RPG83
Soome Majori
Yksi olennainen käyttö olisi ilman muuta korkean valmiuden valvonta sodanuhan ('harmaa vaihe' tms) aikana yllätyshyökkäyksen varalta. Kovan sodan aikana niitä käytettäisiin kuten liikkuvia tutkia yleensäkin, eli mittausta jonkun aikaa ja sitten uusi asema - mikä lentokoneella on tietenkin vähän helpompaa. Hämeenlinnan yläpuolella lentävä kone näkee miltei Pietariin saakka: kuva
Tietysti pitkän matkan ohjukset ovat riskitekijä, mutta aivan yhtä lailla ne ovat sitä maassa oleville tutkille, ja enemmänkin.
Nähdäkseni tuo siirtyminen ei suojele lentokonetta samalla tavalla kuin maasijoitteista tutkaa. AEW&C-koneet omaavat yleisesti ottaen valtavan tutkapoikkipinta-alan. Niin kauan kuin kone on it-ohjusjärjestelmän kantamalla, sitä voidaan tulittaa. Maassa siirtyvän tutkan suojeleminen on sentään vähän helpompaa (tutkan sammuttaminen ja säteilevät valemaalit auttanevat pitkälle, jos vihollinen ei tiedä tutkan koordinaatteja vaan laukoo tutkasäteilyyn hakeutuvia ohjuksia).
Mitä tulee yllätyshyökkäykseen, niin mahtaako tutkakone sittenkään olla siinä tilanteessa niin hyödyllinen? AEW&C-kone varmaankin pyrittäisiin ampumaan alas S-400 ym. it-ohjusjärjestelmillä ennen kuin hävittäjät ja rynnäkkö- ja pommikoneet saapuvat AEW&C-koneen tutkan kantamalle. Pieni hyöty ja varoitus voidaan tietysti saavuttaa sillä, että oma tutkakone tulee pudotetuksi sodan ensimmäisenä hetkenä. Se ei kuitenkaan helpota vielä ilmapuolustuksen toimintaa kovin paljoa, koska vihollisen ilmavoimien tuskin lähtevät pommituslennoille heti tutkakoneen pudotuksen jälkeen. Tietysti niin saattaa tapahtua, jos aika on jostakin syystä kultaa (esim. meillä on liikekannallepano vielä kesken).