Listataanpa ihan huvikseen potentiaalisia F-22 heikkouksia tänään:
*Ensimmäinen 5G, kaikki sukupolviriippuvaiset virheet piti tehdä ensimmäistä kertaa sen kanssa
Mitä nämä sukupolviriippuvaiset virheet tarkalleen ottaen ovat? Listan loppuosako?
*Suunniteltiin aikana, jolloin 3d-tulostusta ei ollut olemassakaan. Nyt joitain huollettavia osia F-22:hen tehdään niin, mutta rajoitteet ilmeiset koska ei voitu huomioida tehdessä.
Öö, ihan puhtaasta mielenkiinnosta: tulostetaanko Typhoonin tai Rafalenkaan osia? Silti ne ovat kandidaatteja Suomelle.
*Thrust vectoring on havaittu mainospuheita vähemmän merkittäväksi. Typhoonit ovat antaneet useamman kerran selkään.
Jos hyöty nyt ei ole niin suuri kuin analyytikot ennustivat (vrt. aikanaan ohjusten piti tehdä kaartotaistelusta tarpeetonta), niin onko tästä ominaisuudesta haittaakaan? Käsitteletkö asiaa nyt yksinomaan WVR-taistelun osalta, kun kirjoitat "Typhoonien antaneen selkään"?
*Stealth-pinnoite yms. huolto osoittautui suuritöiseksi
Saattaa olla, mutta
pinnoitetta on sittemmin uusittu kestävämmäksi.
*Määrä jäi todella pieneksi, koska se ohjelma vasta olikin kallis, myöhässä ja karsittu ($67 mrd. 188 konetta)
Kehitystyö on maksanut vähemmän kuin F-35:n kehitystyö tähän mennessä, vaikkei F-35 ole edes valmis. Siihen nähden on kyse halvasta projektista. On totta, että yksittäinen F-22 on kalliimpi tuottaa kuin F-35, mutta tässä voi vaikuttaa se, että F-22 on ylipäätään raskaampi (ja suorituskykyisempi) kuin F-35.
Myös projektin kokonaiskustannus (ko. 67 miljardia dollaria) on jotain ihan muuta kuin F-35:n 590 miljardia dollaria. Toki hankintamäärätkin ovat hieman eri magnitudia.
*Asevalikoima hyvin rajoitettu (vain AIM-9 Sidewinder, AIM-120 AMRAAM ja JDAM-tuoteperheperhe, ml. GBU-39 SDB)
Tämä riippuu ihan siitä, mitä asiakas haluaa. En epäile yhtään, etteikö koneeseen saisi integroitua muitakin aseita, kunhan joku maksaa. Tähän mennessä ei ole ollut tarve, kun konetyypin päärooli on ilmataistelu. Lisäksi Suomen ilmavoimien päätehtävä oli hävittäjätorjunta, kun viimeksi tarkistin, eli asevalikoima ei olisi meillekään isompi ongelma, jos F-22 olisi muuten saatavilla oleva vaihtoehto Hornetin korvaajaksi.
*Ei laser tai optista ilmasta maahan -maalituskykyä
Tämä on valitettava puute suunnittelussa.
*Lentotunti 50k dollaria, F-15 31k. (2008 lukuja)
Raskaampi ja monimutkaisempi kone on lähtökohtaisesti aina kalliimpi huollettava. Vertailukohteiksi voidaan ottaa F-16 ja F-35 ja ihmetellä, kuinka F-35 on kalliimpi huoltaa.
*Ei ole suunniteltu päivitettäväksi elinkaaren aikana kuten käytännössä kaikki muut hävittäjät
Olisiko tälle antaa lähdettä? Entä mitä tarkoitat sanoilla "suunniteltu päivitettäväksi"?
Voin nojautua vain Wikipediaan, valitettavasti:
Upgrades
--
The F-22 was designed for a lifespan of 30 years and 8,000 flight hours, with a $100 million "structures retrofit program".
[98] Investigations are being made for upgrades to extend their useful lives further.
[99] In the long term, the F-22 is expected to be superseded by a
sixth-generation jet fighter to be fielded in the 2030s.
