Ilmavoimien tulevaisuus

Tämä oli varsin mystisesti sanottu. Ovatko kyseisten harjoitusten tulokset salaisia? Jossain ketjussahan joku suomalainen kentsu kehui julkisesti, että Hornetit pärjäsivät 100-6 jossain ulkomailla käydyssä harjoituksessa, joten eipä tuo kai ihan huippusalaista tietoa taida olla.

Joku myös kertoi, että harjoitukset sujuvat kaikilla aina erittäin hyvin, keskivertoa paremmin. :rolleyes:
 
En puhu mistään matalalennosta mutta esim. 1500 m korkeudessa voidaan pysytellä huomattavan paljon enemmän suojassa.

Selittäisitkö minulle, miten suoja tarkalleen ottaen muodostuu? Maan pinnalla oleva tutka näkee 1 500 metrin korkeudessa lentävän ilma-aluksen yli 150 kilometrin päästä. Pintaan tietysti päästään nopeammin 1 500 metrin korkeudesta kuin 10 kilometristä, mutta sillä ei ole väliä kahdesta syystä:

1. Jos 150 kilometrin päästä tapahtuva ohjuslaukaisu havaitaan heti laukaisun tapahtuessa tai jopa tutkan hakiessa lukitusta, niin hävittäjä ehtii ajoissa pintaan, oli korkeus sitten 1 500 metriä tai 10 000 metriä.
2. Jos ohjuslaukaisu taas havaitaan vasta, kun ohjuksen oma aktiivitutkahakupää aktivoituu ja RWR alkaa huutaa pilotin korvaan, niin hävittäjä ei kyllä ehdi palaamaan puiden latvojen korkeudelle, ei sitten millään.

Sitä paitsi 1 500 metrin korkeudessa ilmanvastus on suurempi kuin korkeammalla lennettäessä, ja sen lisäksi tuolla korkeudella ollaan alttiita myös olkapääohjuksille ja ammusilmatorjunnalle S-400 -järjestelmien lisäksi.

Ei SAABilla ole JASSM-dummyjä tms. itsellään joilla ne testaisivat. Ohjusjärjestelmän (JASSM) ohjelmiston lisääminen ruotsalaistietokoneeseen ja tst-järjestelmään ei systeemien monimutkaisuuden vuoksi voi luottaa että se tapahtuisi plug-and-play tyyppisesti. Sitä tarkoitan. Ongelmia voi tulla kun valmistajat on eri maista.

Älä Einomies1 liioittele. Oletko kuullut, että F-35:n asevalikoimaan kuuluu Meteor? Meteor ja F-35 eivät tule vain eri maista, ne tulevat eri mantereilta. Silti ne aiotaan naittaa yhteen.

Sanomani on se, että aseiden integrointi eri koneiden välillä kyllä onnistuu. Ei se ole mitenkään mahdotonta tai edes erityisen hankalaa. Onpa jopa sellainen amerikanohjus kuin Amraam nähty Gripenin siiven alla - miten tämä on mahdollista? ;)
 
Suomalaisten evaluaation tulos oli, että F-18C oli paras. Sveitsiläisten vuosien 2008/2009 evaluaation mukaan F-18C on monessa suhteessa parempi kone kuin silloin heille luvattu Gripen E/F-versio, C/D-malleista puhumattakaan. Luottaisin noihin evaluaatioihin ihan "pikkuisen" enemmän kuin ruotsalaisten mainosmateriaaliin...

Siinä ei taidettu ihan noin sanoa. Raporttiahan ei vuodettu kokonaisena vaan mehukkaimmat kaaviot ja tiedot oli leikattu pois. Testissähän oli kaksi osiota: ensiksi vertailtiin tosimaailman koneita ja sitten niiden perusteella arvioitiin evoluutiomallien suorituskykyä. Tekstin perusteella Gripen C/D jäi ilmataistelussa huonommaksi kuin Hornet (mikä ei ole iso yllätys, A/B hävisi meilläkin Hornetille ja C/D on aika marginaalinen parannus)."Gripen MS21" paransi lukemia huomattavasti mutta jäi silti sveitsiläisten "minimitason" alle jota he uudelta hävittäjältä edellyttivät. "MS21" esiintyi silloin vielä puhtaasti paperilla ja ilmeisesti se ei täysin vastannut sitä mitä Gripen E:stä sitten tehtiin.

