Ilmavoimien tulevaisuus

Taisi olla tuo 2500 tuntia ja se riittikin maille, joissa hävittäjälentäjä lensi n. 100 tuntia vuodessa. Monissa länsimaissa hävittäjälentäjät lensivät 200-300 tuntia vuodessa joten tuo 2500 tuntia ei olisi riittänyt mihinkään vaan koneet olisivat olleet vaihtokunnossa noin 10 vuodessa tai jopa alle.Koneiden kustannusrakenne myös muuttui aika radikaalisti kun elektroniikkaa tuli yhä enenevässä määrin mukaan ja suorituskyvyn noustessa myös koneiden ja niiden komponenttien tuotantokustannukset nousivat reippaasti. Länsimaissa ja vähän jälkijunassa NL:ssä huomattiin että koneiden käyttöikää oli pakko hilata ylöspäin tai koneiden kokonaiskustannukset olisivat karanneet täysin käsistä. Nythän uudet koneet jo suunnitellaan useinkin vähintään 8000 tunnin eliniälle, jolla pitäisi pärjätä 30-40 vuotta.

Joo, sama trendi oli nähtävissä sota-aluksissa...kun 60-luvulla siirryttiin perinteisistä tykkihävittäjistä ohjushävittäjiin, niin alusten hinnat moninkertaistuivat. Vanhoissa Jane's-kirjoista voi joskus lukea miten uusien alusten hintoja kauhisteltiin.

1. Juuri tämänkaltaista pohdintaa toivoinkin, että mietitään, mitkä ovat karkeasti järkevän oloiset paikat koneille.

Gripenin koko tai paino eivät kuitenkaan ole merkittävästi kasvaneet. (kuva alla, tosin ilmeisesti kuivapaino kokonaisuudessaan nykyään laskettu lähemmäs 8 tonnia).

300 kilon painonnousu olisikin ollut äärettömän optimistinen ottaen huomioon miten isoja muutoksia koneeseen tulee. Vertailun vuoksi, F-16C oli noin tonnin painavampi kuin F-16A. Eurofighter on yli 1.2 tonnia ylipainoinen....

Gripenhän on menestynyt vientimarkkinoilla hyvin: sitä on myyty useampaan maahan kuin kaikkia aiempia Saabin hävittäjiä yhteensä. Tosin kappalemäärässä Draken on vielä edellä.
 
Huomionarvoisaa tuossa Gripen NG:ssä on se että se on hyvin samankokoinen ja painoinen kuin F-16C Block 50 (pituus, paino) mutta tehoa on yli 30 kN vähemmän (98 kN vs 131kN) joka on prosentuaalisesti todella paljon.

Juu, tosin Block 50 onkin "äkäisin" F-16 -variantti. Myöhempiin tuli lisää painoa. Tietysti uusimmassa Desert Falconissa on sitten taas voimakkaampi moottori. Selkeästihän Gripen on aina ollut teho/painosuhteessa F-16:tta heikompi. Tosin koneen rungon vastus lienee myös selkeästi pienempi, etenkin ylisoonisessa lennossa.
 
En tiedä onko tuollaisia 2007 vuodelta olevia kuvia järkevä postailla, tässä tuore kuva Saabin sivuilta ladattavasta brosyyristä:
bqy8ls3.png

Postasin sen kuvan, koska siinä ne erot olivat havainnollisesti olemassa. Uudempaa en valitettavasti ainakaan pikaisesti löytänyt. Huomautin itse, että se paino on 8t. Sitä en muistanut, että pituus on kasvanut metrillä. Hyvä huomio, kiitos siitä!

Onko jollakulla tietoa, mistä erityisesti pituuden kasvu on tullut, vai ihan yleisesti venytetty?

Joka tapauksessa, RPG:n kysymys oli, että onko Gripen NG kuluiltaan lähempänä Gripen C:tä, vai Typhoonia/Superhornettia, ja kyllä se ihan selkeästi on about siellä, missä kaaviossa onkin.
 
