Ilmavoimien tulevaisuus

Tuleeko ikinä olemaan konetta joka on tuotannossa yli sata vuotta? Pystymmekö edes näkemään sellaista?
 
Jotakuinkin kaikki mainitsemasi seikat ovat totta tai ainakin näyttävät näillä näkymin toteutuvan. Mutta minun kysymys kuuluu onko suomella varaa parempaan? Kuten mainittu jo tässäkin ketjussa tämä sama voi olla myös kauppa politiikkaa, ei anneta muita kuin kalliita ja tai huonoja vaihtoehtoja kun on myyjän markkinat.

Sitä en osaa sanoa että miten konkreettinen vaihoehto joku advansed hornetti voisi olla? Kysehän on osittain siitä että Boeingia harmittaa heidän jääminen ulos tämän hetken hävittäjä markkinoilta. Ehkä vielä epätoivoisempi esimerkki tästä on heidän Silent eagle projekti. Mutta F35:n hinta ei tunnu olevan laskussa sen enempää kuin sen laivueisiin saaminen aikataulussaankaan...

Varaa parempaan? Täytyy olla.

F-35 on valitettavasti paljon kalliimpi kuin sen alun perin piti olla. Silti muut vaihtoehdot pyörivät suunnilleen samassa hintaluokassa tai ovat jopa kalliimpia. Tähän on yksi ja sama syy: tuotantomäärä. Gripenin kehityskulut ovat pienimmät alalla, mutta se on laiha lohtu, kun ne jakautuvat muutaman sadan koneen kesken. Jos Boeing kehittää Advanced Super Hornetin Suomea varten, niin miten paljon arvelet kehitystyön maksavan? Miljardin? Kaksi miljardia? Ja tuo jakautuu 60 koneen kesken... ei kiitos. F-35 on ainoa hävittäjä, jolle on näillä näkymin luvassa tuhansia tilauksia. Suuri tilausmäärä takaa myös sen, että tuotetukea ja päivityspaketteja on tarjolla riittämiin.

Lisäksi F-35:n hinta on jo laskenut (Wikipedia). Tosin mainostettu 83 miljoonaa dollaria moottorin kanssa on uskoakseni enemmän toiveajattelua ja mainospuhetta, mutta tuskinpa se hinta nyt kovin paljoa enää nouseekaan.
 
Mites sitten suu pannaan jos kävisikin niin, että F-35 olisikin ostohinnaltaan Gripeniä halvempi?
 
Flightglobalissa on kyllä väite että UberHornetin tuotantolinjat suljetaan 2017, mutta eihän se aikaisemminkaan ole lakkauttanut valmistusta. Pikemminkin tauottanut sitä. Esimerkiksi F16 tuotantolinjat on suljettu kokonaan jo useaan otteeseen ja sitten kun on tullut uusia tilauksia, niin ne on avattu aina uudelleen. Viimeisin versio block 61 tuotanto avaa suljetut linjat uudelleen. Se on alunperin 70-luvun kone, jota valmistetaan vielä 2020-luvulle ja se lentänee vielä 2050-luvulle.
http://www.flightglobal.com/news/ar...cedquot-super-hornet-tests-wants-more-397927/

Saat antaa vakuuttavia lähteitä, jos haluat jonkun uskovan, että F-16:n tuotantolinja olisi suljettu moneen kertaan ja avattu uudestaan.

Annan vastaväitteitä, ensimmäisenä yleinen tuotantolinjaan liittyvä ongelma, loput kaksi F-16 -spesifejä:

The Hornet/Growler production line shuts down in 2016, however, and the supplier base starts withering well before: Boeing told me they’ll have to make key decisions on long-lead items in early 2014. “When you lose a line,” said Aboulafia, “you almost never get it back.”

http://breakingdefense.com/2013/12/forbes-champions-buying-super-hornets-f-18-vs-f-35-round-two/

Unless new contracts are signed, the windowless, mile-long fighter factory in Fort Worth, Texas, will produce its last F-16 in 2015 (for Iraq). The Fighting Falcon will have been in continuous production for 40 years, yet many believe the basic design still has growth potential. New F-16V sales would be a boost to Lockheed and to the U.S. industrial base.

http://www.defensemedianetwork.com/stories/f-16v-is-latest-viper-variant-for-fighter-market/

Lockheed Martin Corp has enough orders to keep its F-16 fighter jet production line humming through the third quarter of 2017, and hopes to land additional orders that would keep the line running through 2020, company executives say.

http://www.reuters.com/article/2013/12/14/lockheed-f-idUSL2N0JT03T20131214
 
Eikös tuon advanced super hornetin valmistuminen aika varmaa ole? Asiakkaita luulisi ainakin riittävän jos hinta on oikea
 
Eikös tuon advanced super hornetin valmistuminen aika varmaa ole? Asiakkaita luulisi ainakin riittävän jos hinta on oikea
 
Mites sitten suu pannaan jos kävisikin niin, että F-35 olisikin ostohinnaltaan Gripeniä halvempi?

