Ilmavoimien tulevaisuus

Silppu juttu onkin vanha kikka-kuus-kakkonen toisen maailmansodan ajalta. Tietenkin taistelutekniikkaa on hiottu hävittäjien omasuojaan silpuksi ohjuksia harhauttamaan.

Kyllä tuolloin kaikesta huolimatta silti pommitettiin toisessa maailmansodassa.

Jos ruvetaan johonkin 100% silputtamiseen 24/7, niin silloin silppu myös estää omien tutkien toimintaa, että siinäkin on miettimistä. Vaikuttaa yleisesti, eikä vain toista osapuolta.

Jos ruvetaan tohon 100% silputtamiseen niin mikään ei estä vihollisen hävittäjäkoneita tunkeutumasta ilmatilaan ja ampumasta alas niitä venäläisiä silputtaja-kuljetuskoneita (?) ilemisesti kyseessä olivat kuljetuskoneet joilla tota operaatiota tehtiin, tai sitten pommikoneet?

Modernissa sotateknologiassa lisäksi ovat uusinta juttua myös Infrared-search-and-track elikkä IRST jota ei pysty silpuilla huijaamaan. Siihen vaaditaan soihtuja. Mutta myös tämä teknologia kehittyy elikkä erottelukyky soihtujen ja lämpöjälkien perusteella parantuu.

Myös salaisinta teknologiaa (?) lienevät avaruustutkat satelliiteissa ynnä muut sensorit. Näitä sitten onkin jenkeillä ja venäjällä ja kiinalla (?) Varsinaisia asejärjestelmiä vissiin ei saa laittaa sopimuksen mukaan avaruuteen kiertoradalle, mutta se taitaakin olla veteen piirretty viiva.
 
Viimeksi muokattu:

Tässä voisi muuten olla pikku saumaa Suomella. Kuwaitilaiset voivat nimittäin päättää hankkiutua eroon vanhoista Horneteistaan. Arabien koneet ovat usein aika vähätiimaisia joten sieltä voisi olla hyvää diiliä tarjolla jos näin käy. Etenkin kaksipaikkaisia vissiin haluaisimme lisää ja niitäkin Kuwaitilla on.
 
Näköjään...

Vielä lähdemateriaalia:

1288418175904.jpg


http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288418176240.html

cn_295_iai1-700x466.jpg


http://defense-update.com/20110621_cn-29.html#.VU0ZdpPSk2I
 
Tässä voisi muuten olla pikku saumaa Suomella. Kuwaitilaiset voivat nimittäin päättää hankkiutua eroon vanhoista Horneteistaan. Arabien koneet ovat usein aika vähätiimaisia joten sieltä voisi olla hyvää diiliä tarjolla jos näin käy. Etenkin kaksipaikkaisia vissiin haluaisimme lisää ja niitäkin Kuwaitilla on.

Kannattaa varautua siihen, että noille on muitakin ottajia. Myös malesialaissivustoilla on pohdittu mahdollisuutta hankkia lisää Horneteja, koska Malesian ilmavoimien rahoitustilanne on ilmeisesti aika nirkoinen. (Esimerkiksi MRCA-hankintaan on varattu 1,8-2,5 miljardin dollarin rahoitus, ja sillä pitäisi saada 36-40 hävittäjää.)

http://www.malaysiandefence.com/?p=6040
http://www.malaysiandefence.com/?p=6338
 
Silppu juttu onkin vanha kikka-kuus-kakkonen toisen maailmansodan ajalta. Tietenkin taistelutekniikkaa on hiottu hävittäjien omasuojaan silpuksi ohjuksia harhauttamaan.

Kyllä tuolloin kaikesta huolimatta silti pommitettiin toisessa maailmansodassa.

Jos ruvetaan johonkin 100% silputtamiseen 24/7, niin silloin silppu myös estää omien tutkien toimintaa, että siinäkin on miettimistä. Vaikuttaa yleisesti, eikä vain toista osapuolta.

Jos ruvetaan tohon 100% silputtamiseen niin mikään ei estä vihollisen hävittäjäkoneita tunkeutumasta ilmatilaan ja ampumasta alas niitä venäläisiä silputtaja-kuljetuskoneita (?) ilemisesti kyseessä olivat kuljetuskoneet joilla tota operaatiota tehtiin, tai sitten pommikoneet?