Se että jotain havaitaan ei tarkoita vielä että se voitaisiin tuhota. Ylipäätään vaikka mittaus etäisyydet ovat pitkiä niin niihin voidaan vaikuttaa häirinnällä. S400 on paperilla kova järjestelmä mutta ne maksimi kantamat ovat lähinnä matkustaja kone kokoluokan maaliin jolla on sen matkustaja koneen liikehtimis kyky, kun mennään grippenin tai muun hävittäjän koko luokkaan niin ne etäisyydet putoavat aika radikaalisti. Tähän päälle vielä tehokas häirintä niin ei se lentäminen suomessa mahdotonta ole vaikka ei stealth konetta olisikaan. Ja onhan se nyt jo tiedossa että naapurilla on kaukovalvonta tutkia jotka näkevät stealth koneet. Se ei kuitenkaan tarkoita että niihin voidaan vaikuttaa.
En ole väittänyt niin että voitaisiin tuhota jos nähdään. Tämähän se pointti X-aaltoalueen tutkahäiveessä on! Vaikka näet, et voi ampua...
Olen myös itse dissannut aina niitä jotka väittävät täällä että s-400 tuhoaa kaiken kärpäsestä härkäseen maan ja avaruuden välillä. Mitään maksimitorjuntaa tuolla systeemillä ei selvästikkään voida tehdä ainakaan hävittäjämaaliin mutta se on selvää että korkean suorituskyvyn järjestelmillä on vaikutusta siihen miten ilmavoimat operoivat oman rajamme sisällä. Se on muuttunut 20-30 vuodessa paljon. Nykyisellä Hornetillamme voidaan hyvinkin lentää ja operoida mutta rajoituksia tulee olemaan. Ilmatorjunta ja hävittäjätorjunta jakavat torjuntavastuun 10km:n korkeuden molemin puolen, siellä missä NASAMS toimii (NASAMS:n SL-AMRAAM maksimitorjuntakorkeus). Se on selvää että yli 10 km:n korkeudessa hävittäjä huomataan kaukaa ja sen tulittaminen S-400 järjestelmällä on mahdollista. Se mikä etäisyys on eli puhutaanko 100, 150 vai 200 km en tiedä mutta joka tapauksessa etäisyys on paljon BUK M1/2 pidempi. Häiveettömän koneen ainoa keino väistää valvontaa/ohjusjärjestelmää on alhainen lentokorkeus katveiden suojassa. En puhu mistään matalalennosta mutta esim. 1500 m korkeudessa voidaan pysytellä huomattavan paljon enemmän suojassa. Toinen tapa millä taktista haittaa voitaisiin vähentää (oper.lentokorkeuden muutos) olisi stand-off häirintä mutta siihen meillä ei ole soveltuvaa lavettia.

