F35B
Koneella (todennäköisesti) pystytään laskeutumaan lähes minne vaan, mutta pääseekö koneella liikkumaan mihinkään suuntaan laskeutumisen jälkeen, on aivan eri asia. Esim pellolle kun tuollaisella koneella kun laskeutuu, kohdistuu renkaiden alle niin valtava paino että renkaat upottavat itseään syvälle maahan ja todennäköisesti samalla räjäyttävät huomattavan korkean paineen omaavat renkaat. Näitä sattuu välillä ihan tavallisilla kiitoradoillakin kun kone eksyy vahvistamattomalle kiitorata-alueelle ja kairaa renkaansa syvälle
http://defensetech.org/2013/09/19/5th-generation-fighter-1st-generation-tires/ ja tuossa kunnossa olevan koneen siirtäminen ehjänä ylös ei ole mikään kovin helppo tai kevyttä logistiikkaa vaativa nakki.
Ei kai kukaan nyt perunapeltoa sentään ole ehdottanut laskeutumisalustaksi? Kiitoratojen kantavuus on kyllä yksi seikka, joka hajautettuja tukikohtia luotaessa pitää ottaa huomioon.
Jos kuitenkin vaihteeksi uskomme niitä kieliä, joiden mukaan F-35B:n moottori aiheuttaa niin suuren lämpökuorman alustaan laskeuduttaessa vertikaalisti, ei tavallinen maantiekään kelpaa kiitoradaksi sellaisenaan. Ongelman ratkaisuksi on ulkomaisilla sivustoilla esitetty korkeita lämpötiloja kestäviä "tiiliä", joita merijalkaväki latoisi tilapäistukikohtansa alustaksi. Mahdolliset maanteiden kestävyysongelmat lienevät hoidettavissa tuollaisella tiilijärjestelyllä, jolloin tiilet paitsi suojelisivat tietä suurelta lämpökuormalta niin myös jakaisivat renkaiden tiehen kohdistaman rasituksen suuremmalle pinta-alalle.
Lisä-Ongelmiksi muodostuu mm. ympäristön raivaus ja tukitoimintojen järjestelyt. Niinkin monimutkainen järjestelmä kuin hävittäjä vaatii ympärillensä huomattavan kokoisen sirkuksen sitä ylläpitämään, suojaamaan ja huoltamaan, eikä ihan joka korpimetsään voida rakentaa sormia näpäyttämällä omia polttoaine- ja ammusvarastoja, ruokahuoltoa sekä mm moottorin huoltotoimenpiteitä mahdollistavia koneita. Polttoainehuolto itsessään on sitä luokkaa että koneen tankkaaminen täyteen ilman ulkoisia tankkeja vaatii noin 5-7 000L polttoainetta F-35 koneeseen. Tuon määrän kun kertoo vaikka kuudella (1 lentue) ja sen jälkeen kolmella (lentosuoritteet päivässä) päästään niihin lukuihin mitä päivittäinen käyttötarve olisi. Tuota määrää ei myöskään voida todennäköisesti seisottaa kymmenissä säiliöautoissa (jotka vaativat varmaankin myös tavallista tietä päästäkseen tankkaamaan koneita, ellei ilmavoimilla ole useita satoja maastokulkuun kykeneviä säiliöautoja varastoluolissa odottamassa tuomionpäivää. Realistisempaa on että alueelle on rakennettava oma säiliönsä joka on asianmukaisesti suojattu ja jota sitten tankataan otto-säiliöautoilla. Sama toimenpide tehtäisiin varmaankin myös ammusvarastolle sillä miljoonien arvoisia, herkkää elektroniikkaa sisältäviä ohjuksiä tuskin halutaan jättää ulos säiden armoille koneiden viereen jotta koneen tuhoutuminen voidaan varmistaa jos joku em. kohteista pamahtaa nastolan asevarikon tapaan.
Älä tee asioista monimutkaisempia kuin ne ovat. Ilmeisesti kuvittelet, että olen sijoittamassa koneet ties mihin latoihin, perunapeltoihin ja Lapin tuntureihin? Ei näin! Aion käyttää tavallista päällystettyä maantienpätkää, joka tietysti valmistellaan torjuntahävittäjille sopivaksi (esim. kasvillisuuden karsinta ja normaalit varatukikohdan varusteet).
