Ilmavoimien tulevaisuus

Ei julkista, mutta kaikissa joissa olen nähnyt listoja, niin ilmoitetaan tuo 3(m2)

AWACSs today like E-2C Hawkeye 2000 and E-3C are capable to the detect the target of RCS = 1m2 class 250~300 km away.

And their maximal effective detection range to the fighters in the world should be:

* F-15C & Su-27 (RCS = 10~15m2): 450 ~ 600 km
* Tornado (RCS = 8 m2): 420 ~ 500 km
* MIG-29 (RCS = 5 m2): 370 ~ 450 km
* F/A-18C (RCS = 3 m2): 330 ~ 395 km
* F-16C (RCS = 1.2 m2): 260 ~ 310 km
* JAS39 (RCS = 0.5 m2): 210 ~ 250 km
* Su-47 (RCS = 0.3 m2): 185 ~ 220 km
* Rafale (RCS = 0.1~0.2 m2): 140 ~ 200 km
* F-18E (RCS = 0.1 m2): 140 ~ 170 km
* MIG-42 (RCS = 0.1 m2): 140 ~ 170 km
* EF2K (RCS = 0.05~0.1 m2): 120 ~ 170 km
* F-35A (RCS = 0.0015 m2): 50 ~ 60 km
* F/A-22 (RCS < or = 0.0002~0.0005 m2): < or = 30 ~ 45 km

Ok. http://defence.pk/threads/rcs-of-different-fighters.20908/
 
Joo, luovuttaa ei saa, vaikka erillisrahoitusta ei saataisi. Sitten vaan tavoitteet pitää asettaa vastaavasti eli unohdetaan 5. sukupolvi ja ostetaan jotain F-16 päivitettyjä koneita muutama vuodessa.

Jos erillisrahoitusta ei irtoa, niin hävittäjähankinta - tai maanpuolustustoiminta yleensäkään - ei ole meidän suurin murhe. Nimittäin nykyhallitus olisi ryssinyt asiansa ihan totaalisesti.
 
Jos erillisrahoitusta ei irtoa, niin hävittäjähankinta - tai maanpuolustustoiminta yleensäkään - ei ole meidän suurin murhe. Nimittäin nykyhallitus olisi ryssinyt asiansa ihan totaalisesti.
Eikö koneita voisi hankkia vaikkapa kahdessa erässä, kuin kaikki samassa köntsissä? Ostetaan sitten lisää kun tuohta löytyy. Ei ne kuitenkaan toimita kaikkia kerralla, vaan pienissä erissä pidemmän aikavälin aikana. Suomen kohdalla on arvioitu, että lama kestää vuosia pidempään, kuin keski-Euroopassa. Tuo on kuitenkin iso hankinta tällaisena ajankohtana.
 
Kahdessa erässä ostaminen on lähtökohtaisesti kalliimpaa kuin yhdessä. Lisäksi tulee käytännön ongelmia jos erien väli on pidempi. Todennäköisesti on järkevämpää ottaa lainaa, että koneet saadaan ostettua kerralla. Ainakin nykyisillä koroilla.
 
Jos Suomi käyttää tärkeimpiin aseisiinsa vajaat 10 mlrd muutamien vuosien aikana - puhutaan kalustosta joka viime kädessä määrittää sotaa käyvän valtion Itärajaa vasten asuvan sotilaallisesti liittoutumattoman kansakunnan puolustuksen uskottavuuden - niin ei se vajaat 10 mlrd ole edes oikeasti paha rasti. Samaan aikaan Suomi käyttää kaikkeen muuhun 100-200 mlrd joten ei toi sinänsä ole mikään muu ongelma kuin että se selitetään parhain päin. Vois vaikka kokeilla joskus totuutta ja suoraan puhumista, mä voisin auttaa. Kyse on kertarysäyksestä mikä toistuu 30 vuoden välein ja tää hankinta on ollut tiedossa vuodesta 1995 alkaen. Julkisen talouden alijäämä on pysyvää ja rakenteellista ja se on ongelmallista.

Ei se huushollikaan siihen kaadu jos kerran viidessä vuodessa pannan ranttaliksi ja käydään ihan Las Palmasissa asti juomassa kuohuvaa. Mut siihen se kaatuu jos joka kuukausi kulutetaan enemmän kuin tienataan. Nää on ihan eri juttuja ja noiden vastakkainasettelu on viheliäistä demaripropagandaa.
 
