Ilmavoimien tulevaisuus

No mikäs olisi se paras torjuntahävittäjä, jos huomioidaan myös Suomenvaltion alati kiristyvä taloudentila?

Siihen on mm. tässä ketjussa haettu vastausta jo pitkään :) En osaa itse sanoa. Vahvimmat ehdokkaat, F-35 ja Gripen NG ovat molemmat vielä kehitysvaiheessa. Molemmilla on puolensa ja puolensa. Alla vielä tuo yksi Saabin hahmotus vaihtoehdoista. Minkä itse poimisit, jos tuo olisi absoluuttinen totuus? Hankala sanoa tuonkin perusteella.

Luotamme siihen, että ilmavoimat tulee tekemään hyvän päätöksen :)

Edit. Mutta, ilman muuta, elinkaarikustannus on keskeinen kysymys, kuten jo vähän asetteletkin. Jos F-35 maksaa liikaa, meillä ei ole välttämättä varaa siihen niin, että niitä olisi riittävästi, tai että saisimme reenattua lentäjät riittävän hyviksi. Se on tärkeä kysymys, miten nuo resurssit ja kustannukset asettuvat.

13.jpg
 
Siihen on mm. tässä ketjussa haettu vastausta jo pitkään :) En osaa itse sanoa. Vahvimmat ehdokkaat, F-35 ja Gripen NG ovat molemmat vielä kehitysvaiheessa. Molemmilla on puolensa ja puolensa. Alla vielä tuo yksi Saabin hahmotus vaihtoehdoista. Minkä itse poimisit, jos tuo olisi absoluuttinen totuus? Hankala sanoa tuonkin perusteella.

Luotamme siihen, että ilmavoimat tulee tekemään hyvän päätöksen :)

Edit. Mutta, ilman muuta, elinkaarikustannus on keskeinen kysymys, kuten jo vähän asetteletkin. Jos F-35 maksaa liikaa, meillä ei ole välttämättä varaa siihen niin, että niitä olisi riittävästi, tai että saisimme reenattua lentäjät riittävän hyviksi. Se on tärkeä kysymys, miten nuo resurssit ja kustannukset asettuvat.

13.jpg
No jos minä saisin päättää, niin tänne hankittaisiin vähintään Eurofighter Typhoonin tasoinen kone, joka soveltuisi mainiosti puolustustehtäviin. Sen taistelukyky on muuten luokassaan erinomainen muuallakin, kuin paperilla. Se on myös luotettavin näistä Rafalesta ja Gripenistä.
Eurofighter_Typhoon_climb.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni Merge on silti uusillekin IP-ohjuksille aika haastava tilanne. Kohtaamis- ja kulmanopeudet ovat niin suuria, että ohjus siinä todennäköisesti missaisi. Kannattaa jemmata siihen, että päästään aloittamaan kääntyminen, koska ilman IP-ohjuksia olet sitten aikalailla toisen armoilla lähitaistelussa.

Minulla on vahva muistikuva jonkin "kenraalin" lainauksesta, jossa tämä toteaa, että "ohjuksen pitää pystyä vetämään 5-6 kertaa niin monta G:tä kuin maali, jotta osuma on varma". Asraamille ja ilmeisesti myös Sidewinderin uudemmille painoksille (AIM-9X ja siitä eteenpäin) luvataan 50g:n kääntyvyys. Pitäisi riittää, kun mietitään, että hävittäjät vetävät pääsääntöisesti enintään 9 G:tä.

E: Mm. täällä ollaan vakuuttuneita ohjusten kääntyvyydestä (hae tekstistä "outmaneuv" (ilman lainausmerkkejä)).
 
  • Siksi pyritään ampumaan Amraameja kauempaa. Kun Amraamit loppuvat, lähdetään kotiin. Sidewinderit ovat vähän kuin jääkärin hlökohtainen pistooli. Se on mukana, varalla, mutta sen kanssa ei lähdetä huutamaan Uraata tai perkelettä ja ryntäämään yli suon.

