Ilmavoimien tulevaisuus

Tämä oli kiva tietää. Pohdinkin tuossa pari sivua takaperin, että Brasilia aikonee hankkia lisää koneita. Nyt saatiin tarkemmat määrätkin. :)



Umpikuja ja umpikuja... Yhdysvallat on poliittisessa umpikujassa kulutettuaan 60 miljardia F-35:n kehittelyyn. Lisäksi on tekninen umpikuja: F-16 ja Super Hornet eivät vaikuta tunkeutumiskykyisiltä koneilta, joilla pommitetaan puoli maapalloa ja sen lisäksi selvitetään tie kiinalaisten häivehävittäjien läpi. Ehkä niillä voitaisiin juuri ja juuri pärjätä jollakin ilveellä seuraavat 20 vuotta 6. sukupolven koneita odotellessa, mutta en usko siihen ryhdyttävän. F-22 taas on kalliimpi tuotantokustannuksiltaan kuin F-35, joten se ei vaikuta houkuttelevalta. Kyllä Yhdysvallat tekee F-35 -hankintoja, ei konetta heitetä enää tässä vaiheessa romukoppaan. Merijalkaväkikin jäisi ilman STOVL-konetta, kun Harrierista luovutaan etupainotteisesti. Okei, hankintamäärä voi jäädä jonkin verran pienemmäksi kuin 2 443 konetta, mutta jos näin tapahtuu, niin se johtuu kyllä luultavasti siitä, että kuudennen sukupolven koneet valmistuivat vähän etuajassa. Silloinkin puhutaan alle 1 000 koneen vajauksesta (vs. suunniteltu hankintamäärä), jos minulta kysytään.

Eurooppa(kin) on umpikujassa sikäli, että F-35 -hankinnat on jo aloitettu monessa maassa. Perääntyminen olisi poliittisesti vaikeaa. 5. tai 6. sukupolven koneita ei ole Länsi-Euroopassa kehitteillä, ei ainakaan avoimesti. Kaikki olisi siis sen varassa, että tyydytään 4.5 sukupolven koneisiin, kunnes joskus saadaan 5. tai 6. sukupolven kone valmiiksi - tai jenkit kehittävät paremman kuin F-35, joka on kuitenkin tarjolla vientiin. Kaiken kukkuraksi Eurofighter Typhoonin ja Rafalen tuotantolinjat ovat sulkeutumassa suhteellisen pian (N. 2020? En muista ulkoa) - jotakin se tuotannon käynnistäminen uudelleenkin maksaa.
Kuvassa 6-sukupolven hävittäjiin asennettava 3-sukupolven, darpan kehittämä, äsken julkistettu taktinen lasertykki, jolla tehoa jopa 150-300 kw/laukaisukerta.
DF-TECHLASER_1_AviationWeek.jpg
 
Euroopan ongelma on että lähtivät mukaan kehittämään maailman kalleinta sotateknistä projektia ja rahan lappaamiselle ei loppua näy. Tässä vaiheessa ei piuhoja todellakaan irroiteta koska se tarkoittaisi sellaisen raha summan hukkaan heittämistä että.... Jollen paljon väärin muista niin jenkit ovat laskeneet että F-35 tulee maksamaan heille 1500mrd. taalaa. siis 1500 000 000 000 dollaria.... sellaisesta projektista on kyse... Euroopassa mietitään että muutaman sadan miljardin pankki on liian suuria kaatumaan niin vikkelämpi voisi ajatella että näin on myös tämän monikansallisen projektin kohdalla. F-35 tulee elämään ja toivon mukaan toimimaan myös joskus niin kuin on tarkoitettu. Jenkeistä on tosin jo kantautunut huhuja että vaikka projektia on myöhäistä lopettaa niin ei ole myöhäistä lähteä rakentamaan ja suunnittelemaan korvaaja. Jenkeillä siihen rahat ja resurssit todennäköisesti riittävät mutta miten mahtaa olla asiakkailla ja liittolaisilla?

Onko mielekästä pyrkiä uudistamaan nykyisellä tahdilla läntisen maailman ilmavoimia? Onko aina vaan kalliimmat koneet oikea suuntaus vai joko ollaan taistelulaivojen kehityksen kaltaisen megalomanian loppusuoralla? Kuinka paljon taustalla vaikuttaa todellinen tarve ja missä roolissa on asetehtaiden bisnes? Onko kaikilla mahdollisilla ominaisuuksilla kuormitettu yleiskone oikeasti taloudellinen malli vai pikemminkin surkea kompromissi kauhein kustannuksin?
 
