Ilmavoimien tulevaisuus

Sähkömagneettista säteilyä, jolla sama aallonpituus. Oliko keksijä peräti einstein?
Tietysti itse laser ase on jotain muuta.
Ei. Einsteinin teoreettisia laskuja voi tietenkin pitää jonkinlaisena lähtöpisteenä sille, että laser kehitettiin. Miten tämä keksiminen nyt liittyy tähän keskusteluun?

Laserase perustuu siihen, että tuotetaan tarpeeksi tehokas laserpulssi, jolla saadaan aikaiseksi tuhoa kohteessa. Ensimmäiset ideat laseraseesta perustuivat ihmisten silmien tuhoamiseen, koska ne ovat hyvin herkkiä valolle. Tällaiset aseet on sittemmin kuitenkin kielletty kansainvälisellä sopimuksella.

Sähkömagneettista säteilyä, jolla sama aallonpituus. Oliko keksijä peräti einstein?
Tietysti itse laser ase on jotain muuta.

Kattele sinä vain wikipediaa, itseni ei tarvitse. Etäisyys heikentää laserin tehoa kääntäen verrattuna etäisyyden neliöön. Lukio tason fysiikkaa;)

Jatka vain :)

Kiinnostaisi kuulla, kun ihan vapaasti, omin sanoin kuvaat laserin idean. Sama aallonpituus on vain pieni osa yhtälöä.

Oisko tarkennusta/lähdettä väitteelle että etäisyyden täytyy olla lyhyt
Kun etäisyys kasvaa "sädeaseella" kaksinkertaiseksi teho "kohteessa" putoaa neljäsosaan. Kun etäisyys kolminkertaistuu niin teho kohteessa enää yhdeksäsosa jne... siis kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön!

Kun etäisyys kasvaa "sädeaseella" kaksinkertaiseksi teho "kohteessa" putoaa neljäsosaan. Kun etäisyys kolminkertaistuu niin teho kohteessa enää yhdeksäsosa jne... siis kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön!
Ja mikä olikaan se etäisyys kilometreissä? :)

Kannattaisi lukea vaikkapa fysiikan alkeiskurssi:oops:
Pahoittelin jo edellä aiempaa väitettäni, jonka lähdemateriaali oli peräisin validista lähteestä. Minun lukion fysiikasta on melkein 13 vuotta aikaa ja sellaiset asiat unohtuu, kun niitä ei arjessa tarvi.

Viimeksi muokattu:
No kerro nyt jo millä etäisyydellä teho putoaa neljännekseen
Jos vaikka laser aseen tehon on metrin päässä 100 000kw, niin kahden metrin päässä se on 25 000 kw. Tällä logiikalla, etäisyyden täytyy olla "lyhyt" tai tehon ihan älytön tai kohteen heikko.

Kiinnostaisi kuulla, kun ihan vapaasti, omin sanoin kuvaat laserin idean
Yritetään. Otetaan vaikkapa jotain kaasua, jonka atomit viritetään samalle energiatasolle. Niihin pumpataan energiaa jolloin atomin kuori ( elektronit) säteilevät kvantin. Nämä säteilykvantit kohdistetaan linssin, linssien avulla säteeksi. Tämä "säde" on laser.
Jos tietäisin oikeasti, miten atomit virittyvät saisin Nobelin.

Viimeksi muokattu:
Jos vaikka laser aseen tehon on metrin päässä 100 000kw, niin kahden metrin päässä se on 25 000 kw. Tällä logiikalla, etäisyyden täytyy olla "lyhyt" tai tehon ihan älytön tai kohteen heikko.
No ei. Se etäisyyden neliöön heikkeneminen koskee tehotiheyttä, ei tehoa. Eikä se muutenkaan mene noin lyhyillä etäisyyksillä.

No ei. Se etäisyyden neliöön heikkeneminen koskee tehotiheyttä, ei tehoa. Eikä se muutenkaan mene noin lyhyillä etäisyyksillä
Joo. Olin väärässä:(
Olen aina uskonut käänteisen neliön lakiin, mutta eihän kvantti menetä energiaa etäisyyden mukaan. Ajattelin aallon menettävän.
Kaikki mitä olen puhunut laserin tehosta tässä topiikissa on paskaa:oops:

Viimeksi muokattu:
Laser-keskusteluun. Olen leikitellyt ajatuksella hävittäjään asennettavasta pienemmästä laserista, jonka idea olisi vain häiritä vastustajan lentäjää ilmataistelussa. (Vähän kuin pikkupojat lentokentän lähellä kynälaserin kanssa)

Hiukan epäselvää, miten kansainvälinen lainsäädäntö siihen suhtautuisi. Se ei ole ilmeisesti ongelma, jos tappajalaserilla sattuu sohottamaan kohti.

http://en.wikipedia.org/wiki/Protocol_on_Blinding_Laser_Weapons
Laki kieltää laserin käytön sokaisemiseen...