Tämä on juuri se asia, mitä olen koettanut selittää. Jopa F-16, joka ei todellakaan ole mikään häivekone, niin jo sillä ulkoinen kuorma muodostaa merkittävän osan, ehkä jopa suuremman kuin itse kone. Jos F-35:stä tai Gripen NG:stä on kyse, niin tämä ulkoisen kuorman merkitys vielä korostuu. Näin ollen vastaavalla tavalla ulkoisesti kuormattujen F-35:den ja Gripen NG:n havaintoetäisyys on käytännössä hyvin lähellä toisiaan, vaikka F-35 itse rungon osalta onkin tietysti stealthimpi.
Kannattaa nyt huomata millä ja miten kuormataan. Gripen joutuu kantamaan pääsääntöisesti mukanaan lisäsäiliöitä jotka eivät ole häive-optimoituja. F-35 ei tarvitse niitä jollei siitä tehdä pommikonetta. Myös BVRAAM ohjukset tuovat lisädraggia (vastusta) joka lisää pa-kulutusta= vähentää kantamaa joka vaatii lisää polttoainetta. F-35 on pitkälti vapaa näistä ja vaatisi korkeintaan AA-toimintaan jossain määrin 2 kpl AIM-9x ohjusta siipien kärkiinsä.
Vastaava ulkoinen lasti Gripen NG:llä olisi min.4 x BVRAAM, min. 1x PA-tankki (keskellä) ja 2 x IP ohjus. Selkeä ero vastuksessa ja tutkanäkyvyydessä.
JASSM-ohjus on itsessään häiveohjus joten sen kantaminen ei lisää hirveästi pinta-alaa ainakaan eteenpäin. Myös laukaisuetäisyys on niin pitkä että edes nykyisellä HN:llä ei ongelmia ilmatorjunnan kanssa tulisi.
Joitakin kysymyksiä
- Miksi suuret Euroopan maat edelleen luottavat Typhooneihinsa ja Rafaleihinsa? Miksi kyseisiä koneita edelleen myydään myös koko ajan uusiin maihin?
- Miksi Ruotsi ostaa itselleen uusia Gripeneitä? Jos se on täysin viraton 15 vuoden kuluttua, niin olisihan se aika edesvastuutonta toimintaa? Toki, Ruotsi on jo sitä osoittanut ;) Mutta, muutkin maat ostavat Gripeniä.
- Miksi US NAVY on tilannut Superhornetteja ihan näihin hetkiin asti?
- Kanadan ilmavoimat arvioi, että F-35 ei edes tällä hetkellä tarjoaisi kovin riskitöntä konetta? Harmi, ettei eri koneita sen tarkemmin yksilöity, mutta näinhän se tietysti on.
Rafalen ja EFA:n (EF 2000) kehitystyö on alkunut 1980-luvulla ja kehitystyö on ollut pitkä ja kallis kuten uusilla koneilla aina. Mitä muuta ne voivat tarjota asiakkaille kun tällä hetkellä aloittavien hävittäjäprojektien maaliin saattaminen tapahtuisi joskus 2030-luvun alussa(n. 15 v. min)? Eurooppa on puolustusmateriaalin osaltakin putoamassa kelkasta koska tuotekehitykseen ei santsattu kylmän sodan päättymisen jälkeen. Tuudittauduttiin kriisinhallintaan (kuten ruotsi) ja puolustusbudjettien alasajo merkitsi supistunutta puolustusteollisuutta ja näivettyneitä markkinoita. Toisin oli maailmanpoliisi USA:lla joka kävi valloitussotia ja santsasi jatkuvasti paljon uusiin ratkaisuihin joita kokemukset ohjasivat.

Ruotsi taas on perinteisesti ylpeä ja itsenäinen jopa fanaattisuuteen saakka. Rajoitetuin resurssein ruotsi saa aikaan huomattavia projekteja kuten oman sukellusveneaseen ja hävittäjän. On tosin hieman naiivia kuvitella että raha ei näkyisi esim. Gripen-projektissa. Häive on vain yksi asia joka vaatii rahaa. Ruotsin hallitus on joutunut tukemaan rahapulassa olevaa Gripen projektia budjetillaan enkä usko että Gripenkään koskaan tuottaa mitään, niin kustannustehokas se ei ole. Markkinan muruset Sveitsissä ja Brasiliassa eivät vielä kesää tee vaan jatkokehitys on hyvin riippuvainen muistakin markkinoista. Pelkkä ruotsalaisten uhoaminen ja diskuteeraaminen eivät vakuuta minua Gripen NG:n osalta.

Jos tuotetta pitää "myydä" myymällä ja selitellä jatkuvasti joka paikassa miksi ja miten kone kykenee samaan (oletettavasti) kuin F-35, ollaan metsässä.
Gripen on varmasti yhdessä paras: se on halpa lentää ja ylläpitää ja sitä jos jotain kyllä muistetaan mainostaa. Muistakaa miten käy sille joka ostaa "halvan ja hyvän": ostat ensin sen halvan ja senjälkeen sen hyvän.