Ruoka-, polttoaine-, ja ammukset eivät ole mikään ongelma. Eivät maavoimatkaan sodi vain varuskuntien ympäristössä, vaan kyllä ruoka, polttoaine ja ammukset löytävät tiensä taistelualueelle. Polttoaine on ainoa, jossa argumenttisi voisi jotenkin toimia, mutta eihän sitä kiitorataa mihinkään tiettömän taipaleen päähän perusteta! Säiliöautoja voitaneen pakko-ottaa kaupallisesta käytöstä (siviililentoasemilla lienee kymmeniä säiliöautoja, ja huoltoasemaketjuilta löytynee satoja).
Jos hajauttaminen on kerran niin vaikeaa F-35B:llä, niin miksi se on sitten kuulunut - ja kuuluu yhä - ilmavoimien suunnitelmiin? Ei useimmilla varalaskupaikoillakaan ole mitään massiivista valmiiksi rakennettua infrastruktuuria, vaan lähinnä se kiitorata ja kenties pari maavallein rakennettua sirpalesuojaa, jotka tosin eivät täsmäaseita vastaan paljoa auta. Mikään ei muuttuisi kovin perusteellisesti, vaikka hajautus tapahtuisi muillekin maantienpätkille kuin "virallisille" varalaskupaikoille.
Puolustusvoimat / [URL='http://www.panssariprikaati.fi/wcm/d65d6b004240ebc7a23ab6b57192eb28/Kylkirauta4_13.pdf?MOD=AJPERES']Kylkirauta 4/2013[/URL] s. 16 kirjoitti:
Hävittäjätorjuntaoperaatioiden toteuttaminen poikkeusoloissa perustuu hajautetusta ryhmityksestä toteutettavaan keskitettyyn torjuntaan. Keskitetyllä torjunnalla pyritään saavuttamaan suhteellinen ylivoima halutussa paikassa haluttuun aikaan. Suhteellinen ylivoima voidaan saavuttaa lukumääräisen ylivoiman lisäksi esimerkiksi taitavammilla lentäjillä, paremmalla taistelutekniikalla ja kalustolla, omia operaatioita suosivilla olosuhteilla tai paremmalla tilannekuvalla ja informaatiolla. Suhteellinen ylivoima ilmataistelussa luo edellytykset omien tappioiden minimoimiselle sekä maksimaalisten tappioiden tuottamiselle.
P.S. En muuten tiennytkään, että lentue on meillä nykyään kuusi konetta... Minä nyt olenkin kirjaviisas ja julkisten lähteiden varassa.
Lentueista vielä maininta että näitä kaikkia huoltoasioita ei voida miettiä vain yhden koneen kannalta, vaan koko lentueen, ellei oletusarvona ole joku huomattava ilmasodankäynnin toimintaperiaatteiden muutos jossa koneet lähtevät ilmaan yksin eikä komennossa olevana, ohjattuna lentueena. Lopputuloksena onkin ettei koko sirkus välttämättä ole niin pieni ja huomaamaton kuin sen luulisi olevan. Tästä esimerkkinä löytyy mainiota videokuvaa youtubesta "exercise lionheart"- hakusanalla. Kyseessä oli Brittien suurin kylmän sodan aikainen sotaharjoitus Saksassa jossa mm. rakennettiin Harrier-koneille puolisen tusinaa lasku- ja nousupaikkaa sekä koneiden tarvitsema infra ympärille. Itse laskeutumispaikkahan oli noin parin sadan metrin neliö joka oli jollain tavaralla pinnoitettu, mutta ympärillä pyörivä sirkus oli tätä huomattavasti suurempi.
Katso yllä lainaamani pätkä. Avainsanat ovat "hajautetusta ryhmistyksestä keskitettyyn torjuntaan", ja itse luin nuo sanat alkujaan eräästä toisesta painoteoksesta.
Betab- sarjan pommit ovat Gbu-28 pommin tyylisesti ns. "bunker buster" pommeja joiden tarkoitus on läpäistä betonilla suojattuja kohteita kuten komentokeskuksia, kone hangaareja sun muita asentamalla pommin perään sen betonin läpi työntävä rakettimoottori. Samaa tarkoitusta varten NL kehitti myös mm. S-13 rakettiperheen huomattuaan etteivät vanhat S-5 ja S-8 sarjan raketit pystyneet läpäisemään naton lentokenttien suojattuja hangaareita.
