Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
@RPG83 ja taas RAJALLINEN MÄÄRÄ KENTTIÄ!!! Ja vielä niin rajallinen määrä että pitäisi hankkia STOVL-kone.
Mitä sä tuolla tarkoitat????
Ok. Eli siis rajallinen määrä.
Ei kai kukaan nyt perunapeltoa sentään ole ehdottanut laskeutumisalustaksi? Kiitoratojen kantavuus on kyllä yksi seikka, joka hajautettuja tukikohtia luotaessa pitää ottaa huomioon.
Jos kuitenkin vaihteeksi uskomme niitä kieliä, joiden mukaan F-35B:n moottori aiheuttaa niin suuren lämpökuorman alustaan laskeuduttaessa vertikaalisti, ei tavallinen maantiekään kelpaa kiitoradaksi sellaisenaan. Ongelman ratkaisuksi on ulkomaisilla sivustoilla esitetty korkeita lämpötiloja kestäviä "tiiliä", joita merijalkaväki latoisi tilapäistukikohtansa alustaksi. Mahdolliset maanteiden kestävyysongelmat lienevät hoidettavissa tuollaisella tiilijärjestelyllä, jolloin tiilet paitsi suojelisivat tietä suurelta lämpökuormalta niin myös jakaisivat renkaiden tiehen kohdistaman rasituksen suuremmalle pinta-alalle.
Älä tee asioista monimutkaisempia kuin ne ovat. Ilmeisesti kuvittelet, että olen sijoittamassa koneet ties mihin latoihin, perunapeltoihin ja Lapin tuntureihin? Ei näin! Aion käyttää tavallista päällystettyä maantienpätkää, joka tietysti valmistellaan torjuntahävittäjille sopivaksi (esim. kasvillisuuden karsinta ja normaalit varatukikohdan varusteet).
Ruoka-, polttoaine-, ja ammukset eivät ole mikään ongelma. Eivät maavoimatkaan sodi vain varuskuntien ympäristössä, vaan kyllä ruoka, polttoaine ja ammukset löytävät tiensä taistelualueelle. Polttoaine on ainoa, jossa argumenttisi voisi jotenkin toimia, mutta eihän sitä kiitorataa mihinkään tiettömän taipaleen päähän perusteta! Säiliöautoja voitaneen pakko-ottaa kaupallisesta käytöstä (siviililentoasemilla lienee kymmeniä säiliöautoja, ja huoltoasemaketjuilta löytynee satoja).
Jos hajauttaminen on kerran niin vaikeaa F-35B:llä, niin miksi se on sitten kuulunut - ja kuuluu yhä - ilmavoimien suunnitelmiin? Ei useimmilla varalaskupaikoillakaan ole mitään massiivista valmiiksi rakennettua infrastruktuuria, vaan lähinnä se kiitorata ja kenties pari maavallein rakennettua sirpalesuojaa, jotka tosin eivät täsmäaseita vastaan paljoa auta. Mikään ei muuttuisi kovin perusteellisesti, vaikka hajautus tapahtuisi muillekin maantienpätkille kuin "virallisille" varalaskupaikoille.
P.S. En muuten tiennytkään, että lentue on meillä nykyään kuusi konetta... Minä nyt olenkin kirjaviisas ja julkisten lähteiden varassa.
Katso yllä lainaamani pätkä. Avainsanat ovat "hajautetusta ryhmistyksestä keskitettyyn torjuntaan", ja itse luin nuo sanat alkujaan eräästä toisesta painoteoksesta.
Minun tutkimukseni perusteella (Wiki) KMGU ei ota sisäänsä kuin miinoja ja 2,5 kg tytärammuksia - kuulostaa hyvin kevyeltä. Esimerkiksi brittiläisen JP233-kasetin kanssa käytettävä kiitorataa vastaan tarkoitettu SG-357 -tytärammus on yli kymmenen kertaa raskaampi (26 kg). Mahtaako olla kyseessä sen jatkokehitelmä, KMGU-2?
BETAB-500:sta näyttäisit olevan oikeassa, eli että se ei olisikaan varsinaisesti "runway denial" -ase. Mahtaako aseen käyttötarkoitus olla ensin ymmärretty väärin lännessä 1980-luvulla vai onko syvälle tunkeutuva pommi todettu muuten vain hyväksi "runway denial" -aseeksi, en tiedä.