US NAVY tilaa F-18E/F Block 2 konetta siksi että F-35 myöhästyy ja laivaston F-18 C/D ym. koneet ovat olleet kovilla jatkuvissa operaatioissa 2000-2010 luvulla. Konekantaa on uudistettava jatkuvasti kun käydän oikeata sotaa.
F-18E/F:llä on rooli toki tulevaisuudessakin US NAVYssä mutta se on adaptiivinen riippuen operaatiosta ja uhkasta. Kehotan perehtymään US NAVYN F-35 ja NIFC-CA (Naval Integrated Fire Control-Counter Air) tyyppisiin ratkaisuihin:http://thediplomat.com/2014/08/the-f-35-vs-the-vhf-threat/
Entä, miksi USA:n NAVY, joka jo valmistelee seuraavan sukupolven konetta, kommentoi seuraavaa?
Sitä kommentoi yksi mies eli laivaston operaatiopäällikkö joka on sukellusvenemies ;) Sitäpaitsi tuo lause puhuu enemmän lämpöjäljestä ja viittaa 6.gen konseptiin jota ei tule ihan hetkeen. Lähimmät 30 vuotta ovat tärkeämmät ja siinä 5.gen koneet pärjäävät. Turha ennustaa tulevaisuutta kun se on liian vaikeaa.
Joka tapauksessa, ei sinulla ole mitään perusteita, miksei sitä saisi integroitua Gripeniin. Esim. Meteor integroitiin Gripeniin ensimmäisenä, koska se oli ilmeisesti siinä helpointa.
Jassm on jo integroitu vaikka mihin koneisiin. Miksi se ei istuisi Gripeniin?
Meteor on eri valmistajan kuin AMRAAM tai JASSM. Gripen toimi testialustana METEORille. Ohjusten lisääminen voi onnistuakin mutta ei ilman mainitsemaani ohjelmaa konetyypille. Nuo ovat vain optioita ja liittyvät enemmän kuormaukseen ja ripustimiin kuin muuhun.

Ei SAABilla ole JASSM-dummyjä tms. itsellään joilla ne testaisivat. Ohjusjärjestelmän (JASSM) ohjelmiston lisääminen ruotsalaistietokoneeseen ja tst-järjestelmään ei systeemien monimutkaisuuden vuoksi voi luottaa että se tapahtuisi plug-and-play tyyppisesti. Sitä tarkoitan. Ongelmia voi tulla kun valmistajat on eri maista.

Integrointi on vain mainoksissa totta. Lue linkittämäsi mainos tarkemmin weapon load-outista:
This image shows examples of the weapons that can
be used on Gripen NG. Current level of integration may
differ.http://saab.com/globalassets/commer...gripen-ng---performance-facts-and-figures.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Onko jollakulla tietoa, mistä erityisesti pituuden kasvu on tullut, vai ihan yleisesti venytetty?

En ole nähnyt side-by-side kuvaa...uudesta tutkasta todennäköisesti ainakin tulee lisäpituutta, voi myös olla että konetta on pidennetty sisäisen polttoainemäärän kasvattamiseksi kompensoimaan moottorin isompaa kulutusta.
 
Huomionarvoisaa tuossa Gripen NG:ssä on se että se on hyvin samankokoinen ja painoinen kuin F-16C Block 50 (pituus, paino) mutta tehoa on yli 30 kN vähemmän (98 kN vs 131kN) joka on prosentuaalisesti todella paljon.

Juu, tosin Block 50 onkin "äkäisin" F-16 -variantti. Myöhempiin tuli lisää painoa. Tietysti uusimmassa Desert Falconissa on sitten taas voimakkaampi moottori. Selkeästihän Gripen on aina ollut teho/painosuhteessa F-16:tta heikompi. Tosin koneen rungon vastus lienee myös selkeästi pienempi, etenkin ylisoonisessa lennossa.

Jep, näin on. Miten se eroaa sitten F-35 kohdalla?

Koneen liikehtimiskykyyn vaikuttaa moni asia. Teho-paino, siipikuormitus, roll-rate, vastukset eri nopeuksilla ja kohtauskulmilla, kyky lentää ja kontrollointi sekä reagointinopeus eri kohtauskulmilla etc.

Wikipediasta poimitut siipikuormitukset:

F-16 430kg
Gripen 280kg

Lisäksi perinteisessä konfiguraatiossa (F-16, F-35, Hornet) korkeussiivekkeet vähentävät kokonaisnostovoimaa kurvaamisessa. Gripenin (ja Rafale ja Typhoon) Canardit taas lisäävät sitä.

Esim. Suomen Hornetti pesee F-16 kurvataistelussa. Todennäköisesti myös Gripen tekee saman. F-16 on nimenomaan energiahävittäjä.
 