Advanced SuperHornet on käsittääkseni Yhdysvaltojen merijalkaväen haluama vekotin, koska F35 ei pysty kaikkeen siihen, mitä he haluaisivat ja tarvitsisivat. Eli pommijuhdaksi. Toisaalta SuperHornetit eivät ole riittävän hyviä siihen ja niistäkin loppunee aika kesken jossain vaiheessa. Joten siis Advanced SuperHornet tulisi korvaamaan SuperHornetit ja täydentämään F35:ttä. Tiedä sitten, riittääkö pelkkä SuperHornettien tekohengittäminen ja tuota ei tarvita. Mutta jos se olisi käyttöön tulossa, se olisi hyvä valinta Suomelle kyllä.
Siis merijalkaväki, jota varten on F-35:stä kehitetty se versio, joka pystyy laskeutumaan pystysuoraan, nyt sitten sanookin, että haluavat SuperHornetin, joka ei missään tapauksessa pysty siihen pystysuoraan toimintaan, vaikka varmaan hyvä ihan tavallisena pommikoneena onkin. Ihme porukkaa.
 
Umpikuja ja umpikuja... Yhdysvallat on poliittisessa umpikujassa kulutettuaan 60 miljardia F-35:n kehittelyyn.

60 miljardia kuulostaa tietenkin aika paljolta, mutta kontekstia antaa se, että USA:n puolustusbudjetti on luokkaa kymmenen kertaa tuo. Jos tuo summa olisi jaettu kymmenelle vuodelle ja sitä suhteutettaisiin Suomeen, niin se tarkoittaisi 20 miljoonaa vuodessa. Jos Suomessa olisi menossa joku aseprojekti, johon uppoaisi 20 miljoonaa vuodessa kymmenen vuoden ajan, niin enpä tuota vielä poliittiseksi umpikujaksi sanoisi, ellei touhu olisi mennyt ihan käteen, eikä mitään tulosta olisi näkyvissä.

Miten tuo rahoitus USA:ssa muuten menee? Maksaako liittovaltio asefirmoille siitä, että nämä vain kehittelevät aseita (ja siten kantaa kaiken riskin siitä, ettei niistä koskaan tule kalua) vai meneekö touhu jonkinlaisen tarjouskilpailun kautta, eli niin, että asefirmat tekevät tarjouksen kehittää speksit XYZ täyttävä kone ja tehdä niitä sitten N kpl ja myyntihintaan on sitten leivottu ne kehityskulut. Edellinen tuntuisi ehkä paremmalta keinolta saada houkuteltua asefirmat lähtemään touhuun, mutta jälkimmäinen tarkoittaa taas sitä, että jos koneita myydään ulkomaille, ne ovat sitten käytännössä USA:n valtion subventoimia, koska tietenkään firmoilta ei voi alkaa vaatimaan mitään osuutta kehityskuluista takaisin liittovaltiolle, jos ne ovat tehneet kaiken omilla rahoilla muutenkin. Jälkimmäisessä tulee myös skismaa siitä, jos USA ei halua ulkomaille vietävän etulinjan teknologiaa. Jos koneen kehittely on tehty sen rahoilla, sillä on paremmin mahdollisuus pitää hyppysissä se, mitä viedään ja mitä ei, kuin jos kaikki on tehty firmojen rahoilla.
 
60 miljardia kuulostaa tietenkin aika paljolta, mutta kontekstia antaa se, että USA:n puolustusbudjetti on luokkaa kymmenen kertaa tuo. Jos tuo summa olisi jaettu kymmenelle vuodelle ja sitä suhteutettaisiin Suomeen, niin se tarkoittaisi 20 miljoonaa vuodessa.

60 000 000 000 / 10 = 6 000 000 000/vuosi != 20 000 000/vuosi.
 
60 000 000 000 / 10 = 6 000 000 000/vuosi != 20 000 000/vuosi.
Niin, siis 60 mrd vuodessa on n. 10% USA:n vuosittaisesta puolustusbudjetista. 10% Suomen vuosittaisesta puolustusbudjetista on n. 200 miljoonaa. Se kun jaetaan kymmenellä, saadaan 20 miljoonaa.

Tarkoitukseni oli siis saada tuntumaa siihen, miltä 60 miljardia, joka kuulostaa älyttömän isolta rahasummalta, oikeasti tarkoittaa USA:n puolustusvoimille vertailemalla sitä, miten tuo summa suhteutuisi Suomen puolustusbudjettiin.
 