Noita aiempia kommentteja lukiessa olen pähkäillyt että mitä Jussi Niinistö oikein tarkoittaa sillä mallilla, että hankittaisiin sekä F35 ja Gripen? Mikä tausta-ajatus tossa oikein on? Suomessa jokainen ostettu hävittäjä on kallis. Missä suhteessa ostettaisiin Gripeneitä ja F35:sia ja moneenko koneeseen on oikeasti varaa?
Sama uutinen löytyy ainakin tuolta:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...-seka-gripeneita-etta-f-35-havittajia/696979/
 
Viimeksi muokattu:
Noita aiempia kommentteja lukiessa olen pähkäillyt että mitä Ville Niinistö oikein tarkoittaa sillä mallilla, että hankittaisiin sekä F35 ja Gripen? Mikä tausta-ajatus tossa oikein on? Suomessa jokainen ostettu hävittäjä on kallis. Missä suhteessa ostettaisiin Gripeneitä ja F35:sia ja moneenko koneeseen on oikeasti varaa?
Sama uutinen löytyy ainakin tuolta:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...-seka-gripeneita-etta-f-35-havittajia/696979/
Jussi Niinistö, ei Ville Niinistö.

Ville Niinistö hankkisi biopolttoaineella käyviä potkurikoneita, nuo propellit kun sopii vihreille.
 
Kahden koneen hankinnassa voisi olla järkeä jos toinen kone olisi selvästi halvempi. F-35 ja Gripenin tapauksessa näin ei ole. Ajatellaan vaikka niin että hankintahinnassa saavutettaisiin 10% hyöty ja käyttökustannuksissa 10-20%. Ei tällaisilla eroilla vielä varmaankaan kannata kahta konetta hankkia. Sen sijaan selkeästi halvempi vaihtoehto (F-16 tai F/A-18 ASH---50-60 milj €) voisi olla mahdollinen vaihtoehto toiseksi konetyypiksi. Näillä kuitenkin saavutetaan osittain jopa parempi suorituskyky kuin kahdella edellä mainituilla. Mitään "harjoitushävittäjiä" ei pidä ottaa mukaan pohdintoihin.
 
Kahden koneen hankinnassa voisi olla järkeä jos toinen kone olisi selvästi halvempi. F-35 ja Gripenin tapauksessa näin ei ole. Ajatellaan vaikka niin että hankintahinnassa saavutettaisiin 10% hyöty ja käyttökustannuksissa 10-20%. Ei tällaisilla eroilla vielä varmaankaan kannata kahta konetta hankkia. Sen sijaan selkeästi halvempi vaihtoehto (F-16 tai F/A-18 ASH---50-60 milj €) voisi olla mahdollinen vaihtoehto toiseksi konetyypiksi. Näillä kuitenkin saavutetaan osittain jopa parempi suorituskyky kuin kahdella edellä mainituilla. Mitään "harjoitushävittäjiä" ei pidä ottaa mukaan pohdintoihin.

Hankintahinnat ovat vain noin 12-13 prosenttia kokonaiskustannuksista ainakin F-35:den osalta Norjan ja Canadan selvitysten perusteella. Eli, tarkastelu tulee tehdä kokonaisuuden näkökulmasta.

Siitä olen samaa mieltä, että vaikka voisikin olla etuja esim. F-35 / Gripen -yhdistelmästä, niin siihen tuskin kovin helposti lähdetään.
 
Norjan ensimmäinen tilaus oli 10 konetta. Sitten 6 konetta. Aikovat ostaa yht 52 kpl F-35 konetta, tipoittain. Siellä hallitus ei voi tuhlata tulevien hallitusten rahoja.
 
Hankintahinnat ovat vain noin 12-13 prosenttia kokonaiskustannuksista ainakin F-35:den osalta Norjan ja Canadan selvitysten perusteella. Eli, tarkastelu tulee tehdä kokonaisuuden näkökulmasta.

Siitä olen samaa mieltä, että vaikka voisikin olla etuja esim. F-35 / Gripen -yhdistelmästä, niin siihen tuskin kovin helposti lähdetään.

Siksi kirjoitinkin hankintahinnasta ja käyttökuluista.

F-35/Gripen yhdistelmästä ei saavuteta sellaista etua mielestäni että se kannattaisi. F-35 on kehittyneempi (TÄHÄN EI KANNATA TARTTUA, EN PIDÄ SITÄ MINÄÄN MAAGISENA KAIKEN EDESTÄÄN TUHOAVANA HÄIVETAPPAJANA!!!) ja Gripen ei tarjoa mitään mitä F-35 ei voisi tehdä. Gripen soveltuu seuraavaksi konetyypiksi myös.
 
Siksi kirjoitinkin hankintahinnasta ja käyttökuluista.

Ok, luin ilmeisesti liian pikaisesti. Karkea arvaus voisi olla, että Gripenin kulut voisivat olla n. puolet F-35:destä. Jos näin on, mikä sen merkitys on?
 