Modernissa sotateknologiassa lisäksi ovat uusinta juttua myös Infrared-search-and-track elikkä IRST jota ei pysty silpuilla huijaamaan. Siihen vaaditaan soihtuja. Mutta myös tämä teknologia kehittyy elikkä erottelukyky soihtujen ja lämpöjälkien perusteella parantuu.

Myös salaisinta teknologiaa (?) lienevät avaruustutkat satelliiteissa ynnä muut sensorit. Näitä sitten onkin jenkeillä ja venäjällä ja kiinalla (?) Varsinaisia asejärjestelmiä vissiin ei saa laittaa sopimuksen mukaan avaruuteen kiertoradalle, mutta se taitaakin olla veteen piirretty viiva.

Hyviä pointteja.

Neuvostoliitossa silpun suurkäytön idea oli lähinnä puolustuksellinen, eli silppua laskettaisiin x tehtävää varten ennakkoon esim maahanlaskuun, rynnäköintiin tai häirintäkoneiden suojaamiseen. Tämän takia omalta osaltaan mm. koneiden omasuojajärjestelmiin (soihtu/silppuheittimet ja sisäänrakennetut häirintäjärjestelmät) ei laitettu painoarvoa ennen Afganistanin sodan satoja menetettyjä koneita. Jenkkien puolelta samanlaista toimintaa tapahtui mm. Vietnamin pommitusoperaatioissa (linebacker/rolling thunder) sekä Irakin sotien pommituksissa. Pommittajat käyvät suojattuina tiputtamassa silppua kohdealueelle ja x aikamääreen jälkeen lähdetään suorittamaan varsinaista toimintaa (pommitus/maahanlasku) jota suojataan elso- ja saattohävittäjillä, tukevien häirintäkoneiden ollessa taustalla. Tällä tavalla toimittaessa Kokonaisuus tietysti huomataan, mutta sitä vastaan toimiminen on huomattavasti hankalampaa.

comb_strike_USAF.gif



Käytettyjä koneita oli myös mitotettu toiminnan joka tasolle. Suurempina kokonaisuuksina toimivat muokatut pommi/kuljetuskoneet joista osassa kokoa käytettiin pysyvään, suuritehoisten häirintälaitteiden asentamiseen. Esimerkki näistä on vaikka Tu-126:t, an-12 ja Tu-22- koneet. Lisäksi käytössä oli naton tapaan hävittäjistä muokattuja elsokoneita, ulkomuistista mm. Mig-21, 25 ja Su-24 sekä Yak-28n runkoja käytettiin paljon

IRST-järjestelmät eivät sinänsä ole mitään uutta tekniikkaa. Ensimmäisiä versioita oli jo 60-luvulta lähtien mm. Starfightereissa, Ruotsin Drakeneissa, Tomcateissa ja parissa muussa koneessa. Soihduilla näitä järjestelmiä ei kovin realistisesti hämätä koska lämpöjälkiä etsitään huomattavien etäisyyksien päästä, jolloin soihtujen laukaiseminen todennäköisesti tekee kohteen löytämisestä vain helpompaa. Kokemukset ovat myös vaihtelevia vielä tänäkin päivänä ja toimivat luotettavasti lähinnä jälkipoltinta käyttäviä, sekä lähellä tai edessäpäin olevia kohteita vastaan. Järjestelmät toimivat myös yleensä pitkälti tutka-alisteisina jolloin esim kohde voidaan löytää tutkalla ja seurata passiivisella irst-kameralla ja ampumaetäisyydeltä tehdä iff-tunniste tutkalla.

Satelliititoiminta on myös pitkään ollut lähes arkipäiväistä. Varsovan liiton ilmapuolustusjärjestelmässä (itäsaksalaisittain Diensthabendes System Luftverteidigung, vapaasti käännettynä ilmatorjunnan päivystysjärjestelmä) annettiin tasaisesti mm. varoitusaikoja jolloin it-asemia kiellettiin lähettämästä säteilyä yllä lentävien Jenkkien mitta- ja vakoilusatelliittien vuoksi.