Vastailen viestiisi palanen kerrallaan, jos sopii?

F-15:sta on tehty 1990 ja 2000-luvuilla useita päivitettyjä vientiversioita kuten F-15I, F-15K, F-15SG. Niissä on päivitetyt järjestelmät...

Totta kai. Tiedän hyvin että F-15 on vaikka mitä versioita kehitetty. Oma viestinihän luki näin:

Sekä SU-27 että F-15 on vuosien aikana ollut montaa eri versiota. Mitä niistä vertaillaan?

Näkisin myös SU-30 ja SU-35 ennen kaikkea SU-27 evolutiivisiksi jatkoversioiksi, vaikka on niissä toki isojakin eroja. Sitä tarkoitin tulla kirjoituksella SU-27-versioista.

... ja ne ovat kaikinpuolin ajamukaisia ja vähintään yhtä kykeneviä kuin SU-30/35 sarja.

Mutta, tämä on mielestäni mielenkiintoista. En ole välttämättä edes täysin eri mieltä, mutta se ei ole oleellista.

Mielestäni on mielenkiintoista, että mielestäsi F-15 on kaikinpuolinen ajanmukainen ja vähintään yhtä kykenevä kuin SU-sarja. Mutta, mielestäsi Gripen NG ei ole ajanmukainen (eikä ilmeisesti myöskään siis kykenevä).

Voisitko avata ajatteluasi tältä osin? En ihan ymmärrä.
 
Nyt kun @Raveni toi noita Growlerin hinta tietoja esille niin rupesin käymään tota E/F Super Hornetia läpi. Tulin ajatukseen että tässä voisiko tämä olla sittenkin vaihtoehto.

Erityisesti hinta on se tekijä jonka kautta tätä kannattaa pohtia ja toki Super Hornetin kohdalla on joitain kysymysmerkkejä.

Hinta:
F/A-18E/F Block II ilmeisesti jenkit maksavat omistaan 50-55 milj USD ja Block III (ASH) olisi luokkaa 60-65 milj USD
E/F Gripen luokkaa 80-90 milj USD
F-35A moottoreineen n. 100 milj USD

Jos noilla luvuilla laskee ja olettaa SH hankittavan 60 kpl vertailuluvut muille olisivat n. 45 ja 36 kpl. Kustannukset siis pelkille koneille. Heikkeneekö suorituskyky niin merkittävästi verrokkeihin nähden?

Mielestäni Super Hornet tarjoaa meille riittävän suorituskyvyn ja reippaasti halvemmalla hankintahinnalla myös määrät pysyvät riittävinä. SH on aselavetti mutta toisaalta sellaisen tarvitsemme. Myös RCS on ainakin etu sektorissa Gripenin luokkaa ja ulkoisen kuorman vaikutusta voidaan pienentää EWPllä.

Ongelmaksi voi muodostua vuoden 2017 jälkeen saatavuus, mutta toisaalta mikä on Boeingin halu tuottaa hävittäjiä? Heiltähän loppuu muuten koko hävittäjätuotanto.
 
Nyt kun @Raveni toi noita Growlerin hinta tietoja esille niin rupesin käymään tota E/F Super Hornetia läpi. Tulin ajatukseen että tässä voisiko tämä olla sittenkin vaihtoehto.

Erityisesti hinta on se tekijä jonka kautta tätä kannattaa pohtia ja toki Super Hornetin kohdalla on joitain kysymysmerkkejä.

Hinta:
F/A-18E/F Block II ilmeisesti jenkit maksavat omistaan 50-55 milj USD ja Block III (ASH) olisi luokkaa 60-65 milj USD
E/F Gripen luokkaa 80-90 milj USD
F-35A moottoreineen n. 100 milj USD

Jos noilla luvuilla laskee ja olettaa SH hankittavan 60 kpl vertailuluvut muille olisivat n. 45 ja 36 kpl. Kustannukset siis pelkille koneille. Heikkeneekö suorituskyky niin merkittävästi verrokkeihin nähden?

Mielestäni Super Hornet tarjoaa meille riittävän suorituskyvyn ja reippaasti halvemmalla hankintahinnalla myös määrät pysyvät riittävinä. SH on aselavetti mutta toisaalta sellaisen tarvitsemme. Myös RCS on ainakin etu sektorissa Gripenin luokkaa ja ulkoisen kuorman vaikutusta voidaan pienentää EWPllä.

