Ilmavoimien tulevaisuus

Eurofighter suunnitelmia.
tumblr_nej8r2yrKi1txx6x7o2_1280.jpg
Luulenpa että elämme eräänlaisella pysähtyneisyyden aikakaudella. Mitään uusia ja kovin mullistavia konetyyppejä, ei F35:sta lukuunottamatta ole näköpiirissä seuraavan 10-20 vuoden aikana. Vain päivityksiä vanhoihin järjestelmiin, joka kertoo omaa kieltään Venäjän heikosta kehityksestä ilmavoimien saralla ja länsimaiden uskosta nykyisten järjestelmien ylivertaisuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Elämme näköjään pysähtyneisyyden aikakaudella. :) Mitään uusia ja kovin mullistavia konetyyppejä, ei F35:sta lukuunottamatta ole näköpiirissä seuraavan 10-20 vuoden aikana. Vain päivityksiä vanhoihin järjestelmiin, joka kertoo omaa kieltään Venäjän heikosta kehityksestä ilmavoimien saralla ja länsimaiden uskosta nykyisten järjestelmien ylivertaisuuteen.
Seuraava loikka on vaikea (enemmän revo kuin evolutionaarinen), joten näyttää siltä että lähitulevaisuus on prototyyppien aikaa. Kiinalle ja Venäjälle se on oppirahojen maksua ensimmäisen 5G häivekoneen osalta. Yhdysvalloille esim. lentotukialuskelpoisen UCAV:ien. Näitä seuraavat ovat varmaan niitä, joista saa odotella kaupallista menestystä.
 
Juu, Eurofighter-projektihan esimerkiksi käynnisteltiin jo 70-luvulla. NL:n romahdus hidasti kehityksen etenemistä, kun uutta konetta ei yhtäkkiä tarvittukaan kovin nopealla aikataululla. Vaikea sanoa edustaako kone edes 90-luvun tasoa, vai kenties jotain vanhempaa perua. Koneen kehityskulku on jokatapauksessa ollut hidas ja pommituskykykin tulee vasta nyt kuvioihin, kun laite on käytännössä elinkaaren puolivälissä.

Typhoon-proto vuodelta 1986;
1024px-British_Aerospace_EAP_at_the_Farnborough_Air_Show%2C_1986.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Sotakone F-35 edustaa filosofialtaan kylmän sodan jälkeistä aikaa ja siksi se on hieman vanhentunut konsepti (Oho! onpas radikaali väite). Nyt eletään taas aikaa jota voi pian kutsua uudeksi kylmäksi sodaksi.

Kun kylmä sota päättyi huomattiin monissa maailman ilmavoimissa, että puhdasta hävittäjää ei oikeastaan tarvittu mihinkään. Esimerkiksi Royal Navy poisti Sea Harrierit käytöstä koska todettiin, että laivastoja ei uhkaa mikään mitä voisi torjua hävittäjillä ja nyt lentotukialuksilta lentelevät Harrier GR9-rynnäkkökoneet. Kaikki sotaoperaatiot kohdistuivat paikkoihin joissa oli minimaalinen ilmapuolustus ja joka voitiin tuhota nopeasti kentille tai sitten sitä ei ollut lainkaan. Uhkana ei siis ollut perinteinen sota jossa vihollinen lähettää taivaalle omia hävittäjiään torjumaan hyökkääviä koneita. Näissä oloissa oli helppo ajatella, että yksi monitoimikone voisi korvata kaikki erilaiset taistelukoneet. Monitoimikone voisi olla suunnittelussa kompromissi joka käyttää hyväkseen stealth-ominaisuuksia tehdäkseen nopeita kirurgisia yllätysiskuja vihollisen maassa oleviin avainkohteisiin. Sen ei tarvitsisi olla erityisen nopea ja ketterä koska mitään ilmauhkaa ei olisi odotettavissa.

Nyt kun elämme taas aikaa jossa on piirteitä kylmästä sodasta huomaamme, että tilanne on radikaalisti muuttunut. Naapuri lentelee rajojen tuntumassa koneilla, joita F-35 ei saisi koskaan kiinni tunnistusmielessä. Ja jos saisi ja tilanne eskaloituisi rähinäksi olisi stealth-köntys pelkkä suupala hävittäjiksi suunnitelluille koneille. Siksi voi perustellusti sanoa, että F-35 on filosofialtaan menneen ajan kone. Tulevaisuuden hävittäjäkone kykenee kohtaamaan kaikenlaiset viholliskoneet ja selviytymään voittajana.
 
Viimeksi muokattu:
Köntys? Hölynpölyä. Eikä skenaario ole edes mikään juoksukisa. Enemmän first see, first kill ilman että tuhottu havaitsee vastustajaansa. Lisäksi mittava standoff-aseiden käyttö todella kaukaa.