2. Joo, ei se ole mikään yllätys. Se on kuitenkin venäläisten vastine F-22:delle. Iso rohjake ja vielä Stealthia pintaan.

Vastine, mutta "ihan paska" sellainen. Minä en ainakaan usko mokoman rohjakkeen olevan kovinkaan stealth - hyvä, jos venäläiset pääsevät 0,1 m^2 tienoille. Mahdollisesti tulos jää heikommaksikin, jolloin F-22:n haastaminen on ongelmallista.
 
Ihan hienosti muodostettu kaavio, mutta Saabin materiaaleihin tulee toki suhtautua epäilyksellä. Jos tuossa kuitenkaan jotain totuutta on, niin onpa MiG-29S, Su-27 ja Su-35 kalliita.
Tuon mukaan Suomen hävittäjävalinta (F-18C) oli toiseksi huonoin vaihtoehto. Vain Mig-29 olisi ollut huonompi. Sekä F-16C että etenkin Gripen ovat tuon kaavion mukaan yhtä hyviä, mutta halvempia kuin Hornet.

Tähän liittyen muuten, USA on varmaan pannut koneitaan vastakkain. Onko tiedossa, miten F-16 on pärjännyt ilmataisteluissa F-18C:tä vastaan? Entä ovatko suomalaiset päässeet kokeilemaan Hornetejaan ruotsalaisten Gripeniä vastaan? Olisi kiva saada jotain konkretiaa tuohon kaavioon mainospuheiden rinnalle.

Katselin jokin aika sitten Youtubesta videon Su-27:stä ja sen mukaan kyseinen kone pesi jenkkien F-15:t ilmataistelussa. Jutusta ei saanut kovin hyvin kuvaa siitä, miten tarkalleen ottaen kyseiset taistelut oli käyty, mutta kyse oli ollut siis siitä, että venäläiset olivat menneet jenkkeihin koneittensa kanssa ja siellä oli nämä ilmataistelut käyty. Videon nimi oli jotain "Su-27, the best fighter in the world", mistä tietenkin arvaa, että kyseistä konetta siinä puffattiin, mutta tuntuisi oudolta, että he olisivat sinne ottaneet mukaan tämän jutun, jos se olisi ollut täysin puhdas vale. Käsittääkseni koko F-22 projekti aloitettiin siksi, että jenkit itsekään eivät enää olleet erityisen luottavaisia siihen, että F-15 pärjäisi uusimpia neukkujen koneita vastaan.
 
Tuon mukaan Suomen hävittäjävalinta (F-18C) oli toiseksi huonoin vaihtoehto. Vain Mig-29 olisi ollut huonompi. Sekä F-16C että etenkin Gripen ovat tuon kaavion mukaan yhtä hyviä, mutta halvempia kuin Hornet.

Unohdat yhden jutun, joka toteutuu taatusti uudelleen Hornetia korvatessakin; ensin määritellään tarve, sitten saadaan rahoitus tarpeen täyttämiseen.

Jos ilmavoimat saavat siis rahoituksen 67 koneeseen, niin silloin ostetaan parasta mallia, hinta-laatu -suhteesta viis. Jos itse saisit yhden auton työnantajan maksamana, niin ottaisitko mieluummin Toyotan vai kenties Ferrarin?

Tähän liittyen muuten, USA on varmaan pannut koneitaan vastakkain. Onko tiedossa, miten F-16 on pärjännyt ilmataisteluissa F-18C:tä vastaan? Entä ovatko suomalaiset päässeet kokeilemaan Hornetejaan ruotsalaisten Gripeniä vastaan? Olisi kiva saada jotain konkretiaa tuohon kaavioon mainospuheiden rinnalle.

http://maanpuolustus.net/threads/Ää...mi-hankkia-1990-luvulla.949/page-6#post-39120 <---- Tuolla on jotakin, saattaa kiinnostaa.
 
Esim. Suomen Hornetti pesee F-16 kurvataistelussa. Todennäköisesti myös Gripen tekee saman. F-16 on nimenomaan energiahävittäjä.

Mihin tämä väite perustuu?