(Lähde: http://www.lv-wv.de/jfk/gs_dhslv.html
Benachrichtigung der Truppen über Satellitenüberflüge des Gegners und rechtzeitige Durchführung der erforderlichen Maßnahmen. Eine Maßnahme gegen die elektronischen Aufklärungssatelliten des Gegners. Diese Maßnahme wurde mit den Signalen "rot" und "grün" gesteuert. Bei Signal "rot" war die Abstrahlung für alle Raketenleitstationen verboten und die Abfrage von Raketen-antwortsendern durfte nicht durchgeführt werden. )

Toisaalta elsotoimintaa on myös mietitty mitä mielenkiintoisimmista näkökulmista. MM. kumpikin osapuoli oli suunnitellut häiritsevänsä navigointisignaaleja (naton vor/ neuvostoliiton rsbn) väärillä tiedoilla pyrkimyksenä saattaa vastustajan koneita oman ilmatorjunnan luokse, sekä IFF-tunnisteita ( Neuvostoliiton iff-järjestelmät olivat alkuaikoina hyvin alkeellisia ja toistuvien loikkausten vaarantamia. Mainittavia esimerkkejä rzo-radiotunnistimet ja Have- sarjan operaatiot sekä Belenkon loikkaus Japaniin)

Vaikka viestini painottuukin lähinnä historian puolelle, voidaan silti huomata että samojen ongelmien kanssa on painittu hyvin pitkään ja hartaasti sekä mitä mielenkiintoisimmista aspekteista. Ei tutkakoneiden häirintä tästä näkökulmasta ole mikään uusi tai erityisen haasteellinen ongelma.
 
Ehkäpä se ei ole liian hys hys, jos mainitsee, että myös ilmavoimat on harjoitellut silpun käyttöä. Paikallisten yllätystilanteiden luomiseen ja toiminnan suojaamiseen. En kyllä tiedä, miten olisi tarkoitus käytännössä toteuttaa konfliktitilanteessa. Voi olla, että suurempi pointti on jopa ollut harjoitella torjuntaa, jos naapuri kovasti silputtaisi.
 
Tutkakoneista ilmavoimat sanoi joskus 90-luvulla tyyliin "jos meillä olisi rahaa niin siinä seuraava hankinta". Varmaan ihan epävirallisesti pyöritelty projekti, kyllä hyvin äkkiä kävi ilmi ettei fyffeä ole kun ei ollut varaa lentää edes silloin olemassaolevalla kalustolla.
Muistelisin että joskus väläyteltiin Tiedustelulentueen konekaluston uusimisesta ja siihen Hornet olisi tietysti ollut luonteva valinta. Ei ollut rahaa siihenkään, ja kehitys muutenkin ajoi vähän ohi hävittäjillä suoritetusta tiedustelusta.

Kiitos tästä. Jos arkistoistasi löytyy jotakin materiaalia asiaan liittyen, niin olisi kulttuuriteko skannata se foorumille.

Ymmärtääkseni Ruotsilla on 6 järjestelmää, mutta aktiivikäytössä ilmeisesti vain kaksi. Loput menneet vissiin suoraan tehtaalta varastoon eikä edes asennettu koneisiin, ellei sitten myyty ulkomaille. Flygvapnetin säästökuuri oli juuri tuohon aikaan kovimmillaan. Saab 340:n sotilasversioissa on kai jotain modulaarisuutta mutta ei tutkaa varmaan ihan heittämällä koneeseen kuitenkaan pistetä.

Jos sveduilla oikeasti sattuisi olemaan noita varastossa käyttämättömänä niin siinähän tietenkin voisi olla otollinen ostokohde.

Kaksi on myyty Thaimaahan, jos tulkitsin Wikipediaa oikein. Neljä on yhä Ruotsissa, ja peräti käytössä Ruotsin ilmavoimia käsittelevän artikkelin mukaan. Uskoisin ainakin koneiden olevan käytössä, kun ei Ruotsilla ole kuljetus- ja yhteyskoneita kovin montaa.

Hölmö kysymys, mutta jos ja kun rajavartiolaitokselle KUITENKIN pitää ostaa uudet valvontakoneet joskus, niin paljonko maksaisi, jos niissä olisi muiden vermeiden lisäksi MYÖS ne ilmavalvontatutkat? Ei kaiketi mahdottomia ekstaa? Sitten meillä olisikin varsin potentiaaliset koneet, joilla voisi valvoa merialuetta ja ilmatilaa, etenkin harmaassa vaiheessa, vaikkeivat ehkä sotatilassa kauan ilmassa pysyisikään (ehkä, ehkä pysyisivät).