Erityisesti tähän keskusteluun puuttumatta, niin itse näkisin AIM-9:t ikäänkuin jääkärin henk. koht. aseena. Kyllä sillä tappelee, mutta optimaalinen tilanne olisi se, että vihollisen kohdattaessa kutsuttaisiin tykistöä.
 
Nykyisillä paremman luokan IR-ojuksilla ilmeisesti ns. "no-escape-zone" ja reaktio siihen on vähissä. Eli kylmät voi käydä nopeasti molemmin puolin.
 
Minulla on vahva muistikuva jonkin "kenraalin" lainauksesta, jossa tämä toteaa, että "ohjuksen pitää pystyä vetämään 5-6 kertaa niin monta G:tä kuin maali, jotta osuma on varma". Asraamille ja ilmeisesti myös Sidewinderin uudemmille painoksille (AIM-9X ja siitä eteenpäin) luvataan 50g:n kääntyvyys. Pitäisi riittää, kun mietitään, että hävittäjät vetävät pääsääntöisesti enintään 9 G:tä.

E: Mm. täällä ollaan vakuuttuneita ohjusten kääntyvyydestä (hae tekstistä "outmaneuv" (ilman lainausmerkkejä)).

Se pitää paikkansa. Mutta merge, tai high speed pass on aika hankala paikka ohjukselle. Kuskin pitäisi osua about sekunnilleen oikein. Reagointiaika on todella lyhyt.

Tuossa hyvä kuvaus, miten tilanne etenee.

http://tallyone.com/what-is-a-dogfight-anyway/
 
Erityisesti tähän keskusteluun puuttumatta, niin itse näkisin AIM-9:t ikäänkuin jääkärin henk. koht. aseena. Kyllä sillä tappelee, mutta optimaalinen tilanne olisi se, että vihollisen kohdattaessa kutsuttaisiin tykistöä.

Ei, kyllä Amraam on rynkky, Sidewinder on pistooli ja tykki on puukko :)

Ilmatorjunta voi sitten olla sitä tykistöä :)
 
Nykyisillä paremman luokan IR-ojuksilla ilmeisesti ns. "no-escape-zone" ja reaktio siihen on vähissä. Eli kylmät voi käydä nopeasti molemmin puolin.

Jep. Parempi lentää kotiin etukäteen, kuin ruveta arpaleikkiin. Mutta, joskus siihen tilanteeseen joutuu.
 
Kun on moneen kertaan mainittu Sveitsin evaluaatioraportti niin tässä on siitä graafi joka kuvaa ehdokkaiden suhteellista suorituskykyä 'Air policing' eli tunnistuslentotehtävissä. Koelennetyt konetyypit olivat siis Gripen C/D, Rafale F3 ja Eurofighter Tranche 2. Vertailukoneena käytettiin F-18C:tä ja 'vaadittu minimitaso' oli 6 asteikolla 0-9, ilmeisesti kutostaso oli se missä olisi ollut havaittavissa parannusta olemassaolevaan kalustoon eli Hornettiin. Tosin niin suoraviivaisesti noita ei voi varmaan lukea - silloin esimerkiksi kaikki ehdokkaat olisivat olleet helvetin huonoja datanlevityksessä (??). Ilmeisesti se kutostaso pikemminkin kuvaa jotain projektoituun uhkaan vaadittavaa minimisuorituskykyä. Harmittavasti Hornetin vertailupalkit oli leikattu dokumentista pois.

evalsuissecopie.png


Huomattavaa on ainakin Eurofighterin selkeä ylivoima raa'assa suorituskyvyssä ja varsinaisessa ilmataistelutilanteessa. Esipuhe myös mainitsi Eurofighterin pystyvän Mach 1.4 supercruiseen joten ilmeisesti ne ei ihan pelkkiä mainospuheita sentään ole. Rafalen tutka todettiin kuitenkin paremmaksi vaikka se on selkeästi pienempi ja CAPTOR periaatteessa on voimakkaampi vaikka edustaakin mekaanisen antennin sukupolvea. Ohjaamoergonomia on ainoa missä kaikki saavat korkeat (yli 7) pisteet. Eurofighterin kevyttä työkuormaa ilmeisesti selittää saatavilla olevan tiedon vähäinen määrä... :P Gripenin kohdalla hämmästyttää etenkin huono pistemäärä nopeassa hälytyslähdössä (QRA). Luulisi juuri tuon olevan Gripenin forté.
 
