Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
JF-17 hävittäjää on myyty vain Pakistaniin. Kiina käyttää J-10 hävittäjää sekä Sukhoin kopioita (J-11, J-16)Intialaisia on helppo kiusata (silloin kun alkavat mölisemään paremmuudesta ihan liikaa) kun mainitsee että perivihollisten JF-17 projekti on sujunut huomattavasti paremmin ja sitä on vihdoinkin myyty ulkomaillekin.
JF-17 hävittäjää on myyty vain Pakistaniin. Kiina käyttää J-10 hävittäjää sekä Sukhoin kopioita (J-11, J-16)
Joo, mutta Yhdysvallat on tilannut uutta kalustoa myös 90 -luvun jälkeen tasaisesti, jota Venäjä ei ole tehnyt. Tästä syystä Venäjän ilmavoimilla on tarve uudistaa vanhaa kalustoaan, jotta heillä olisi koneita rivissä vielä 2020-luvulla, jolloin pääosa Venäjän tämänhetkisestä konekalustosta alkaa olla puhki rasittunutta. Yhdysvallat on myös kehittänyt ja tilannut uudet koneet F16 ja F15 seuraajaksi, jotka Venäjältä myös uupuvat. Siinä vaiheessa kun Hornetin seuraaja astuu palvelukseen joskus 2030, on Venäjän ilmavoimilla vakava kalustopula nykyaikaisista hävittäjistä.
T50 on rakennettu Su27 alustalle. Laitetaanpa noi samat kuvat ketjun perältä vielä uudelleen näytille. Nyt tämä keskustelu alkoi taas kiertää kehää, mutta samapa tuo.
Minkähän eurohävittäjän foorumilaiset mieluiten näkisivät ilmavoimien käytössä?
Ihan yks hailee. Kaikki ne on modernimpia ja laadullisesti parempia, kuin mitä veli-venäläisellä on tarjota nyt ja tulevaisuudessa. T50 on susi jo syntyessään, enkä usko että venäläisillä olisi kykyä kehittää sitä oikeaksi stealth-hävittäjäksi, tai yleensä ostaa 200 kappaletta ilmavoimiensa käyttöön tulevana vuosikymmenenä. F35:sia ei välttämättä tarvita ollenkaan, koska on paljon todennäköisempää että vastassa onkin edellisen sukupolven päivitetty Su27BM, tai joku muu vanha lentävä paska. Nuo venäläisten uudet hävittäjäprojektit on pelkkää julkista bluffia. Niiden lentokoneet on pääasiassa Neuvostoliitolta perityn teknologian varassa, eikä T50 ole mitään muuta kuin F22 näköiseksi modattu Su27.
Mitä koneita laskit mukaan mainitsemaasi yli 50 kappaleen viimevuonna tuotettuun hävittäjään? Sitten toisekseen, tiedätkö sattumoisin montako hävittäjää Venäjä on tilannut tuotettavaksi vuoteen 2030 mennessä?Venäjä tuotti viime vuonna yli 50 uutta hävittäjää, sellaisella tahdilla Venäjällä on myös 2030 yksi 3 suurimmasta ilmavoimasta maailmassa. Suomen asemassa olisi täysin järjetöntä laskea esittämäsi toiveajattelun varaan ja ostaa halpa 4. polven kone. Eurofighter, Rafale, Gripen tai Super Hornet ei esimerkiksi häiveominaisuuksiltaan ole likimainkaan samalla tasolla PAK FAn kanssa, vaikka jotkut on sellaistakin fantasioinut. Niistä kaikista puuttuu mm. sellaiset kulmitukset ja pintojen yhdenmukaistukset, jotka nähdään PAK FAssa ja muissa häivekoneissa.
Alhainen siipikuormitus ei automaattisesti tarkoita hyvää liikehtimiskykyä, suuri teho-painosuhde on tärkeämpää (joka on Typhoonissa erinomainen, Rafalessakin erittäin hyvä mutta Gripen NG:ssä huono). Alhainen siipikuormitus tarkoittaa isoa siipeä, ja se tarkoittaa suurta ilmanvastusta joka varsinkin kaartotaistelussa tarkoittaa energian menettämistä suhteessa vastustajaan. Yleensäkin Deltasiipien ongelma on suuri ilmanvastus kurvatessa.
- Erittäin alhainen siipikuormitus kaikissa - hyvä liikehtimiskyky ilmataistelussa eri tilanteissa.
Mitä koneita laskit mukaan mainitsemaasi yli 50 kappaleen viimevuonna tuotettuun hävittäjään? Sitten toisekseen, tiedätkö sattumoisin montako hävittäjää Venäjä on tilannut tuotettavaksi vuoteen 2030 mennessä?
Viimeaikainen finanssikriisi on aiheuttanut sellaisen ongelman, ettei Venäjän valtiolla ole toistaiseksi varaa uusia ilmavoimiensa konekalustoa. Venäjä on tilannut vain 12 kappaletta T50:tä, jotka on tarkoitus rakentaa seuraavan viiden vuoden aikana, vuoteen 2020 mennessä. Kokonaismäärä taisi olla 155 kappaletta, tosin tuollaista tilaustahan ei ole oikeasti tehty.12 Su-35s, 21 Su-30SM (joista 3-5 merivoimille), 8 Su-30M2, 10 MiG-29K/KUB ja 18 Su-34. Su-34 tietysti on taktinen pommikone ensisijaisesti, mutta täysin kykenevä myös ilmataistelutoimintaan. Netissä on video kaartotaistelusta Su-27SM vastaan. Suurin piirtein jokaisesta koneyksilöstä löytyy jo kuviakin eli millään venäläisten valheilla noiden tuotantoa ei oikein pysty kuittaamaan.
