Ilmavoimien tulevaisuus

Katselin jokin aika sitten Youtubesta videon Su-27:stä ja sen mukaan kyseinen kone pesi jenkkien F-15:t ilmataistelussa. Jutusta ei saanut kovin hyvin kuvaa siitä, miten tarkalleen ottaen kyseiset taistelut oli käyty, mutta kyse oli ollut siis siitä, että venäläiset olivat menneet jenkkeihin koneittensa kanssa ja siellä oli nämä ilmataistelut käyty.

Tämä viitannee Su-27:ien vierailua Langleyn tukikohtaan Virginiassa 1992. Tuosta esiintyy useita versioita, useimmat aika liioiteltuja. Varsinaisia ilmataisteluharjoituksia siellä ei kuitenkaan lennetty koska kumpikaan ei halunnut käyttää tutkaansa salaussyistä ja ilman tutkaa mitään oikeita taisteluharjoituksia ei ole mieltä lentää. Sen sijaan siellä lennettiin taktisia kahden koneen kuvioita ja yhdessä/joissain tapauksissa F-15 ei pystynyt karistamaan Su-27:aa kannoiltaan.

Sen jälkeen jenkit ovat kyllä saaneet Su-27:ia käsiinsä ja epäilemättä lentäneetkin mutta tulokset ovat salaisia. Intian Su-30:n kanssa on myös päästy kurvailemaan.
 
Ihan hienosti muodostettu kaavio, mutta Saabin materiaaleihin tulee toki suhtautua epäilyksellä. Jos tuossa kuitenkaan jotain totuutta on, niin onpa MiG-29S, Su-27 ja Su-35 kalliita.

Venäläiskoneet ovat Gripenin kovia kilpailijoita kehitysmaissa...etenkin Su-30 on luokassaan varsin edullinen kone ainakin hankintahinnaltaan. Motivaatio 'osoittaa' se paljon kalliimmaksi on tietysti melkoinen, sama pätee tietenkin sitten länsimaissa F-35:een jne. :)
 
Tämä viitannee Su-27:ien vierailua Langleyn tukikohtaan Virginiassa 1992. Tuosta esiintyy useita versioita, useimmat aika liioiteltuja. Varsinaisia ilmataisteluharjoituksia siellä ei kuitenkaan lennetty koska kumpikaan ei halunnut käyttää tutkaansa salaussyistä ja ilman tutkaa mitään oikeita taisteluharjoituksia ei ole mieltä lentää. Sen sijaan siellä lennettiin taktisia kahden koneen kuvioita ja yhdessä/joissain tapauksissa F-15 ei pystynyt karistamaan Su-27:aa kannoiltaan.

Sen jälkeen jenkit ovat kyllä saaneet Su-27:ia käsiinsä ja epäilemättä lentäneetkin mutta tulokset ovat salaisia. Intian Su-30:n kanssa on myös päästy kurvailemaan.

Juu, ja mikä on itse koneen rooli jos joku pääsee nykyaikaisella koneella takasektoriin eikä sitä heti saa karistettua.... Eri forumeilta saa sellaisen kuvan, että toinen kone voittaa toisen koneen missä tilanteessa tahansa koska nousunopeus ja penkinlämmitys. Näinhän se ei ole. Esimerkkinä F-35- Ei riitä yksittäiset ominaisuudet nettikansalle. Joka ikinen mutteri ja pultti pitää olla parempi,kuin muilla. Muuten kone paska ja tulee harmageddon.
 
Oheisessa artikkelissa juttua Meteorista. Aika kova suorituskykyparannus verrattuna Amraamiin.

https://medium.com/war-is-boring/the-best-air-to-air-missile-in-the-world-is-in-sweden-339b2cb6afa8

In air-to-air missile combat, it’s not just the sheer reach of a missile that’s critical. Equally important is the end-game performance—the ability of a missile to muster up enough energy at the end of its flightpath to battle a maneuvering target that is doing all it can to shake off the homing missile.

“No-escape zone” is the term for the area in which an enemy aircraft will not be able to use pure agility to evade a missile.

According to the manufacturer, in a head-on engagement the Meteor provides a no-escape zone three times greater than that of a conventionally powered missile. With the Meteor launched in pursuit of a target—a tail-chase engagement—the Meteor is five times as lethal as a conventional equivalent such as the American AMRAAM.
 
Oheisessa artikkelissa juttua Meteorista. Aika kova suorituskykyparannus verrattuna Amraamiin.

https://medium.com/war-is-boring/the-best-air-to-air-missile-in-the-world-is-in-sweden-339b2cb6afa8

In air-to-air missile combat, it’s not just the sheer reach of a missile that’s critical. Equally important is the end-game performance—the ability of a missile to muster up enough energy at the end of its flightpath to battle a maneuvering target that is doing all it can to shake off the homing missile.