Mahtaisikohan sellainen monitoimi-CASA olla mahdollinen (kts. ylempi lainaus)?

The C295 fitted with a rotodome demonstrator is already conducting flight trials from Airbus’ Seville facility since June 8th. The initial tests have shown that the aircraft is aerodynamically an excellent platform for this purpose. Elta Systems and Aibus Military are now conducting engineering studies to integrate the mission suite, including the AESA radar, maritime search radar, IFF, ESM and other sensors, into the aircraft.

--

According to Domingo Urena-Raso, Airbus Military CEO: “last year at Farnborough we introduced the ASW version of the C295 for Chile and this year we are opening a new market, offering affordable AEW&C.

Itselleni oli muuten uusi tieto, että Casasta on olemassa merivalvontaversio: CASA C-295 Persuader.
 
Jugoslavia on käsitelty jo niin perusteellisesti aikaisemmin tässä ketjussa joten en rupea enää toistamaan asiaa. Kommenttisi on totta Jugoslavian sotaa koskien mutta esitän muutaman kysymyksen asiaan littyen:
- Estikö Serbien ilmatorjunta NATOn lennot Serbian ilmatilassa?
- Kykenikö Serbien ilmatorjunta estämään pommitukset infraa ja joukkoja vastaan Serbiassa ja Kosovossa?
- Serbien ilmatorjunnan laukaisema ohjusmäärä oli n.1000 kpl jota vastaa 2 pudotusta (F-117 ja F-16)ja pari vaurioitettua konetta joten mikä oli torjunnan tehokkuus siltäkin puolelta katsottuna?

Pitää muistaa että torjuntatehtävä on muutakin kuin alasammuttuja koneita...joskus voi pelkästään tulenavauksella (tai jopa lukituksella) saada toisen keskeyttämään lentotehtävän.
Väite 1000 laukaistusta it-ohjuksesta (jotkut lähteet puhuivat 500:stä) on Naton oma arvio. Todellinen luku on "hiukan" alhaisempi.

Yhdysvaltain ilmavoimien taistelujohtajat ovat lentokoneissa siksi että taistelunjohto pitää olla siirrettävissä toiselle puolen maapalloa eikä isoa bunkkeria helposti siirretä toiselle mantereelle...omalla maalla heilläkin kyllä taistelunjohtajat ovat kallion sisässä. Jos meillä tutkakoneita olisikin niin ne olisi ilman muuta datalinkitetty taistelunjohtoon joka olisi maassa suojassa.

Tutkista kun tuli puhetta, Bukit ovat lähiaikoina poistuneet/poistumassa. Olisikohan mitään saumaa että järjestelmän ilmavalvontatutkat säilytettäisiin? Ne on kuitenkin aika suorituskykyisiä ja liikkuvia tutkia edelleen, sääli jos ne menee romuksi. Tietysti jos tutka-ajoneuvot alkaa vedellä viimeisiään ja varaosat lopussa niin sitten säilytys ei ehkä ole taloudellista.
 
Kiitos tästä. Jos arkistoistasi löytyy jotakin materiaalia asiaan liittyen, niin olisi kulttuuriteko skannata se foorumille.

Voi siitä jossain olla, mutta ne ei oikeasti olleet kuin ihan jossain artikkelissa tai haastattelussa ohimennen mainittuja heittoja. Mitään oikeasti informatiivista en ole aiheesta nähnyt, luultavasti syystä ettei ne edenneet lounaspöytäkeskusteluja pidemmälle.
 
Silputtaminen keksittiin tai sitä käytettiin alunperin hyökkäyksellisiin toimenpiteisiin tosiessa maailmansodassa. Britit myös tutkivat laskuvarjohidasteista valelaitteita.

Liittoutuneet kuitenkin tekivät tuollaisia hämäämisoperaatioita silputtamalla, ennen omia pommitushyökkäyksiään.

Esim. Hampurin palopommitukset, niin silloin aluksi levitettiin silppuja saksalaisten tutkien päälle.Väliaikaisesti koko ilmapuolustus meni sekaisin, elikkä tutkaohjatut valonheittimet ja IT-tykit.
.Sitten vasta "strike package" meni paikalle pommittamaan. http://fi.wikipedia.org/wiki/Operaatio_Gomorrah


Oma amatöörin käsitys (!) tästä silppu-jutusta modernin AESA tutkan aikakaudella.