Gripen sai kiitosta lähinnä elektronisen sodankäynnin järjestelmästään joka arvioitiin paremmaksi kuin Hornetin tai Eurofighterin. Suorituskykyä ja toiminta-aikaa moitittiin. Eurofighter pärjäsi hyvin ilmataisteluosiossa, mutta huonosti muissa. Tiedustelutehtävissä se oli kolmikon heikoin. Ilmeisesti koneen järjestelmät ovat kuitenkin aika vanhahtavat sen muista hyvistä ominaisuuksista huolimatta.

Jep, näin on. Miten se eroaa sitten F-35 kohdalla?

Koneen liikehtimiskykyyn vaikuttaa moni asia. Teho-paino, siipikuormitus, roll-rate, vastukset eri nopeuksilla ja kohtauskulmilla, kyky lentää ja kontrollointi sekä reagointinopeus eri kohtauskulmilla etc.

Wikipediasta poimitut siipikuormitukset:

F-16 430kg
Gripen 280kg

Lisäksi perinteisessä konfiguraatiossa (F-16, F-35, Hornet) korkeussiivekkeet vähentävät kokonaisnostovoimaa kurvaamisessa. Gripenin (ja Rafale ja Typhoon) Canardit taas lisäävät sitä.

Esim. Suomen Hornetti pesee F-16 kurvataistelussa. Todennäköisesti myös Gripen tekee saman. F-16 on nimenomaan energiahävittäjä.

No ei ihan niinkään. F-16:ssa tärkeitä ominaisuuksia olivat alhainen alisooninen vastus ja hyvä jatkuva kaartokyky. Koneen piti lentää kauas ja pystyä siellä pitkään kaartotaisteluun. Hornet ja esimerkiksi MiG-29 on suunniteltu enemmänkin kohtauskulmahävittäjiksi, eli niillä pyritään "osoittamaan nokka kohti vihollista". Näiden koneiden lentomatka on paljon F-16:ta huonompi. Meille se ei ole niinkään iso rajoite mutta ausseille ja US Navylle Hornetin huono toimintasäde oli paha pettymys.

Eurooppalaiset deltasiipiset hävittäjät taas pyrkivät hyvään hetkelliseen kaartokykyyn. Gripen tai Mirage 2000 tempaisee tiukassa kaarrossa F-16:n piikille helposti. Sen jälkeen koneen liike-energia loppuu, etenkin koska työntövoima/painosuhde on selkeästi huonompi. Hyvänä puolena näillä koneilla toisaalta on siiven alhainen ylisooninen vastus.
Jatkuvaa kaartokykyä pidettiin tärkeänä Korean ja Vietnamin sodan perusteella koska ohjukset olivat epäluotettavia ja tykillä oli vaikea päästä hyvään ampuma-asemaan. Sittemmin on ruvettu arvostamaan enemmän hetkellistä kaartokykyä, kun ohjukset on mielletty tehokkaammiksi.
 
Jatkuvaa kaartokykyä pidettiin tärkeänä Korean ja Vietnamin sodan perusteella koska ohjukset olivat epäluotettavia ja tykillä oli vaikea päästä hyvään ampuma-asemaan. Sittemmin on ruvettu arvostamaan enemmän hetkellistä kaartokykyä, kun ohjukset on mielletty tehokkaammiksi.

Kuinka paljon nykyaikaisten hävittäjien sitten oletetaan olevan niin lähellä toisia hävittäjiä, että tuolla kaartelulla on merkitystä? Esim. F-15:lla lienee tällä hetkellä maailman ylivoimaisesti kaunein pudotustilasto (yli 100 pudotusta ilman, että yhtään F-15:a on ammuttu ilmataistelussa alas). Kuinka suuri osa näistä pudotuksista on kaukaa tutkaohjuksilla tehtyjä ja kuinka suuressa osassa on kaarreltu vihollisen kanssa kuin Vietnamissa tai Koreassa? Oman käsitykseni mukaan edelliset ovat selvästi yliedustettuja tuossa tilastossa.