Laki kieltää laserin käytön sokaisemiseen...

Jep, siinä viestissäni oli viittaus siihen lakiin :)

Mutta, siinä mielestäni puhuttiin laserista, joka on tarkoitettu pysyvään sokeuttamiseen.

t is prohibited to employ laser weapons specifically designed, as their sole combat function or as one of their combat functions, to cause permanent blindness

Pieni lentäjän häirintälaseri ei ehkä siten kielletty? Ja toisaalta, "tappajalaserikaan" ei olisi kielletty.

Joo. Olin väärässä:(
Olen aina uskonut käänteisen neliön lakiin, mutta eihän kvantti menetä energiaa etäisyyden mukaan. Ajattelin aallon menettävän.
Kaikki mitä olen puhunut laserin tehosta tässä topiikissa on paskaa:oops:

Älä nyt, et täysin. Kyllä se laserikin hajoaa. Se on vain hyvin tarkkaan suunnattu säde, mutta kyllä sekin hajoaa pidemmillä matkoilla. Lisäksi, ilmakehä heikentää säteilyä.

Molemmista syistä, lasereista ei liene ihmeaseiksi tulevaisuudessakaan pitemmille matkoille...

Pieni lentäjän häirintälaseri ei ehkä siten kielletty? Ja toisaalta, "tappajalaserikaan" ei olisi kielletty.
Pelkät laser-pointteritkin näyttävät "sokaisevan" ainakin venäläiset (BBC:n futiksen MM-kisauutinen).

Itse en ole ihan aina ymmärtänyt noita sodan "humaanisia" sääntöjä. On siis kiellettyä esim. sokaista hävittäjälentäjä laserilla, mutta se on ihan ok, että leikkaa hänen koneeseensa ison reiän tuollaisella megalaserilla ja saa sitä myöten koko vehkeen lentäjineen räjähtämään.

Älä nyt, et täysin. Kyllä se laserikin hajoaa. Se on vain hyvin tarkkaan suunnattu säde, mutta kyllä sekin hajoaa pidemmillä matkoilla. Lisäksi, ilmakehä heikentää säteilyä.

Molemmista syistä, lasereista ei liene ihmeaseiksi tulevaisuudessakaan pitemmille matkoille...
F35:seen voisi asentaa laserpodin, jossa on tykki katolle ja pohjaan. Mikäli kone joutuu lähitaisteluun tai vastustaja käyttää ohjuksia, niin laser tuhoaa vastustajan koneet/ohjukset. USAF:lla on jokin tuollainen hanke käynnissä.
F-35laser100kWforum.gif~original

t_Jsf_navy_500x389.jpg

Viimeksi muokattu:
F35:seen voisi asentaa laserpodin, jossa on tykki katolle ja pohjaan. Mikäli kone joutuu lähitaisteluun tai vastustaja käyttää ohjuksia, niin laser tuhoaa vastustajan koneet/ohjukset. USAF:lla on jokin tuollainen hanke käynnissä.
F-35laser100kWforum.gif~original

t_Jsf_navy_500x389.jpg

Kuvatun kaltaista asejärjestelmää pyritään varmasti kehittämään, mutta aikataulu on hämärän peitossa. 10-20v? Enemmän? Vähemmän?(!!!) Toistaiseksi tämä on enemmän scifiä paperilla kuin todellista tulivoimaa. Miltä tuo kuvattu sijoituspaikka vie tilaa, sehän kai korvaa jonkun järjestelmän koneessa? Hmm.. Jotain joka joutaa pois... Toimiva ja riittävän tehokas tuollainen = stronk klose reins vepon. Vaatii paljon sähkötehoa, onko pulssityyppinen vai jatkuva säde, sitä kuvat eivät paljasta. Millainen tulinopeus laitteella voisi olla?

Pian päästäänkin sitten tähän:
image.webp

Back