“No-escape zone” is the term for the area in which an enemy aircraft will not be able to use pure agility to evade a missile.

According to the manufacturer, in a head-on engagement the Meteor provides a no-escape zone three times greater than that of a conventionally powered missile. With the Meteor launched in pursuit of a target—a tail-chase engagement—the Meteor is five times as lethal as a conventional equivalent such as the American AMRAAM.

Mainospuheita. En tosin poissulkisi mahdollisuutta että Meteor olisi parempi liikehtimiskyvyltään kuin AMRAAM ainakin C-mallit. Mitenkäs Meteorin kyky lyhyemmillä etäisyyksillä? Eikös RAMJET tarvitse tietyn miniminopeuden (500kts?) toimiakseen? F-35 voi tulla tilanne jossa kannetaan mukana vain BVR-ohjuksia.
 
Mainospuheita. En tosin poissulkisi mahdollisuutta että Meteor olisi parempi liikehtimiskyvyltään kuin AMRAAM ainakin C-mallit. Mitenkäs Meteorin kyky lyhyemmillä etäisyyksillä? Eikös RAMJET tarvitse tietyn miniminopeuden (500kts?) toimiakseen? F-35 voi tulla tilanne jossa kannetaan mukana vain BVR-ohjuksia.

Niin, eihän sitä tiedä, mitä ne luvut ovat, ja miten asioita lasketaan. Valmistaja voi laittaa omaa lisää lukuihin. Mutta, yksinkertaisen loogisesti ajateltuna Meteorin osumatodennäköisyys äärikantamalla on joka tapauksessa RAM-moottorin ansiosta valtavan paljon parempi kuin Amraamin. Meteorin osumatodennäköisyys on koko matkan ajan vakio. Amraamilla osumatodennäköisyys koko ajan putoaa tasaisesti ja äärikantamalla se onkin sitten nolla.

En tiedä liikehtimiskyvystä. Joskus yritin etsiä. Sitä ei noissa samalla tavalla mainosteta kuin lyhyen kantaman IR-ohjuksissa. Jos löydät, niin laita tiedoksi.

Joo, Ramjet vaatii ensin alkunopeuden. Siksi siinä on ensin rakettimoottori alkukiihdytystä varten (se on siis kuten Amraam siltä osin siis). Tuossa artikkelissa oli matkanopeudeksi mainittu Mach 4.
 
Viimeksi muokattu:
F-15:a ollessa puhe en malta olla laittamatta tähän yhtä lempivideoistani. Kyseessä 2011 vuodelta USAF:n 67FS F-15C pilottien kuvaama kooste ilmataisteluharjoituksista Japanin Kadenasta ja Tyyneltä valtamereltä.
Todella cool video vaikka onkin Top-Gun meinikiä :)

Video on mielestäni erinomaisesti kuvattu ja siinä näkyy ja kuuluu kaikki moderniin ilmataisteluun liittyvä pähkinänkuoressa: AWACS, BVR shotit, lähitaistelu(kaarto, tynnyri) ja taistelunjohtaminen.
Radiokeskustelussa kuuluu selvästi NATO kutsut/ilmoitukset kuten "FOX 3"=aktiivista tutka-hakua käyttävän ohjuksen laukaisu (AMRAAM), "PITBULL/HUSKY"= AMRAAMin oma tutka löytää maalinsa, "CAP"= Combat Air Patrol ym.
AWACS myös ohjaa hävittäjiä torjuntaan 2 eri suunnalla.

Vaikka F-15C piloteilla on JHMCS-kypärätähtäimet ne on ilmeisesti pois päältä ja dog-fightissa toimitaan perinteisellä HUD-tähtäimellä. On tuo Eagle vaan hieno kone!

Jep, hieno video :)

Tuli tuosta videosta mieleen, kun olen nähnyt Englannin järvialueella brittien ja amerikkalaisten matalalentoharjoittelua. Sitä ei tajuakaan, miten valtava pinta-ala Eaglessa on, ennen kuin se kääntyy kohtisuoraan kulmaan yläpuolella ja aika hämmentävän lähellä. Massiivinen kone. Ja Tornado on toki iso myös, mutta siinä se siipien vaikutelma ei korostunut samalla tavalla.