Käsittääkseni tutkassa näkymättömyys on myös syy, miksi F-22 on pessyt muut hävittäjät täysin kaikissa testeissä. On se varmaan myös hyvä kääntyilemään, mutta sillä ei ole merkitystä, koska viholliset on ammuttu alas jo kauan ennen kuin mitään kaartelua tarvitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka paljon nykyaikaisten hävittäjien sitten oletetaan olevan niin lähellä toisia hävittäjiä, että tuolla kaartelulla on merkitystä? Esim. F-15:lla lienee tällä hetkellä maailman ylivoimaisesti kaunein pudotustilasto (yli 100 pudotusta ilman, että yhtään F-15:a on ammuttu ilmataistelussa alas). Kuinka suuri osa näistä pudotuksista on kaukaa tutkaohjuksilla tehtyjä ja kuinka suuressa osassa on kaarreltu vihollisen kanssa kuin Vietnamissa tai Koreassa? Oman käsitykseni mukaan edelliset ovat selvästi yliedustettuja tuossa tilastossa.

Käsittääkseni tutkassa näkymättömyys on myös syy, miksi F-22 on pessyt muut hävittäjät täysin kaikissa testeissä. On se varmaan myös hyvä kääntyilemään, mutta sillä ei ole merkitystä, koska viholliset on ammuttu alas jo kauan ennen kuin mitään kaartelua tarvitaan.

Nyt sulla on lainaus pielessä. Minä en ole tuollaista väittänyt.
 
kysymys palstan ilmavelhoille.eikö suomi tarvitsisi 2-3 kpl saab 340 aew&c tai hawkeye koneita.kun maatutkat olisi jo aikaa sitten tuhottu/häiritty virattomaksi.onko 200miljoonaa euroa per kone liikaa?käsittääkseni kuitenkin aika paljon taistelukestävämpi kun maatutkat.irakissa 1991 oli hävittäjillä torjutakäsky mutta tutkat ei näyttänyt mitään...
 
kysymys palstan ilmavelhoille.eikö suomi tarvitsisi 2-3 kpl saab 340 aew&c tai hawkeye koneita.kun maatutkat olisi jo aikaa sitten tuhottu/häiritty virattomaksi.onko 200miljoonaa euroa per kone liikaa?käsittääkseni kuitenkin aika paljon taistelukestävämpi kun maatutkat.irakissa 1991 oli hävittäjillä torjutakäsky mutta tutkat ei näyttänyt mitään...

Tuosta on täällä keskusteltu. Mielestäni Suomen kannattaisi ryhtyä Ruotsin kanssa liittoon pelkästään siksi, että saataisiin Ruotsin noista koneista meille apuja.
 
Kuinka paljon nykyaikaisten hävittäjien sitten oletetaan olevan niin lähellä toisia hävittäjiä, että tuolla kaartelulla on merkitystä? Esim. F-15:lla lienee tällä hetkellä maailman ylivoimaisesti kaunein pudotustilasto (yli 100 pudotusta ilman, että yhtään F-15:a on ammuttu ilmataistelussa alas). Kuinka suuri osa näistä pudotuksista on kaukaa tutkaohjuksilla tehtyjä ja kuinka suuressa osassa on kaarreltu vihollisen kanssa kuin Vietnamissa tai Koreassa? Oman käsitykseni mukaan edelliset ovat selvästi yliedustettuja tuossa tilastossa.

Uskaltaisin väittää, että suurin osa pudotuksista on tehty suhteellisen läheltä. Ei välttämättä tykillä tai infrapunaohjuksella, mutta WVR-etäisyyksiltä kuitenkin.

Out of 41 kills in Desert Storm, 16 involved use of BVR shots, but only five kills are known to have been made at BVR.

https://defenseissues.wordpress.com/2013/04/27/usefulness-of-bvr-combat/

Tuo yllä oleva ei kylläkään osoita, että kaartotaistelukyky olisi tärkein kyky konetta valitessa. Uskaltaisin väittää, että iso osa noista tapoista on jouduttu tekemään WVR-etäisyyksiltä mm. ROE:n takia. Jos ROE on sallivampi, kuten oletettavasti Suomessa on, niin pudotus pidemmänkin matkan päästä on ihan mahdollinen.
 