Silputtaminen ja moderni teknologia.
  • Käsittääkseni tutkilla (AESA) pystyy etsimään ja EROTTELEMAAN tuota silppua ihan normaalisti. Ainakin sikäli, kun pystytään havaitsemaan ja lukkiutumaan yksittäiseen silpun palaseen (?)

  • Mutta, moderni AESA-tutka pystyy etsimään ja erottelemaan, 1min ajassa, 100 kpl eri kohteita. Ilmeisesti jenkit ovat testanneet käyttämällä maaleina lennokeilla 100 mailin matkan sisäpuolelta, AESA tutkan toimintaa. (F-35 tutka.). Erottelukykyä tarvitaan, mutta myös pitää pystyä lukittautumaan silppuun, ja pitää pystyä määrittelemään silpun lentonopeudet. Kun ballistinen ilmassa leijaileva silppu kohtaa ilmanvastusta, niin se kuitenkin hiddastuu suhteessa eteenpäin menevään lentonopeuteen. Elikkä silppu saa sitä momentumia joka saatin alunperin lentokoneesta joka pudotti silpun. Mutta ilmanvastus ja painovoima aiheuttavat kuitenkin hyvinkin ennustettavaa käytöstä silpulle.

  • Jos suurinpiirtein samasta paikasta, samaan aikaan, löytyy satoja/tuhansia viholliskontakteja niin kyllähän se nostattaa pienen epäilyksen lentäjän mieleen...Ovatkohan ne siellä oikeita lentokoneita vai yritetäänkö minua jöynäyttää? :D
  • jos löytyy vain rajoitettu määrä valemaaleja taivaalla, niin silpun lentonopeuksia vertailemalla (hidas putoaminen maata kohti, tuulessa heiluminen), pystytään päättelemään että onko kyseessä joku lennokki, lintu, tai silppua, tai oikea lentokone.
  • silppua pystynee käyttämään ainoastaan oikean lentotoiminnan tukemiseen käytännön tasolla. Elikkä tavoitetaso on lisätä sitä taustamelua, ja vaikeuttaa erottelua oikeiden koneiden ja silpun välillä hetkellisesti ja alueellisesti. Erikseen sitten oma asiansa on ohjusten harhauttaminen, koska myös ohjusten tutkat ovat erilaisia kuin nämä huippu-AESA -tutkat.

  • aktiivisia valelaitteita (towed decoy) kuitenkin on käytetty esim. Kosovon sodassa joita jenkit käyttivät huijatakseen serbi ilmatorjuntaa. Kuitenkin kyseessä lienee ollut lähinnä omasuojajärjestelmä ohjusten varalle.
 
Viimeksi muokattu:
Silputtaminen keksittiin tai sitä käytettiin alunperin hyökkäyksellisiin toimenpiteisiin tosiessa maailmansodassa. Britit myös tutkivat laskuvarjohidasteista valelaitteita.

Liittoutuneet kuitenkin tekivät tuollaisia hämäämisoperaatioita silputtamalla, ennen omia pommitushyökkäyksiään.

Esim. Hampurin palopommitukset, niin silloin aluksi levitettiin silppuja saksalaisten tutkien päälle.Väliaikaisesti koko ilmapuolustus meni sekaisin, elikkä tutkaohjatut valonheittimet ja IT-tykit.
.Sitten vasta "strike package" meni paikalle pommittamaan. http://fi.wikipedia.org/wiki/Operaatio_Gomorrah


Oma amatöörin käsitys (!) tästä silppu-jutusta modernin AESA tutkan aikakaudella.

Silputtaminen ja moderni teknologia.
  • Käsittääkseni tutkilla (AESA) pystyy etsimään ja EROTTELEMAAN tuota silppua ihan normaalisti. Ainakin sikäli, kun pystytään havaitsemaan ja lukkiutumaan yksittäiseen silpun palaseen (?)

  • Mutta, moderni AESA-tutka pystyy etsimään ja erottelemaan, 1min ajassa, 100 kpl eri kohteita. Ilmeisesti jenkit ovat testanneet jollain lennokeilla 100 mailin matkan sisäpuolelta, AESA tutkan toimintaa. (F-35 tutka.)