Ongelmaksi voi muodostua vuoden 2017 jälkeen saatavuus, mutta toisaalta mikä on Boeingin halu tuottaa hävittäjiä? Heiltähän loppuu muuten koko hävittäjätuotanto.

Tässä olisi kyllä paikka sille, että voitaisiin neuvotella joku meille superedullinen diili, koska Boeing varmasti haluaa jatkaa Super Hornetin tuotantoa myös vuodesta 2017 eteenpäin.

Ongelmaksi taitaa tosin muodostua se, että emme millään taida saada tehtyä päätöstä uudesta hävittäjähankinnasta ennen vuotta 2017 jolloin Super Hornetin tuotantolinja menee kiinni. Täten tällaista vaihtoehtoa kuin @peelo esittää ei taida todellisuudessa edes olla olemassa.
 
F-15:a ollessa puhe en malta olla laittamatta tähän yhtä lempivideoistani. Kyseessä 2011 vuodelta USAF:n 67FS F-15C pilottien kuvaama kooste ilmataisteluharjoituksista Japanin Kadenasta ja Tyyneltä valtamereltä.
Todella cool video vaikka onkin Top-Gun meinikiä :) Eagle vaan hieno kone!
Oma suosikkini.

Ihan tälläsenä älyttömänä ajatuksena, tuossa sivulla 282 taisi olla saabin näkemys jostain surituskyky hinta vertailusta, siitä puuttui silent eagle ja syystäkin, mutta mihin sinne itse sen laittaisitte?

Käsittääkseni merjalkaväki ei pelkää muuta kuin sotilaallista tyhjistä, joka muodostuu kovaa vauhtia, F35:sen viivästymisen seurauksena. Osa Horneteista korvataan uudemmilla paikkaamaan siirtymäkauden puutteita.
Niin kun sattui se Air International March 2015 tuohon pöydälle...

Lehdessä on suhteellisen hyvä artikkeli Super horneteista, eli F/A-18E ja F malleista. Tosin LAIVASTON käytössä.

Artikkelissa oikeastaan pohdiskeltiin mainitsemaasi dilemmaa, tai vähän samoja teemoja mitä tässä foorumillakin, mutta amerikkalaisesta näkökulmasta. F35 on viivästynyt ja ylittänyt kustannusarviot. Mikä johtaa siihen että F18 konekanta vanhenee käsiin. Näyttäisi myös siltä että Super Hornetit lentäisivät aina 2040 luvulle asti kunnes F/A-XX projekti ne korvaisi.

Tämän vuoksi US navy on kehittämässä Super Hornet Flight Plan ohjelmaa, jonka osana on esim, lentotuntien lisääminen muutos töin nykyisiin runkoihin.

Osana vastaavaa suunnittelutyötä tai vastauksena sille on Boeingin omana tutkimustyönä tekemä Advansed Superhornet ehdotelma, joka muodostuisi esim. rungon yläpintaan asennetuilla lisä tankeilla ja tutka heijastusta vähentävällä ase anopin laatikolla.

Eli hyvinkin pitkälle samat asiat kuin Ravenin edellis sivun postauksessa...

Mutta artikkelin ehdottomasti mielenkiintoisin lause on tässä.
”With both the F-35C and the future unmanned carrier-launched airborne surveilance and strike aircraft intended primarly for air-to-surface missions, the Super Hornet will be the Navy's air-to-air fighter for both fleet air defence and offensive counter air roles.”

No ehkä onni suomen onnettomuudessa on se että siinä vaiheessa kun koneita pitäisi oikeasti olla valitsemassa, niin sekä grippenistä että F35 koneesta pitäisi olla jo tarpeeksi monta lentävää yksilöä mitä testata.

Flygsystem 2020 taitaa olla pikemminkin 2030. Nuo lentävät pienoismallit sinäputkessa eivät mitään suureellisia pyrkimyksiä vielä edusta. R&D osastolla voi olla jotain kehitteillä mistä ei kerrota, mutta varsinaiseen hankkeeseen tarvitaan rahaa, joka taitaa olla melko lujassa.
Itse hieman epäilen että ruotsissa olisi rahkeita kehittää kahta konetta yhtä aikaa, vaikka se olisikin hieno asia, että euroopassa olisi edes joku häive hävittäjä kehitystyön alla. Jos näin olisi, uskoisin ruotsalaisten ottaneen tämän jo puheeksi anelevaan sävyyn orastavan puolustusyhteistyön nimissä suomen suuntaan, vaikka he tietävätkin suomella olevan matin kukkarossa.
 
