Ilmavoimien tulevaisuus

Itsellä epäilyttää koko juttu, sensorien hinnat tulevat alas ja koneet keskustelevat keskenään ja maahan.

Mites se menee elämässä, ensin epäillään, sitten luotetaan, vai toisinpäin? ;) Montaa asiaa voi epäillä, mutta ilmavoimiin voi luottaa :) Hyvän ne valitsee.
 
Pari kilsaa sinne tai tänne, mutta joka tapauksessa uusi ohjus nostaa NASAMSin suorituskykyn toiseen potenssiin. Hemmetin hyvä uutinen.

Seuraavan reilun kymmenen vuoden aikana Venäjän ilmavoimat uudistuvat, samalla kun hiljalleen ikääntyvien Hornetien suhteellinen suorituskyky laskee. Juuri tähän saumaan sopii uudet pidemmän kantaman IT-ohjukset kuin nenä päähän.

Uutinen on hyvä, mutta ei varsinaisesti "uutinen". Tuosta ohjuksestahan oli muistaakseni juttua jo niihin aikoihin, kun NASAMS valittiin.

Herättäkää minut sitten, kun puolustusvoimat raapii laarin pohjilta käteistä noihin ohjuksiin. Siinä voi mennä vielä jokunen aika.
 
Käsittääkseni Superhornetin RCS on siellä 0,1 luokassa.

Joo, no tällaisiakin arvioita netissä näyttää liikkuvan, kun nyt tarkemmin katson. Toisaalta esiintyy myös selvää skeptisyyttä tuon kaltaisiin väitteisiin.

Edustaahan Super Hornet uudehkoa suunnittelua, mutta samalla kone on myös hyvin massiivinen. Lisäksi heikko myyntimenestys ja Boeingin into kehittää Advanced Super Hornet (väitettyine RCS-pienennyksineen) herättävät epäilykseni. Jos Super Hornet nyt on niin loppuun asti RCS-tuunattu kuin perinteinen kone voi olla, niin miksi sitten RCS-pienennykset?

Tosin, jotta voin väittää tarkasteluani objektiiviseksi, täytyy huomauttaa eräästä asiasta. Wikipedian mukaan ASH tuottaa vain 50% RCS-aleneman verrattuna Super Hornetiin:

oeing and Northrop Grumman self-funded a prototype of the Advanced Super Hornet.[33] The prototype features a 50% reduction in frontal radar cross-section (RCS), conformal fuel tanks (CFT), and an enclosed weapons pod.[34][35]

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_F/A-18E/F_Super_Hornet#Improvements_and_changes
 
Hornet on ollut Suomelle erinomainen kone. Valitettavasti yksikään uusista ehdolla olevista koneista ei oikein pärjää sille "lentönäytöksen taitolento -evaluaationäkökulmasta". C-mallin Hornet pistää edelleen minkä tahansa koneen tiukille lähitaistelussa.

Euro-canardit? Minä ainakin pistän rahani Typhoonille, vaikka voi Hornetkin olla voittoisa aina välillä.

 
Noo ei sitä rahaa sen enempää olisi kaavittu SAMP/T:n ohjuksiin....
 
Tuo 15 km vaikuttaisi olevan aika alakanttiin. ESSM on yksi sellainen asejärjestelmä (AMRAAMin ohella) josta ei ole hirveästi kantama tietoja. Jos verrataan BUK (32 km ja 24 km) tai vaikka siihen B-AMRAAMiin (noin 25 km ja 10 km) niin kuulostaisi vähän omituiselta. AMRAAM-ER (ESSM+AMRAAM hakupää ei ESSM Block 2) on kuitenkin juuri maasta-ilmaan optimoitu joten korkeusulottuvuuden voisi kuvitella olevan reilusti yli 15 km. ESSM vaakaulottuvuudet nettilähteissä ovat 40-50+ km luokkaa.

Eri tyyppisten ohjusten ulottuvuustietoja ei voi suoraan verrata keskenään. Puoliaktiivinen Buk lentää verraten tehotonta lentorataa ja maksimikantama jää lyhyemmäksi verrattuna komentolinkkiohjuksiin jotka maksimoivat liike-energian käytön lennon 'passiivisessa' vaiheessa. Sen sijaan korkeusulottuvuudessa vaikuttaa enemmän raaka voima, ja yli 600kg painava Bukin ohjus on paljon voimakkaampi kuin AMRAAM tai ESSM. Jos Bukin voisi ohjelmoida kaksivaiheiseen maalinseurantaan (komentolinkki+puoliaktiivinen) niin maksimikantama nousisi varmaan johonkin 70-100 kilometriin.

Joskus muuten näkee myös sellaista että ohjuksen kantamaksi mainitaankin suurin ampumaetäisyys, ja sehän voi tietysti olla lähestyvää, nopea maalia vastaan paljon suurempi kuin ohjuksen fyysinen kantama.