Vahvensin. Nykyäänhän meillä on rajallinen määrä Hornetille soveltuvia lentoasemia ja lentopaikkoja, enkä usko, että harmaassa vaiheessa valmistuu kymmeniä uusia kiitoratoja täysin uusiin sijainteihin ympäri Suomea. Mielestäni on kohtuullista olettaa, että vihollinen osaa katsoa Googlesta nämä sijainnit, ja kohdistaa tiedustelun niihin. F-35B:n kanssa näin ei olisi, koska F-35B:lle riittäviä suoria 200 metrin maantienpätkiä lienee Suomessa satoja ellei tuhansia. Lisäksi 200 metrin kiitorata on sen verran lyhyt, että niitä voitaisiin kyetä rakentamaan vielä jokunen lisää harmaassa vaiheessa - Hornetin vaatimia yli kilometrin kiitoratoja tuskin ehditään harmaassa vaiheessa rakentaa.
Olet oikeassa, että Venäjällä on nykyään rajoitetusti tiedustelukykyä. Arvioin ilmavoimia vastaan suunnattavien tiedustelukoneiden määräksi hyvin konservatiivisesti 20 konetta. Kaikkein olennaisinta on kuitenkin se, että minä yritän katsoa Hornetin korvaajan aikakauteen. 2030, 2040 tai 2050 on Venäjänkin tiedustelukalusto hieman eri luokkaa kuin se on nykyään. (Olettaen siis, että Venäjä ei sitä ennen luhistu ja hajoa pienemmiksi valtioiksi.)
-----------------
Lisäksi totean yleisesti, että (ainakin) rajan pinnassa sijaitsevat lentokentät on suhteellisen helppo tiedustella muillakin menetelmillä kuin erikoisjoukoilla ja miehitetyillä ilma-aluksilla: yksinäinen tiedustelulennokki voidaan ohjelmoida lentämään tietty reitti ja palaamaan sitten lähtöpisteeseensä, jossa tiedustelutieto puretaan (ts. jatkuvaa yhteyttä maa-asemaan ei tarvita, mikä pidentää toimintaetäisyyttä ja mahdollistaa lennokin tunkeutumisen syvemmälle Suomen ilmatilaan). Tietäen suomalaisen ilmatorjunnan määrän, on hyvin mahdollista, että matalilla lentokorkeuksilla lennokki pääsee rintamajoukkojen ilmatorjunnan läpi. Jos lennokki selviytyy rintamajoukkojen yli, mutta tulee pudotetuksi tiedustellessaan lentoasemaa X, on se signaali. Signaali siitä, että lentoasemalla on ilmatorjuntaa, ja koska Suomella on vähän ilmatorjuntaa, niin se tarkoittaa myös sitä, että lentoasemalla on varsin todennäköisesti ilmavoimien toimintaa. Toki siellä kentällä voi ilmavoimien hävittäjäparin sijaan olla onnekas Sergei-jaos ja komppaniallinen huru-ukkoja, mutta ymmärrätte idean.
Keskeisenä pointtina kuitenkin huollosta puhuessa on että se koko sirkus koneiden ympärillä on mittava. Puhutaan numeroina kymmenistä ajoneuvoista (polttoaine- ja a-tarvike kuorkit, miehistön kulkuneuvot, lähitorjunta, sotilaspoliisien ajoneuvot, huoltoajoneuvot, komento/viestiyhteysajoneuvot, muiden käyttönesteiden kuljetusajoneuvot mm. jäähdytysnesteet/öljyt sekä muut huoltoajoneuvot). Toiminnalla on näinollen iso jalanjälki vaikkei se olekkaan valtatien varressa. Kyse ei siis ole siitä etteikö spadet pysty jakamaan jacky-makupaloja lentäjille, vaan siitä logistiikasta johtuvasta jalanjäljestä joka herättää vihollisen tiedustelun alla huomiota.
Lentueiden koosta en sen enempää tiedä tai osaa sanoa, mutta kun lähtee katsomaan kuinka paljon eri maat hävittäjiä (poislukien kaksipaikkaiset harjoituskoneet) ostavat tai ovat ostaneet, lähes universaalisti päädytään kuudella jakautuviin numeroihin, ilmavoimista riippummatta (taas kerran, parit poikkeukset poislukien) esim. suomen 64 Hornettia, Australian 72 F-35 koneen tilaus, Norjan 72 F-16:ta, Italian 6+60 F-35:tä, Brittien 48 F-35:ttä, Ruotsin 60:n Gripen E:n tilaus.
Yleisesti ottaen en kyllä näe mitään järkeä hankkia (todenäköisemmin) kalliimpia ja suorituskyvyltään heikompia vtol-koneita sillä pelkkä lentokenttien tiedustelu ei vielä tarkoita koko kentän automaattista tuhoutumista, eikä tuhoutuminen tarkoita toiminnan loppumista siitä hetkestä ikuisuuteen. Maastoitetut ja suojatut koneet sekä a-tarvike ja polttoainevarastot vähentävät oleellisesti vaikutusta epäsuoralta ja ilmahyökkäyksiltä, asianmukaisien ennakkovaroitus-, ilmatorjunta-, ja viestivälineistön kanssa
Argumentoin vielä kerran F-35B:n puolesta:
Katso liite: 4607
Jos tätä pohdittiin pari vuosikymmentä sitten Norjan kohdalla, niin miksei sitten meillä tätä nykyä?
