K. kone oli suunniteltu kylmän sodan tarpeisiin puhtaaksi torjuntakoneeksi, joten mistään valitettavasta puutteesta ei kyllä voida puhua. Sanoisin itse lähinnä päinvastoin että on helvetin hyvä idea luoda puhdas ilmataisteluun tarkoitettu kone jonka tarkoituksena on(oli) tukea ilmavoimien muuta kalustoa.
Taisi pieni aivopieru tulla tuota kirjoittaessa.
Koneiden moottoreilla on ollut xxxx tunnin elinajanodotteet, mutta koneiden moottorit ovat suunniteltu korvattaviksi sekä itä- että länsikoneissa. Itse koneiden elinajanodote riippuu sadoista eri tekijöistä.
Esim Syyria hankki MiG-21bis koneita viimeksi vuonna '83, ja k. konemallia on nähtävissä lentävän vielä tänäkin päivänä pommittamassa kapinallisia. Tiettävästi maalla oli vielä aikaisempaa mallia käytössä vielä ennen sisällissotaa. Lisäksi 21-sarjan koneita lentää tänäkin päivänä mm. itäblokin maissa natostandardiin päivitettyinä, vaikka kone on suunniteltu 50-luvulla.
Toisena esimerkkinä mm. MiG-25 koneen ensimmäisien moottorien elinkaari oli suunniteltu noin sadan tunnin pituiseksi, kunnes myöhemmät mallit nostivat luvun lähemmäksi tuhatta. Yleisesti ottaen NL-koneet noudattivat pitkälti modulaarista ajattelumallia jossa koneen yksittäisiä osia pystyttiin korvaamaan tiettyyn pisteeseen asti uudemmilla malleilla suorituskyvyn parantamiseksi ilman että konetta täytyi korvata kokonaan uudella. Tyypillisiä esimerkkejä ovat juurikin moottorit, tutkat, tulenjohtojärjestelmät ja erinäiset sensorit.
Yhteensä MiG-21 koneesta on tehty jo lähes neljä sukupolvea, kymmeniä päivitysksiä olemassaoleviin koneisiin sekä kymmeniä eri päivitysmalleja. MiG-29 koneesta on myös jo varmaankin yli tusinan verran päivitysmalleja, samoin Su-27:stä, mukaanlukien kokonaan uusia runkoja. Koneita on siis päivitetty protoversioista nykypäivään asti.