1. Kannattaa nyt huomata millä ja miten kuormataan. Gripen joutuu kantamaan pääsääntöisesti mukanaan lisäsäiliöitä jotka eivät ole häive-optimoituja. F-35 ei tarvitse niitä jollei siitä tehdä pommikonetta. Myös BVRAAM ohjukset tuovat lisädraggia (vastusta) joka lisää pa-kulutusta= vähentää kantamaa joka vaatii lisää polttoainetta. F-35 on pitkälti vapaa näistä ja vaatisi korkeintaan AA-toimintaan jossain määrin 2 kpl AIM-9x ohjusta siipien kärkiinsä.
Vastaava ulkoinen lasti Gripen NG:llä olisi min.4 x BVRAAM, min. 1x PA-tankki (keskellä) ja 2 x IP ohjus. Selkeä ero vastuksessa ja tutkanäkyvyydessä.
JASSM-ohjus on itsessään häiveohjus joten sen kantaminen ei lisää hirveästi pinta-alaa ainakaan eteenpäin. Myös laukaisuetäisyys on niin pitkä että edes nykyisellä HN:llä ei ongelmia ilmatorjunnan kanssa tulisi.
2. Rafalen ja EFA:n (EF 2000) kehitystyö on alkunut 1980-luvulla ja kehitystyö on ollut pitkä ja kallis kuten uusilla koneilla aina. Mitä muuta ne voivat tarjota asiakkaille kun tällä hetkellä aloittavien hävittäjäprojektien maaliin saattaminen tapahtuisi joskus 2030-luvun alussa(n. 15 v. min)? Eurooppa on puolustusmateriaalin osaltakin putoamassa kelkasta koska tuotekehitykseen ei santsattu kylmän sodan päättymisen jälkeen. Tuudittauduttiin kriisinhallintaan (kuten ruotsi) ja puolustusbudjettien alasajo merkitsi supistunutta puolustusteollisuutta ja näivettyneitä markkinoita. Toisin oli maailmanpoliisi USA:lla joka kävi valloitussotia ja santsasi jatkuvasti paljon uusiin ratkaisuihin joita kokemukset ohjasivat.
Ruotsi taas on perinteisesti ylpeä ja itsenäinen jopa fanaattisuuteen saakka. Rajoitetuin resurssein ruotsi saa aikaan huomattavia projekteja kuten oman sukellusveneaseen ja hävittäjän. On tosin hieman naiivia kuvitella että raha ei näkyisi esim. Gripen-projektissa. Häive on vain yksi asia joka vaatii rahaa. Ruotsin hallitus on joutunut tukemaan rahapulassa olevaa Gripen projektia budjetillaan enkä usko että Gripenkään koskaan tuottaa mitään, niin kustannustehokas se ei ole. Markkinan muruset Sveitsissä ja Brasiliassa eivät vielä kesää tee vaan jatkokehitys on hyvin riippuvainen muistakin markkinoista. Pelkkä ruotsalaisten uhoaminen ja diskuteeraaminen eivät vakuuta minua Gripen NG:n osalta.
Jos tuotetta pitää "myydä" myymällä ja selitellä jatkuvasti joka paikassa miksi ja miten kone kykenee samaan (oletettavasti) kuin F-35, ollaan metsässä.
Gripen on varmasti yhdessä paras: se on halpa lentää ja ylläpitää ja sitä jos jotain kyllä muistetaan mainostaa. Muistakaa miten käy sille joka ostaa "halvan ja hyvän": ostat ensin sen halvan ja senjälkeen sen hyvän.
US NAVY tilaa F-18E/F Block 2 konetta siksi että F-35 myöhästyy ja laivaston F-18 C/D ym. koneet ovat olleet kovilla jatkuvissa operaatioissa 2000-2010 luvulla. Konekantaa on uudistettava jatkuvasti kun käydän oikeata sotaa.
F-18E/F:llä on rooli toki tulevaisuudessakin US NAVYssä mutta se on adaptiivinen riippuen operaatiosta ja uhkasta. Kehotan perehtymään US NAVYN F-35 ja NIFC-CA (Naval Integrated Fire Control-Counter Air) tyyppisiin ratkaisuihin:
http://thediplomat.com/2014/08/the-f-35-vs-the-vhf-threat/
3. Sitä kommentoi yksi mies eli laivaston operaatiopäällikkö joka on sukellusvenemies
Sitäpaitsi tuo lause puhuu enemmän lämpöjäljestä ja viittaa 6.gen konseptiin jota ei tule ihan hetkeen. Lähimmät 30 vuotta ovat tärkeämmät ja siinä 5.gen koneet pärjäävät. Turha ennustaa tulevaisuutta kun se on liian vaikeaa.
4. Meteor on eri valmistajan kuin AMRAAM tai JASSM. Gripen toimi testialustana METEORille. Ohjusten lisääminen voi onnistuakin mutta ei ilman mainitsemaani ohjelmaa konetyypille. Nuo ovat vain optioita ja liittyvät enemmän kuormaukseen ja ripustimiin kuin muuhun.
Ei SAABilla ole JASSM-dummyjä tms. itsellään joilla ne testaisivat. Ohjusjärjestelmän (JASSM) ohjelmiston lisääminen ruotsalaistietokoneeseen ja tst-järjestelmään ei systeemien monimutkaisuuden vuoksi voi luottaa että se tapahtuisi plug-and-play tyyppisesti. Sitä tarkoitan. Ongelmia voi tulla kun valmistajat on eri maista.
5. Integrointi on vain mainoksissa totta. Lue linkittämäsi mainos tarkemmin weapon load-outista:
This image shows examples of the weapons that can
be used on Gripen NG. Current level of integration may
differ.http://saab.com/globalassets/commer...gripen-ng---performance-facts-and-figures.pdf