Viimeksi muokattu:
Siis merijalkaväki, jota varten on F-35:stä kehitetty se versio, joka pystyy laskeutumaan pystysuoraan, nyt sitten sanookin, että haluavat SuperHornetin, joka ei missään tapauksessa pysty siihen pystysuoraan toimintaan, vaikka varmaan hyvä ihan tavallisena pommikoneena onkin. Ihme porukkaa.
Ne haluaa F-35:n korvaamaan AV-8B Harrier 2:t. Horneteille ne suunnittelee SuperHornettia.
 
Tässä olisi kyllä paikka sille, että voitaisiin neuvotella joku meille superedullinen diili, koska Boeing varmasti haluaa jatkaa Super Hornetin tuotantoa myös vuodesta 2017 eteenpäin.

Ongelmaksi taitaa tosin muodostua se, että emme millään taida saada tehtyä päätöstä uudesta hävittäjähankinnasta ennen vuotta 2017 jolloin Super Hornetin tuotantolinja menee kiinni. Täten tällaista vaihtoehtoa kuin @peelo esittää ei taida todellisuudessa edes olla olemassa.

Suomalainen F-18C tosin taitaa olla lähitaistelussa Super Hornettia parempi kone suoritusarvojen puolesta.
 
Hyvä Einomies. Huono käytös ei ole eduksi keskustelulle. Koetetaan siis suhtautua myötätuntoisesti toisten kirjoituksiin, eiköstä?

Mitä sinä höpötät taas?
- F-15 ensilento 1972 (C/D malli 1979)
- F-16 ensilento 1974
- F-18 ensilento 1978

Sukupolvi on sama eli USA-mallilla .4 gen. Ensilentojen välissä on vain muutama vuosi.
Ota selvää asioista ennenkuin latelet mitä sylki suuhun tuo! Tämäkin tieto löytyy KVG:llä n. 10 sekunnissa kun vaan viittii...

Minun on pakko ensin palauttaa esille, mitä kirjoitin.

Mutta ilman muuta, F-15 oli oikeastaan puolikkaan - kokonaisen sukupolven vanhempaa tekniikkaa kuin esim. F-16 ja F-18. Sille oli jo aika hankkia korvaaja, vaikka legendaarinen kone onkin.

Se on hienoa, että käytit 10s aikaa noiden tietojen googlettamiseen. :) Mutta, syntyykö siitä ymmärrys asioista?

Hävittäjäsukupolvilla tarkoitetaan karkeasti merkittäviä hyppäyksiä suorituskyvyssä ja selviytymisessä ilmasodassa. Ei siis puhuta teknologiasukupolvista. Taustalla on luonnollisesti sitten isolta osin teknologia.

F-15, F-16 ja F-18 ovat saman hävittäjäsukupolven koneita. Aivan oikein. Mutta, minä puhuinkin puhtaasti tekniikasta. Ja siinä F-16 ja F-18 olivat merkittävästi edellä F-15:sta. Mikä siihen on syynä? Yksinkertaisesti se, että F-15 kehitettiin neljässä vuodessa. Kuulostaa uskomattomalta saavutukselta vai mitä. Se olikin mahdollista vain sillä, että siinä käytettiin jo siihen asti koeteltua teknologiaa. Entä, miksi tällainen kiire? No, se onkin jo pidemmän tarinan väärti se.

---

USAF oli toisen MS jälkeen valmistautunut ydinsotaan. Hävittäjien osalta se tarkoitti kykyä torjua NL:n pommikoneita ja toisaalta tehdä taktisia rynnäköitä ydinaseilla. Näistä tarpeista juontuen koneet olivat nopeita, usein isoja ja tehokkaita, mutta kankeita.

Vietnamin sodassa sitten tulikin yllätys, kun "huomattavasti heikommat" venäläiset hävittäjät pärjäsivät kiusallisen ja vaarallisen hyvin. US NAVY:n Phantom osoittautui paremmaksi koneeksi kuin USAFin.

USAF alkoi kehitellä uutta hävittäjää. Samaan aikaan F-111 aika lailla epäonnistui.

Sitten tuli uutisia idästä. Ensin Mig-23 vaikutti peittoavan F-4 Phantomin. Sen jälkeen tuli vielä ikävämpi yllätys. Mig-25 julkaistiin vuonna 1967. Sen lisäksi, että se vaikutti monessa mielessä ylivoimaiselta jenkkikoneisiin nähden, se arvioitiin myös liikehtimiskyvyltään hyväksi (mikä ei sittemmin kuitenkaan pitänyt ihan paikkaansa).