Sen perusteella mitä olen lukenut, on Hornetilla tasan tarkkaan yksi mahdollisuus: saada nokka ensin kohti vihollista ja tehdä pudotus. Jos tuon kämmää, niin sitten se on menoa.

Alla lainaus molempia lentäneeltä:

--

The Hornet, however, will stand on its tail, hold 100 knots and 35-degrees AoA and swap ends in a maneuver called "the Pirouette," which looks like a jet fighter doing a hammerhead with a quarter roll. To the spectator and the participant, it looks and feels impossible. The Hornet gets slower (high-energy bleed rate) quicker than anything I've flown, and it gets faster (low acceleration performance) slower than anything I've flown. In a Hornet, it's difficult not to get the first shot in a close-in dog-fight that starts from a perfectly neutral merge (going opposite directions at the same altitude). My Viper buddies tell me there is very little room for error when they fight the Hornet. The best way to handle the situation is to get the Hornet to slow down, while they maintain energy so the Viper's superior thrust-to-weight will out-zoom the Hornet and then they can shoot at it from above. As a Hornet driver, I have never lost to a Viper guy that I saw, but I have run into Viper drivers that said the same thing about their jet.

--

http://defence.pk/threads/f-16-vs-f-18-a-navy-test-pilots-perspective.169261/

SwedgeII kirjoitti:
Of course the 18 can fly with one engine out!!

Happy_Gilmore kirjoitti:
The F-16 can also fly with one engine out, the Hornet can barely fly with both of its engines running.

:D:p

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?t=1782
 
@s91 Lisään vielä, että Suomen ilmavoimat (kai) arvioivat aikoinaan, että Horneteja putoilisi vähemmän kahden moottorin ansiosta verrattuna yksimoottorisiin koneisiin. Hornetin elinkaarikustannus olisi siis edullisempi kuin huoltokustannuksia tuijottaessa äkkiseltään luulisi. Saabin laskelma perustunee enemmän hankintahintoihin, päivityshintoihin ja huoltokustannuksiin, eikä pudonneita koneita välttämättä oteta huomioon.
 
Unohdat yhden jutun, joka toteutuu taatusti uudelleen Hornetia korvatessakin; ensin määritellään tarve, sitten saadaan rahoitus tarpeen täyttämiseen.

Jos ilmavoimat saavat siis rahoituksen 67 koneeseen, niin silloin ostetaan parasta mallia, hinta-laatu -suhteesta viis.

No, muotoillaan kirjoittamani uudestaan. Suomen kansan veronmaksajien kannalta tuli tehtyä toiseksi huonoin valinta, jos tuo SAABin kaaviokuva pitää paikkaansa.

Jos itse saisit yhden auton työnantajan maksamana, niin ottaisitko mieluummin Toyotan vai kenties Ferrarin?

Ottaisin. Mitä ihmettä minä Ferrarilla tekisin?


Mielenkiintoisia faktoideja, joita tällainen maallikko ei tosin osaa suoraan kääntää vastaukseksi kysymykseen:"Jos F/A-18C ja Gripen pantaisiin ilmataisteluun, niin kumpi voittaisi"? Entä jos pantaisiin 2v2 tai 4v4?

Tai ehkä vielä parempi kysymys olisi, että jos pantaisiin 67 konetta X vastaan N kpl Su-27, niin millä X:llä Su-27:a tulisi eniten alas?
 
@s91 Lisään vielä, että Suomen ilmavoimat (kai) arvioivat aikoinaan, että Horneteja putoilisi vähemmän kahden moottorin ansiosta verrattuna yksimoottorisiin koneisiin. Hornetin elinkaarikustannus olisi siis edullisempi kuin huoltokustannuksia tuijottaessa äkkiseltään luulisi. Saabin laskelma perustunee enemmän hankintahintoihin, päivityshintoihin ja huoltokustannuksiin, eikä pudonneita koneita välttämättä oteta huomioon.
Ok, kuinka monta Suomen Hornettia on tällä hetkellä "elossa" sen ansiosta, että niillä on kaksi moottoria?

Paljonko Mig-21:ä ja Drakeneita menetettiin moottorin hajoamisen vuoksi?
 
