Lupasin että en jankkaa mutta nyt en voi vastustaa noita saivarteluja....yritän olla asiallinen
Älä minusta huoli. Minulla on aika paksu nahka. Sen sijaan toisten kirjoittajien väheksyminen, huutomerkkien käyttö, HUUTAMINEN, jne eivät anna kovin fiksua kuvaa kirjoittajasta.
No eipä siltä tunnu kun pelkät huutomerkitkín jo ahdistavat. En ole huutanut kenenkään korvaan enkä voi sitä tehdäkään. Voit jättää vastaamatta ihan hyvin minun kommentteihini jos ärsyttää mutta jos vastaat niin sitten pitää olla valmis väittelemään asioista myös. Jätän huutomerkit pois mutta kerro ketä kirjoittajia olen väheksynyt? Kukaan muu ei itke täällä kuin sinä ja syy on se että täällä asiat kiistelevät, eivät ihmiset katsos. Älä ota nyt väittelyä henk.kohtaisesti.
Olet vain esittänyt aika vahvan mielipiteen siitä, että Gripen NG, Rafale, Typhoon ja Superhornet eivät enää selviydy ja kykene toimimaan tästä 15 vuotta eteenpäin.
En ole nimennyt Typhoonia ja Superhornettia mutta olen kirjoittanut että 4- sukupolven koneet eivät pysty tekemään mitään "fighter-sweeppeja" esim. venäjän ilmatilassa lentokentille ym. Kommenttini oli vasta-argumentti sinun lainauksille Gripen-blogista eli vielä kerran tikulla silmään ja tästä:
The Gripen NG Offensive Counter Air (OCA) missions can be utilized in certain situations when initiative is to be maintained.. OCA missions can be conducted either to deny usage of the enemy’s own air bases or to engage the enemy fighters over its own territory in Fighter Sweeps.
The Gripen NG capabilities allow it to sneak through enemy territory and strike its bases.
Kukahan muu uskoo tuota hölynpölyä että 4-gen. hävittäjäkone kykenee tunkeutumaan esim. Venäjän ilmatilaan hiipimällä?!
Eli kyllähän ko. taistelukoneet kykenevät toimimaan vielä tulevaisuudessa mutta niiden päivityksistä huolimatta hävittäjien rooli muuttuu ja supistuu. En vain usko että Gripen NG:n mainosvideolla näytetty skenaario jostain afrikan sisällisodasta olisi jotenkin samankaltainen meidän tilanteemme kanssa. Saab voi väittää että heidän koneensa kykenee estämään vihollisen ilmavoimien käytön Offensive Counter-Air tehtävässä ja lentämällä vihollisen ilmatilassa mutta se onnistuu vain afrikassa ja ruotsalaisten märissä päiväunissa. Voit olla erimieltä ja uskoa tuohon hölynpölyyn mutta minä en usko.
Olematta puolueellinen, jenkit niitä ilmasotia ovat hieman enemmän käyneet viime vuosina kuin ruotsalaiset.
F-18E/F, F-15C ja eurocanardit (Dassault Rafale M/C, Typhoon) ovat edelleenkin taistelukelpoisia lähitulevaisuudessa mutta niiden rooli ei ole mikään pommitus tai ilmaheruus(vihollisen ilmatorjunnan vaikutusalueella) silloin kun vastassa on venäjän tapainen, kehittynyt vihollinen. Noilla ns. Gen 4+ koneilla ei ole asiaa korkean suorituskyvyn ilmatorjunnan piiriin. Nykyiset koneet voivat turvautua stand-off aseisiin ja vastata kauempaa kehittyneen ilmapuolustuksen uhkaa vastaan ja näin ollen haitata vihollisen torjuntaa/valvontaa mutta koska koneet eivät ole häivelavetteja niin ne eivät selviydy tulevaisuudessa tarpeeksi hyvin.
En ole tarkoittanut että meidän uusien koneiden, olivat ne sitten F-35 tai Gripen NG, tarvitsisi tai pitäisi lentää pommituslentoja naapurimaan ilmatilassa MUTTA niiden on ehdottomasti oltava selviytymiskykyisiä omassa ilmatilassa ja kyettävä käyttämään meille jo hankittuja ilmasta-maahan asejärjestelmiä tehokkaasti vihollisen tärkeitä kohteita vastaan ja omien maajoukkojen tukemiseksi. Tästä periaatteesta (Joint-ajattelu) on turha edes väitellä koska se on arkipäivää ja sisältyy ilmavoimien uuteen taistelutapaan enkä minä ole sitä keksinyt.