Kiitoratojen tuhoamiseen sekä natomaat että Venäjä puolestaan käyttävät tyypillisesti rypäle(tai kasetti tai sirote, kummin se nyt onkaan poliittisesti korrekti)pommeja ja levitysjärjestelmiä joilla tarkoitus on vaurioittaa kiitorataa koko sen leveydeltä ja pituudelta. Venäjällä on useita eri järjestelmiä näiden levittämiseen. mm. kmgu- sirotejärjestelmiä ja rbk-pommeja, ja edellämainittuja raketteja joihin löytyy myös kiitoradan tuhoamiseen tarkoitettuja kärkiä.
Minun tutkimukseni perusteella (Wiki)
KMGU ei ota sisäänsä kuin miinoja ja 2,5 kg tytärammuksia - kuulostaa hyvin kevyeltä. Esimerkiksi brittiläisen
JP233-kasetin kanssa käytettävä kiitorataa vastaan tarkoitettu SG-357 -tytärammus on yli kymmenen kertaa raskaampi (26 kg). Mahtaako olla kyseessä sen jatkokehitelmä, KMGU-2?
BETAB-500:sta näyttäisit olevan oikeassa, eli että se ei olisikaan varsinaisesti "runway denial" -ase. Mahtaako aseen käyttötarkoitus olla ensin ymmärretty väärin lännessä 1980-luvulla vai onko syvälle tunkeutuva pommi todettu muuten vain hyväksi "runway denial" -aseeksi, en tiedä.
Tiedustelu
Tiedustelun vaatimat resurssit ovat pahasti alakantissa koska
lähtöarvio on että tiedustelevat joukot tietävät jo ennen tehtäväänsä lähtemistä missä kohteet ovat. Venäjän ns. bulkkikaluston rynnäkkökoneiden kamerajärjestelmillä tapahtuva tiedustelukyky on maksimissaan joitain kymmeniä kilometrejä, joista tehokkain on varmaankin lähinnä Su-30 koneisiin ostetut Ranskalaiset Damocles- maalinosoitusjärjestelmät. Muut koneet käyttävät vielä suurimmalta osin NL:n perua olevia järjestelmiä kuten esim Mnitin (
http://www.mniti.ru/en/ ) 80-luvun alussa kehittelemää mercury-pimeänäkökameraa ja muita vastaavia joiden näkökyky päiväsaikaan on kymmenen kilometrin pienemmällä puolen päiväsaikaan panssarivaunun kokoisia kohteita havainnoidessa. Varsinaisilla tiedustelukoneilla kyllä on huomattavasti parempia järjestelmiä, minkä lisäksi Venäläiset ovat kovasti parempia myös kehittelemässä (
http://www.spyflight.co.uk/m400.htm ), mutta nämä järjestelmät vaativat yleensä kantavan koneen huomattavaa muokkausta ja k. koneita on oman villin
veikkauksen arvion mukaan enimmillään joitain kymmeniä.
Venäjällä on paperilla kamera-tiedustelukoneita hieman yli 100 kappaletta, koostuen noin sadasta 80-luvun Su-24MR tiedustelukoneesta sekä 30 kappaleesta An-30 koneita joita esim. Ukraina on menettänyt kivääri- ja manpad-torjuntaohjuksien tulen seurauksena (
https://translate.google.com/transl...mire/content/201406061920-pjzk.htm&edit-text= ). Muitakin tiedustelukoneita on, mutta ne ovat yleensä tutka- tai signaalitiedustelukoneita joiden käyttöarvo lentokenttien toiminnan havaitsemisessa vaihtelee rajusti. Eri asia on myös, kuinka moni näistä koneesta on lentokelpoisia ja kuinka paljon eri kamerajärjestelmiä, sekä niiden käyttöjärjestelmiä omaavia hävittäjä/rynnäkkökoneita venäjällä on käytettävissä Suomea kohtaan. Oletusarvoisesti noista numeroista voidaan vähentää tuntematon osa Venäjän korruption ja NL:n hajoamisen jälkeiseen, sekä nykyiseen kauppasaarron aiheuttaman rahanpuuttesta johtuvasta menekistä, sekä osan olevan tiedustelemassa muiden (nato)maiden toimintaa Venäjän raja-alueilla Suomen ja venäjän välisen konfliktin aikana. Tästä pidemmälle arvioinneissa voidaan mennä esim jos aletaan laskemaan kuinka syvälle Suomeen kyseisillä koneilla päästään kuinka monen lisätankin kanssa, sekä kuinka ison saatto-sirkuksen kanssa koneet ehtivät järjestelmällisesti tiedustella oletettuja ilmavoimien lentokenttänä käyttämiä alueita jos Suomalaiset tutka- ja IT- järjestelmät sekä torjuntakoneet eivät k. toimintaan reagoi mitenkään.