NASAMS tarvitsisi kyllä paremman tutkan jotta se voisi todella hyödyntää uuden ohjuksen parempaa kantamaa. Sentinel on kuitenkin varsin vaatimaton tutka, sellaista samaa tasoa kuin MOSTKA 87.
 
Euro-canardit? Minä ainakin pistän rahani Typhoonille, vaikka voi Hornetkin olla voittoisa aina välillä.

Sveitsin vertailussa Eurofighter sai suorituskykyvertailussa arvon 9/9 (minimivaatimusarvo oli 6) joka oli kilpailijoihin verrattuna aivan ylivoimainen lukema. F-22:sta ja parhaita Flanker-variantteja lukuunottamatta Eurofighter piesseekin helposti kaikki muut tarjolla olevan koneet mitä tulee raakaan voimaan ja nopeuteen.
 
Euro-canardit? Minä ainakin pistän rahani Typhoonille, vaikka voi Hornetkin olla voittoisa aina välillä.

Sveitsin vertailussa Eurofighter sai suorituskykyvertailussa arvon 9/9 (minimivaatimusarvo oli 6) joka oli kilpailijoihin verrattuna aivan ylivoimainen lukema. F-22:sta ja parhaita Flanker-variantteja lukuunottamatta Eurofighter piesseekin helposti kaikki muut tarjolla olevan koneet mitä tulee raakaan voimaan ja nopeuteen.

Jep, Typhoonihan on omassa lajissaan erinomainen kone. Eri koneilla on kuitenkin erilaiset painotukset. Typhoon on erinomainen nimenomaan korkealla ja kovaa tapahtuvassa BVR-kamppailussa. Lähitaistelussa sen tehopainosuhde ja siipikuormitus ovat myös paremmat kuin Hornetilla, mutta Hornetilla lienee parempi kyky kääntää nokkaa hetkittäisesti. On myös hyvä huomata, että Typhoon on aerodynamiikaltaan erilainen kuin toiset "eurocanardit", Rafale ja Gripen. Typhoonin canardi on kaukana edessä, jälkimmäisillä lähellä siipeä. Jälkimmäisillä canardi parantaa ilmavirran käyttäytymistä siivellä, erityisesti hitaammassa kurvataistelussa.
 
Esim. oheisesta videosta näkyy kolme asiaa
  • Rafale kääntyy erittäin tiukasti
  • Koko koneen yläpinta välkehtii hopean sävyisenä tiukoissa käännöksissä
  • Tarkkaan kun katsoo, niin näkyy aina välillä canardien luomat vortexit
 
Eri tyyppisten ohjusten ulottuvuustietoja ei voi suoraan verrata keskenään. Puoliaktiivinen Buk lentää verraten tehotonta lentorataa ja maksimikantama jää lyhyemmäksi verrattuna komentolinkkiohjuksiin jotka maksimoivat liike-energian käytön lennon 'passiivisessa' vaiheessa. Sen sijaan korkeusulottuvuudessa vaikuttaa enemmän raaka voima, ja yli 600kg painava Bukin ohjus on paljon voimakkaampi kuin AMRAAM tai ESSM. Jos Bukin voisi ohjelmoida kaksivaiheiseen maalinseurantaan (komentolinkki+puoliaktiivinen) niin maksimikantama nousisi varmaan johonkin 70-100 kilometriin.

Joskus muuten näkee myös sellaista että ohjuksen kantamaksi mainitaankin suurin ampumaetäisyys, ja sehän voi tietysti olla lähestyvää, nopea maalia vastaan paljon suurempi kuin ohjuksen fyysinen kantama.

NASAMS tarvitsisi kyllä paremman tutkan jotta se voisi todella hyödyntää uuden ohjuksen parempaa kantamaa. Sentinel on kuitenkin varsin vaatimaton tutka, sellaista samaa tasoa kuin MOSTKA 87.

Tarvitaanko uusi tutka välttämättä? Tietysti enempi on aina parempi, mutta Ground Master antanee ennakkovaroituksen, ja Sentinelilläkin näkee ainakin ohjuksen tehokkaalle kantamalle. Alla on ote valmistajan esitteestä, tosin siitä ei ilmene, millaisella maalilla 75 km on ilmoitettu.

--

The radar will detect, identify, classify and track aircraft (i.e., Fixed Wing, Rotary
Wing, etc.) from the nap of the earth to 55º in elevation and 360º azimuth within an airspace search
range of more than 75km

--

http://www.thalesraytheon.com/filea...ed_Sentinel_Radar_Data_Sheet_-_April_2011.pdf
 
NASAMS tarvitsisi kyllä paremman tutkan jotta se voisi todella hyödyntää uuden ohjuksen parempaa kantamaa. Sentinel on kuitenkin varsin vaatimaton tutka, sellaista samaa tasoa kuin MOSTKA 87.