Kehotan katsomaan Discoveryn tuottaman dokumentin jossa pohditaan tulevaisuuden taistelukentän haasteita mm. ilmassa:
SA-ohjusjärjestelmät edustavat 2020-luvun suurinta uhkaa ilmassa ja se on kyllä varsin yleinen näkemys maailmalla. Olisin halunnut lainata kauan sitten tullutta A-Studion dokumenttia "Uuden ajan aseet" vuodelta 1999 tai 2000 mutta en löytänyt jälkeäkään siitä. Dokkarissa suomalainen toimittaja kävi USA:ssa kyselemässä tulevaisuuden tuulia ja haastatteli monia silloisen aseteollisuuden ja Pentagonin asiantuntijaa. Mieleeni jäi jo silloin että USA:ssa ennustettiin että kaikki ei-häivettä käyttävät asejärjestelmät tulevat tarpeettomiksi tulevaisuudessa eli eivät selviä.
Häiveteknologia on mahdollistanut ilmavoimille suorituskyvyn muiden kykyjen ohessa suorittaa tehtävänsä myös tulevaisuudessa. On jotenkin naiivia väittää että häivetekniikka olisi aikansa elänyt kun USA:n lisäksi häiveteknologiat ovat yleisesti käytettyjä ilmassa, maalla ja merellä. USA:n lisäksi vasta nyt muutkin suurvallat kehittävät häivetekniikkaa koneisiinsa.
EU ja ruotsalaiset vaan jatkavat samaan malliin väittäen että se on turhaa ja vanhassa vara parempi. Euroopan teollisuus menee "vanhoilla tärpeillä " huomiseen ja todennäköisesti herää karuun todellisuuteen joskus tulevaisuudessa?
On myös edelleenkin syytä huomioida se että vaikka oletetun vihollisen asevoimat eivät voi estää F-18 koneidemme lentoja ilmatilassamme, ne kykenevät vaikuttamaan rajojemme sisälle paljon kauemmas ja tehokkaammin kuin aikaisemmin. Tämä yhdessä hyökkääjän ilmavoimien kapasiteetin kanssa tekee vasta-ilmatoiminnasta todellisen haasteen meidän piloteille, sodanjohdolle ja koneillemme. Tarvitsemme todennäköisesti myös kehittyneempää ja suorituskykyisempää ilmatorjuntaa ainakin pääkaupunkiseudulle uuden koneen lisäksi.
Kirjoitin sivulauseessa toiselle henkilölle, että F-16 ja F-18 teknologia oli monelta osin sukupolven edellä F-15:ta.
Kyse oli ihan vain teknologiasta, ja osoitin, miten F-16 ja F-18 olivat todellakin edellä.
Sinulla tuntuu nyt edelleen olevan nuo taistelukoneiden sukupolvet vähän haussa käsitteenä. Kun puhut teknologiasta ja sukupolvista hävittäjien osalta niin asiaa ei voi sanoa noin selvästi koska rajat ovat hieman hämärät. Sukupolvilla kuitenkin halutaan helpottaa eri aikakausien hävittäjien eroja.
Five Generations of Jets
The notion of aircraft generations, a term that applies to only jet rather than propeller driven fighter aircraft, appeared in the 1990s and attempted to make sense of the leap-frogging improvements in performance to jet fighter aircraft brought about through major advances in aircraft design, avionics, and weapon systems. While the rationale that constitutes a generational shift is debatable, a generational shift in jet fighter aircraft occurs when a technological innovation cannot be incorporated into an existing aircraft through upgrades and retrospective fit-outs.
Fourth generation jet fighters (1970 to late 1980s)
Through the 1970s and 80s the trend of improvement in avionics such as head-up displays and optimised aerodynamic design continued with the development of ‘fly by wire’ fighters such as the MiG-29, Su-27, F/A-18, F-15, F-16, and Mirage-2000.
Four and half generation jet fighters (late 1980s and into the 90s)
The concept of having a half generation increment stemmed from a forced reduction in military spending, which resulted in a restriction in aircraft development. It became more cost-effective to add ‘stealth’, radar absorbent materials, thrust vector controlled engines, greater weapons carriage capacity and to extend the range of fourth generation fighters, such as the Hornet, Eagle and Flanker, than to design new aircraft. The F/A-18E/F Super Hornet is an example of a 4.5 generation fighter evolved from a fourth generation aircraft. The addition of an Active Electronically Scanned Array (AESA) radar was a significant enough game-changing combat capability for these redesigned fighters to be deemed a generation of their own, hence the generation 4.5 rating. Some manufacturers designed new platforms, such as the Eurofighter Typhoon, Saab JAS 39 Gripen and Dassault Rafale, which incorporate many of the generation 4.5 advanced characteristics.