Hyvänä vasta- verrokkina kaluston määrästä voidaan ehkä pitää Brittejä, joilla on tällä hetkellä noin tusina matkustajakoneen kokoista Raytheonin Sentinel-tiedustelukonetta, sekä kylmän sodan aikaisia Tornado-tiedustelukoneita (Gr.1- ja 4A
http://www.airrecce.co.uk/postww2/ac/Tornado/Tornado.html ) joita oli ensimmäisen irakin pommittamisreissun aikana noin 20. kpl jäljellä.
Vahvensin. Nykyäänhän meillä on rajallinen määrä Hornetille soveltuvia lentoasemia ja lentopaikkoja, enkä usko, että harmaassa vaiheessa valmistuu kymmeniä uusia kiitoratoja täysin uusiin sijainteihin ympäri Suomea. Mielestäni on kohtuullista olettaa, että vihollinen osaa katsoa Googlesta nämä sijainnit, ja kohdistaa tiedustelun niihin. F-35B:n kanssa näin ei olisi, koska F-35B:lle riittäviä suoria 200 metrin maantienpätkiä lienee Suomessa satoja ellei tuhansia. Lisäksi 200 metrin kiitorata on sen verran lyhyt, että niitä voitaisiin kyetä rakentamaan vielä jokunen lisää harmaassa vaiheessa - Hornetin vaatimia yli kilometrin kiitoratoja tuskin ehditään harmaassa vaiheessa rakentaa.
Olet oikeassa, että Venäjällä on nykyään rajoitetusti tiedustelukykyä. Arvioin ilmavoimia vastaan suunnattavien tiedustelukoneiden määräksi hyvin konservatiivisesti 20 konetta. Kaikkein olennaisinta on kuitenkin se, että minä yritän katsoa Hornetin korvaajan aikakauteen. 2030, 2040 tai 2050 on Venäjänkin tiedustelukalusto hieman eri luokkaa kuin se on nykyään. (Olettaen siis, että Venäjä ei sitä ennen luhistu ja hajoa pienemmiksi valtioiksi.)
-----------------
Lisäksi totean yleisesti, että (ainakin) rajan pinnassa sijaitsevat lentokentät on suhteellisen helppo tiedustella muillakin menetelmillä kuin erikoisjoukoilla ja miehitetyillä ilma-aluksilla: yksinäinen tiedustelulennokki voidaan ohjelmoida lentämään tietty reitti ja palaamaan sitten lähtöpisteeseensä, jossa tiedustelutieto puretaan (ts. jatkuvaa yhteyttä maa-asemaan ei tarvita, mikä pidentää toimintaetäisyyttä ja mahdollistaa lennokin tunkeutumisen syvemmälle Suomen ilmatilaan). Tietäen suomalaisen ilmatorjunnan määrän, on hyvin mahdollista, että matalilla lentokorkeuksilla lennokki pääsee rintamajoukkojen ilmatorjunnan läpi. Jos lennokki selviytyy rintamajoukkojen yli, mutta tulee pudotetuksi tiedustellessaan lentoasemaa X, on se signaali. Signaali siitä, että lentoasemalla on ilmatorjuntaa, ja koska Suomella on vähän ilmatorjuntaa, niin se tarkoittaa myös sitä, että lentoasemalla on varsin todennäköisesti ilmavoimien toimintaa. Toki siellä kentällä voi ilmavoimien hävittäjäparin sijaan olla onnekas Sergei-jaos ja komppaniallinen huru-ukkoja, mutta ymmärrätte idean.