sijaintitietoa lentäessään poispäin uhasta, samalla kun Meteor pystyy optimoimaan lentämisensä ja säästämään polttoainetta loppuliikehdintää varten
Ilmiselvästi koska F-18C/D:n ja Gripen NG:n välissä on yli 20 vuotta kehitystä. Olisin hämmästynyt jos näin ei olisi. NG on tosin vain päivitetty C-malli kuten F-18E/F (tai Advanced-versio). Tuo toteama ei kyllä perustele miksi valinta olisi Gripen ennen muita...--> Siinä missä Hornet oli parempi kuin Gripen A/B ja ilmeisesti about yhtä hyvä kuin C/D, niin uusi NG kyllä voittaa Hornetin selkeästi.
Luvuilla 0,0015 ja 0,0001 m2 F-35n havaintoetäisyys on yli tuplat joten on kai siinä jonniin verran eroa. Mutta nää on vaan tällasia teoreettisiä lukuja ja kun lähtötiedot on mitä on niin ei näihin hirveesti kannata luottaa.
1. Paljon tulee sinultakin väittämiä vaikka nuo listaukset ovat osin vailla vahvistusta. 2. Ikäänkuin muista koneista ei löytyisi noita ominaisuuksia.
Tämä lainaus tuolta sinun postaamastasi "Gripenblogs"- linkistäsi kertoo miten harhainen on ruotsalaisten kuvitelma nykypäivän ilmasodasta:
The Gripen NG Offensive Counter Air (OCA) missions can be utilized in certain situations when initiative is to be maintained.. OCA missions can be conducted either to deny usage of the enemy’s own air bases or to engage the enemy fighters over its own territory in Fighter Sweeps.
The Gripen NG capabilities allow it to sneak through enemy territory and strike its bases.
Kukahan muu uskoo tuota hölynpölyä että 4-gen. hävittäjäkone kykenee tunkeutumaan esim. Venäjän ilmatilaan hiipimällä?! A2/AD- alueellakaan edes USA ei usko että sen uudet häivekoneet voisivat olla täysin koskemattomia ilman kovaa elektronista häirintää, UCAS:a, avaruustiedustelua ym.....mutta ruåtsin poikien Aarnikotkapa pystyy!
On tietysti mahdollista että ruotsalaisten "maailmanpelastusskenaariossa" on tuo kaukainen afrikan tasavalta jota sisällissota uhkaa eli tyypillinen banaanisota. Onhan tuo Gripenin mainoskin tehty siitä näkökulmasta joten sopinee tuonne....
Tuokin kuulostaa oudolta. Ymmärtääkseni F-22 oli haluttu usean asiakkaan toimesta (Israel, Japani, muita?). Silloin tällöin väläyteltiin mahdollisuutta vientiä varten downgradetusta mallista, jonka luulisi olleen ihan helppo toteutetteva, jos stealthia ei olisi tarvinnut heikentää tuon enempää, että olisi päästy F-35:n tasolle. Joko F-22 on paljon stealthimpi kuin luullaan tai sitten F-35 on heikompi häiveominaisuuksissa kuin LM haluaa esittää.
AESA on mm. koneissa F-18E/F, F-15C, Typhoon, Rafale, Su-35 jne. Osa näkee laajemmalle, osa kapeammalle. Tuo on vain yksi asia kokonaisuudessa, muullakin on merkitystä.
Löytyy myös monista nykyisistä koneista....
jne...
Et taida ihan käsittää minkälaisista luvuista on kyse. Jos F-35 havaitaa 50 km F-22 havaitaa <25 km ja Gripen taas >100 km päästä. Eli kyllä siinä on aika mielettömistä eroista kyse.
+ Ei ole mitään takeita, että kone olisi valmis kun ilmavoimat aloittaa hornettien korvaamisen.Gripen NG:stä ei ole vielä juurikaan kunnollista verifioitua tietoa, eikä kone ole valmis. Ilmeisesti kuitenkin kehitystyö mennyt ok.