Toinen verkkokalvoille painunut näkymä oli syksyisestä yölentoharjoituksesta, kun Hornet-pari hädin tuskin kiitoradalta nousun jälkeen tekee jyrkän käännöksen matalalla, vähän puiden latvojen päällä pysyen, jälkipolttimet loimuten ja yöosastolentovalot turkooseina hohtaen. Se oli aika maaginen hetki :)

Alla kuva, miltä se about näytti.

rcu20xzafyudrl0ibj7a.jpg
 
Niin, olen muistaakseni aiemmin tuonut ilmi, että jos Meteor-yhteensopivuus puuttuu niin sitten on heikoilla ilmavoimien hankintakilpailussa.
////
Gripen C/D (ja sitä kautta myös E/F) markkinoihin liittyen:
http://aviationweek.com/defense/gripen-radar-upgrade-aimed-sweden-and-exports

"Saab unveiled a major upgrade of the JAS 39C/D Gripen’s radar here April 27, intended to double its detection and tracking range and give it the ability to track low-radar-cross-section (RCS) targets. The new radar is part of Saab’s strategy to continue selling the C/D version into the mid-2020s, as the first E/F versions will not be available for export beyond Sweden and Brazil until 2022."

"Saab decided not to use an active electronically scanned array (AESA) because its cooling requirements would require substantial changes to the Gripen."
 
Kun katsoo Venäjän ilmavoimien kehitysvauhtia, niin Su-27, MiG-29, MiG-31 ja Su-24 -kalusto on kaikki massavanhentunut vuosiin 2025-2030 mennessä, jona aikana meidän uudet koneet erissä toimitettaneen. Kalustoa heillä on Su-30, Su-35, Su-34 ja tukialuksella MiG-29K ja määrät huomattavasti pienempiä kuin tämän hetken ilmavoimien konemäärät. Pak-Fa tuskin on vielä massatuotannossa.

Esitänkin siis jo aiemmin sanomani eli todellinen köyhän miehen vaihtoehto on F-16 block 60 eli UAE:n kone tai siitä tyyliin joku MLU-2 päivitys. Kaikki aseet saadaan integroitua, todella luotettava ja koeteltu kone, USA:n tuki turpo-asioissa taataan, kun on valittu amerikkalainen vaihtoehto, ja tilausmääräät 60+10 kpl (2 paikkainen)

Euroopan yhteistilaus, vaikka 1000 kappaletta F-35. Suomi ottaa 100. Eurofighteriä ensin ajattelin, mutta kone lienee vanhentunut siinä vaiheessa, kun Suomi tarvitsee uudet. Suosisin myös kaksimoottorista. Eurofighterin tehoarvot ovat parempia kuin samaa aikaikkunaa edustavassa ranskalaisten Dassault Rafalessa.

 
Meteor on varmaan ihan jees, mutta toisaalta meillä ei ole mitään tietoa sen ja AIM-120D mallin välisistä eroista ampumaetäisyyden tai hakupään kyvykkyyden (ECM etc.) suhteen. Lisäksi Meteor taitaa olla ainakin tässä vaiheessa useita kertoja kalliimpi per ohjus kuin C-mallin AMRAAM.

Tosin siinä vaiheessa kun meillä pohditaan asevaihtoehtoja uuteen koneeseen saattaa olla muitakin vaihtoehtoja tarjolla. DARPA on jo parisen vuotta sitten testannut T3 projektinsa prototyyppejä ja siinähän on Rocketdynen valmistama ramjet-moottori.

http://www.rocket.com/t3-variable-flow-ducted-rocket-vfdr

Jokatapauksessa tuon Meteorin "launch signature" on melko suuri, toivottavasti tekevät sille asialle jotain...

images


N-6.jpg


608-meteor-fired-from-tornado.jpg


vrt AMRAAM:

F-35_AMRAAM_test.jpg
 
Jokatapauksessa tuon Meteorin "launch signature" on melko suuri, toivottavasti tekevät sille asialle jotain...

Olipas siinä tosiaan melkoinen pilvi :)

Toinen mahdollinen heikkous on, että RAM-jet jättää ilmeisesti vienon vanan jälkeensä. (Oheisen videon lopusta)

 
Meteor on varmaan ihan jees, mutta toisaalta meillä ei ole mitään tietoa sen ja AIM-120D mallin välisistä eroista ampumaetäisyyden tai hakupään kyvykkyyden (ECM etc.) suhteen. Lisäksi Meteor taitaa olla ainakin tässä vaiheessa useita kertoja kalliimpi per ohjus kuin C-mallin AMRAAM.

Tosin siinä vaiheessa kun meillä pohditaan asevaihtoehtoja uuteen koneeseen saattaa olla muitakin vaihtoehtoja tarjolla. DARPA on jo parisen vuotta sitten testannut T3 projektinsa prototyyppejä ja siinähän on Rocketdynen valmistama ramjet-moottori.

http://www.rocket.com/t3-variable-flow-ducted-rocket-vfdr

Jokatapauksessa tuon Meteorin "launch signature" on melko suuri, toivottavasti tekevät sille asialle jotain...

images


N-6.jpg


608-meteor-fired-from-tornado.jpg


vrt AMRAAM:

F-35_AMRAAM_test.jpg
Jenkkien hävittäjät ovat niitä mersuja, eurooppalaiset volvoja ja venäläiset ladoja. Mikä näkyy etenkin seistuksen kehityksessä.
 
