No tämähän oli hyvin mielenkiintoista. Ehkä hiukan yllättävää siinä mielessä että ilmailukirjallisuudessa on mainittu Drakenin olleen huollollisesti työläs esim. MiG-21:een verrattuna mutta pääasiassa siinä ollaan kai viitattu vika-alttiiseen elektroniikkaan. Muissa suhteissa 'Ryskyn' sanottiin olevan aika mekaanikkoystävällisesti suunniteltu.
Gnatia olen kuullut väitettävän huollon kannalta painajaismaiseksi vaikka kone on sinänsä pieni ja periaatteessa simppeli, mutta se oli äärettömän tiukkaan pakattu ja kaikki järjestelmät mahdollisimman hankalasti saavutettavissa. Tiemmä brittikoneissa aika yleinen piirre.
Kuvasin tuossa ennen kaikkea huollon helppoutta perus apumekaanikon näkökulmasta. Toisaalta, pitää myös muistaa, että Draken oli silloin viimeistä kevättä käytössä. Lastentaudit, mitä elektroniikassa oli mahdollisesti hyvinkin ollut aikaisemmin, olivat jo varmasti hioituneet muutaman kymmenen vuoden aikana pois.
Kyllä sitä silti sattui muutaman kerran, että Draken-polle päätti jäädä lähtökarsinaan. Todennäköisesti tällöin oli kyseessä elektroniikka-ongelma, koska sitä ei oltu huomattu etukäteen tarkastuksissa. En muista, jäikö Hornet koskaan täysin viivalle, mutta muutaman kerran tuli kyllä vikakoodeja, joiden kanssa arvottiin pidempään, että lähteekö vai eikö.
Drakenilla myöskin jonkin verran nostettiin konetta pukeille ja säädettiin hydrauliikkajärjestelmiä ulkoisen voimavirran ja hydraulisyötön kanssa. Se oli siitä kivaa, että koneen järjestelmät toimivat (kone irti maasta), joten mekaanikkokin pääsi "lentämään"
Drakenin moottori oli kiinnitetty metallipannalla koneeseen. Kerran huomasin perusteellisemmassa tarkastuksessa, että moottori / panta-liitos oli irti.
Se pitää myös paikkansa, että Draken oli pieni kone. Kerran vaihdoin yhden lentotietokoneboxin, ja ne olivat todella ahtaasti ja hankalasti etulaskutelinetilan yläsivulla. Todella ikävä tehdä duunia pimeässä ja ahtaassa paikassa. Hornetissa ne ovat koneen ulkosivuilla, isojen luukkujen alla, käyttökorkeudella. Se on melkein verrattavissa hot-swapattavan serverin vaihtamiseen konesalissa, verrattuna Drakeniin.
Yksi asia, mikä Hornetissa oli huomattavasti miellyttävämpää, oli ahtimen tarkastus. Draken oli turbojet. Hornet sen sijaan muistaakseni kaksivaiheinen turbofan. Drakenin moottorin pyörivät massat olivat aika isot. Vaati vähän voimaa saada pyöriteltyä, ja sitten ei kannattanut jättää sormia väliin, kun sai pyörimään. Hornetin ahtimen pyörittely oli siihen verrattuna verrattavissa polkupyörän vanteeseen.