Itsellä epäilyttää koko juttu, sensorien hinnat tulevat alas ja koneet keskustelevat keskenään ja maahan.
Mites se menee elämässä, ensin epäillään, sitten luotetaan, vai toisinpäin?
![Wink ;) ;)](https://cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@14.0.2/assets/72x72/1f609.png)
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@14.0.2/assets/72x72/1f642.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Itsellä epäilyttää koko juttu, sensorien hinnat tulevat alas ja koneet keskustelevat keskenään ja maahan.
Mites se menee elämässä, ensin epäillään, sitten luotetaan, vai toisinpäin?Montaa asiaa voi epäillä, mutta ilmavoimiin voi luottaa
Hyvän ne valitsee.
Pari kilsaa sinne tai tänne, mutta joka tapauksessa uusi ohjus nostaa NASAMSin suorituskykyn toiseen potenssiin. Hemmetin hyvä uutinen.
Seuraavan reilun kymmenen vuoden aikana Venäjän ilmavoimat uudistuvat, samalla kun hiljalleen ikääntyvien Hornetien suhteellinen suorituskyky laskee. Juuri tähän saumaan sopii uudet pidemmän kantaman IT-ohjukset kuin nenä päähän.
Käsittääkseni Superhornetin RCS on siellä 0,1 luokassa.
Hornet on ollut Suomelle erinomainen kone. Valitettavasti yksikään uusista ehdolla olevista koneista ei oikein pärjää sille "lentönäytöksen taitolento -evaluaationäkökulmasta". C-mallin Hornet pistää edelleen minkä tahansa koneen tiukille lähitaistelussa.
Tuo 15 km vaikuttaisi olevan aika alakanttiin. ESSM on yksi sellainen asejärjestelmä (AMRAAMin ohella) josta ei ole hirveästi kantama tietoja. Jos verrataan BUK (32 km ja 24 km) tai vaikka siihen B-AMRAAMiin (noin 25 km ja 10 km) niin kuulostaisi vähän omituiselta. AMRAAM-ER (ESSM+AMRAAM hakupää ei ESSM Block 2) on kuitenkin juuri maasta-ilmaan optimoitu joten korkeusulottuvuuden voisi kuvitella olevan reilusti yli 15 km. ESSM vaakaulottuvuudet nettilähteissä ovat 40-50+ km luokkaa.
Euro-canardit? Minä ainakin pistän rahani Typhoonille, vaikka voi Hornetkin olla voittoisa aina välillä.
Euro-canardit? Minä ainakin pistän rahani Typhoonille, vaikka voi Hornetkin olla voittoisa aina välillä.
Sveitsin vertailussa Eurofighter sai suorituskykyvertailussa arvon 9/9 (minimivaatimusarvo oli 6) joka oli kilpailijoihin verrattuna aivan ylivoimainen lukema. F-22:sta ja parhaita Flanker-variantteja lukuunottamatta Eurofighter piesseekin helposti kaikki muut tarjolla olevan koneet mitä tulee raakaan voimaan ja nopeuteen.
Eri tyyppisten ohjusten ulottuvuustietoja ei voi suoraan verrata keskenään. Puoliaktiivinen Buk lentää verraten tehotonta lentorataa ja maksimikantama jää lyhyemmäksi verrattuna komentolinkkiohjuksiin jotka maksimoivat liike-energian käytön lennon 'passiivisessa' vaiheessa. Sen sijaan korkeusulottuvuudessa vaikuttaa enemmän raaka voima, ja yli 600kg painava Bukin ohjus on paljon voimakkaampi kuin AMRAAM tai ESSM. Jos Bukin voisi ohjelmoida kaksivaiheiseen maalinseurantaan (komentolinkki+puoliaktiivinen) niin maksimikantama nousisi varmaan johonkin 70-100 kilometriin.
Joskus muuten näkee myös sellaista että ohjuksen kantamaksi mainitaankin suurin ampumaetäisyys, ja sehän voi tietysti olla lähestyvää, nopea maalia vastaan paljon suurempi kuin ohjuksen fyysinen kantama.
NASAMS tarvitsisi kyllä paremman tutkan jotta se voisi todella hyödyntää uuden ohjuksen parempaa kantamaa. Sentinel on kuitenkin varsin vaatimaton tutka, sellaista samaa tasoa kuin MOSTKA 87.