Jos QRA:aan liittyy suuri tehontarve ja polttoaineen kulutus niin yksimoottorinen pieni kone ollut siinä sitten heikommalla. Mahdollisesti siihen testiin liittyen Gripen C/D palasi kentälle enää höyryt tankissa.
 
Eurofighterin kevyttä työkuormaa ilmeisesti selittää saatavilla olevan tiedon vähäinen määrä... :p Gripenin kohdalla hämmästyttää etenkin huono pistemäärä nopeassa hälytyslähdössä (QRA). Luulisi juuri tuon olevan Gripenin forté.

Eurofighterilla mm. on puheentunnistus/ohjaus, joka ilmeisesti helpottaa.

Jos QRA:aan liittyy suuri tehontarve ja polttoaineen kulutus niin yksimoottorinen pieni kone ollut siinä sitten heikommalla. Mahdollisesti siihen testiin liittyen Gripen C/D palasi kentälle enää höyryt tankissa.

Spekulaatioksi menee, mutta tuo voi tosiaan tarkoittaa sitä, että miten nopeasti hälytyksen tulosta kone ehtii lisäksi sikäläisissä oloissa "Pirkkalasta Hangonniemelle". Nopea käynnistys ja lähtövalmistelut, erinomainen nousukyky ja kova nopeus (supercruisella mieluusti) ovat silloin haluttuja asioita.

Se on mielenkiintoista, että Rafale voitti Eurofighterin siinä noin ylivoimaisesti. Olisi voinut kuvitella, että Typhoon olisi noista paras, jos sitä kokonaisuutta tarkoitettiin, eikä pelkkää lähtöaikaa...
 
@crane

Tuli mieleen, että olet varmaan päässyt katselemaan sivusta ja juttelemaan ja kuulostelemaan eri koneiden huoltoa ja täydennyksiä (kun eri koneita on käynyt visiiteillä).

Onko näistä mitään vaikutelmia koneiden eroista huollettavuuden ja tarkastusten ja kääntöaikojen nopeuden suhteen? Millaista väriä pystyt antamaan eri koneista?
 
Kun on moneen kertaan mainittu Sveitsin evaluaatioraportti niin tässä on siitä graafi joka kuvaa ehdokkaiden suhteellista suorituskykyä 'Air policing' eli tunnistuslentotehtävissä. Koelennetyt konetyypit olivat siis Gripen C/D, Rafale F3 ja Eurofighter Tranche 2. Vertailukoneena käytettiin F-18C:tä ja 'vaadittu minimitaso' oli 6 asteikolla 0-9, ilmeisesti kutostaso oli se missä olisi ollut havaittavissa parannusta olemassaolevaan kalustoon eli Hornettiin. Tosin niin suoraviivaisesti noita ei voi varmaan lukea - silloin esimerkiksi kaikki ehdokkaat olisivat olleet helvetin huonoja datanlevityksessä (??). Ilmeisesti se kutostaso pikemminkin kuvaa jotain projektoituun uhkaan vaadittavaa minimisuorituskykyä. Harmittavasti Hornetin vertailupalkit oli leikattu dokumentista pois.