Sen sijaan eversti evp. Ahti Lappi kirjoittaa pohtimisen arvoisia juttuja hankinnasta tänään julkaistussa Maanpuolustuksen osto-oppaassa (s. 8-11).
http://www.suomensotilas.fi/sites/default/files/pdfs-txts/Maanpuolustuksen_osto-opas_2015_2.pdf

"Konevalintaa oleellisempaa on kuitenkin kokonaisuus eli se minkälainen ilma- ja ohjuspuolustuksen konsepti ja doktriini Suomessa omaksutaan."

Hän tarjoaa lähinnä Natoa, jotta voitaisiin osin vapaamatkustaa ja hajasijoittaa yleisemmin kalustoon yhden kalliin hankinnan sijasta.
 
Köntys? Hölynpölyä. Sen sijaan eversti evp. Ahti Lappi kirjoittaa pohtimisen arvoisia juttuja hankinnasta tänään julkaistussa Maanpuolustuksen osto-oppaassa (s. 8-11).
http://www.suomensotilas.fi/sites/default/files/pdfs-txts/Maanpuolustuksen_osto-opas_2015_2.pdf

"Konevalintaa oleellisempaa on kuitenkin kokonaisuus eli se minkälainen ilma- ja ohjuspuolustuksen konsepti ja doktriini Suomessa omaksutaan."

Hän tarjoaa lähinnä Natoa, jotta voitaisiin osin vapaamatkustaa ja hajasijoittaa yleisemmin kalustoon yhden kalliin hankinnan sijasta.

Ahti Lappiin en kyllä viittaisi kun puhutaan lentokonehankinnoista. Hän tuntuu potevan patologista vihaa ilmavoimia kohtaan.
 
Ahti Lappiin en kyllä viittaisi kun puhutaan lentokonehankinnoista. Hän tuntuu potevan patologista vihaa ilmavoimia kohtaan.
Ei se haittaa, harva on niin auktoriteettiuskoinen, että nielee mitä tahansa kun sanoja on oikea. Ei pitäisi olla kuitenkaan mitään estettä arvioida argumentteja esittäjästä riippumatta.
En itsekään suorilta kannata Lapin ajatusta hävittäjäkalustosta pihistelyssä, vaikka jokin kuvio voisikin tulevaisuudessa mahdollistaa sen. Mutta Nato kyllä kelpaisi millä verukkeella hyvänsä, vaikka Lapin esittämällä. Vihervasemmistolaisiin voi kieltämättä "halpuutus" toimia paremmin kuin loogisempi huoltovarmuus-perustelu Naton liittymisen porkkanana.
 
Mites muuten kun jostain luin että kamalan mielellään ei ohjuksia ammuta BWR moodissa kun ei kohdetta ei ole tunnistettu vaan toiminta tapahtuu WR moobissa tunnistuksen jälkeen...
 
Mites muuten kun jostain luin että kamalan mielellään ei ohjuksia ammuta BWR moodissa kun ei kohdetta ei ole tunnistettu vaan toiminta tapahtuu WR moobissa tunnistuksen jälkeen...
Harmaassa vaiheessa varmasti niin, kun ei ole aukotonta erottaa siviililiikennettä ja sotilasliikennettä.
 
On sekin aika mukava tilanne vihollisen propagandalle kun sikäläinen matkustaja kone/siviili kone vähän "eksyy" reitiltä...
 
Intian 128 Rafale-koneen diili on nyt sitten virallisesti peruttu. Vain keväinen pienempi ilman teknologiasiirtoa oleva COTS-lohdutuskauppa 36 Rafalesta toteutuu, Muuten, noin 90 kappaleen osalta, tarjouskilpailu avautuu uudestaan. Hinnasta ja teknologiansiirrosta ei mennyt ajatukset yksiin isomman kaupan osalta.

Jas Gripeniä voisi taas tarjota, mutta intialaisten häilyväisyyden nähden voi olla melkoinen riski lähteä mukaan kun se vie paljon aikaa ja rahaa. Tosin Brasiliasta on teknologiansiirtokaupasta referenssi ja 90 olisi erittäin iso kauppa ruotsalaismittapuulla.

http://thediplomat.com/2015/08/confirmed-indias-mother-of-all-defense-deals-is-dead/
 
Viimeksi muokattu:
Sotakone F-35 edustaa filosofialtaan kylmän sodan jälkeistä aikaa ja siksi se on hieman vanhentunut konsepti (Oho! onpas radikaali väite). Nyt eletään taas aikaa jota voi pian kutsua uudeksi kylmäksi sodaksi.