  • Jos suurinpiirtein samasta paikasta, samaan aikaan, löytyy satoja/tuhansia viholliskontakteja niin kyllähän se nostattaa pienen epäilyksen lentäjän mieleen...Ovatkohan ne siellä oikeita lentokoneita vai yritetäänkö minua jöynäyttää? :D
  • jos löytyy vain rajoitettu määrä valemaaleja taivaalla, niin silpun lentonopeuksia vertailemalla (hidas putoaminen maata kohti, tuulessa heiluminen), pystytään päättelemään että onko kyseessä joku lennokki, lintu, tai silppua, tai oikea lentokone.
  • silppua pystynee käyttämään ainoastaan oikean lentotoiminnan tukemiseen käytännön tasolla. Elikkä tavoitetaso on lisätä sitä taustamelua, ja vaikeuttaa erottelua oikeiden koneiden ja silpun välillä hetkellisesti ja alueellisesti. Erikseen sitten oma asiansa on ohjusten harhauttaminen, koska myös ohjusten tutkat ovat erilaisia kuin nämä huippu-AESA -tutkat.

  • aktiivisia valelaitteita (towed decoy) kuitenkin on käytetty esim. Kosovon sodassa joita jenkit käyttivät huijatakseen serbi ilmatorjuntaa. Kuitenkin kyseessä lienee ollut lähinnä omasuojajärjestelmä ohjusten varalle.

AESA- eli vaiheistettu tutka ei sinänsä mikään moderni asia ole (kasarilla valmistuneen mig-31 koneen ollessa ensimmäinen k. tutkaa käyttävä hävittäjä) , vaan toisella periaatteella toimiva tutkajärjestelmä. Vanhan mallin järjestelmässä tutkaa liikutettiin mekaanisesti, kun puolestaan vaiheistettu tutka toimii kokonaan sähköisesti. Oleellisesti kuitenkin toimintaperiaate on sama, eli tutkasta lähetetään pulssi jonka jälkeen tutka mittaa vastauksen. Silppu ei puolestaan näy tutkalle tavallisena kohteelta, vaan ominaisuuksiensa takia huomattavasti suuremmalta kuin mitä se todellisuudessa on (samalla tavalla kuin häiveominaisuudet pyrkivät tekemään kohteestaan tavallista pienemmän). Kymmenien, satojen tai tuhansien silppujen liikehdintä puolestaan muodostaa tutkassa ei- toivottua taustakohinaa samoin kuin esim, luonnossa tapahtuva puuston liikehdintä tuulessa. Tällöin kohde siis sekoittuu ja piiloutuu silpun aiheuttaman kohinan ympärille.

radar-chaff-noaa_980x551.jpg


Kun kyseessä on myös tutkalle epämääräinen kohde, ei myöskään nopeuden tai liikkeiden perusteella pystytä suoraan tekemään mitään johtopäätöksiä. Monessa hävittäjässä kuitenkin on monia ns. kompensointimoodeja joilla pyritään poistamaan sääolosuhteiden, häirintäsäteilyn, silpun ja maan aiheuttamia virheitä, mutta kyseessä on silti hankala tehtävä jos mitattava kohde on silpun lähellä.

Kuten viestissä sanoit, tavoitteena on siis juurikin koneen piilottaminen silpun aiheuttaman kohinan "sisälle". Toimintaperiaate ohjuksien hakukärkiä vastaan on sama, mutta tavoite eri. Kohti tulevaa ohjusta vastaan pyritään silputtamaan esimerkiksi samalla pyrkien sivuttaisliikkeeseen jolloin hävittäjän tarkka sijainti hämärtyy ja kone (toivottavasti) pääsee tarpeeksi kauas ohjuksesta ettei räjähdys tuhoa tai vahingoita konetta.

Aktiiviset valelaitteet ovat myös toimivia järjestelmiä joiden tavoitteena on yleensä häiritä tutkajärjestelmiä säteilyllä. Kuitenkin ns. 'towed decoy'- järjestelmissä kannattaa pitää mielessä että jo "pienissä" sidewinder-ohjuksissa on sisällään n. 10 kiloa räjähdeainetta. Amraamissa räjähdeainetta alkaa olemaan jo n. 40 kiloa ja tuhoava vaikutusalue alkaa ulottumaan kolminumeroisiin lukuihin. Näinollen on aika se ja sama onko torjuntajärjestelmä hinattavana parinkymmenen metrin päässä koneesta, vai koneessa itsessään.