evalsuissecopie.png


Huomattavaa on ainakin Eurofighterin selkeä ylivoima raa'assa suorituskyvyssä ja varsinaisessa ilmataistelutilanteessa. Esipuhe myös mainitsi Eurofighterin pystyvän Mach 1.4 supercruiseen joten ilmeisesti ne ei ihan pelkkiä mainospuheita sentään ole. Rafalen tutka todettiin kuitenkin paremmaksi vaikka se on selkeästi pienempi ja CAPTOR periaatteessa on voimakkaampi vaikka edustaakin mekaanisen antennin sukupolvea. Ohjaamoergonomia on ainoa missä kaikki saavat korkeat (yli 7) pisteet. Eurofighterin kevyttä työkuormaa ilmeisesti selittää saatavilla olevan tiedon vähäinen määrä... :p Gripenin kohdalla hämmästyttää etenkin huono pistemäärä nopeassa hälytyslähdössä (QRA). Luulisi juuri tuon olevan Gripenin forté.
Tulevaa konetta pohdittuassa ei liikaa kannata pohtia sitä, millä hurrit ja turskat lentää, vaan fundeerata mitä iivana käyttää. Onko piraatti-raptor T50 oikea häivekone, vai modattu Su30? Niiden nykykalusto häviää suorituskyvyssä kaikille 2000-luvun länsikoneille, eikä niiden uusi kalusto ole riittävän kilpailukykyistä. Myös konekanta on selvästi laskemaanpäin. Jos niiden paras kone 2030-luvulla on 50 kpl Su30-jäykkäversioita, niin tuolloin halvempikin Eurohävittäjä olisi ylivoimainen.
 
Viimeksi muokattu:
Selittäisitkö minulle, miten suoja tarkalleen ottaen muodostuu? Maan pinnalla oleva tutka näkee 1 500 metrin korkeudessa lentävän ilma-aluksen yli 150 kilometrin päästä. Pintaan tietysti päästään nopeammin 1 500 metrin korkeudesta kuin 10 kilometristä, mutta sillä ei ole väliä kahdesta syystä:

1. Jos 150 kilometrin päästä tapahtuva ohjuslaukaisu havaitaan heti laukaisun tapahtuessa tai jopa tutkan hakiessa lukitusta, niin hävittäjä ehtii ajoissa pintaan, oli korkeus sitten 1 500 metriä tai 10 000 metriä.
2. Jos ohjuslaukaisu taas havaitaan vasta, kun ohjuksen oma aktiivitutkahakupää aktivoituu ja RWR alkaa huutaa pilotin korvaan, niin hävittäjä ei kyllä ehdi palaamaan puiden latvojen korkeudelle, ei sitten millään.

Sitä paitsi 1 500 metrin korkeudessa ilmanvastus on suurempi kuin korkeammalla lennettäessä, ja sen lisäksi tuolla korkeudella ollaan alttiita myös olkapääohjuksille ja ammusilmatorjunnalle S-400 -järjestelmien lisäksi.
No ensinnäkin esitin puhtaan esimerkin ja NOIN arvion. Tarkoitus oli muistuttaa että lentokorkeus joudutaan huomioimaan suuressa uhkatilanteessa joka vaikuttaa taktiikkaan vaikka ei estä sitä. Toki 150 km ei ole 200-300 km joten eroa tuossakin tapauksessa on, eikö?
Sanomani on se, että aseiden integrointi eri koneiden välillä kyllä onnistuu. Ei se ole mitenkään mahdotonta tai edes erityisen hankalaa. Onpa jopa sellainen amerikanohjus kuin Amraam nähty Gripenin siiven alla - miten tämä on mahdollista?
AMRAAM on länsimaailman eniten käytetty BVRAAM ohjus joka on hankittu 1990-luvulla suomeen ja ruotsiin. JASSM on integroitu toistaiseksi vain Made in USA koneisiin ja valittuihin maihin (Australia, Suomi, Puola). En ole väittänyt että sitä ei voitaisi tehdä mutta ohjusta ei voi liittää Gripen E:n ennen koelento-ohjelmaa koska koneen runko yms. on uusi ja aerodynamiikkaa pitää testata eri kulmilla ja nopeuksilla + laukaisut. Tämä on jo tehty USAssa F-18C kohdalla ja suomen koneet testattiin JASSM-ER ohjelman integrointiohjelman ohessa China Lakessa.

