Kuinka kaukana koneen täytyy lentää, jotta se pysyy tutkakatveessa? Käsittääkseni on aivan sama kuinka tehokas tutka onkaan kyseessä, niin alle kilometrin korkeudella lentävä kone pysyy piilossa lähes kohteeseen asti, eikä kohde kerkeä reagoida ajoissa, koska tutka-aallot kulkevat suoraan ylöspäin ja kohde lähestyy maapallon suuntaisesti alapuolelta. Siihenhän niiden b1 ja b2-pommikoneiden toimintaperiaatekin perustuu.
Asia menee jotakuinkin kuten Kunnas sanoi, sillä huomiolla että sekä havaitsevan että havaittavan laskettu korkeus nostaa tutkahorisonttia (kilometrin lentokorkeus nostaa tutkahorisonttia noin parillakymmenellä kilometrillä jos tutka on metrin korkeudella, 100m korkeudella oleva kohde näkyy noin 170km asti. B-1 koneen suhteen olet myös oikeassa mutta B-2 kone puolestaan ei ole suunniteltu matalalentoa varten, vaan häiveominaisuuksiinsa luottaen mahdollisimman korkean lentoprofiilin pommittajaksi josta kertoo mm. koneen ~800km/h maksiminopeus
Kuitenkin ns. oikeassa elämässä lentoprofiilit k. koneille ovat yleensä laskettu korkeaan, taloudelliseen lentoon ja matalalla tapahtuvaan ilmapuolustuksen läpäisyyn jossa saatua korkeutta käytettiin myös kiihdyttämään konetta jonka jälkeen kone palaa korkealla taas polttoainetta säästäen (hi-lo-hi profiili). Ongelmaksi jatkuvaan matalalentoon muodostuu huomattava polttoainekulutus, miehistön (lentäjän) rasitus ja koneen hidas nopeus matalalla joka voi tiputtaa toimintasädettä huomattavasti. Erinäisiä tapoja torjua matalalentäviä kohteita kyllä on olemassa (, muut havainnointijärjestelmät, aistivalvonta ja ilmatorjunnan hajauttaminen)
Nyt sitten liikutaan tuon tutkateknologian väitteiden suhteen sellaisella alueella jossa pitää löytyä relevanttia lähdettä noiden väitteiden tueksi. Muuten jutut on "musta tuntuu" alueelta.
Jos viitsii vähänkään liikkua sivustoilla jossa noita AWACS/AEW -järjestelmiä esitellään niin kyllä valmistajat ja muut lähteet esittävät lentokoneeseen sijoitettua tutkajärjestelmää kykeneväksi havaitsemaan matalalla lentäviä UAV:a ja risteilyohjuksia hävittäjistä puhumattakaan.
Tuossa Northrop Grummanin esittely E-3 Sentry AWACS tutkajärjestelmästä (AN/APY-1 ja AN/APY-2):
http://www.northropgrumman.com/capabilities/awacsapy2/documents/awacs.pdf
Kyse ei ole siitä etteikö kohdetta pystytä havaitsemaan, vaan kyse on millä etäisyydellä havainnointi tapahtuu. Kuten olen jossain aikaisemmin sanonut, vanhalla 50- luvun tutkallakin voidaan kyllä havaita upouusimpia häivelaitteita, jos kohde lyödään metrin päähän tutkasta. Näinollen oleelliseksi kysymykseksi tulee, näkyykö se 10m korkeudella lentävä UAV todellakin tutkassa 400km, vai 40km vai 400m päästä?
Taustakohina ja etäisyys kohteesta vaikuttaa myös oleellisesti siihen millä etäisyydellä havainnointi tehdään. Kyse on siis samasta asiasta kuin maalla omakotitalossa asuvan henkilön telkkarilähetyksen pätkintä tai ettei x- kanavaa näy telkkarissa ollenkaan. Kyseessä on yksinkertaisesti signaalin heikkeneminen esim. etäisyydestä ja tuulen aiheuttamien Puuston liikkeiden häirinnästä. Tietoa kohinan vaikutuksesta tutkiin löytyy mm. Tutkajärjestelmiä valmistavilta yrityksiltä ja puolustusteollisuudelta sekä viranomaisilta Nopeana esimerkkinä:
Easat, Vladimir Stoiljković, effects of rain on performance of maritime radars
http://www.easat.com/downloads/industry-white-papers/maritime-radar-performance.pdf
The Defense Technical Information Center. Radar clutter in air defence systems.
