Minulla on ollut sen verran hyvä onni, että olen saanut täyden koulutuksen sekä Saab Drakenille että Hornetille ja saanut työskennellä molempien kanssa.
Kyse on kahdesta täysin eri aikakauden koneesta, mutta huollollisesta näkökulmasta voisin kommentoida muutamia asioita. Draken yleisesti ottaen oli paljon helpommin huollettava, vaikka Hornet käsittääkseni onkin ollut jenkkien ehkä helpoiten huolettava.
- Pienempi kone on nopeampi tarkastaa vaikka ero ei ihan koon suhteessa toki menekään
- Kaikki tarkastettavat mittarit löytyivät laskutelinetiloista. Hornetilla joutui aukomaan enemmän erillisiä luukkuja
- Drakenissa oli mittarit, jossa näkyy, mikä on tilavuus tai paine. Hornetissa paljon tarkastussilmiä, joita käytännössä joutuu taskulampun kanssa arvuuttelemaan, että onko tuo nyt täysi vai tyhjä
- Drakeniin voi polttoainetta dumpata kovalla paineella, ja kone ei ota enempää vastaan. Hornetissa oli polttoaineen virtausmittari, jota piti seurata ja laskea täyttöpainetta, kun rupesi täyttymään. En muista, mistä se olisi ruvennut kärsimään, jos ei olisi ollut huolellinen.
- Hornettiin ei saanut laittaa liikaa hydraulinestettä. Mutta, kun kone oli käynnistetty ja lentäjä oli testannut ohjainpinnat, jouduttiin hydraulinestettä usein lisäämään. Tämä tapahtui siis, kun kone oli käynnissä, ja hidasti lentoonlähtöä. Hydraulinesteen paine piti siis tarkastaa aina ennen kuin kone saattoi lähteä matkaan. Lisätäyttöä piti tehdä ehkä joka kolmas lähtö.*
- Hornetissa mittarit eivät olleet yhtä luotettavia. Niitä saattoi joutua takomaan ja naputtelemaan.
- Hornet on komposiittia, johon ei voi ruuvata suoraan ruuveja. Niinpä siellä on metalliupotukset ruuveille. Mutta ne ruuvit ja upotukset olivat todella kevyitä ja heppoisia. Piti ruuvata hitaasti ja huolellisesti. Muistan miettineeni, että mahtavatko kestää 30v.
Yhdessä asiassa Hornet oli parempi. Siinä tikkaat kulkevat koneen mukana. Jos Drakenin erillisiä metallitikkaita joutui kuljettamaan manuaalisesti pidemmän matkan, niin se kävi jo työstä (lentokentällä lyhytkin etäisyys on helposti sata metriä).
Joitakin muita eroja, jotka johtuvat enemmän koneiden ikäerosta
- Draken on patarautaa. Sen päällä saattoi kävellä missä vain. Hornetin päällä kävely oli rajoitettua ja siellä oli lisäksi " do not step - ylläripaikkoja"
- Draken oli hyvin matalalla. Siiven päältä saattoi hypätä alas. Mutta, siiven alla joutui konttaamaan. Hornetin siiven alla mahtui kävelemään, mutta tippumista koneen päältä piti varoa - olisi käynyt huonosti.
- Drakeniin täytettiin käynnistysturbiinia varten nestemäistä ruutia, joka oli ällöttävää myrkkyä.
- Drakeniin täytettiin myös happi. Hornetissa on OBOGS.
Näiden kokemusten valossa, sekä sen mitä sekä Gripenin että F-35 huoltoon on voinut etänä tutustua, arvioisin että Gripen on paljon helpompi huoltaa.
* On muuten uskomatonta, millaisia määriä hydraulinestettä hävittäjät käyttävät. Käytännössä sitä puskee ulos joka välistä. Vertaa tilannetta siihen, että joutuisit lisäämään autoon moottoriöljyä jokaisella tankkauksella.