--
The radar will detect, identify, classify and track aircraft (i.e., Fixed Wing, Rotary
Wing, etc.) from the nap of the earth to 55º in elevation and 360º azimuth within an airspace search
range of more than 75km
--
NASAMS tarvitsisi kyllä paremman tutkan jotta se voisi todella hyödyntää uuden ohjuksen parempaa kantamaa. Sentinel on kuitenkin varsin vaatimaton tutka, sellaista samaa tasoa kuin MOSTKA 87.
En oikein näe tarvetta. Jos ohjuksen kantama parhaassakin tapauksessa on 50 kilsaa, ja tutkan n. 75 kilsaa, niin lavetin pitäisi olla valokaapelin päässä, jotta sen saisi asetettua yli 25 kilsan päähän tutkasta. Tai saattaa olla, että lavetin pitää olla 25 kilsan päässä komentokontista, ei tutkasta (eli jos tutkaa ei voi käyttää linkkinä tuossa verkossa). Mutta tutkan etäisyys komentokontista oli lyhempi. Muistaakseni 8 kilsaa.
Ja tuossakin pitää muistaa, että mikäli tutkan kantama ei riitä, niin ainakin maalia ammutaan tehokkaalta kantamalta.
Tässä hyvä työkalu jolla voi sijoittaa pattereita kartalle, itse sijoitin vielä bukitkin, näytti tyydyttävältä.
http://www.freemaptools.com/radius-around-point.htm
En oikein näe tarvetta. Jos ohjuksen kantama parhaassakin tapauksessa on 50 kilsaa, ja tutkan n. 75 kilsaa, niin lavetin pitäisi olla valokaapelin päässä, jotta sen saisi asetettua yli 25 kilsan päähän tutkasta. Tai saattaa olla, että lavetin pitää olla 25 kilsan päässä komentokontista, ei tutkasta (eli jos tutkaa ei voi käyttää linkkinä tuossa verkossa). Mutta tutkan etäisyys komentokontista oli lyhempi. Muistaakseni 8 kilsaa.
Ja tuossakin pitää muistaa, että mikäli tutkan kantama ei riitä, niin ainakin maalia ammutaan tehokkaalta kantamalta.
NASAMS tarvitsisi kyllä paremman tutkan jotta se voisi todella hyödyntää uuden ohjuksen parempaa kantamaa. Sentinel on kuitenkin varsin vaatimaton tutka, sellaista samaa tasoa kuin MOSTKA 87.
No höh, teknik sanoi venäläinen kun saranan eikun karttatyökalun näki... Minä piirtelin NASAMS-ympyröitä Powerpointilla! Olisi pitänyt ensin tarkistaa sopivat karttatyökalut.Itse kokeilin tuota joskus, mutta totesin, että kartta on aivan liian pieni. Vaihtamalla paranee!
http://obeattie.github.io/gmaps-radius/
Draken
Ruotsalaisia Saab Drakeneita oli Ilmavoimien käytössä noin 50. Ensimmäisenä otettiin käyttöön vuonna 1972 vuokratut koneet. Viimeinen Draken poistettiin kalustosta vuonna 2000. Meillä oli käytössä mallit J 35BS, 35CS, 35FS ja 35S. Osa koneista koottiin Suomessa ja osa koneista on edelleen varastoituna.
Ei taida olla merkittäviä rajoitteita ryhmitykselle. Tietenkin jos käytetään radioyhteyksiä niin silloin tilanne toinen. Komentopaikka voi olla vaikka Nuorgamissa vaikka laukaisulaitteet olisivat Helsingissä. Järjestelmästä kuitenkin pitäisi löytyä lähes kaikki mahdolliset tiedonsiirtorajapinnat.
Muistaakseni vain EOS on jollain tapaa rajoittuneempi ryhmittelyn kannalta. Siinähän siirretään kuvaa TSTJOKEen jolloin tiedonsiirtokapasiteetin tulee olla suurempi. Eli sijoitetaan lähelle TSTJOKEa tai vähän kauemmas jos käytetään sopivaa menetelmää.
Oheisesta kuvasta näkyy ranskalaisen teknologian tämänhetkinen taso pähkinänkuoressa. Valtava, kiinteä bensaletku jatkuvasti lentäjän näkökentän edessä.Esim. oheisesta videosta näkyy kolme asiaa
- Rafale kääntyy erittäin tiukasti
- Koko koneen yläpinta välkehtii hopean sävyisenä tiukoissa käännöksissä
- Tarkkaan kun katsoo, niin näkyy aina välillä canardien luomat vortexit