Tuosta on täällä keskusteltu. Mielestäni Suomen kannattaisi ryhtyä Ruotsin kanssa liittoon pelkästään siksi, että saataisiin Ruotsin noista koneista meille apuja.

Muistaakseni keskustelun lopputulos oli se, että eivät ole hintansa arvoisia verrattuna maasijoitteisiin tutkiin. Muutenhan niitä olisi jo hankittu.

Tietysti, jos koneet saadaan tueksi käyttämällä Ruotsin puolustuspoliittinen johto munkkikahveilla, niin eihän se paha hinta ole...
 
Vastine, mutta "ihan paska" sellainen. Minä en ainakaan usko mokoman rohjakkeen olevan kovinkaan stealth - hyvä, jos venäläiset pääsevät 0,1 m^2 tienoille. Mahdollisesti tulos jää heikommaksikin, jolloin F-22:n haastaminen on ongelmallista.

Otin lähinnä kantaa siihen, kun ihmettelit hintaa. Pakfa on todella iso, kaksimoottorinen venäläinen kone, josta on vielä pyritty tekemään stealth. Vastinetta F-22:delle. On ihan ymmärrettävää, että kone maksaa.

Täysin oma asiansa on sitten se, että miten hyvä se on. Saati, tuleeko se edes koskaan oikeasti valmiiksi operatiiviseen palvelukseen.
 
Ihan hienosti muodostettu kaavio, mutta Saabin materiaaleihin tulee toki suhtautua epäilyksellä. Jos tuossa kuitenkaan jotain totuutta on, niin onpa MiG-29S, Su-27 ja Su-35 kalliita.
Niin tuostahan saisi äkkiä sen mielikuvan, että suomi voisi korvata nyky koneet joko neljälläkymmenellä F35 konella tai kahdeksalla kymmenellä JAS NG koneella...

Sellainen sananen vielä tuohon venäläis koneiden "kalleuteen" niiden polttoaine venäjällä varmaan maksaa vähän eri tavlalla, kuin sama polttoaine ostettuna suomeen...

En ole nähnyt side-by-side kuvaa...uudesta tutkasta todennäköisesti ainakin tulee lisäpituutta, voi myös olla että konetta on pidennetty sisäisen polttoainemäärän kasvattamiseksi kompensoimaan moottorin isompaa kulutusta.
Ihan muistista ilman lähteitä.
Muistelin että Grippen NG koneen taka runko on suunniteltu uusiksi, lähinnä kai superhornetista peräisin olevan moottorin vuoksi. Mutta kai siinä samalla siirtyi ne laskutelineet, ja tuli lisää polttoaine tilaa... ja sitten hämärin muistikuva, muistelen että moottoria olisi siirretty nimenomaan ylöspäin... Mutta...
 
1. Tuon mukaan Suomen hävittäjävalinta (F-18C) oli toiseksi huonoin vaihtoehto. Vain Mig-29 olisi ollut huonompi. Sekä F-16C että etenkin Gripen ovat tuon kaavion mukaan yhtä hyviä, mutta halvempia kuin Hornet.

2. Tähän liittyen muuten, USA on varmaan pannut koneitaan vastakkain. Onko tiedossa, miten F-16 on pärjännyt ilmataisteluissa F-18C:tä vastaan? Entä ovatko suomalaiset päässeet kokeilemaan Hornetejaan ruotsalaisten Gripeniä vastaan? Olisi kiva saada jotain konkretiaa tuohon kaavioon mainospuheiden rinnalle.