Siis onnistunee kyllä MUTTA:
- tehdäänkö "automaattisesti" kun kone on export-valmiina vai ei?
- ruotsi ja saksa ovat kehittäneet TAURUS Stand-off aseen Gripeniin joka todennäköisesti on no. 1 myös E-versiossa.
- puheet on puheita ja teot tekoja, ruotsalaiset osaavat kyllä diskuteeraamisen

Mutta ilman muuta, F-15 oli oikeastaan puolikkaan - kokonaisen sukupolven vanhempaa tekniikkaa kuin esim. F-16 ja F-18. Sille oli jo aika hankkia korvaaja, vaikka legendaarinen kone onkin.
Mitä sinä höpötät taas?
- F-15 ensilento 1972 (C/D malli 1979)
- F-16 ensilento 1974
- F-18 ensilento 1978

Sukupolvi on sama eli USA-mallilla .4 gen. Ensilentojen välissä on vain muutama vuosi.
Ota selvää asioista ennenkuin latelet mitä sylki suuhun tuo! Tämäkin tieto löytyy KVG:llä n. 10 sekunnissa kun vaan viittii...
F-15:sta on tehty 1990 ja 2000-luvuilla useita päivitettyjä vientiversioita kuten F-15I, F-15K, F-15SG. Niissä on päivitetyt järjestelmät ja ne ovat kaikinpuolin ajamukaisia ja vähintään yhtä kykeneviä kuin SU-30/35 sarja.
Tuollakin on varmasti merkitystä. Samoin Suomen valinnassa oli merkitystä sillä, että Hornetit koottiin Suomessa. Saatiin tasoloikka omaan osaamiseen.
No se pointti kotimaisen työn lisäksi lienee se että HN:n liittyen piti saada kotimaahan luotua ylläpitojärjestelmä joka takaa että jokaista tupakansytytintä ei tarvitse asentaa USA:ssa. Myös varaosia piti hankkia varastoon ja tietty osaaminen niiden asentamiseen.
Ymmärrän hyvin, mitä kirjoitat. Mutta, ymmärrätkö sinä vastaavasti? Kyse oli siitä, että jos F-35:een laitetaan ulkoista kuormaa, sen havaittavuus tutkassa onkin sitten jo about samaa luokkaa kuin Gripen NG:llä. Ja tällä on sitten merkitystä esim. siinä, että kannattaako F-35:een asentaa lähitaisteluohjuksia. Hyvin todennäköisesti ei, koska häive heikkenee merkittävästi. Ilman niitä ei taas sitten todellakaan kannata antautua lähitaisteluun.
No laitetaan nyt vielä lihavoituna ja alleviivattuna tuo asia joka on se virhe sinun puhtaassa spekulaatiossasi. Minä en (about)allekirjoita tuota väitettä! Tuliko nyt selväksi? Mistä sinä keksit sen että uusinta uutta oleva häivekone muuttuu edellisen sukupolven koneeksi jos siihen laittaa pari ohjusta siiven alle? Kone näkyy silti vain noiden kantamusten osalta enemmän EIKÄ F-35 MUUTU GRIPEN E:si TUOSSA. Ymmärrätkö sinä nyt?