Kun kylmä sota päättyi huomattiin monissa maailman ilmavoimissa, että puhdasta hävittäjää ei oikeastaan tarvittu mihinkään. Esimerkiksi Royal Navy poisti Sea Harrierit käytöstä koska todettiin, että laivastoja ei uhkaa mikään mitä voisi torjua hävittäjillä ja nyt lentotukialuksilta lentelevät Harrier GR9-rynnäkkökoneet. Kaikki sotaoperaatiot kohdistuivat paikkoihin joissa oli minimaalinen ilmapuolustus ja joka voitiin tuhota nopeasti kentille tai sitten sitä ei ollut lainkaan. Uhkana ei siis ollut perinteinen sota jossa vihollinen lähettää taivaalle omia hävittäjiään torjumaan hyökkääviä koneita. Näissä oloissa oli helppo ajatella, että yksi monitoimikone voisi korvata kaikki erilaiset taistelukoneet. Monitoimikone voisi olla suunnittelussa kompromissi joka käyttää hyväkseen stealth-ominaisuuksia tehdäkseen nopeita kirurgisia yllätysiskuja vihollisen maassa oleviin avainkohteisiin. Sen ei tarvitsisi olla erityisen nopea ja ketterä koska mitään ilmauhkaa ei olisi odotettavissa.

Nyt kun elämme taas aikaa jossa on piirteitä kylmästä sodasta huomaamme, että tilanne on radikaalisti muuttunut. Naapuri lentelee rajojen tuntumassa koneilla, joita F-35 ei saisi koskaan kiinni tunnistusmielessä. Ja jos saisi ja tilanne eskaloituisi rähinäksi olisi stealth-köntys pelkkä suupala hävittäjiksi suunnitelluille koneille. Siksi voi perustellusti sanoa, että F-35 on filosofialtaan menneen ajan kone. Tulevaisuuden hävittäjäkone kykenee kohtaamaan kaikenlaiset viholliskoneet ja selviytymään voittajana.

F-35:sen huippunopeus on melkein 2 Mach jonka pitäisi riittää tunnistuslentoihin. F-35A pystyy 9G:n kaartoihin mikä on enemmän kuin nykyisillä Horneteilla ja kuten aikaisemminkin on mainittu koneen nokan ei tarvitse sojoittaa vihollista kohden jotta ohjus voidaan laukaista.
 
"F-35:sen huippunopeus on melkein 2 Mach jonka pitäisi riittää tunnistuslentoihin. F-35A pystyy 9G:n kaartoihin"

F-35A:n huippunopeus on käsittääkseni mach 1,6 ja kaartojen suhteen http://www.pogo.org/our-work/straus...leaked-f-35-report-confirms-deficiencies.html

"The January tests showed the new F-35 software control system changes further limited the flight controls so that the pilot could pull no more than 6.5gs in hard defensive turns, even though the F-35 design and contract specifications call for 9gs."

Intian suhteen pidän epätodennäköisenä, että Rafalesta kyettäisiin pääsemään selvästi erilaiseen sopimukseen, eli katseet kääntyvät sitten Typhoonin ja Gripenin suuntaan.
 
Intian 128 Rafale-koneen diili on nyt sitten virallisesti peruttu. Vain keväinen pienempi ilman teknologiasiirtoa oleva COTS-lohdutuskauppa 36 Rafalesta toteutuu, Muuten, noin 90 kappaleen osalta, tarjouskilpailu avautuu uudestaan. Hinnasta ja teknologiansiirrosta ei mennyt ajatukset yksiin isomman kaupan osalta.

Jas Gripeniä voisi taas tarjota, mutta intialaisten häilyväisyyden nähden voi olla melkoinen riski lähteä mukaan kun se vie paljon aikaa ja rahaa. Tosin Brasiliasta on teknologiansiirtokaupasta referenssi ja 90 olisi erittäin iso kauppa ruotsalaismittapuulla.

http://thediplomat.com/2015/08/confirmed-indias-mother-of-all-defense-deals-is-dead/
Kyse ei ollut pelkästään koneiden hinnasta, tai ominaisuuksista; vaan yleensä siitä onko Intia riittävän luotettava kauppakumppani. Tämän vuoksi valmistajat koittivat räätälöidä sellaisen koneen, joka uskallettiin yleensä edes kaupata valtioon, jonka kautta teknologian lopullinen kohdemaa voisi yhtä hyvin olla Venäjä.

Eivät tainneet päästä koneen lähdekoodiin käsiksi. :)
 
"F-35:sen huippunopeus on melkein 2 Mach jonka pitäisi riittää tunnistuslentoihin. F-35A pystyy 9G:n kaartoihin"

F-35A:n huippunopeus on käsittääkseni mach 1,6 ja kaartojen suhteen http://www.pogo.org/our-work/straus...leaked-f-35-report-confirms-deficiencies.html

"The January tests showed the new F-35 software control system changes further limited the flight controls so that the pilot could pull no more than 6.5gs in hard defensive turns, even though the F-35 design and contract specifications call for 9gs."