USAF julkistikin uuden kilpailun 1968 ja F-15 oli valmis 1972. Uutta koneessa oli look-down shoot-down tutka, ja uudet, massiivisen tehokkaat moottorit. Koneen ainoa tehtävä oli voittaa kaikki muut koneet ilmataistelussa, ja siksi siihen laitettiin myös valtavat siivet. Ja koneestahan tuli legenda.

F-16 ja F-18 sen sijaan saivat luvan viedä eteenpäin ja testata ja soveltaa kaikkea uusinta teknologiaa. Niinpä niiden myötä tuli maailmaan monta uutta asiaa.

Tuossa vielä kuvat ohjaamoista.

F-15A

000-F-15A-Cockpit.jpg


F-18A

FA-18D-Cockpit-Night-Attack-S.jpg



On vielä ehkä hyvä mainita anekdootteja F-16:n suunnittelijalta.

http://www.codeonemagazine.com/article.html?item_id=37

Does technology discourage simple approaches in aircraft design?
There have been debates through the years about just how much technology should be incorporated in any design. The real issue isn't technology versus no technology. It is how to apply technology. For example, the F-15 represents a brute-force approach to technology. If you want higher speeds, add bigger engines. If you want longer range, make the airplane bigger to increase the fuel capacity. The result is a big airplane. The F-15 was viewed as highly sophisticated because it is so big and expensive. In my mind, the F-15 wasn't as technically advanced as the F-4.

The F-16 is much more of an application of high technology than the F-15. We used the technology available to drive the given end, that is, or was, to keep things as simple and small as we could. Our design was a finesse approach. If we wanted to fly faster, we made the drag lower by reducing size and adjusting the configuration itself. If we wanted greater range, we made the plane more efficient, more compact.


Were other companies looking at fly-by-wire control systems?
McDonnell Douglas had contracts with the Air Force and with the Flight Dynamics Lab for test programs for fly-by-wire systems, relaxed static stability, and the high-acceleration cockpit for the F-4. The technology was available, but these companies didn't take advantage of it.

Shortly after we won the full-scale development contract for the F-16, I was invited to give a talk to the St. Louis chapter of the American Institute of Aeronautics and Astronautics. My initial response was, You must be kidding. You want me to go into the lion's den? McDonnell Douglas did all kinds of advertising and everything else that was anti lightweight fighter. My immediate reply was, thanks but no thanks.

About fifteen minutes later, I got a call from Dave Lewis [then-chairman of General Dynamics Corporation]. He said, Harry, I hear that you're giving a talk on the F-16 up here to these McAir guys. That's great. I want you to give them hell, and I'm going to be there to see you do it.

I called the AIAA guy back up and said I had second thoughts. A presentation might be fun. I didn't really think that. But I'm influenced by politics, too.

A couple of days before the meeting, the program chairman said that the chapter had sold more tickets to that meeting than to any other past meeting, even meetings with astronaut speakers. He said they had over one hundred coming from McDonnell Douglas alone. You can imagine how I felt.

I gave the talk. After about an hour of questions and answers, the program chairman interrupted to let those who wanted to leave, leave. Two hours after that, the hotel manager came in the room and asked us to leave because they had to set up the room for a breakfast the next morning. At 2:30 in the morning, about fifteen McAir guys and I closed the bar. These were the same people who worked on fly by wire, relaxed static stability, and the high-acceleration cockpit, all the test programs the Air Force and its Flight Dynamics Lab had conducted for the F-4, which McDonnell had the contract for.

Now here's McDonnell building the F-15, the world's latest-greatest fighter, which did not contain one of these technologies. I had 125 McDonnell guys who were more interested in the F-16 than they were in their own F-15 because they saw the fruits of their labors being incorporated in my airplane.


Why didn't they incorporate these technologies?
The F-15 was very expensive. It had been twenty-five years since the Air Force had had an air-superiority fighter. It had taken more than five years just to get the program approved. They couldn't afford to take any risks.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, sekoitin merijalkaväen ja ilmavoimat. Toinen haluaa F35 ja toinen advanced super hornettin...
 
