Kuinka monella eri tasolla Saabin ja Lockheed Martinin markkinointi toimii? Vaikuttaako Saabin markkinointi suomalaisissa sotilasalan julkaisuissa? Entä voisiko eräänlaista markkinointia esiintyä myös mp.netissä? Tälläisellä markkinoinnilla vaikutettaisiin kansalaisten mielipiteisiin, ja se ei ole välttämättä ihan turha juttu, vaikka esim. Suomen sotilaan yksittäiset tilaajat eivät konehankintaa päätä. Ei sitä päätä Eero Heinäluomakaan, vaikka on taitanut ottaa kantaa Gripenin puolesta.
Ollos huoleton, markkinamiehes valveill' on!
Markkinointia on tälläkin foorumilla, kenen kello kovimmin kilkattaa - no, silmäilkää ketjuja ja paikallistakaa myyntitykit ja -ketjut. Virtuaalikompiaisia palkinnoksi nopeimmille. Suomalaisissa julkaisuissa tuuli puhaltelee milloin sieltä milloin täältä, sotilasalan julkaisuissa on ilmeisesti kuitenkin vähemmän asiavirheitä kuin iltapäivälehdissä.
Markkinointi on suunnattu ensisijaisesti vaikuttajiin eli niihin, joilla on vaikutusmahdollisuuksia konehankinnassa. Vaikuttajia ovat poliittiset ja sotilaalliset tahot. Yleinen mielipide eli kansa on sekundääri kohderyhmä eikä vaikuta samalla tavalla itse kauppaan muutoin kuin epäsuorasti äänestyskäyttäytymisen myötä. Tarkoitus on kyllä muokata myös maaperää myönteiseksi kohdemaassa mutta mainittujen kahden tapauksen markkinoinnissa on selviä eroja lähestymistavassa ja markkinointibudjetissa.
Tässä hieman luonnehdintaa mainittujen kilvoittelijoiden markkinoinnista. Huomatkaa, että nyt puhutaan vain markkinoinnista eikä missään muotoa oteta kantaa itse tuotteisiin ja niiden ominaisuuksiin. Molemmat väittävät olevansa juuri se oikea ratkaisu Sinulle. Luettelo huomioiduista asioista ei ole kattava eikä täydellinen mutta alkuun päästään näilläkin eväillä.
Saab: "kotikutoinen/hemtrevligt" (tiedotustilaisuudet pienen budjetin touhua), Pyrkimys vaikuttaa laajapohjaisesti tuotteesta muodostettavaan mielikuvaan ja asenteeseen on korostunut.
Ässäkortti:
Ruotsissa poliitikot on jokseenkin läpikotaisin valjastettu edistämään Gripeneiden kaikkinaista kauppaamista. Kyse on ruotsalaisista korkean teknologian työpaikoista ja vientiteollisuudesta, ei mikään merkityksetön asia siis heille. (Meillähän tällaiseen ei missään nimessä ryhdyttäisi - vrt. Patrian puijjuuttaminen ojassa meikäläispoliitikoiden toimesta.) Poliittisen tason vaikuttamista käytetään ihan varmasti ja sitä osataan naapurissa tehdä miltei huomaamattoman huolettomasti - lämpimällä kädellä kätellen ja laskukone toisessa kädessä.
Lockheed-Martin: "sliipattu", ammattimaiset myyntikanuunat, kohdennettu panostus asiantuntija- ja käyttäjätason vaikuttamiseen (mainosteltta ja simulaattori kiertää lentonäytöksissä myös periferia-Suomessa, huomio, lippalakit yms. valikoidusti lentohaalariväelle jne.). NATO-taika poliittisten päättäjien painostuskeino, kts. Ässäkortti. Hybridimainokset (joita on vaikea erottaa varsinaisista ilmailualan lehdistä ja artikkeleista) ilmailulehdistössä.
Ässäkortti:
L&M on toteuttanut ovelan sitouttamiskampanjan, jossa pyramidiketjuun värvätyt pyrkivät myös hankkimaan lisää osallisia lupailemalla mannaa huomispäivälle. Ja tehtyjä "hyviä päätöksiä" pyritään käyttämään luonnollisesti vipuvartena. Kun oma lehmä on ojassa, niin (maksu)kaverit kelpaavat seuraan.