Ok, kuinka monta Suomen Hornettia on tällä hetkellä "elossa" sen ansiosta, että niillä on kaksi moottoria?

Paljonko Mig-21:ä ja Drakeneita menetettiin moottorin hajoamisen vuoksi?

Mitään lähteitä ei minulla ole tähän heittää, mutta muistelisin, että ainakin kaksi kertaa olisi uutisoitu Hornetin laskeutuneen yhdellä moottorilla (eli yksimoottorinen kone olisi menetetty). MiG-21 -koneita muistaakseni tippui useita, en muista mistä syistä. Paljon enemmän kuin Drakeneita joka tapauksessa.
 
Tuon mukaan Suomen hävittäjävalinta (F-18C) oli toiseksi huonoin vaihtoehto. Vain Mig-29 olisi ollut huonompi. Sekä F-16C että etenkin Gripen ovat tuon kaavion mukaan yhtä hyviä, mutta halvempia kuin Hornet.

Suomalaisten evaluaation tulos oli, että F-18C oli paras. Sveitsiläisten vuosien 2008/2009 evaluaation mukaan F-18C on monessa suhteessa parempi kone kuin silloin heille luvattu Gripen E/F-versio, C/D-malleista puhumattakaan. Luottaisin noihin evaluaatioihin ihan "pikkuisen" enemmän kuin ruotsalaisten mainosmateriaaliin...

Tähän liittyen muuten, USA on varmaan pannut koneitaan vastakkain. Onko tiedossa, miten F-16 on pärjännyt ilmataisteluissa F-18C:tä vastaan? Entä ovatko suomalaiset päässeet kokeilemaan Hornetejaan ruotsalaisten Gripeniä vastaan? Olisi kiva saada jotain konkretiaa tuohon kaavioon mainospuheiden rinnalle.

Olen keskustellut parin F-16 ja useiden F-18 pilottien kanssa aiheesta ja koneet ovat koneina kuulemma varsin tasaväkisiä ilmataistelussa riippuen tietysti varustuksesta. Esim. AIM-9X toisella ja AIM-9M toisella tarkoittaa jo suurta etua X:llä varustetulle, sama juttu vaikkapa kypärätähtäimen kanssa. Molemmilla koneilla on puolensa. Meikäläinen F-18:n on siitä hyvä, että sen teho-painosuhde on yhtä hyvä tai parempi kuin F-16 eri malleilla ja on parempi lennettäessä suuremmilla kohtauskulmilla. F/A-18-mallin maine heikoista tehoista tulee vanhemmilla moottoreilla varustetuista koneista.

F-18 on lentänyt useissa harjoituksissa Gripeneitä vastaan ja sanotaanko että omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että olen tyytyväinen hävittäjävalintaan 90-luvun alussa...
 
No, muotoillaan kirjoittamani uudestaan. Suomen kansan veronmaksajien kannalta tuli tehtyä toiseksi huonoin valinta, jos tuo SAABin kaaviokuva pitää paikkaansa.

No jaa, ei välttämättä. Tiedustelin joskus tällä foorumilla F-16:n ja F/A-18:n hintaeroa Suomen tehdessä konevalintaa. Silloin päädyttiin sellaiseen lopputulokseen, että hintaero koneiden välillä oli melko pieni.

Ottaisin. Mitä ihmettä minä Ferrarilla tekisin?

Huono vertaus minun taholtani. Olisi pitänyt verrata Volkswagenia ja Volvoa. Minä otan Volvon, ja on siitä puolustusvoimillakin kokemusta.

Mielenkiintoisia faktoideja, joita tällainen maallikko ei tosin osaa suoraan kääntää vastaukseksi kysymykseen:"Jos F/A-18C ja Gripen pantaisiin ilmataisteluun, niin kumpi voittaisi"? Entä jos pantaisiin 2v2 tai 4v4?

Tai ehkä vielä parempi kysymys olisi, että jos pantaisiin 67 konetta X vastaan N kpl Su-27, niin millä X:llä Su-27:a tulisi eniten alas?