[100]
Sitä paitsi ainakin venäläiskoneilla (
MiG-21,
MiG-29) on perinteisesti ollut muutaman tuhannen tunnin elinajanodote, ja päivitysintokin on ollut kohtalaisen minimaalista. Lisäksi mm. F-16 piti korvautua 20 vuodessa uudella konetyypillä:
When the F-16 entered service in 1979, it was expected that the aircraft would be replaced by a successor in 1999. Due to several reasons, both economical and political, the F-16 will not be replaced by a successor (which is not yet available right now) and will not be phased-out until 2010. In order to maintain the same level of operational capabilities and operational effectiveness of existing aircraft over the next ten to twenty years in this world of ever increasing technology, an extensive modernization program was developed, that later became known as the Mid-Life Update or
MLU.
http://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html
Moni F-22:n oppi on varmasti kantanut F-35:hen ja se lienee lähempänä ison veljensä suorituskykyä monissa ominaisuuksissa, jotka on kuitenkin voitu tuottaa halvemmalla.
Esim. thrust vectoringin poisjätön korvaaminen 360 asteen näkyvyydellä (EO DAS) ja AIM-9X + JCHMS -yhdistelmällä voi tuottaa paremman lopputuloksen.
F-22 on silti taloudellisesti onnistunut, kun mietitään sitä, että F-35:n kehityskustannukset ovat jo nyt kivunneet pitkälti F-22:n kehityskustannusten yläpuolelle. Tämä siitä huolimatta, että F-35 on vielä kehitysvaiheessa, ja että LM on voinut hyödyntää vanhan koneen opetuksia uuden koneen suunnittelussa.
Liikehtimiskyky ja hyvä näkyvyys eivät ole päällekkäisiä tai toisensa poissulkevia ominaisuuksia. Siksi on turha ajatella, että korvataan toinen toisella.
Jos vertailupöydälle otetaan F-22 ja F-35, niin F-35 omaa muita hyviä ominaisuuksia, lähinnä EOTS ja sensorifuusio. EO DAS on sekin kehitystä, mutta pienempää, koska F-22 omaa kuitenkin MLD:n. Nuo ovat kivoja ominaisuuksia, mutta F-22 pääsee valitsemaan taistelunsa nopeuden ja häiveen ansiosta. F-35 omaa ainoastaan häiveen, ja jos se pettää...
F-22 pysyy ylivoimaisena ilmaherrana, mutta ei tuota meidän tarpeisiin nähden toinna kaipailla. Oma arvioni on, ettei F-22 olisi järkevä veto vaikka se olisi tarjolla. Yksinkertaisin syy on se, että jollain 24kpl laivueella ei pitkälle pötkitä.
Teknisesti minä kaipaan sitä, sillä mikään muu kone ei voi täyttää sen paikkaa. F-22 on ainoa ei-kiinalainen kone, joka yhdistää todellisen häiveen todelliseen nopeuteen. PAK-FA on nopea, mutta häive kusee. F-35 hyödyntää häiveominaisuuksia, mutta nopeus kusee ja rankasti.
Jos F-22 ylipäätään olisi tarjolla, olisi moni asia todennäköisesti toisin.
- Tilausmäärä: USA olisi mahdollisesti tilannut enemmän koneita, ja vientikelpoisena Israel, Japani jne. olisivat luultavasti tilanneet koneita
- Hinta: Kasvaneen tilausmäärän ansiosta kehityskulut jakautuisivat suuremmalle konemäärälle, ja massatuotannon edut voisivat näkyä myös tuotantokustannusta laskevasti
- Elinkaari/Tuki: Satoihin koneisiin ja useisiin käyttäjiin kasvanut tilausmäärä tarjoaisi paremman tuotetuen pitkäksikin aikaa
Samaten, jos vaihtoehtoina on vaikkapa 24 kpl F-22 tai 48 kpl F-35, niin valitsisin ensimmäisen. Täytyy muistaa, että tällä foorumilla suuresti ihaillun kenraali Hostagen mukaan F-22 on neljä kertaa tehokkaampi kuin F-35, mitä hän ikinä sillä sitten tarkoittikaan:
“I’m going to have some F-35s doing air superiority, some doing those early phases of persistent attack, opening the holes, and again, the F-35 is not compelling unless it’s there in numbers,” the general says. “Because it can’t turn and run away, it’s got to have support from other F-35s. So I’m going to need eight F-35s to go after a target that I might only need two (F-22) Raptors to go after. But the F-35s can be equally or more effective against that site than the Raptor can because of the synergistic effects of the platform.”
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/154510/usaf’s-gen-hostage-speaks-again-on-f_35.html