Jenkkien hävittäjät ovat niitä mersuja, eurooppalaiset volvoja ja venäläiset ladoja. Mikä näkyy etenkin seistuksen kehityksessä.

Jenkit tekee kaikenlaista hyvää. Mutta ei se ihan noinkaan taida olla? Amraam oli ilman muuta hyvin kehittynyt alunperin. Mutta nyt on jo peruskonstruktioltaan 25v vanha. Vastaavasti, IP-ohjuksissa ovat tulleet kaikkia muita perässä, vaikka X-Sidewinder kelpo ohjus onkin.

http://www.airforce-technology.com/...s-most-effective-air-to-air-missiles-4167934/
 
Jenkit tekee kaikenlaista hyvää. Mutta ei se ihan noinkaan taida olla? Amraam oli ilman muuta hyvin kehittynyt alunperin. Mutta nyt on jo peruskonstruktioltaan 25v vanha. Vastaavasti, IP-ohjuksissa ovat tulleet kaikkia muita perässä, vaikka X-Sidewinder kelpo ohjus onkin.

http://www.airforce-technology.com/...s-most-effective-air-to-air-missiles-4167934/
Onhan niillä jo hävittäjiin asennettava lasertykki, joka aikanaan peittoannee kaikki ilmataisteluaseet suorituskyvyssä. Muilla ei ole mitään vastaavaa huipputeknologiaa käytössään, eikä resursseja niiden kehittämiseen.
http://m.aviationweek.com/technology/general-atomics-third-gen-electric-laser-weapon-now-ready
 
Jenkkien hävittäjät ovat niitä mersuja, eurooppalaiset volvoja ja venäläiset ladoja. Mikä näkyy etenkin seistuksen kehityksessä.
Eurooppalaiset on tietenkin Saabeja, mikä näkyy etenkin sisustassa. :)

Tuo Gripen on kyllä viime aikoina hieman herättänyt kiinnostustani, mutta tämähän on vain tälläistä mutuilua ilman mitään todellista tietoa. Toivottavasti Gripen on kuitenkin varteenotettava haastaja F-35:lle. Toivottavasti mikään lupailu laajemmasta sotilasyhteistyöstä Ruotsin kanssa ei kuitenkaan nouse liian merkittävään rooliin.

Venäläiskoneet ovat Gripenin kovia kilpailijoita kehitysmaissa...etenkin Su-30 on luokassaan varsin edullinen kone ainakin hankintahinnaltaan. Motivaatio 'osoittaa' se paljon kalliimmaksi on tietysti melkoinen, sama pätee tietenkin sitten länsimaissa F-35:een jne. :)
Hankintahinnalta varmaan, mutta miten nuo elinkaarikustannukset? Venäläiset siviilikoneetkin ovat muistaakseni hankintahinnaltaan huokeita.
 
Onhan niillä jo hävittäjiin asennettava lasertykki, joka AIKANAAN peittoannee kaikki ilmataisteluaseet suorituskyvyssä. Muilla ei ole mitään vastaavaa huipputeknologiaa käytössään, eikä resursseja niiden kehittämiseen.
http://m.aviationweek.com/technology/general-atomics-third-gen-electric-laser-weapon-now-ready


Vahvensin vähän. Millä aikajänteellä 30, 50, 100 vuotta? Tossa on niin monta asiaa mitkä pitää ratkaista ennen kuin noista on mitään käytännön hyötyä.
 
Eurooppalaiset on tietenkin Saabeja, mikä näkyy etenkin sisustassa. :)

Tuo Gripen on kyllä viime aikoina hieman herättänyt kiinnostustani, mutta tämähän on vain tälläistä mutuilua ilman mitään todellista tietoa. Toivottavasti Gripen on kuitenkin varteenotettava haastaja F-35:lle. Toivottavasti mikään lupailu laajemmasta sotilasyhteistyöstä Ruotsin kanssa ei kuitenkaan nouse liian merkittävään rooliin.


Hankintahinnalta varmaan, mutta miten nuo elinkaarikustannukset? Venäläiset siviilikoneetkin ovat muistaakseni hankintahinnaltaan huokeita.
Venäläiskoneissa on ainakin eurooppalaisia hävittäjäkoneita korkeammat huoltokustannukset.
 
Back
Top