Intian suhteen pidän epätodennäköisenä, että Rafalesta kyettäisiin pääsemään selvästi erilaiseen sopimukseen, eli katseet kääntyvät sitten Typhoonin ja Gripenin suuntaan.

Oho, kone mikä ei ole täysin valmis ei pysty vielä 100% kaikkeen mitä sen on tarkoitettu tekevän. Huonosti menee F-35 projektia vihaavilla kun pitää levitellä puolitotuuksia ja suoranaisia valheita.

Articles making the claim that the F-16 is superior cite tests performed earlier in the year to assess the flying qualities of the F-35 during within visual range combat and the F-16 involved was used as a visual reference to maneuver against. The aim of the test was to demonstrate the ability of the F-35 to fly to the edge of its restricted test limits without exceeding them. The test scenario was apparently successful as it allowed the aircraft be cleared for greater agility in future tests.
https://www.f35.com/news/detail/no-the-f-35-was-not-beaten-by-an-f-16
 
Oho, kone mikä ei ole täysin valmis ei pysty vielä 100% kaikkeen mitä sen on tarkoitettu tekevän. Huonosti menee F-35 projektia vihaavilla kun pitää levitellä puolitotuuksia ja suoranaisia valheita.

https://www.f35.com/news/detail/no-the-f-35-was-not-beaten-by-an-f-16

Ei kukaan tällä foorumilla varmaan vihaa F-35:ttä varmaankaan?

Kone on edelleen kehitysvaiheessa ja jotkin suoritusarvot saattavat elää vielä.

Mutta, käsittääkseni se ei ole koskaan suunniteltukaan lentävän 2 Machia, vaan muistaakseni 1,6. Kuka siis levittää valheita?

Lisäksi, vaikka rakenteellisesti F-35 kestäisi 9g:tä (A-malli), niin en ole varma, pystyykö se siihen edes hetkellisesti, ei ainakaan pysyvästi.

Sitä voi vielä miettiä, että miksi maximissaan 7,5 g Hornet voittaa 9 g F-16:sta ilmataistelussa. Maksimi g kertoo aika vähän.
 
Ei kukaan tällä foorumilla varmaan vihaa F-35:ttä varmaankaan?

Kone on edelleen kehitysvaiheessa ja jotkin suoritusarvot saattavat elää vielä.

Mutta, käsittääkseni se ei ole koskaan suunniteltukaan lentävän 2 Machia, vaan muistaakseni 1,6. Kuka siis levittää valheita?

Vaikka kone joskus olisi sellainen kuin sen on suunniteltu olevan, ei se silti vastaa niitä tarpeita, jotka ovat ensisijaisia Suomen ilmavoimille.
 
Intialaisten mukaan Eurofighter sai pahasti siipeensä Flankerilta tuoreessa Intian ja Brittien ilmasotaharjoituksessa:

Indian Air Force Sukhois Dominate UK Fighter Jets in Combat Exercises

In some of the most intense international air combat exercises ever featuring the Indian Air Force, IAF pilots flying Sukhoi Su-30 MKI fighters had a resounding 12-0 scoreline in their favour against Royal Air Force Typhoon jets in Within Visual Range (WVR) dogfighting operations.

In subsequent Large Force Exercises (LFE) which featured combined Eurofighter Typhoon and Su-30 formations, the IAF jets were somewhat less successful but consistently held an edge over the Typhoon.

In an exclusive interview, Group Captain Ashu Srivastav, the Contingent Commander in the exercises, told NDTV that the performance of his pilots was "exceptional." According to Group Captain Srivastav, who happens to be the IAF's most experienced Su-30 pilot, his pilots showed "flexibility and adaptability to a new environment and operating conditions and on this benchmark, I would rate them exceptional."
sukhoi-with-typhoon-650_650x400_51438798459.jpg
http://www.ndtv.com/india-news/indi...ns-in-the-uk-1204336?pfrom=home-lateststories
 
Onko F-35:teen tulossa vielä järeämpi moottori vai aiotaanko siitä tehdä virtaviivaisempi?
Ilmeisesti Pratt & Whitney aikoo ottaa siitä vielä 7-10% lisää tehoja ja 5-7% vähemmän kulutusta irti.
Silti varmaan GE:llä on intressi kehittää vaihtoehtoa jo horisontissa siintävän F/A-XX -ohjelman puolesta. Vaihtoehtoisen moottorin rahottaminen nimenomaan F-35:a varten lahdattiin kuitenkin taannoin.
 
Back
Top