3. Katselin jokin aika sitten Youtubesta videon Su-27:stä ja sen mukaan kyseinen kone pesi jenkkien F-15:t ilmataistelussa. Jutusta ei saanut kovin hyvin kuvaa siitä, miten tarkalleen ottaen kyseiset taistelut oli käyty, mutta kyse oli ollut siis siitä, että venäläiset olivat menneet jenkkeihin koneittensa kanssa ja siellä oli nämä ilmataistelut käyty. Videon nimi oli jotain "Su-27, the best fighter in the world", mistä tietenkin arvaa, että kyseistä konetta siinä puffattiin, mutta tuntuisi oudolta, että he olisivat sinne ottaneet mukaan tämän jutun, jos se olisi ollut täysin puhdas vale. Käsittääkseni koko F-22 projekti aloitettiin siksi, että jenkit itsekään eivät enää olleet erityisen luottavaisia siihen, että F-15 pärjäisi uusimpia neukkujen koneita vastaan.

1. En näe, miten vedät moisen johtopäätöksen :) Gripen C ei esim. ollut silloin saatavilla, vain proto A:sta. Eivät ne erot välttämättä valtavia ole, mutta esim. tuossakin kuvassa Hornet on piirretty ylemmäksi kuin F-16. Silloin kun Suomi Hornetin hankki, oli se yksi parhaita hävittäjiä maailmassa, ja monessa mielessä kehittynein. Aluksi ei ollut mukana kisassa, koska pidettiin liian kalliina mutta sitten saatiin ilmeisesti erikoistarjous ja se sitten valittiin, kun muutama kone pudotettiin kokonaismäärästä pois. Yläpitokulut toki ovat vähän korkeammat kuin Gripen & F-16, mutta vastaavasti kaksimoottorisuus on tainnut tosiaan jo pari konetta säästää.

2. Hornet on parempi niin pitkällä kantamalla kuin kurvatappelussa F-16:sta vastaan. Gripen C on käsittääkseni periaatteessa about samaa tasoa kuin Hornet, mutta käytännössä Hornetin suurempi ohjuslasti ja polttoainekuorma kääntävät etua Hornetin hyväksi. Gripen NG:ssä on nimenomaan lisätty polttoainemäärää ja ohjuskuormaa siirtämällä laskutelineet rungosta siipiin ja kasvattamalla konetta vähän.

3. Jos löydät videon, sitä voi kommentoida paremmin. En usko, että venäläiset olisivat menneet jenkkeihin SU-27-koneilla. Ainakaan en muista näin tehdyn. Intialaisten SU-30 Mk II kanssa ovat kisanneet esimerkiksi.

Sekä SU-27 että F-15 on vuosien aikana ollut montaa eri versiota. Mitä niistä vertaillaan? Sekä Gripen NG että F-35 joka tapauksessa löisivät molemmat.

Mutta ilman muuta, F-15 oli oikeastaan puolikkaan - kokonaisen sukupolven vanhempaa tekniikkaa kuin esim. F-16 ja F-18. Sille oli jo aika hankkia korvaaja, vaikka legendaarinen kone onkin.
 
Mihin tämä väite perustuu?

Sen perusteella mitä olen lukenut, on Hornetilla tasan tarkkaan yksi mahdollisuus: saada nokka ensin kohti vihollista ja tehdä pudotus. Jos tuon kämmää, niin sitten se on menoa.

Jep, mutta uusien lähitaisteluohjusten kanssa se kyllä aika hyvin riittää se nokan kääntäminen kerran. Ei tarvitse päästä tykin kanssa takaviistoon asti.
 
F-18 on lentänyt useissa harjoituksissa Gripeneitä vastaan ja sanotaanko että omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että olen tyytyväinen hävittäjävalintaan 90-luvun alussa...

Mitä tarkoitat tarkalleen ottaen "omakohtaisella"? Samoin olen erittäin tyytyväinen Hornettiin. Noita Hornet vs. Gripen C -matsien tuloksia olen myös kysynyt. Mitäs enemmän niistä voi kertoa? Entä vs. Norskien F-16?
 
Sveitsiläisten vuosien 2008/2009 evaluaation mukaan F-18C on monessa suhteessa parempi kone kuin silloin heille luvattu Gripen E/F-versio, C/D-malleista puhumattakaan. Luottaisin noihin evaluaatioihin ihan "pikkuisen" enemmän kuin ruotsalaisten mainosmateriaaliin...