+ Ei ole mitään takeita, että kone olisi valmis kun ilmavoimat aloittaa hornettien korvaamisen.
Paska? Millä tavalla?Löytyy myös meidän F/A-18 koneista (AN/ALQ-165) tosin se on paska mutta kuitenkin..
Gripen NG vs F-35 (vs Hornet)
Ok, eli, yleisön pyynnöstä - vertailu näiden koneiden kesken.
F-35 parempi
Gripen parempi
- Heikompi näkyvyys tutkassa (jos F-35 ei kanna lähitaisteluohjuksia)
- DAS
- Tutka on tehokkaampi
Molemmat about yhtä hyviä
- Tutka näkee takaviistoon
- Pienempi
- Kevyempi
- Parempi aerodynamiikka (F-35 on "tuhti"), vaikka jos Gripen lastataan täyteen ohjuskuormaan, niin ero tasoittuu
- Nopeampi
- Kykenee supercruiseen ilmataisteluvarustuksessa
- Alhaisempi siipikuormitus
- Edullisempi
- Alhaisemmat käyttökulut
- Parempi lento / huolto suhde
- Alhaisempi kiitoratavaade
- Soveltuu paremmin hajautetuille maantiekentille
- Kantaa mukanaan myös kaksi lähitaisteluohjusta (joita F-35 ei kanna, jos stealth halutaan säilyttää)
- Parempi IRST
- Sensorifuusio ja verkottuminen
- Teho-painosuhde
Nuo ominaisuudet joita täällä on nyt lueteltu puolin ja toisin ovat julkisistä lähteistä saatuja "mainoksia" aivan samaan tapaan kuin autotehdas lupaa suorituskykyä autolle. Todellisuudesta ne kertovat vähän ja koneiden välisistä eroista vielä vähemmän, varsinkin kun kumpikaan noista ei ole edes operatiivisessa käytössä vielä. Parempi jättää tähän koko spekulaatio.Ei, en ole missään vaiheessa väittänyt, että Gripenin ominaisuuksia ei olisi muissa koneissa, päinvastoin. Olen tuonut esille sitä, että kaikissa koneissa on kaikkia ominaisuuksia. Mutta, uusissa koneissa ominaisuudet ovat parempia. Käytännössä lähes kaikki F-35 ominaisuudet paitsi stealth ja DAS löytyvät myös Gripenistä. Jotain muita taas löytyy Gripenistä, mitä ei F-35:stä.
Mistä sinä sen tiedät? Oletko muka joku hävittäjäpilotti jolla on kompetenssia väittää noin? Olisiko pilotin koulutuksella väliä ja/tai taktiikalla?Joka tapauksessa, pointti oli, että F-15 olisi ihan yhtä hätää kärsimässä Gripeniä, kuin F-35 vastaan.
No mitä 34 vuoden takaiset tapahtumat liittyvät tähän päivään ja tulevaisuuteen tai ylipäätään Gripenin NG-malliin? F-15 ja F-16 koneet olivat tuoreita silloin mutta silti 4-sukupolven tuotoksia. Meinaatko että päivitetyllä 4-gen. koneella tehdään tänäpäivänä samoja temppuja? No toki Irakissa tai vastaavassa mutta minä yritän suhteuttaa nuo sepitykset Gripenin osalta kehittyneen vastustajan kanssa toimimiseen.Kyllä tuo on täysin mahdollista. Tutustu vaikka siihen, miten Israelilaiset tuhosivat Irakin ydinreaktorin aikoinaan.