En oikein näe tarvetta. Jos ohjuksen kantama parhaassakin tapauksessa on 50 kilsaa, ja tutkan n. 75 kilsaa, niin lavetin pitäisi olla valokaapelin päässä, jotta sen saisi asetettua yli 25 kilsan päähän tutkasta. Tai saattaa olla, että lavetin pitää olla 25 kilsan päässä komentokontista, ei tutkasta (eli jos tutkaa ei voi käyttää linkkinä tuossa verkossa). Mutta tutkan etäisyys komentokontista oli lyhempi. Muistaakseni 8 kilsaa.

Ja tuossakin pitää muistaa, että mikäli tutkan kantama ei riitä, niin ainakin maalia ammutaan tehokkaalta kantamalta.
 
En oikein näe tarvetta. Jos ohjuksen kantama parhaassakin tapauksessa on 50 kilsaa, ja tutkan n. 75 kilsaa, niin lavetin pitäisi olla valokaapelin päässä, jotta sen saisi asetettua yli 25 kilsan päähän tutkasta. Tai saattaa olla, että lavetin pitää olla 25 kilsan päässä komentokontista, ei tutkasta (eli jos tutkaa ei voi käyttää linkkinä tuossa verkossa). Mutta tutkan etäisyys komentokontista oli lyhempi. Muistaakseni 8 kilsaa.

Ja tuossakin pitää muistaa, että mikäli tutkan kantama ei riitä, niin ainakin maalia ammutaan tehokkaalta kantamalta.


Tässä hyvä työkalu jolla voi sijoittaa pattereita kartalle, itse sijoitin vielä bukitkin, näytti tyydyttävältä.

http://www.freemaptools.com/radius-around-point.htm
 
En oikein näe tarvetta. Jos ohjuksen kantama parhaassakin tapauksessa on 50 kilsaa, ja tutkan n. 75 kilsaa, niin lavetin pitäisi olla valokaapelin päässä, jotta sen saisi asetettua yli 25 kilsan päähän tutkasta. Tai saattaa olla, että lavetin pitää olla 25 kilsan päässä komentokontista, ei tutkasta (eli jos tutkaa ei voi käyttää linkkinä tuossa verkossa). Mutta tutkan etäisyys komentokontista oli lyhempi. Muistaakseni 8 kilsaa.

Ja tuossakin pitää muistaa, että mikäli tutkan kantama ei riitä, niin ainakin maalia ammutaan tehokkaalta kantamalta.

Ei taida olla merkittäviä rajoitteita ryhmitykselle. Tietenkin jos käytetään radioyhteyksiä niin silloin tilanne toinen. Komentopaikka voi olla vaikka Nuorgamissa vaikka laukaisulaitteet olisivat Helsingissä. Järjestelmästä kuitenkin pitäisi löytyä lähes kaikki mahdolliset tiedonsiirtorajapinnat.

Muistaakseni vain EOS on jollain tapaa rajoittuneempi ryhmittelyn kannalta. Siinähän siirretään kuvaa TSTJOKEen jolloin tiedonsiirtokapasiteetin tulee olla suurempi. Eli sijoitetaan lähelle TSTJOKEa tai vähän kauemmas jos käytetään sopivaa menetelmää.
 
Ei taida olla merkittäviä rajoitteita ryhmitykselle. Tietenkin jos käytetään radioyhteyksiä niin silloin tilanne toinen. Komentopaikka voi olla vaikka Nuorgamissa vaikka laukaisulaitteet olisivat Helsingissä. Järjestelmästä kuitenkin pitäisi löytyä lähes kaikki mahdolliset tiedonsiirtorajapinnat.

Muistaakseni vain EOS on jollain tapaa rajoittuneempi ryhmittelyn kannalta. Siinähän siirretään kuvaa TSTJOKEen jolloin tiedonsiirtokapasiteetin tulee olla suurempi. Eli sijoitetaan lähelle TSTJOKEa tai vähän kauemmas jos käytetään sopivaa menetelmää.

Muistelen, että jossakin olisi mainittu, että yhteydet pyritään aina varmistamaan. Eli olettaakseni järjestelmän osat pyrittäisiin sijoittamaan radion kantamalle, vaikka yhteydet muodostettaisiinkin siviili-tietoliikenneverkon kautta. Toinen varavaihotehto on tietysti parikaapelin vetäminen, mutta uskoakseni se on ongelmallinen kymmenien kilometrien etäisyyksillä, kun sitä ei käytännössä pystytä suojaamaan erikoisjoukkotoiminnalta.
 
Esim. oheisesta videosta näkyy kolme asiaa
  • Rafale kääntyy erittäin tiukasti
  • Koko koneen yläpinta välkehtii hopean sävyisenä tiukoissa käännöksissä
  • Tarkkaan kun katsoo, niin näkyy aina välillä canardien luomat vortexit
Oheisesta kuvasta näkyy ranskalaisen teknologian tämänhetkinen taso pähkinänkuoressa. Valtava, kiinteä bensaletku jatkuvasti lentäjän näkökentän edessä.
RafaleC01_sol13.jpg
 
Back
Top