Mitä suurempi nostovoiman tarve, kurvatessa, (paine-erot), sitä enemmän alisoonisella alueella siipien erot korostuvat, aivan kuten kirjoitit.
Mutta, kun hävittäjä kurvaa, se ottaa kohtauskulmaa. Kun kohtauskulma nousee, ilma alkaa pyörteilemään ja irtoamaan siivestä. Mitä pidemmän matkan ilma joutuu kulkemaan poikkeutettuna siiven ylitse, sitä aikaisemmassa vaiheeessa ja helpommin se irtoaa ja rupeaa pyörteilemään ja aiheuttamaan ylimääräistä vastusta. Siksi pitkä profiili on korkeammalla kohtauskulmalla huonompi kuin lyhyt.
Err, pidemmällä jänteellä on suurempi Re luku samalla vauhdilla, mikä tyypillisesti hieman, mutta vain hieman, lisää suurinta nostovoimakertoimen arvoa. Se ei kuitenkaan ole tässä kovin olennaista. Samalla nostovoimakertoimen arvolla pitemmällä jänteellä on suurempi kohtauskulma kuin lyhyemmällä jänteellä, kun kerran pinta-alat ovat vertailussasi samoja.
Pienemmällä sivusuhteella (pitkä ja kapea siipi) ei siis todellakaan sakkaa aikaisemmin, vaan myöhemmin, ellei täysin erilaisilla nuolikulmilla tilannetta muuteta. Aerodynamiikan kielellä syy on juuri siinä, että pressure recovery on pitempi.
Pitkällä jänteellä saavutetaan hitaampi sakkaus, hintana on suurempi vastus sekä siivessä että muissa koneen osissa suuremmasta kohtauskulmasta johtuen.
Ja reunaehdoistasi johtuen pitkällä siivellä on lyhyempi kärkiväli, mikä tietää olennaisesti suurempaa indusoitua vastusta, jos otetaan ne reunaehdot pois niin tilanne muuttuu.
Niin kauan kuin kumpaakaan siipeä ei käytetä yli kriittisen kohtauskulman, jolla suurin Cl saavutetaan, merkittävin vastus aiheutuu juuri indusoidusta vastuksesta tiukasti suurilla g- monikerroilla kurvattaessa.
Vastuksen kasvu siksi, että jonkin laminaariprofiilin rajakerros muuttuu turbulenttiseksi on sitten aivan eri asia kuin virtauksen irtoaminen.
Minimi vastus todellakin saavutetaan profiileilla, joilla pressure recovery on varsin lyhyt, mutta sellaiset profiilit sakkaavat äkkiä ja aikaisin, jopa heti tuon minimivastuksen jälkeen, joten niillä on lähinnä tutkimuksellista mielenkiintoa, eikä sovelluksia lentokonesuunnitteluun.