[Läppä] So? Sitten todetaan, että se on liian kallis meidän ylläpidettäväksi. [/Läppä]
 
Eikös tuon advanced super hornetin valmistuminen aika varmaa ole? Asiakkaita luulisi ainakin riittävän jos hinta on oikea

No ei todellakaan ole. Ei lentokonevalmistajia kiinnosta maksaa omasta taskusta miljardi(e)n tuotekehittelykustannuksia, jos tuotteelle ei ole varmaa menekkiä. Vai onko F-15 Silent Eagle kehitetty? Eipä taida olla. Eikä Advanced Super Hornetille ole varmaa menekkiä, koska markkinoilla on jo varmempia konevaihtoehtoja: Gripen E ja F-35. F-35 on se kone, jota ostavat rikkaat Yhdysvaltain liittolaiset. Ei-liittolaiset ostavat ehkä Gripenin syystä tai toisesta, ja kaikista köyhimmät tyytyvät venäläis- ja ylijäämäkoneisiin. Mistä asiakkaista Advanced Super Hornetilla oli tarkoitus kilpailla?
 
Onko tällä palstalla lupa keskustella muistakin vaihtoehdoista, kuin F35:sesta?
On jos on kuitenkin sitä mieltä että se on ainoa (F35) vaihtoehto ja täydellinen ratkaisu. Sitä voisi nimittää Zeuksen salamaksi sen verran käänteentekevä ja ylivoimanen se on... Ei auta vaikka suhde olisi 1:100 niin lopputulos on 1:0. Todellisuudessa jokaisessa vaihtoehdossa on hyvät ja huonot puolet ja tällä palstalla ollaan julkisten lähteiden ja tietojen varassa. Toki lähteissä on eroja... Jos se on Saab niin ei voi pitää paikkansa mutta jos se on LM niin se on jumalan sanasta seuraava. ;)
 
No mikä olisi sinun mielestäsi se positiivinen vaihtoehto, mikäli F35 todetaan liian kalliiksi vaihtoehdoksi?

Tarkenna sinä ensin, mitä tarkoitat "liian kalliilla". Minä suhteutan hinnan suorituskykyyn ja veikkaan, että F-35 on tässä hinta-laatu -suhteessa kilpailukykyisin ratkaisu. Jos näin ei olekaan, niin sitten hinta-laatu -suhteeltaan paras on ainoa toinen kilpailija, Gripen E. Pidän kuitenkin jälkimmäistä skenaariota epätodennäköisenä.

Entä mikä on oma valintasi? On varsin selvää, ettei voi valita sellaista, mitä ei ole tarjolla.
 
On jos on kuitenkin sitä mieltä että se on ainoa (F35) vaihtoehto ja täydellinen ratkaisu. Sitä voisi nimittää Zeuksen salamaksi sen verran käänteentekevä ja ylivoimanen se on... Ei auta vaikka suhde olisi 1:100 niin lopputulos on 1:0. Todellisuudessa jokaisessa vaihtoehdossa on hyvät ja huonot puolet ja tällä palstalla ollaan julkisten lähteiden ja tietojen varassa. Toki lähteissä on eroja... Jos se on Saab niin ei voi pitää paikkansa mutta jos se on LM niin se on jumalan sanasta seuraava. ;)

Gripen ja F-35 eivät taida erota hinnoiltaan 100:1? Tuskinpa edes 2:1.
 
Gripen ja F-35 eivät taida erota hinnoiltaan 100:1? Tuskinpa edes 2:1.
Selasin keskustelua aiemmin taaksepäin ja aiempien väittämien sisältämien lähdetiedostojen mukaan, F35:sen kappalehinta Gripen E::hen; olisi kokonaiselinkaarikustannukset mukaanlukien 4-5 kertainen. Erimieliset käyttäjät on näköjään bannattu.
 
Selasin keskustelua aiemmin taaksepäin ja aiempien väittämien sisältämien lähdetiedostojen mukaan, F35:sen kappalehinta Gripen E::hen; olisi kokonaiselinkaarikustannukset mukaanlukien 4-5 kertainen. Erimieliset käyttäjät on näköjään bannattu.

Jos Gripen E on 4-5 kertaa halvempi kuin F-35A, se tullaan valitsemaan seuraavaksi hävittäjäksi.

Minä en vain alkuunkaan usko tuon väitteen pitävän paikkaansa ennen kuin vähän avataan miksi ero olisi noin suuri ylläpitokustannuksissa.
 
Selasin keskustelua aiemmin taaksepäin ja aiempien väittämien sisältämien lähdetiedostojen mukaan, F35:sen kappalehinta Gripen E::hen; olisi kokonaiselinkaarikustannukset mukaanlukien 4-5 kertainen. Erimieliset käyttäjät on näköjään bannattu.

Tuskin on bannattu. Harvalla vain on mahdollisuus kirjoittaa viestiketjuun vuorokauden ympäri. Sitä paitsi vastahan Raveni tuossa kirjoitteli.