Tuo on kysymys, joka kiinnostaa itseäni eniten. Luultavasti F-22 tuottaisi eniten pudotuksia. Jos taas mietimme Suomen edellistä konevalintaa, niin eiköhän Sukhoita tule eniten alas Hornetilla. Tuskin sitä olisi muuten valittu.

Ok, kuinka monta Suomen Hornettia on tällä hetkellä "elossa" sen ansiosta, että niillä on kaksi moottoria?

Ainakin HN-413 selviytyi, tosin myöhemmin sama kone tuhoutui.

Paljonko Mig-21:ä ja Drakeneita menetettiin moottorin hajoamisen vuoksi?

Viisi MiGiä Wikipedian listauksen mukaan. Drakeneita en huomannut. Ainakin kolme Hawkia on tullut alas moottorin hajottua.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_ilmavoimien_lento-onnettomuuksista#1970-luku
 
Suomalaisten evaluaation tulos oli, että F-18C oli paras. Sveitsiläisten vuosien 2008/2009 evaluaation mukaan F-18C on monessa suhteessa parempi kone kuin silloin heille luvattu Gripen E/F-versio, C/D-malleista puhumattakaan. Luottaisin noihin evaluaatioihin ihan "pikkuisen" enemmän kuin ruotsalaisten mainosmateriaaliin...

Tiedätkö sattumoisin, miksi F-16 ei ollut mukana Sveitsin tarjouskilpailussa? Minun on vaikea kuvitella, että esim. Block 60 F-16 olisi juuri Hornetia jäljessä muuten kuin joissakin harvoissa jutuissa.
 
No jaa, ei välttämättä. Tiedustelin joskus tällä foorumilla F-16:n ja F/A-18:n hintaeroa Suomen tehdessä konevalintaa. Silloin päädyttiin sellaiseen lopputulokseen, että hintaero koneiden välillä oli melko pieni.

Niin, tuo vastannee sitten siihen kysymykseen, että pitääkö SAABin mainos-PowerPoint paikkaansa.

Tuo on kysymys, joka kiinnostaa itseäni eniten. Luultavasti F-22 tuottaisi eniten pudotuksia. Jos taas mietimme Suomen edellistä konevalintaa, niin eiköhän Sukhoita tule eniten alas Hornetilla. Tuskin sitä olisi muuten valittu.

Eli jälleen osoitus siitä, että SAABin kalvo, jolla nuo ovat tasoissa ei pidä paikkaansa. Mutta tietenkään todellista koeaineistoa ei ole tarjolla. Su-27 ei taida olla koskaan joutunut/päässyt nykyaikaisia länsihävittäjiä vastaan todellisessa tilanteessa. Se sai kai jonkin verran äksöniä Georgian sodassa, mutta siellä ei tainnut vastassa olla kunnon kalustoa. Toisaalta länsikalustokaan ei ole tainnut juuri mitään vertailukelpoista taivaalla nähdä. Jugoslavialla ja Irakilla oli kai joitain MiG-29:ä, mutta ne olivat tietenkin täysin alakynnessä määrällisesti ja ilmatilannekuvan suhteen.

Tarvittaisiin nyt jokin vähän isompi sota, jotta hävittäjien kunkku saataisiin selville. :D
 
F-18 on lentänyt useissa harjoituksissa Gripeneitä vastaan ja sanotaanko että omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että olen tyytyväinen hävittäjävalintaan 90-luvun alussa...

Tämä oli varsin mystisesti sanottu. Ovatko kyseisten harjoitusten tulokset salaisia? Jossain ketjussahan joku suomalainen kentsu kehui julkisesti, että Hornetit pärjäsivät 100-6 jossain ulkomailla käydyssä harjoituksessa, joten eipä tuo kai ihan huippusalaista tietoa taida olla.
 
Tarvittaisiin nyt jokin vähän isompi sota, jotta hävittäjien kunkku saataisiin selville. :D

Venäläiset voisivat koettaa vallata Baltian. Siinä taistelussa voitaisiin hyvinkin nähdä kaikki Venäjän ilmavoimien hävittäjät, Gripen, F-16, F/A-18, F-15, Tornado, Eurofighter Typhoon ja bonuksena länsimaisilla piloteilla varustettu MiG-29. :)
 
Back
Top