Häirintämetodeja on myös monia, jotkut järjestelmät pyrkivät luomaan ns. valemaaleja (deception jamming) kuten allaolevassa kuvassa

full-17362-51437-a7b.jpg


Ohessa myös kuva an/alq 131 järjestelmän aiheuttamasta häirinnästä. Laite loi vihollistutkalle noin 8 valemaalia ja sai osan näyttävän olevan oikeaa kohdetta lähempänä/kauempana:

full-17362-53874-a7.jpg



Muitakin häirintätedoja kyllä on. MM estehäirintämetodilla pyritään estämään kohteen etäisyysmittaus. Tällöin kohteen suunta ja korkeus on tiedossa ilman tietoa etäisyydestä ei voida laskea ohjukselle ennakkoa (jolloin kantomatka lyhenee huomattavasti koska joudutaan käyttämään toista seurantametodia), tai tehdä selvää päätöstä riittääkö ammutun ohjuksen energia kohteeseen asti lentämiseen. Aluehäirintämetodilla puolestaan kohteeseen suunnataan niin voimakasta häirintää että tutkan lähettämät kaiut sekoittuvat jatkuvalla syötöllä tulevaan signaaliin:

full-27309-69922-noisejamming.jpg


full-27309-69926-noisejamming_changedfrequency.jpg



Aiheesta löytyy lisää mm:



http://www.radartutorial.eu/11.coherent/co04.en.html

http://www.amazon.com/International-Electronic-Countermeasures-Handbook-Edition/dp/1580533124
 
Silppu aiheuttaa vääränlaisen doppler efektin, verrattuna normaaliin lentokoneeseen.

Näin ainakin sanoo globalsecurity.org

Tiedä sitten kuinka tehokasta tuollainen oikeasti on silppua vastaan.
 
Tutkista kun tuli puhetta, Bukit ovat lähiaikoina poistuneet/poistumassa. Olisikohan mitään saumaa että järjestelmän ilmavalvontatutkat säilytettäisiin? Ne on kuitenkin aika suorituskykyisiä ja liikkuvia tutkia edelleen, sääli jos ne menee romuksi. Tietysti jos tutka-ajoneuvot alkaa vedellä viimeisiään ja varaosat lopussa niin sitten säilytys ei ehkä ole taloudellista.

Mahtaako niiden havainnot olla siirrettävissä järkevästi valtakunnallisiin tietoverkkoihin? Jos homma pitäisi tehdä käsipelillä radioon huutelemalla, niin ehkä tutkien säästäminen ei ole sen arvoista.

Tietysti ne tutkat voisivat tarjota ennakkovaroituksen jollekin alueella toimivalle joukolle ja ehkä toimia myös "valemaaleina". Tosin taas nousee esille ELSO-pelko; mitä hyötyä on tutkasta, joka näkee koko ajan maaleja siellä missä niitä ei ole?
 
Mahtaako niiden havainnot olla siirrettävissä järkevästi valtakunnallisiin tietoverkkoihin? Jos homma pitäisi tehdä käsipelillä radioon huutelemalla, niin ehkä tutkien säästäminen ei ole sen arvoista.

Tietysti ne tutkat voisivat tarjota ennakkovaroituksen jollekin alueella toimivalle joukolle ja ehkä toimia myös "valemaaleina". Tosin taas nousee esille ELSO-pelko; mitä hyötyä on tutkasta, joka näkee koko ajan maaleja siellä missä niitä ei ole?

Käsittääkseni tuo yhteensopivuusongelma oli yksi syy niiden käytöstä poistamiseen, sitä kun ei voi helposti korjata edes rahalla (huollot ja uudet ohjukset löytyvät rahalla). Mutta jos tarvitaan tutkaa pitämään vihollista silmällä muiden tutkien ollessa kiinni (väistävät ohjusta tai vaihtavat asemia tms.), niin eiköhän se puheviestikin riitä. Nähdäkseni riittää se, että operaattori osaa sanoa, milloin toisten tutkien pitää käynnistyä tai milloin tuo BUK:n tutka ottaa osuman, niin silloin se on tehtävänsä hoitanut. Noilla voidaan myös kattaa katveita tai laajentaa katettua aluetta reunoilta.

Ja ihan varmana vihollinen joutuisi varautumaan noiden tutkien varalta. Ja jos saadaan uskoteltua vihollisen siitä, että me ollaan saatu varaosia BUK systeemiin ja/tai ohjuksia niin aina paranee.
 