Miten paljon se silloinen Gripen C ja jonkinlainen visio tulevasta kuvaa nyt toteutumassa olevaa? Onhan se painokin noussut melkein tonnilla ja pituus kasvanut metrillä, ja mikä tutka esim. silloin oli speksattuna etc.

Brasiliassa Gripen NG kuitenkin voitti seuraavasta joukosta: Typhoon, Rafale, Superhornet, SU-35, F-16
 
Miten paljon se silloinen Gripen C ja jonkinlainen visio tulevasta kuvaa nyt toteutumassa olevaa? Onhan se painokin noussut melkein tonnilla ja pituus kasvanut metrillä, ja mikä tutka esim. silloin oli speksattuna etc.

Brasiliassa Gripen NG kuitenkin voitti seuraavasta joukosta: Typhoon, Rafale, Superhornet, SU-35, F-16

Johtuu todennäköisesti teollisuuspoliittisista syistä, muistaakseni saavat Gripenien kokoonpanoa Brasiliaan ja teknologiayhteistyötä Embraerin ja Saabin välille. Muilla valmistajilla ei ollut tarjota vastaava pakettia, jossa brasilialaisen ilmailuteollisuuden edut olisi huomioitu yhtä hyvin...
 
1. Niin, tuo vastannee sitten siihen kysymykseen, että pitääkö SAABin mainos-PowerPoint paikkaansa.

2. Eli jälleen osoitus siitä, että SAABin kalvo, jolla nuo ovat tasoissa ei pidä paikkaansa. Mutta tietenkään todellista koeaineistoa ei ole tarjolla. Su-27 ei taida olla koskaan joutunut/päässyt nykyaikaisia länsihävittäjiä vastaan todellisessa tilanteessa. Se sai kai jonkin verran äksöniä Georgian sodassa, mutta siellä ei tainnut vastassa olla kunnon kalustoa. Toisaalta länsikalustokaan ei ole tainnut juuri mitään vertailukelpoista taivaalla nähdä. Jugoslavialla ja Irakilla oli kai joitain MiG-29:ä, mutta ne olivat tietenkin täysin alakynnessä määrällisesti ja ilmatilannekuvan suhteen.

1. Hornet ei ollut Suomelle hankittaessa merkittävästi kalliimpi kuin F-16. Mutta, sitä ei tuossa kalvolla esitetäkään. Vaan siinä on kyse koko elinkaarikustannuksesta. Koneen hankinta on vain pieni osa sitä. Esim. se tähän ketjuun linkittämäni ja laskemani Kanadan F-35 evaluaatio. 65 F-35 --> Hankinta vajaa 6 miljardia, kokonaiskustannukset 46 miljardia.

Hornetin elinkaarikustannukset ovat selkeästi korkeammat kuin F-16. Onhan kyse selkeästi isommasta, kaksimoottorisesta koneesta.

Saabin powerpoint siis pitää tältä osin paikkansa.

2. Suhoita on kehitetty. Saabin kalvolla todennäköisesti verrataan modernisoitua Suhoita, joka on esim. tutkan osalta paljon kehittyneempi, kuin mitä oli 90-luvun alussa (näin muistelisin).

Kysymys oli, mikä Suomen hävittäjäkandidaateista oli paras tiputtamaan Suhoita. Vastaus oli Hornet. Se ei vastaa kysymykseen, onko Hornet parempi kuin Suhoi. Jos taas sitä kysytään, niin arvioisin itse että ne ovat about yhtä hyviä.

Saabin kalvo pitää siis tältäkin osin paikkansa :)
 
Johtuu todennäköisesti teollisuuspoliittisista syistä, muistaakseni saavat Gripenien kokoonpanoa Brasiliaan ja teknologiayhteistyötä Embraerin ja Saabin välille. Muilla valmistajilla ei ollut tarjota vastaava pakettia, jossa brasilialaisen ilmailuteollisuuden edut olisi huomioitu yhtä hyvin...

Tuollakin on varmasti merkitystä. Samoin Suomen valinnassa oli merkitystä sillä, että Hornetit koottiin Suomessa. Saatiin tasoloikka omaan osaamiseen.
 
Back
Top