Mitenkäs F-35A:lla sujuu vaikkapa tuo operointi maantietukikohdista, aseiden nopea kiinnitys, asiakkaan oman softan käyttö, tutkakeilaus 100 asteen kulmassa sivulle tai jatkuva yliääninopeus ilman jälkipoltinta?

Norja on osallistunut jarruvarjon integroinnin kustannuksiin. Singaporella ja Taiwanilla, jotka haaveilevat F-35:stä, on kokemusta maantietukikohdista. Lisäksi israelilaiset aikovat asentaa omia järjestelmiään.

E: Ja miksi vertaat vain A-malliin? Yhtä lailla B-malli on vaihtoehto, ja peelohan ei täsmentänyt mallia.

E2: B-mallihan on suunniteltukin tilapäistukikohtaystävälliseksi:

The F-35B short takeoff/vertical landing (STOVL) variant is the world’s first supersonic STOVL stealth aircraft in aviation history. The F-35B variant is designed to operate from austere bases and a range of air-capable ships near front-line combat zones. It can also take off and land conventionally from longer runways on major bases.

https://www.f35.com/about/variants/f35b
 
Viimeksi muokattu:
Ok, luin ilmeisesti liian pikaisesti. Karkea arvaus voisi olla, että Gripenin kulut voisivat olla n. puolet F-35:destä. Jos näin on, mikä sen merkitys on?

Jos otetaan lähtökohdaksi aikaisemmin keskusteltu USAFin arvio F-16:n ja F-35:n käyttökustannuksista, niin niiden mukaan lentotunnin hintaero olisi noin $7000. Gripen C/D on luultavasti vähän halvempi ylläpitää kuin F-16, mutta E/F ei varmaan tule ihan niin halvaksi.
Jos ajatellaan että F-35:n ja Gripenin lentotuntihinnan ero olisi noin 5000 euroa, niin 50 koneen fliitti joka lentää 100 tuntia/kone vuositasolla niin säästö olisi 25 miljoonaa euroa vuodessa. Eli joka neljäs vuosi olisi varaa ostaa uusi kone säästyneillä rahoilla. Kahden koneen mallissa säästö kuitenkin varmaan hupenisi aika tarkkaan kahden rinnakkaisen koulutus- ja huolto-organisaation ylläpitoon.
Kahden koneen malli toimisi mielestäni ainoastaan silleen jos meillä olisi Gripenin huolto- ja koulutus yhteistetty Ruotsin kanssa "Nato-malliin" ja F-35:ttä (tai mikä toinen hävittäjä olisikaan) ylläpidettäisiin sitten omalla organisaatiolla.

Valitettavasti Ruotsissa tunnutaan taas olettavan että puolustusyhteistyö automaattisesti tarkoittaa sitä että me ostamme Gripeneitä...
 
Mitenkäs F-35A:lla sujuu vaikkapa tuo operointi maantietukikohdista, aseiden nopea kiinnitys, asiakkaan oman softan käyttö, tutkakeilaus 100 asteen kulmassa sivulle tai jatkuva yliääninopeus ilman jälkipoltinta?

F-35Alla operointi onnistuu myös maantietukikohdista, kuten lähes millä tahansa konetyypillä. Maantietukikohdat eivät ole mitään muutaman sadan metrin maantienpätkiä. 2,2-3 km välillä siis.

Asekuilujen lataus ei onnistu ihan niin vikkelään kuin siipiripustimiin, mutta en usko että niidenkään lataaminen mikään ylitsepääsemätön homma.

Kuinka paljon on omaa softaa Hornetissa. Ilmeisesti tietovuon kanssa jonkinlaista viivailua on tehty, mutta F-35 tai minkään muunkaan kanssa tälle ei ole mitään tarvetta.

Etu tuosta laajemmasta tutkan valvonta-alueesta ei ole mikään niin kriittinen asia tai sellainen joka toisi niin merkittävää hyötyä että juuri Gripen pitäisi sen takia hankkia.

Yliäänennopeudella jatkuvasti? Mikähän on oikeasti käytännön ero Gripenin ja F-35 välillä? Se että F-35 on rajoituksia tuon suhteen tällä hetkellä ei varmaankaan ole olennainen asia kun emme tiedä miten moottorien ominaisuuksia tullaan päivittämään. Konehan ei ole edes saavuttanut operatiivista valmiuttaan vielä ja kehitystyötä tehdään jatkuvasti. Gripenin osalta yhtään tuotantomallia ei ole edes lentänyt tähän päivään mennessä.


Marginaalisia tekijöitä, jotka Gripenissä tulee olla koska muuten kilpailuero olisi vielä suurempi.
 
Back
Top