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/834960.pdf
AN/APY tutka käyttää kehittyneitä Doppler-aaltomuotoja erottaakseen kohteet taustavälkkeestä. E-3 Tutka toimii S-aaltoalueella kuten meidän Groundmaster 403 tutkammekin. RSIP-ohjelma pitää tutkat jatkuvasti päivitettynä kaikkein kehittyneintäkin uhkaa vastaan ja mm. ELSO/ECCM kykyä päivitetään jatkuvasti. Ei tuo tutkan toimintakyky nyt ihan silppupilveen pysähdy kuten väität. Toki kaikkea voi häiritä mutta kilpajuoksua nuo kyvyt ovat.
Voin uskoa tämän väitteen jos pystyt selittämään mitä eroa on kehittyneellä doppler- aaltomuodolla ja tavallisella doppler-aaltomuodolla, (vai onko argumentti yleisesti että doppler on se kehittynyt aaltomuoto, jolloin argumentti on ns. markkinapuhetta kuten lineaarinen etäisyysmittari ja viivoitin).
Silpun vaikutuksesta tutkiin puolestaan on tehty lähes viimeiset 70 vuotta kehitystyötä eikä sen vaikutuksia ole vieläkään pystytty kokonaan poistamaan, vaan lähinnä lieventämään. Puhe siitä että tutkajärjestelmä pystyy maagisesti näkemään silpun läpi kertoo että perusasioita tulisi hieman miettiä ennen näiden mainospuheissa olevien maagisten kirjainyhdistelmien ja sivistyssanojen viljelemistä.
HU Song,LU Jing-shuang,XU Tong(Department of Aviation Electronic Engineering,Aviation University of Air Force,Changchun 130022,China)
http://en.cnki.com.cn/Article_en/CJFDTOTAL-CCYD200803006.htm
Pouliguen, P. ; CELAR, Bruz, France ;
Bechu, O. ;
Pinchot, J.L. , Effect Evaluation of Chaff Supress Jammin on Power Attenuation of Radar Signal
http://ieeexplore.ieee.org/xpl/login.jsp?tp=&arnumber=1552180&url=http%3A%2F%2Fieeexplore.ieee.org%2Fxpls%2Fabs_all.jsp%3Farnumber%3D1552180
Asiasta on myös kirjoittanut Merrill Skolnik kirjassaan Radar Handbook, jossa selitetään perustasolla tutkajärjestelmien toimintaa, tutkakantaman laskentaa eri tilanteissa (sekä erityyppisten kohinan vaikutusta), rcs:ää, tutkakaikua ja eri tutkien toimintaperiaatteita. Suosittelen lämpimästi jos aihe todella kiinnostaa, vaikka hinta on todella kova (kuten muissakin tämän aihepiirin kirjoissa).
http://www.amazon.com/Radar-Handbook-Edition-Merrill-Skolnik/dp/0071485473
ELTAn ja SAAB:n tutkat ovat myös nykyaikaisia joissa on kykyä kyllä toimia myös kovassa elektronisessa sodankäynnissä. Turha kuvitella että länsi olisi jotenkin pysähtynyt tai tietämätön venäjän kyvyistä ja luottaisi siihen että systeemiä ei häiritä tai yritetä tuhota sodassa tai että se toimisi vain rauhan aikana kun silppupilviä on sodanaikana niin paljon ilmassa. Miten hukassa tuollainen ajattelu onkaan?
Tähän argumenttiin en haluaisi edes koskea. Kuitenkin sen verran korjaan ettei häirintäsignaalissa ole kysymys silpusta vaan yksinkertaisesti häirintäsignaalia lähettävän kohteen tehosta verrattuna häirittävän kohteen signaalin voimakkuuteen. Venäjällä fysiikan ja elsotoiminnan ymmärrys on aina ollut korkealla tasolla. Yksi käänteinen elävän elämän esimerkki on MiG-25 koneen tutka jonka lähetysteho oli suunniteltu massiviseksi jotta pommikoneiden häirintäjärjestelmät eivät kykenisi vaikuttamaan tutkan toimintaan.