Gripen NG ei pahemmin taida tarvita lisäpolttoainesäiliöitä
Vahvaa spekulaatiota. Kysyitkö minulta? Kun olet Gripen-fani , etsippä se tieto itse ja postaa kun kommentoit muutenkin jokaista viestiä tyhjillä argumenteilla. Tässäpä kysymys: saavuttaako Gripen NG sen 800km taistelulentosäteen ilman lisätankkia? F-35A:n combat radius on 1093 km (pelkkä sisäinen polttoaine).
Mitä tulee ilmanvastukseen, jonka otit esille, on totta, että ulkoiset ohjukset lisäävät ilmanvastusta. Mutta, kai muistat myös kolikon toisen puolen. F-35 on kyllä sulavapintainen, mutta samalla aikamoisen paksu, jotta ohjukset ja löpö mahtuvat sisään. Se lisää ilmanvastusta, kuten varmasti tiedät.
Kyllä varmasti mutta muotoilun ja muun teknologian vuoksi varmasti vähemmän kuin siipien alle ripustettuina. Kantamukset vaikuttavat aerodynaamiseen liikehtimiskykyyn myös aika paljon ja tuohon jo mainittuun tutkapinta-alaan.
Esim. Gripenin ilmanvastus pienenee, kun se ampuu ohjuksia pois tai pudottaa ylimääräistä kuormaa. F-35 sen sijaan kuljettaa kaikissa tilanteissa mukana paksua ja raskasta runkoaan.
Kyllä mutta tuskin kone pudottelee jatkuvasti lisätankkejaan koska niitäkään ei riitä loputtomasti varastossa.
Olit sitä mieltä, että Gripen on auttamatta vanhentunut 30-luvulla. Siten myös esim. US NAVY ottaa aikamoisen riskin, kun tilaa uusia Superhornetteja tässä vaiheessa. Tai sitten ei ota. Samoin Brasilia otti juuri melkoisen riskin.
Luitko mitä kirjoitin US NAVY:n osalta asiasta? Ymmärsitkö? Entä linkki? US NAVYllä ei ole vaihtoehtoja koska sen pitää pitää yllä operatiivista kykyään jatkuvasti ja näyttää voimaansa ympäri maailman. Tämä on puhdasta strategiaa piti tai ei. F-18E/F on huomattavasti iskukykyisempi rynnäkkökone kuin esim. Gripen ja se soveltuu aselavetiksi, tankkeriksi ja ELSO-alustaksi. Konetta ei tarvitse ajaa A2/AD ympäristössä pahimpaan paikkaan mutta se kykenee päivitettynä valvonta-ja AA-torjuntatehtäviin sekä pintatorjuntaan (LRASM).
Se on jossain määrin ristiriitaista, että sanot, että ei kannata ennustaa tulevaa, mutta sitten sujuvasti ennustat, että F-35 pärjää 30-luvulla ja Gripen ei pärjää.
Ehkä, mutta näen että F-35 on suunniteltu enemmän lähitulevaisuuden uhkakuvia vastaan kuin Gripen NG, joita on suurimmalta osalta SA-ohjusjärjestelmät ja tutkat. Gripenkin pärjää mutta ei ilman mittavaa tukea (ELSO ) ja keskinkertaisessa uhka-ympäristössä.
Esim. US NAVY:n jatkuvat superhornet hankinnat ja Brasilian päätös indikoivat, että ehkä näin ei ole`?
Edelleen: tutustu US NAVYn tilanteeseen niin tuo ehkä aukeaa vai onko se niin vitun vaikeata tarkastella noita muiden laittamia linkkejä? Ehkä siinä on riski että löytää vahingossa muutakin tietoa kuin mitä Wikipediasta ja Gripenblogista löytää...?? :eek:
Brasilian naapurit: Argentiina (huu!), Venezuela(aah!), Columbia, Peru(apuva!), Bolivia, Paraguay, Uruguay ja nippu pikkubanaanivaltioita(iikh!). No todellakin! Brasilian täytyy nyt ehdottomasti varautua häivekoneilla pahojen Uruguaylaisten hyökkäykseen..kö???:p
Suomen naapuri: Venäjä, Venäjä, Venäjä :D
No jaa, ehkä nuo tietyt Einomies1:n mielipiteet kannattaa jättää omaan arvoonsa?
No ihan samat sanat sinulle ;) Jokainen arvonsa itse ansaitkoon.
Nimenomaan yritän tuoda esille sitä näkemystä, että hävittäjävalinta tulee tehdä tarkastellen Suomen koko ilmapuolustuksen kokonaissuorituskykyä suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Noniin! Nythän päästiin samalle pituudelle tai ainakin lähelle sitä. Minäkin olen korostanut kokonaiskykyä. Ehkä tästä päästään eteenpäin? Myönnän kyllä että olen ollut F-35:n kannalla alusta saakka ja näen sen edelleen ainoaksi konetyypiksi jolla voimme ylläpitää tulevaisuudessa hävittäjäilmavoimia. Sinä taas olet liputtanut Gripeniä. Tosiasia on kuitenkin inhorealismi joka sanoo että rahaa ei F-35 koneeseen ole ja Gripen valitaan halpana kun muuhun ei rahaa riittävässä määrin ole :(

Lisävaikuttimena se että ruotsin kanssa kepu haluaa liiton NATO-vastineena ettei joudu tekemään ikäviä päätöksiä.
Kahteen konetyyppiin en usko.
 