Apropoo, kun kerran tämmöisten koneiden kanssa on aina ongelmissa se, että yksi systeemi ehtii jo vanhentua käsiin kunnes toinen saadaan valmiiksi ja kaikkea ei voi integroida kerrallaan yhteen, niin miksei kukaan ole tehnyt vielä modulaarista hävittäjää? Siis konetta, jossa olisi vaihdettavat osat niiltä olennaisin osin? Kun tulisi parempi tutka, vanha irti ja kaatopaikalle ja uusi paikalle. Kun tulee parempi IRST, vanha irti ja kaatopaikalle ja uusi tilalle. Kun tulee parempi ELSO-systeemi, vanha irti ja kaatopaikalle ja uusi tilalle. Periaatteessa näinhän vähän onkin erilaisten maalinosoitus ja elsopodien kanssa kyllä jo nykyäänkin. Mutta miksei tuosta voisi ottaa normia? Eli koneen runko voisi pääsääntöisesti olla se osa, jota ei pahemmin tarvitse vaihtaa, laskutelineet ja moottoritkin ehkä jossain määrin ainakin. Sitten sinne vaan palikoita kuin palapeliin sitä mukaan kun uutta tulee.

Käytössä olevien koneiden lukumäärä ei ehkä päätä huimaisi, mutta jokainen kone olisi luultavasti tip-top-varusteltu. Tai vaihtoehtoisesti, eri koneet olisivat varusteltu eri tehtäviin tip-top: Toisessa olisi vimpan päälle pommitussysteemit, toisessa vimpan päälle elsot ja kolmannessa vimpan päälle ilmasta-ilmaan-kyky. Näin ollen periaatteessa ei tarvittaisi jokaiseen koneeseen noita kaikkia koko ajan, eli rahaa säästyisi. Kuitenkin koneen perusrakenne olisi sama, joten huolto olisi helppoa. Sitten esimerkiksi Suomi voisi hommata omaan koneeseensa vain vimpan päälle ilmasta-ilmaan kyvyt ja päivitellä niitä ja sodan uhatessa hankkia äkkiä muutaman elso-palikan lisäksi ja se olisi siinä. Plug&play. Lopulta, kun koneiden elinikä alkaa päättyä, niin loppupeleissä kaatopaikalle menisi vain moottori ja runko, kun taas nuo "palikat" voitaisiin ottaa sieltä irti ja laittaa uusiin koneisiin.
 
Apropoo, kun kerran tämmöisten koneiden kanssa on aina ongelmissa se, että yksi systeemi ehtii jo vanhentua käsiin kunnes toinen saadaan valmiiksi ja kaikkea ei voi integroida kerrallaan yhteen, niin miksei kukaan ole tehnyt vielä modulaarista hävittäjää? Siis konetta, jossa olisi vaihdettavat osat niiltä olennaisin osin? Kun tulisi parempi tutka, vanha irti ja kaatopaikalle ja uusi paikalle. Kun tulee parempi IRST, vanha irti ja kaatopaikalle ja uusi tilalle. Kun tulee parempi ELSO-systeemi, vanha irti ja kaatopaikalle ja uusi tilalle. Periaatteessa näinhän vähän onkin erilaisten maalinosoitus ja elsopodien kanssa kyllä jo nykyäänkin. Mutta miksei tuosta voisi ottaa normia? Eli koneen runko voisi pääsääntöisesti olla se osa, jota ei pahemmin tarvitse vaihtaa, laskutelineet ja moottoritkin ehkä jossain määrin ainakin. Sitten sinne vaan palikoita kuin palapeliin sitä mukaan kun uutta tulee.

Kyllä ne pääosin näin suunnitellaankin (ja esimerkiksi F-35:ssä on viety vielä pitemmälle, eli tietokoneprosessoritkin on pyritty saamaan 'plug & play' tyyliin vaihdettaviksi jotta järjestelmäpäivitykset helpottuvat).
Mekaanisesti esimerkiksi tutkan vaihto ei ole mitenkään vaikea tai kallis toimenpide. Mutta kun se ei riitä vaan lisäksi pitää päivittää keskustietokone ja ohjelmistot että uuden tutkan ominaisuuksia voidaan käyttää ja sen tietoja lentäjälle esittää. Hintalappu alkaa pikkuhiljaa kasvaa...ja lisäksi se tutka itse ei ole mikään kovin halpa laite vaan sen hinta liikkuu miljoonissa. Eli niitä ei ostella niinkuin nallekarkkeja.
 
Hävittäjäsukupolvilla tarkoitetaan karkeasti merkittäviä hyppäyksiä suorituskyvyssä ja selviytymisessä ilmasodassa. Ei siis puhuta teknologiasukupolvista. Taustalla on luonnollisesti sitten isolta osin teknologia.