Mielenkiintoinen tarina Prahasta, lähes puolen vuosisadan takaa mutta miten se liittyy tutkakoneisiin kun ensimmäinen E-3 näki päivänvalon 1977 USAF:ssa? Prahassa tai Saksan puolella ei taidettu kovin paljon ilmataistella vai?
Valaise toki hieman mitä tarkoitat tuolla historialla kun sinulla se puoli on hallussa näköjään?
Tutkakoneen toimintaperiaate ei eroa millään oleellisella tavalla maalla olevan tutkan toimintaperiaatteesta, vaan kumpikin toimii samoja fysiikan periaatteita noudattaen. Lähinnä esimerkki oli tarkoitettu näyttämään kuinka häirintää lähettäisiin toteuttamaan ja mihin tavoitteisiin sillä pyrittäisiin, sillä samalla periaatteella on hyökätty ilmasta niin Prahaa, Afganistania, Pohjois-Vietnamia ja Irakia vastaan.
Kyllähän silppu on käyttökelpoista varmasti, sitä en kiistä koska sitä edelleen käytetään laajasti omasuojajärjestelmissä mutta kyllä pitää olla aika mielikuvitus jos ajattelisi venäjän kykenevän levittämään 300 km:n matkalla silppua 8-12 tuntia jatkuvalla syötöllä! Paljonko lentokoneita siihen tarvittaisiin ja paljonko ammuttaisiin alas? Ei silppu nyt mikään ihmeitä tekevä voima ole ja ajattele nyt paljonko eforttia ja kalustoa tuollaiseen menisi nykyään. Toisekseen miten ja missä laajudessa tuonkaltaisesta toiminnasta olisi edes hyötyä nykyään? Nyt ei olla Unkarissa vuonna 1968.
Peelon laittamassa youtube-videossa voidaan nähdä useita silputuksia Varsovan liiton sotaharjoituksista. Jo parilla hävittäjällä voidaan luoda keskipitkiä käytäviä, parilla kuljetus/pommikoneella puhutaan sadoista kilometreistä ja kestona parista tunnista, korkeudesta riippuen. Kuitenkin toiminta ei sinänsä edellytä massiivista logistiikkaa taustallaan vaan lähinnä silppua ja hävittäjien kohdalla pudottamiseen käytettyjä kanistereita. Toiminnan suora hyöty on esim. liikkuvan muodostelman kokoonpanon, määrän ja tarkoituksen havainnoinnin vaikeuttaminen sekä aiheutuneella kohinalla voidaan suojata maahanlaskuosastoa tai pommittajia suuremmilta ilmatorjuntajärjestelmiltä. tai estää kriittisen tutka-aseman toiminta tietystä suunnasta
Yleisesti olen siis sanomassa seuraavaa:
- Tutkakoneella voidaan nähdä kohteita, mutta havainnointietäisyys laskee huomattavasti kun kohde lentää matalalla tai toimii häirinnän tukemana jolloin mainostetut edut eivät juurikaan päde maalla sijaitsevaan tutkaan verrattuna
- Maalla olevien seurantatutkien katvealueita voidaan lieventää huomattavasti halvemmilla toimenpiteillä ja hankinnoilla (vaihtoehtoiset, kuten optiset/lämpökamera- havainnointijärjestelmät, hajauttaminen, aistihavainnointi)
- Oli tutkajärjestelmä ilmassa tai maassa, sitä vastaan tulee kohdistumaan häirintää kun kansainvälinen kovapanosammunta alkaa sillä Venäjä, ja sen edeltäjä Neuvostoliitto ovat historiassa moneen kertaan todentaneet osaamistaan, häirintäkaluston määrää ja käyttövalmiuttaan ja tutkakone ei ole immuuni tälle häirinnälle vaan toimii samoilla toimintaperiaatteilla, samojen fysiikan lakien alaisena kuin maalla olevat tutkat