Tuokin kuulostaa oudolta. Ymmärtääkseni F-22 oli haluttu usean asiakkaan toimesta (Israel, Japani, muita?). Silloin tällöin väläyteltiin mahdollisuutta vientiä varten downgradetusta mallista, jonka luulisi olleen ihan helppo toteutetteva, jos stealthia ei olisi tarvinnut heikentää tuon enempää, että olisi päästy F-35:n tasolle. Joko F-22 on paljon stealthimpi kuin luullaan tai sitten F-35 on heikompi häiveominaisuuksissa kuin LM haluaa esittää.
Nostan nyt jälleen kerran esille ne tietyn taajuuden tutkat, joita vastaan häive ei suojaa yhtä hyvin. Puolustaudun kuitenkin heti ja sanon, että häive ei ole turha. Ko. taajuusalueen tutkien epätarkkuuden takia häive suojaa edelleen asevaikutukselta - ohjusta ei kannata laukaista sillä perusteella, että hävittäjän sijainti tiedetään 10 kilometrin tarkkuudella. F-35 ei kuitenkaan pysy tällöin suojassa, vaan leikkii kuurupiiloa rajatulla alueella.
Lisäksi emme tiedä todellisuudessa sitä, kuinka kaukaa F-35 on havaittavissa. Virallista RCS-lukua ei tietääkseni ole annettu julkisuuteen, mutta monet arviot asettuvat jonnekin 0,01 m^2 luokkaan. IRBIS-E:lle annetaan 90 km havaintoetäisyys tuon kokoiseen maaliin (Wiki), mikä ei kuulosta ollenkaan hyvältä. Parempi tuo tietysti on kuin tulla havaituksi esimerkiksi jo 180 kilometrin päässä, kuten Gripenille voisi käydä. Mutta ei se hyvä ole, jos vihollinen näkee F-35:n edes 90 kilometrin päästä.
Ennen kuin joku lainaa Kenraali Panttivangin lausuntoja siitä, kuinka F-35 löylyttää F-22:n mennen tullen ja silmät sidottuna, viittaan Aviation Weekin kirjoitukseen.
Silloin oli 90-luku jne. Tänä päivänä F-22 olisi varmaan myyntilistalla valituille maille jos se olisi enää tuotannossa.
USAF:n kenraali Hostage sanoi syksyllä haastattelussa että F-35:n RCS on pienempi kuin F-22:lla. Ja miksi ei olisi? Onhan se uudempaa suunnittelua ja pienempi. Ja itseasiassa F-35:n häivemateriaaleja on myös käytetty F-22 päivityksissä.
Ennen kuin joku lainaa Kenraali Panttivangin lausuntoja siitä, kuinka F-35 löylyttää F-22:n mennen tullen ja silmät sidottuna, viittaan Aviation Weekin kirjoitukseen.
Now, we all know that a lot of things can go happen between the interviewee’s brain and the interviewer’s keyboard, but the idea that the F-35 is stealthier than the F-22 contradicts pretty much everything that has been said about the program for the past 20 years, including the reporting of my former colleague, the usually well-informed Dave Fulghum.
The statement is curious for other reasons. Nobody ever suggested in the program’s formative years that the goal was to beat the F-22's stealth - and indeed that would be extremely unlikely since the JSF was designed for export. Stealth, along with other requirements, was also subject to trades in the development of the final JSF requirement, and less important than life-cycle cost.
The geometrical basics of stealth -- sweep and cant angles, minimized small-radius curves and nozzle design -- favor the F-22, and everything anyone has said about radar absorbent materials for years has been about life-cycle cost rather than performance.
US NAVYn testeissä ALQ-165 ei saavuttanut tavoitteitaan eli jäi suorituskyvyssä laivaston vaatimuksista. Silti Sveitsi ja suomi olivat tehneet päätöksen hankkia laitteet koneiden suojaksi. Tosin suorituskykyvaatimuksia moitittiin liian koviksi ja ASPJ palasi myöhemmin tuotantoon. ASPJ ei tosin kynene harhauttamaan ilmeisestikkään monopulssitutkalla varustettuja järjestelmiä kuten SA-8.Paska? Millä tavalla?