En tiedä, mitä kustannusarvioita tarkalleen ottaen tarkoitat, ja kuka ne on laatinut. Enkä suoraan sanottuna jaksaisi kahlata kymmeniä tai satoja sivuja uudestaan. Kommentoin kuitenkin vähän:

1. Kokonaiselinkaarikustannukset selviävät varmuudella vasta siinä vaiheessa, kun viimeiset koneet on poistettu käytöstä. Nelin- tai viisinkertainen kokonaiselinkaarikustannus on IMHO erittäin tarkoitushakuinen väite eikä kuulosta uskottavalta.

2. Käyttökustannukset (polttoaine- ja huoltokustannukset) molemmille hävittäjille ovat vielä jossakin määrin epäselviä, etenkin Gripenille. Gripen on aiemmin ollut suhteellisen halpa huollettava, mutta Gripen E on käytännössä kokonaan uusi kone. Gripen E lienee tässä suhteessa jonkin verran halvempi kuin F-35. Kuinka paljon halvempi, se jää nähtäväksi.

3. Päivitysten kustannuksissa F-35 on väistämättä halvempi, vähintään teoriassa ja todennäköisesti myös käytännössä.

Kuvitellaan, että kehitetään päivityksenä uusi tutka. Tutkimus- ja kehityskustannukset ovat 1 miljardi euroa. Lisäksi tutkan tuotantokustannukset ovat 10 miljoonaa euroa per tutka. Tässä kohtaa tuotantomäärät astuvat mukaan kuvioon. Jos Gripeneitä on 200, ja kaikki päivitetään, niin yhden koneen tutkapäivityksen hinta on 10+(1000/200)=15 miljoonaa euroa. Jos F-35 -hävittäjiä on 2 000, ja ne saavat saman päivityksen, niin yhden koneen tutkapäivityksen hinta on 10+(1000/2000)=10,5 miljoonaa euroa. Melkoinen etu F-35:llä, eikö totta? (Tässä yksinkertaistetussa mallissa ei huomioitu sitä, että ruotsalaiset tai amerikkalaiset insinöörit voivat olla kollegoitaan halvempia, mutta näyttöä sellaisesta ei juuri ole. Lisäksi voidaan olettaa, että myös tutkan tuotantokustannukset ovat pienemmät F-35:n kohdalla, koska suurtuotannon edut.)

4. Hankintahinnassa Gripen E ei ole ollut ihan hirmu paljon halvempi kuin F-35. Voi jopa käydä niin kuin @yrjö esitti, että koneiden hinnat vaihtavatkin paikkoja keskenään.
 
Hinnat voivat olla erilaisia monestakin syystä ja ne ovat kaikkea muuta kuin helposti laskettavia... Iso merkitys on sillä paljonko valtiot projekteja tukee. Millaisia raaka aineita käytetään. Onko tuotanto keskitettyä vai hajautettua. Suunnittelun erilaisuudet... Liikkuvia osia on paljon kun hävittäjää tehdään... Kaikki maksaa ja loppujen lopuksi loppukäyttäjää kiinnostaa vain se mitä se rahalla saa. Joskus politiikka pääsee kauppoihin mukaan ja silloin rahalla ostetaan muutakin kuin kongreettista tavaraa ja joskus ostetaan vain sitä. Tänäpäivänä myös isomerkitys on sillä kuinka paljon sen tavaran käyttö maksaa... Sen merkitys vähenee jos tulot kasvavat mutta vastaavasti jos tulot pienenevät sen merkitys kasvaa...

En minä tiedä mikä hävittäjä Suomelle on sopiva tai hyvä... Onneksi en ole siitä edes päättämässä... Poliittisen itsarin voi tehdä monella tapaa ja kyllä tässäkin hankinnassa tullaan jos jonkinlaista sade tanssia tanssimaan ennen kuin ilmavoimien uusi kone suomen kentillä rullaa..

Se miten tuleva kone palvelee tai oikeammin laitetaan palvelemaan suomen puolustusta aika näyttää.. Itse en ole aina uskossani kovin vahva mitä tulee siihen etteikö hyviä hankintoja vesitettäisi ja sen jälkeen muutettaisi milloin uhkakuvia ja milloin jotain muuta että homma näyttää paperilla ja kansalle hyvältä. Valitettavasti sotia ei kuitenkaan käydä paperilla... Naapuria voi pitää heikkona ja tyhmänä mutta samalla olisi hyvä muistaa että naapurilla on todella pitkät perinteet sotimisesta eikä sitä ole milloinkaan voitettu..
 
Niin, ehdokkaiden kyseessä ollessa kaikki mainitut lukumäärät (paitsi ne jotka ovat jo toteutuneet) ovat hyvin spekulatiivisia. Niin Gripenin kuin F-35:n suhteen. Myös hinnat meidän hankintamme tullessa ajankohtaiseksi v. 2020- ovat vielä olettamuksia ja lipeviä lupauksia. Halpaa ostamisen ilo ei varmuudella ole ja käyttäminenkin maksaa.

Onko mahdollista, että koneisiin tulisi vielä ennen vuosikymmenen vaihdetta selviä parannuksia tai uusia komponentteja/järjestelmiä?
 
Back
Top