Silppu aiheuttaa vääränlaisen doppler efektin, verrattuna normaaliin lentokoneeseen.

Näin ainakin sanoo globalsecurity.org

Tiedä sitten kuinka tehokasta tuollainen oikeasti on silppua vastaan.

En ole insinööri joten en voi asiaa seikkaperäisesti selittää, mutta dopplervaikutuksella tutkassa lähetetyn pidennetyn pulssin ja vastauksen välille syntyvien erojen kautta pystytään laskemaan kohteen nopeus tutka-aseman akselilla, ja näin ylläpitämään kohteen näkymistä tutkassa taustakohinaa vasten, mikä loi hävittäjille kyvyn löytää ja seurata luotettavasti maasta syntyvän kohinan taustalla olevaa kohdetta.

Kuitenkaan tämä ominaisuus ei poista taustalla olevia häiriöitä, ja luo sarjan omia ongelmiaan. MM. tutkaseurantaa voidaan pyrkiä välttämään kääntymällä sivuttain tutkaan nähden (3/9 line), tällöin kohteen nopeus tutkaa päin tippuu lähes nollaa ja menee nopeutensa puolesta samaan sarjaan kuin tiputettu silppu tai maasta aiheutuvat häiriöt. Tällä toimintaperiaatteella on jenkkilässä termi "Notching" jonka onnistunut toiminta edellyttää tiedonsaantia kohteen suuntimasta esim. tutkavaroittimella ja lopputuloksena tavoitellaan hetkellistä katoamista tutkasta tai maalinosoittimen keilasta jolloin kohtituleva ohjus voidaan tehdä vaarattomaksi. Ilman silppua, kohde voi kuitenkin näkyä horisonttia vasten koska tutkan saama vaste tulee puhdasta horisonttia vasten.

Fig3_Pietrucha.jpg
 
Käsittääkseni tuo yhteensopivuusongelma oli yksi syy niiden käytöstä poistamiseen, sitä kun ei voi helposti korjata edes rahalla (huollot ja uudet ohjukset löytyvät rahalla). Mutta jos tarvitaan tutkaa pitämään vihollista silmällä muiden tutkien ollessa kiinni (väistävät ohjusta tai vaihtavat asemia tms.), niin eiköhän se puheviestikin riitä. Nähdäkseni riittää se, että operaattori osaa sanoa, milloin toisten tutkien pitää käynnistyä tai milloin tuo BUK:n tutka ottaa osuman, niin silloin se on tehtävänsä hoitanut. Noilla voidaan myös kattaa katveita tai laajentaa katettua aluetta reunoilta.

Muistaakseni aikoinaan puheltiin niin että jotkut Bukien käyttämät taajuudet olivat päällekkäisiä sellaisten taajuuksien kanssa jotka pv oli varannut johonkin muuhun käyttöön ja tässä oli potentiaali ongelmiin/häiriöihin. Kyse oli kuitenkin käsittääkseni ohjuksen komentolinkeistä tai vastaavista: itse tutkan käyttämä taajuusalue ei varmaan aiheuta ongelmia, eiköhän tiede ole siinä suhteessa ihan sama idässä kuin lännessäkin.
Tutkien linkityksestä muuhun ilmavalvontajärjestelmään en nyt osaa sanoa - luulisi että tätä asiaa olisi 20 vuoden aikana jo pähkäilty? Mutta jos ei muuta niin yksi operaattori vain naputtelemaan maalitietoja tuliasemapäätteelle käsin.

edit. mainittakoon että Petshoran kanssa oli tarkoitus säilyttää tutkat senkin jälkeen kun tuliyksiköt siirtyivät museoon mutta ajatus sitten hyllytettiin, syytä en muista/tiedä. Ajatus ei siis ole kuitenkaan ennenkuulumaton.
 
Viimeksi muokattu:
Tutkien linkityksestä muuhun ilmavalvontajärjestelmään en nyt osaa sanoa - luulisi että tätä asiaa olisi 20 vuoden aikana jo pähkäilty? Mutta jos ei muuta niin yksi operaattori vain naputtelemaan maalitietoja tuliasemapäätteelle käsin.

Tämä on juuri se juttu mistä puhuin, kun mainitsin "yhteensopivuuden".
 
Back
Top