Miten isoa osaa polttoaine näyttelee esimerkiksi Hornetilla? Ilmeisesti tuo ei ole merkittävä kustannus tai sitten Gripenin pitää lentää pelkillä höyryllä jos sen lentotunnit hinta on vain puolet Hornetista. Olisin odottanut polttoaineen merkitystä isommaksi.
Tuossa on monenlaisia skenaarioita Kanadan F-35 kuluista (65kpl). Bensat nykyrahassa 2.15mrd dollaria 30v. Keskimääräisellä riskilisällä (inflaatio yms.) lisää 50% niin voi olla lähempänä mitä lopulta maksavat. 45.8mrd oli KPMG:n arvio Harperin hallitukselle 30v. hankinnan kokonaiskuluista, joka ao. linkissä tuplataan laskemalla mukaan tankkerit yms. reippaampaa riskilisää.
Eli 2.15mrd/65 = 33.1 miljoonaa per kone 30 vuodessa. Onpa aika lailla kallista jos ainoastaan hankintahintaan nähden kiikaroi. 2.15/45.8 puolestaan vaikuttaa yllättävän pieneltä osuudelta.
https://www.policyalternatives.ca/sites/default/files/uploads/publications/National Office/2014/04/The_Plane_That_Ate _Canadian_Military.pdf
Hyvä rapsa! Tarkoitat ilmeisesti tätä lausetta?
This report, in its “moderate” scenario, uses a 50 percent increase in the average price of aviation fuel that adds $2.15 billion to the operating cost.
Tuo tarkoittaisi siis, että lähtökohta-skenaarion polttoainekulut olisivat 4 miljardia ja "kohtuullisen" kulut 6 miljardia.
Gripen varmasti kuluttaa vähemmän koska on pieni kone, vähemmän painoa ja pärjää yhdellä Super Hornetin motilla vs. 2. On sillä tietysti omat vaikutuksensa esim. kuormauskykyyn ja toimintamatkaan kun heittää täyspakkauksen luuviulun harteille
Tässä on taas IHS Janesin selvitys, jossa epäselvä kuva koneiden välillä:
http://www.stratpost.com/gripen-operational-cost-lowest-of-all-western-fighters-janes
http://www.stratpost.com/wp-content/uploads/2012/07/Janes3-600-x-338.jpg
Pyöreä pallo bensan hinta ja kolmio hankintahinta. Näköjään Rafale, Typhoon ja ennen kaikkea Super Hornet ovat varsinaisia imureita. Tosin näissä pitää muista, ettei tuo Gripen ole enää se mistä me puhutaan. Ja kuvaajasta puuttuu asteikko, joten se voi olla viritetty seksikkääksi näyttämään mahdollisimman suurilta eroilta.
Mitenköhän ne ovat analysoineet nuo polttoainekulut? Olettaisin, kuten magitsu yllä, että määrittävät tekijät polttoaineen kulutukselle ovat koneen paino, vastus (hankala arvioida) sekä moottorin teho ja hyötysuhde eri korkeuksilla ja nopeusalueilla (jälleen hankala arvioida).
Koneiden tyhjäpainot ovat
- (Vanha) Gripen 6.800
- F-16 8.600
- Rafale 10.300
- Hornet 10.400
- Typhoon 11.000
- F-35 13.200
- Superhornet 14.500
Aika vahva veikkaus, että polttoaineen kulutus menee samassa suhteessa.
@Rannari kysymykseen palaten, tuo on sellainen asia, joka on helppo laskea, koska kaikki tieto on saatavilla.
Sisäinen polttoainetäyttö kg * kerosiinin paino / tilavuussuhde * kerosiinin hinta (0,7e/l)
- Gripen 2100 euroa
- Gripen NG 2900 (reippaasti kasvatettu sisäinen tilavuus)
- Hornet 4300
Eli, vähän vajaa puolet variaabeli-kulut lentotuntihinnasta.
Linjassa magitsun linkittämän Stratpostin käyttämän USAF:n kustannusjakauman kanssa (polttoainekulut 20-25% kokonaiskuluista)
Btw. F-35:den sisäinen polttoainetäyttö on muuten absoluuttisesti vähän enemmän kuin F-22 Raptorin, vaikka Raptor on vielä paljon isompi kone. Sitä voi pohtia, miksi näin.