Olisiko ollut amerikkalaisten oma vertailu? Se tiedetään, että kommunismin romahdettua Euroopassa monet maat ovat myyneet mm. Su-27 ja MiG-29 -hävittäjiä ja muuta neuvostoperäistä aseistusta länsimaihin tutkittavaksi.

Tosin arvelen, että ohjelma saattoi kyllä olla jokin puhtaasti viihdeohjelmaksi tehty. Vähän jotakin videota revitty materiaaliksi ja sitten kommentoitu sitä.

Tässä linkki ohjelmaan. Pahoittelen, etten osaa tarkemmin osoittaa, missä kohti tuota yli parituntista juttua siitä F-15 v. Su-27 matsista puhutaan, mutta kyllä tuosta saa sen kuvan, että ainakin kaartotaistelussa Su-27 on selvästi parempi. Juttu ei ole mikään viihdeohjelma, eikä siinä näytetä videota kyseisestä harjoituksesta, vaan vain haastatteluja.
 
Gripen ei ole Wunderwaffe, sanotaan se heti ensiksi. Siinä on joitakin hyviä ominaisuuksia, mutta se ei ole F-42 eli TALUE -kone. Sellaista ei yksinkertaisesti ole ainakaan vielä olemassa. (Ei myöskään F-35.)

Gripeniin on suhteellisen helppo integroida uusia asejärjestelmiä. JASSM istuu koneen alle jokseenkin yhtä kätevästi kuin esim. Meteor, jonka testialustaksi valittiin juuri Gripen. Miksi ihmeessä? A-Darter kuuluu myös olemassaolevaan repertuaariin. Eri maiden kehitelmiä, jotka silti saadaan sovitettua suhteellisen mutkattomasti siiven alle.

Tykkitaistelu on nostettu esille. Eikös näissä nykyisissäkin Gripeneissä ole tykkitaisteluun sellainen automaattitähtäysmahdollisuus, joka osaa tähdätä ammuttaessa kohteeseen? (Kääntää konetta tarvittavaan suuntaan ja laskee ennakon.) Kuulostaa kätevältä. Ei ole ihmease, muutkin voisivat halutessaan toteuttaa tämän.

F-35 on muita tuotannossa olevia aikalaisia edellä häiveessä. Se toimii, vaikka koneen muut järjestelmät etenevät todellista toimivuutta kohti kiusallisestii miltei Arevan ydinvoimalahankkeen tahdissa. Rahasta huolimatta. Gripeninkään NG-tahti ei ravia ole mutta hyntsyä on hankkeeseen käytetty vähemmän ja takana on olemassa oleva pohja josta ponnistaa vaikka kone on sinällään uusi konstruktio. Tehokkaampi mylly ei olisi pahitteeksi. Sellaisesta on puhuttu, mutta lähes yhtä lailla markkinapuhetta se on kuin F-35:n adaptive cycle - päiväettoset.

Tarvitseeko Suomi rynnäkkökonetta, jos tarvitsee, missä määrin? (Muuhun kuin JASSMin ampumiseen.)
------

Jos voi toivoa, jättäkää v-tyyli pois. Tehoste-efekti ei toimi enää aikuisiällä.
 
