Kannattaisi lukea vaikkapa fysiikan alkeiskurssiSe oli myös YAL-1:sen pointti. 20 kw:n laser kykeni tuhoamaan ilmassa nopeasti kiitävän kohteensa 600km:n päästä
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaisi lukea vaikkapa fysiikan alkeiskurssiSe oli myös YAL-1:sen pointti. 20 kw:n laser kykeni tuhoamaan ilmassa nopeasti kiitävän kohteensa 600km:n päästä
Ei. Einsteinin teoreettisia laskuja voi tietenkin pitää jonkinlaisena lähtöpisteenä sille, että laser kehitettiin. Miten tämä keksiminen nyt liittyy tähän keskusteluun?Sähkömagneettista säteilyä, jolla sama aallonpituus. Oliko keksijä peräti einstein?
Tietysti itse laser ase on jotain muuta.
Sähkömagneettista säteilyä, jolla sama aallonpituus. Oliko keksijä peräti einstein?
Tietysti itse laser ase on jotain muuta.
Kattele sinä vain wikipediaa, itseni ei tarvitse. Etäisyys heikentää laserin tehoa kääntäen verrattuna etäisyyden neliöön. Lukio tason fysiikkaa
Kun etäisyys kasvaa "sädeaseella" kaksinkertaiseksi teho "kohteessa" putoaa neljäsosaan. Kun etäisyys kolminkertaistuu niin teho kohteessa enää yhdeksäsosa jne... siis kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön!Oisko tarkennusta/lähdettä väitteelle että etäisyyden täytyy olla lyhyt
Ja mikä olikaan se etäisyys kilometreissä?Kun etäisyys kasvaa "sädeaseella" kaksinkertaiseksi teho "kohteessa" putoaa neljäsosaan. Kun etäisyys kolminkertaistuu niin teho kohteessa enää yhdeksäsosa jne... siis kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön!
Kyseessä on siis laser aseen ja maalina olevan kohteen etäisyys! Vai mitä itse ajattelitJa mikä olikaan se etäisyys kilometreissä?
Pahoittelin jo edellä aiempaa väitettäni, jonka lähdemateriaali oli peräisin validista lähteestä. Minun lukion fysiikasta on melkein 13 vuotta aikaa ja sellaiset asiat unohtuu, kun niitä ei arjessa tarvi.Kannattaisi lukea vaikkapa fysiikan alkeiskurssi
No kerro nyt jo millä etäisyydellä teho putoaa neljännekseen. Sulla on tuo fysiikka paremmin hallussa.Kyseessä on siis laser aseen ja maalina olevan kohteen etäisyys! Vai mitä itse ajattelit
Jos vaikka laser aseen tehon on metrin päässä 100 000kw, niin kahden metrin päässä se on 25 000 kw. Tällä logiikalla, etäisyyden täytyy olla "lyhyt" tai tehon ihan älytön tai kohteen heikko.No kerro nyt jo millä etäisyydellä teho putoaa neljännekseen
Yritetään. Otetaan vaikkapa jotain kaasua, jonka atomit viritetään samalle energiatasolle. Niihin pumpataan energiaa jolloin atomin kuori ( elektronit) säteilevät kvantin. Nämä säteilykvantit kohdistetaan linssin, linssien avulla säteeksi. Tämä "säde" on laser.Kiinnostaisi kuulla, kun ihan vapaasti, omin sanoin kuvaat laserin idean
No ei. Se etäisyyden neliöön heikkeneminen koskee tehotiheyttä, ei tehoa. Eikä se muutenkaan mene noin lyhyillä etäisyyksillä.Jos vaikka laser aseen tehon on metrin päässä 100 000kw, niin kahden metrin päässä se on 25 000 kw. Tällä logiikalla, etäisyyden täytyy olla "lyhyt" tai tehon ihan älytön tai kohteen heikko.
Joo. Olin väärässäNo ei. Se etäisyyden neliöön heikkeneminen koskee tehotiheyttä, ei tehoa. Eikä se muutenkaan mene noin lyhyillä etäisyyksillä
Laki kieltää laserin käytön sokaisemiseen...Laser-keskusteluun. Olen leikitellyt ajatuksella hävittäjään asennettavasta pienemmästä laserista, jonka idea olisi vain häiritä vastustajan lentäjää ilmataistelussa. (Vähän kuin pikkupojat lentokentän lähellä kynälaserin kanssa)
Hiukan epäselvää, miten kansainvälinen lainsäädäntö siihen suhtautuisi. Se ei ole ilmeisesti ongelma, jos tappajalaserilla sattuu sohottamaan kohti.
http://en.wikipedia.org/wiki/Protocol_on_Blinding_Laser_Weapons
Laki kieltää laserin käytön sokaisemiseen...
t is prohibited to employ laser weapons specifically designed, as their sole combat function or as one of their combat functions, to cause permanent blindness
Joo. Olin väärässä
Olen aina uskonut käänteisen neliön lakiin, mutta eihän kvantti menetä energiaa etäisyyden mukaan. Ajattelin aallon menettävän.
Kaikki mitä olen puhunut laserin tehosta tässä topiikissa on paskaa
Pelkät laser-pointteritkin näyttävät "sokaisevan" ainakin venäläiset (BBC:n futiksen MM-kisauutinen).Pieni lentäjän häirintälaseri ei ehkä siten kielletty? Ja toisaalta, "tappajalaserikaan" ei olisi kielletty.
F35:seen voisi asentaa laserpodin, jossa on tykki katolle ja pohjaan. Mikäli kone joutuu lähitaisteluun tai vastustaja käyttää ohjuksia, niin laser tuhoaa vastustajan koneet/ohjukset. USAF:lla on jokin tuollainen hanke käynnissä.Älä nyt, et täysin. Kyllä se laserikin hajoaa. Se on vain hyvin tarkkaan suunnattu säde, mutta kyllä sekin hajoaa pidemmillä matkoilla. Lisäksi, ilmakehä heikentää säteilyä.
Molemmista syistä, lasereista ei liene ihmeaseiksi tulevaisuudessakaan pitemmille matkoille...
F35:seen voisi asentaa laserpodin, jossa on tykki katolle ja pohjaan. Mikäli kone joutuu lähitaisteluun tai vastustaja käyttää ohjuksia, niin laser tuhoaa vastustajan koneet/ohjukset. USAF:lla on jokin tuollainen hanke käynnissä.