E: http://www.rand.org/pubs/reports/R3725.html
B-malli tarvitsee huomattavasti LYHYEMMÄN kiitotien kuin A-malli, josta puolestaan seuraa, että niitä kenttiä voidaan käyttää kymmeniä muitakin.Meillä on yli 40 kenttää joista voi operoida kaikilla hävittäjätyypeilllä ja silti tarvittaisiin B-malli joka kuitenkin taistelulennoille tarvitsee kiitotien.
Minä ainakin olen täysin varma siitä. Lisäksi se pystyy lamauttamaan niitä tarpeen mukaan (juu, en väitä, että kaikkia, mutta tarpeen mukaan tarpeellisia).Meinaatko että se vihollinen pystyy noita kaikkia A-mallille soveltuvia kenttiä valvomaan/tiedustelemaan jotta sillä olisi kokonaiskuva Ilmavoimien ryhmityksestä?
Selkeästi enemmän kenttiä ja ihan helvetillisesti kiitoteitä. Mikä tarkoittaa huomattavaa lisäongelmaa viholliselle.Kuinka paljon lisääntyy potentiaalisten tukikohtien määrä B-mallilla?
Jos on B-malli käytössä, niin se kone voi hommansa hoidettuaan laskeutua oikeasti melkein minne vaan. Okei, jossain asfaltti voi sulaa, mutta anyway. Sitten haetaan se sieltä veks vaikka. Se voi myös tukikohta-alueelle lasketua ties minne, eli vaikka kiitotie olisi jo mäsänä, niin lasku onnistuu 100% varmuudella. Siihen ei A-mallin kone pysty. Tämä lisää huomattavasti paitsi käytössä olevien tukikohtien kapasiteettia, että potentiaalisia tukikohtien paikkoja. Molempia.Tehokas lentotoiminta vaatii sen tukeutumisjärjestelmän ja se ei mahdollista samanaikaista operointia kovinkaan monelta kentältä joten uskoisin että ryhmitysmuutoksiin on aika hyvät mahdollisuudet jo käytössä olevilla kentillä. Tähän ei B-mallia tarvita.
Luvut ovat jo historiaa, eikä niillä ole mitään tekemistä nykypäivän kanssa. Yksi ainoa rynnäkkökone voi pistää melkoisen osan kenttää matalaksi muutamilla älyammuksilla tai ohjuksilla, eikä sen tarvitse edes mennä kentän ilmatorjunnan vaikutuspiiriin - hups, no eihän meillä edes ole sitä, toisin kuin noissa sinun laskelmissasi käytetyillä kentillä on. Joten laskusi ovat todellakin täysin vanhentuneita.Norja ja Nato -aiheessa lyhyesti esittelemäni dokumentti Don't Rock the Boat - Reinforcing Norway in Crisis and War sisältää arvioita siitä, mitä lentotukikohdan sulkeminen vaatii. Valitettavasti luvut ovat 1980-luvulta, joten niiden viimeinen käyttöpäivä lähestyy nopeasti.
Itse tuota esitettyä kysymystähän voidaan myös miettiä käänteisesti, eli miksi maailmojen ilmavoimat eivät ole vaihtaneet konekalustoansa vtol-pohjaiseksi, tai mikseivät monet maat kuten artikkelin Norja ole tilaamassa B-mallin koneita ilmavoimilleen A-mallin sijasta. Ensimmäisten harrier-koneiden ollessa tehty jo 60-luvulla ja NL:n yak38:t 70-luvulla, noista koneista kokemusta alkaa olemaan jo melkein 50 vuotta jossa oltaisiin voitu todeta niistä saatujen hyötyjen ylivertaisuus tavallisiin koneisiin nähden. Kuitenkin näyttää olleen niin että k. konetyypeistä saadut hyödyt eivät sitten ole olleet niistä tulevien haittojen arvoisia ilmavoimien mielestä, mutta merivoimien mielestä kyllä, kun ei tarvitse rakentaa massiivisia lentotukialuksia. K. kyky kun tarvitsee yleensä koneessa laitteistoa joka kasvattaa koneen painoa, hidastaa sen nopeutta, vähentää polttoainetankkien kokoa, vähentää kestettyjen G-voimien määrää ja lisää huollon tarvetta, on ilmavoimien halu käyttää k. koneita yleisesti heikolla kantilla.
Hmm. Ehkä @RPG83 olisi kuitenkin ansainnut hiukan asiallisemman vastauksen?