Viimeksi muokattu:
AMRAAM on länsimaailman eniten käytetty BVRAAM ohjus joka on hankittu 1990-luvulla suomeen ja ruotsiin. JASSM on integroitu toistaiseksi vain Made in USA koneisiin ja valittuihin maihin (Australia, Suomi, Puola). En ole väittänyt että sitä ei voitaisi tehdä mutta ohjusta ei voi liittää Gripen E:n ennen koelento-ohjelmaa koska koneen runko yms. on uusi ja aerodynamiikkaa pitää testata eri kulmilla ja nopeuksilla + laukaisut. Tämä on jo tehty USAssa F-18C kohdalla ja suomen koneet testattiin JASSM-ER ohjelman integrointiohjelman ohessa China Lakessa.

Siis onnistunee kyllä MUTTA:
- tehdäänkö "automaattisesti" kun kone on export-valmiina vai ei?
- ruotsi ja saksa ovat kehittäneet TAURUS Stand-off aseen Gripeniin joka todennäköisesti on no. 1 myös E-versiossa.
- puheet on puheita ja teot tekoja, ruotsalaiset osaavat kyllä diskuteeraamisen

Jos ymmärsin oikein, niin väität JASSM:n olleen jo valmiiksi integroitu meikäläiseen Hornet-malliin ennen kuin Suomi teki tilauksen. Se ei pidä paikkaansa. JASSM ei nimittäin ole US Navyn tai USMC:n käytössä minun lähteideni perusteella, vaan ainoastaan Yhdysvaltain ilmavoimat käyttävät ko. risteilyohjusta. Australia oli kyllä hankkinut JASSM-risteilyohjuksen Hornetiinsa ennen Suomea, mutta Australian Hornetit ovat eri mallia kuin Suomen koneet (A/B vs. C/D). Integrointi tehtiin siis erikseen ja vain Suomea varten, tämä on minun näkökantani. Liian kalliiksi se kyllä tuli, eikä moinen homma saisi toistua...

Te kaksi olette kuitenkin onnistuneet tekemään aika ison jutun risteilyohjuksista, IMHO. Suomen JASSM-risteilyohjukset ovat joka tapauksessa suunnilleen 15 vuotta vanhoja, kun viimeiset Hornetit eläköityvät vuonna 2030. Kyseisten aseiden kestoiäksi (/shelf life) arvellaan monessa lähteessä 20 vuotta (joissakin on mainittu vain 15 vuotta). On Suomen seuraava torjuntahävittäjä sitten F-35 tai Gripen E, niin molempiin lienee valmiiksi integroituna jokin teknisesti vertailukelpoinen risteilyohjus (Gripen / KEPD 350, F-35 / JASSM). Uusien risteilyohjusten hankkiminen vähän etukäteen ei voi olla liian kallista tai minkäänlainen kynnyskysymys!

Tietysti risteilyohjuksen mallilla on jotakin merkitystä, kuten täydennettävyys kriisitilanteessa. Henkilökohtaisesti arvelisin kylläkin, että täydennettävyys on ihan yhtä huono/hyvä, on ilmavoimien käyttämä risteilyohjus sitten JASSM tai KEPD 350. Ulkoiseen (materiaali)apuun luottaminen on IMHO aina riski, ja siinä riskianalyysissä niin Ruotsi kuin Yhdysvallatkin ovat suunnilleen samalla viivalla.
 
@RPG83 No kuvassa todella on jätetty runkoripustimet lataamatta, mutta kyseinen tilanne on testiammunnasta (THORS HAMMER). Voihan olla että oikeat ohjukset (jäljellä olevat siniraitaisia CATM/DATM) olivat toisen siiven ripustimessa ja että muita testiammuntoja on jo suooritettu runkoripustimesta esim. Suomi-Hornetilla. Samaisessa testisessiossa ammuttiin muiltakin laveteilta. Muistaakseni myös ainakin suomalaisilta NASAMS-laveteilta.

Laita kuva missä on pelkkä ilmataisteluvarustus niin että yhtään ohjusta ei ole ammuttu ja silti runkoripustimet tyhjinä. Ennen sitä tilanne on se että ensisijaisesti ladataan runkoripustimiin paitsi jos otetaan vain 4 AMRAAMia.
 
Back
Top