Kukaan ei vielä voi tietää paljonko koneita noin pitkällä aikavälillä tuotetaan, mutta ainakin tuotantokapasiteetti on palannut sellaiselle tasolle, että sen puolesta potentiaalia on suuriin ilmavoimiin jatkossakin.
Alhainen siipikuormitus ei automaattisesti tarkoita hyvää liikehtimiskykyä, suuri teho-painosuhde on tärkeämpää (joka on Typhoonissa erinomainen, Rafalessakin erittäin hyvä mutta Gripen NG:ssä huono). Alhainen siipikuormitus tarkoittaa isoa siipeä, ja se tarkoittaa suurta ilmanvastusta joka varsinkin kaartotaistelussa tarkoittaa energian menettämistä suhteessa vastustajaan. Yleensäkin Deltasiipien ongelma on suuri ilmanvastus kurvatessa.
Aerodynaaminen konfiguraatio muutenkin vaikuttaa paljon (LERX:it yms.). F-16 on erinomainen kaartotaisteluhävittäjä vaikkei sen siipikuormitus ole poikkeuksellisen pieni, mutta se aerodynaamisesti menettää energiaansa vähän kaartotaistelussa.
F-16:n ja muiden "teen series" -tyyppisten hävittäjien hyviin kaartotaisteluominaisuuksiin vaikuttavat mm. suuri siiven sivusuhde, eli siipi on suhteellisen kapea ja nuolikulma vähäinen. Näin siiven vastus alisoonisella nopeusalueella on vähäinen. Ylisoonisilla nopeuksilla tällainen siipi sen sijaan on huono. Sittemmin 'muoti' on muuttunut korostamaan taas ohjuksin käytäviä ilmataisteluita joissa joko tehdään nopeita pistomaisia hyökkäyksiä, tai sitten lähitaistelussa pyritään nopeasti ampuma-asentoon suurella hetkellisellä kaartokyvyllä: nämä vaatimukset heijastavat suurempaa luottamusta ohjusten hakupäiden ja laukaisutekniikoiden toimivuuteen. Vielä 70-luvulla oli vaikeaa saada kaartotaistelussa vihollinen piikille niin että ohjuksen laukaisuparametrit täyttyivät. Nyt luotetaan siihen että kypärätähtäimellä ohjus saadaan lukittua nopeasti ja sekä ohjus että ripustin kestävät laukaisun vaikka keskellä 9g:n kaartoa (vrt. varhaisten Sidewinderien 2g).
Eurofighter will by year-end make is final proof-of-concept test flight on an aerodynamic modification kit that promises to improve the combat aircraft’s subsonic turn rate by 15%.
......
Laurie Hilditch, head of future capabilities at Eurofighter, says the modification kit should give the aircraft the sort of “knife-fight in a phone box” turning capability enjoyed by rivals such as Boeing’s F/A-18E/F or the Lockheed Martin F-16
Typhooniin on itseasiassa suunniteltu aerodynaamista päivitystä jossa siiven etureunaan tulee pienet LERX:it. Saa nähdä pääseekö tuo koskaan tuotantoon asti.
http://www.flightglobal.com/news/ar...aerodynamics-set-for-2014-test-flight-400762/
Aerodynamista konfiguraatiota tulee tarkastella kokonaisuutena, huomioiden lifting-bodyt, LERX:it, chinet jne. LERX:it ja Chinet luovat siiville lisää nostovoimaa tuottavia pyörteitä AoA kulmilla jolloin pienemmät siivet riittävät jne. Ts. pelkkiin numeroarvoihin tuijottaminen ei oikein kerro mitään, vaadittaisiin aikamoista simulointia ja analysointia kokonaisuutena jotta päästäisiin totuuden jäljille.
Tai sitten jo olemassa olevien koneiden tapauksessa aitoja kokemuksia testeistä ja vertailuista.
Joka tapauksessa sekä USA ja Venäjä ovat jättäneet Canard-Delta konfiguraation väliin, (vaikka 50/60-lukujen vaihteessa suunniteltu XB-70 pääsikin melkein tuotantoon) erilaisia testejä ja koekoneita toki on lennetty. Ja molemmat maat ovat tehneet melko liikehtimiskykyisiäkin koneita.
Asiasta viidenteen, onko kukaan nähnyt livenä tai videona näyttävää Gripen-demoa? Ne mitä itse olen youtubesta löytänyt kalpenevat kyllä mm. suomipilottien Hornet-demoille.
Canardit nostaa koneen painoa reippaasti keulassa, joka osaltaan heikentää suoritusarvoja joltain osin. Venäläisten canardeilla varustettu Su30 painaa melkein 2000kg enemmän, kuin canardittomat versiot, eli noin 10% koneen kokonaispainosta.Koetan jossain välissä vastata. Kysyisin ensin hiukan vastauskulmaa. Miten, onko viesteistäsi luettavissa, että pidät Euro-canardeja heikompina aerodynaamisina ratkaisuina kuin esim. USA:n ja Venäjän koneet? Se teesi on siis ihan ok, ja voin sitten ottaa siihen kantaa.
Koetan jossain välissä vastata. Kysyisin ensin hiukan vastauskulmaa. Miten, onko viesteistäsi luettavissa, että pidät Euro-canardeja heikompina aerodynaamisina ratkaisuina kuin esim. USA:n ja Venäjän koneet? Se teesi on siis ihan ok, ja voin sitten ottaa siihen kantaa.