Fifth generation jet fighters (2005 to date)
The F-22 Raptor, introduced in 2005, is considered the next generation fighter aircraft. Soon to follow are aircraft designs like the F35-Joint Strike Fighter, the Sukhoi PAK FA (and the planned joint Russian/India variant) as well as the Chinese Chengdu J-20 which is believed to reflect features of this generation of fighter. A quantum improvement in the fighter’s lethality and survivability has been a qualifying requirement to achieve generational change and the fifth generation fighters personify these traits. The advances over earlier generational fighters include nose-to-tail low observable or stealth technologies as part of the aircraft’s design that make it almost impossible for even other generation five fighters to detect them; improved situational awareness through having multi-spectral sensors located across all aspects of the airframe which allows the pilot to ‘look’ through the airframe of the aircraft without having to manoeuvre the fighter to obtain a 360 degree picture which in turn, enhances the aircraft’s ability to use its suite of weapons to engage and neutralise an adversary without the adversary even being aware of the threat. These aircraft are also ‘born’ networked which allows them to receive, share and store information to enhance the battlespace picture. Fifth generation fighter capabilities are largely defined by their software and it will be the ongoing development of their software that will ensure they maintain their edge against evolving threats. The F-35 has more software than any other air combat aircraft, with 7 million lines of code in the aircraft, and a further 7 million lines of code in the supporting ground systems. An example of the complexity and sophistication of the F-35 software is that it uses about 100 times the number of parameters than a fourth generation fighter does to define a potential threat. Ultimately, a fifth generation aircraft allows the pilot to maintain decision superiority over an adversary. This provides greater chances of survivability, which when combined with effective lethality, assures battlespace dominance.
http://www.fighterworld.com.au/az-of-fighter-aircraft/five-generations-of-jets
Ottamatta kantaa miten koneet luokitellaan, F-15 luetaan kyllä kuuluvaksi samaan 4. sukupolveen kuin F-16 vaikka F-15 ei olekaan monitoimikone. Noissa koneissa on eroja avioniikassa ja taistelujärjestelmissä mutta mitään teknologia sukupolvia niiden välillä ei ole.
Kuten huomattavaa, yllä mainitun luokittelun mukaan Gripen C tai NG eivät ole 5. sukupolveen kuuluvia koneita vaan Gripen C on gen. 4/4.5 ja NG on pikemminkin 4.5 sukupolven kehittynyt versio mutta sen järjestelmät ja suunnittelu eivät ole samankaltaisia kuin esim. F-35:n, F-22A:n tai vaikkapa Chengdu J-20:n.
Niin, minä en missään vaiheessa ottanut yhtään mitään kantaa siihen, että oliko F-16 tai F-15 parempi, huonompi tai yhtä hyviä. Ei mitään hajua, miksi halusit siihenkin ottaa kantaa.
No kyllä sanat "kehittyneempi" ja "sukupolven edellä teknologiassa" kyllä ihan suoraan viittaavat väitteeseen. Kannattaa olla selvempi sanoissaan ettei tarvitse jälkikäteen sivukaupalla selvittää asiaa.
Mutta, kun noita katkelmia tuossa ylhäällä vertaa, niin onhan tuo jo aika huvittavaa
Jos olemme jostain asiasta noin täydellisen samaa mieltä, ja silti onnistut olemaan viestissäsi eri mieltä, niin vaikea on keskustella jostain, mistä emme ole täydellisen samaa mieltä...
Emme ole samaa mieltä kaikista asioista, tämä on käynyt jo selväksi. Jollet sitten alla olemaan yhtä mieltä minun kanssani
Selvennän hieman väitteitäsi joita kerrot minun nimissäni:
F-15 suunniteltiin yksinomaan ilmataistelua varten
Noniin, näinhän se onkin. SAMAA MIELTÄ
Koneessa oli todella tehokas tutka
EI SAMAA MIELTÄ. Sanoin että parempi =kehittyneempi kuin F-16:n APG-66 mutta saman sukupolven kone silti. Minulle kehittyneempi on sama kuin parempi mutta en tiedä mitä se on teillä kotona Laihialla...
Koneessa oli valtavat siivet
EI SAMAA MIELTÄ vaan höpöä!(oho, sori huutomerkki). En ole väittänyt siivistä muuta kuin että F-15 siivet on optimoitu ilmataisteluun n. 550kts. nopeudessa ja korkeassa ilmanalassa.
F-15A/C siipi pinta-ala:
Wing Area 608 ft² (56.48 m²)
F-14A siipi pinta-ala:
Wing Area 565 ft² (52.49 m²)
F-22A siipi pinta-ala:
Wing Area 838 ft² (78.0 m²)
F-35C siipi pinta-ala: 620 ft² (57.6 m²)
Mig-25 pinta-ala:
Wing Area 662 ft² (61.52 m²)
http://www.aerospaceweb.org/aircraft/fighter/
Kuten huomaat, ei F-15:n siipi ole mikään valtava verrattuna aikalaisiinsa tai 5.sukupolven koneisiin.
Olemme siis eri mieltä aika monesta asiasta vaikka väität muuta. Eipä mitään jokaisella on olkoon mielipiteenvapaus ja vapaus kertoa se vaikka sitten väiteltäisiin asioista.