F-15, F-16 ja F-18 ovat saman hävittäjäsukupolven koneita. Aivan oikein. Mutta, minä puhuinkin puhtaasti tekniikasta. Ja siinä F-16 ja F-18 olivat merkittävästi edellä F-15:sta. Mikä siihen on syynä? Yksinkertaisesti se, että F-15 kehitettiin neljässä vuodessa. Kuulostaa uskomattomalta saavutukselta vai mitä. Se olikin mahdollista vain sillä, että siinä käytettiin jo siihen asti koeteltua teknologiaa. Entä, miksi tällainen kiire? No, se onkin jo pidemmän tarinan väärti se.

---

USAF oli toisen MS jälkeen valmistautunut ydinsotaan. Hävittäjien osalta se tarkoitti kykyä torjua NL:n pommikoneita ja toisaalta tehdä taktisia rynnäköitä ydinaseilla. Näistä tarpeista juontuen koneet olivat nopeita, usein isoja ja tehokkaita, mutta kankeita.

Vietnamin sodassa sitten tulikin yllätys, kun "huomattavasti heikommat" venäläiset hävittäjät pärjäsivät kiusallisen ja vaarallisen hyvin. US NAVY:n Phantom osoittautui paremmaksi koneeksi kuin USAFin.

USAF alkoi kehitellä uutta hävittäjää. Samaan aikaan F-111 aika lailla epäonnistui.

Sitten tuli uutisia idästä. Ensin Mig-23 vaikutti peittoavan F-4 Phantomin. Sen jälkeen tuli vielä ikävämpi yllätys. Mig-25 julkaistiin vuonna 1967. Sen lisäksi, että se vaikutti monessa mielessä ylivoimaiselta jenkkikoneisiin nähden, se arvioitiin myös liikehtimiskyvyltään hyväksi (mikä ei sittemmin kuitenkaan pitänyt ihan paikkaansa).

USAF julkistikin uuden kilpailun 1968 ja F-15 oli valmis 1972. Uutta koneessa oli look-down shoot-down tutka, ja uudet, massiivisen tehokkaat moottorit. Koneen ainoa tehtävä oli voittaa kaikki muut koneet ilmataistelussa, ja siksi siihen laitettiin myös valtavat siivet. Ja koneestahan tuli legenda.

F-16 ja F-18 sen sijaan saivat luvan viedä eteenpäin ja testata ja soveltaa kaikkea uusinta teknologiaa. Niinpä niiden myötä tuli maailmaan monta uutta asiaa.

Tuossa vielä kuvat ohjaamoista.

F-15A

000-F-15A-Cockpit.jpg


F-18A

FA-18D-Cockpit-Night-Attack-S.jpg



On vielä ehkä hyvä mainita anekdootteja F-16:n suunnittelijalta.
Haluaisin lisätä linkki listaan lähteeksi vielä tämän herran.
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Boyd_(military_strategist)

Nykyiselläänhän hänen teoreemat ovat hyvinkin tunnettuja, ja mielestäni se vähä mikä Pak Fa:sta maallikkona tiedän, noudattaa aika pitkälle hänen energia liikehdintä teoriaa. Kun taas omaan silmään F35 näyttää vähän enemmän... F4 phantom tyyliseltä lähestymistavalta.
 
http://www.reuters.com/article/2015/04/27/saab-gripen-idUSL8N0XO2RK20150427

"Swedish defence company Saab said on Monday there was growing interest for its Gripen fighter jet from countries spread across Russia's European flank"

"Saab officials told reporters at a briefing earlier that the Czech Republic might be interested in more jets, while Croatia could decide next year on renewing its MiG-21 fleet.
They said Slovakia had selected the Gripen and could take 8-12 jets. "We are hoping for a contract later this year," said Gripen programme chief Jerker Ahlqvist."

"Finland is meanwhile expected to make the first steps next year towards a 2018 competition that could lead to an order for 40-60 planes early next decade."

//////
Vastakauppaa Etelä-Afrikassa:
http://www.defenceweb.co.za/index.php?option=com_content&view=article&id=38715

"As part of offset requirements, Saab invested in local companies which today includes Saab Grintek Defence. Skinner maintained that Saab backing has helped position the company for increased international export sales tremendously and the company today has turnover in excess of a billion rand a year and employs 700-800 people. 80-90% of this revenue is from foreign orders"
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top