Ilmavoimien tulevaisuus

Asiat eivät ole mustavalkoisia, kyllä F-35:n eri versiot varmasti tehtävänsä täyttävät, mutta vain osana suurempaa arsenaalia.
-F-22 siivoavat taivaan pahisten hävittäjistä
-ELSO-koneet tunkevat ilmapuolustukselle santaa silmiin ja vaikkua korviin
-Ilmatankkauskoneet huolehtvat että ei tarvitse nousta eikä laskeutua tulen alla vaan toiminta-alueelle voidaan lentää turvallisesta tukikohdasta
-Fyrkkaa ja henkilöstöä riittää huoltoon

Selvästikin oikea valinta Suomelle

Suomen tapauksessa voi ongelmaksi muodostua tilan puute joka vähentää stealthista saatavaa hyötyä... Vaikka iso maa ollaankin niin ollaan joka tapauksessa puolustajia, ei hyökkääjiä.. Monelle maalle mm. Yhdysvalloille F35 tulee hyökkäyskäyttöön ja tuki organisaatio on sen mukainen... Siinä missä hyökkääjä hyötyy siitä että ilmassa on mahdollisimman paljon sensoreita voi puolustaja tukeutua ihan eritavalla maassa oleviin sensoreihin ja tuki organisaatioon.. Ei tarvita kalliita awacseja yms. Elsoa voidaan harjoittaa maasta jne...

No mikäs se olisi sitten se parempi vaihtoehto Suomelle kun kerran kaikkein kehittynein ja uusin kone ei käy?
 
No mikäs se olisi sitten se parempi vaihtoehto Suomelle kun kerran kaikkein kehittynein ja uusin kone ei käy?
En minä tiedä... Sellainen joka täyttää tehtävänsä, on edullinen hankkia ja ylläpitää. Eli ei tarvitse olla "paras" vaan riittää, että on sopiva. Voi olla Grippen, voi olla Rafale.... Toki voi olla myös F-35... Joka tapauksessa täytyisi olla sellainen, että konemäärä säilyisi hyvänä ja olisi vielä varaa lentää niillä ilman että joudutaan ajamaan maavoimien joukkoja alas.

Se uusin ja kehittynein ei muuten sitten ole synonyymi sanalle paras.
 
En oikein usko, että on paljon muita vaihtoehtoja kuin F-35 tai Gripen E/F (NG). Rafale ja Typhoon alkavat tulla tiensä päähän 2025-30, ellei niitä sitten rankasti päivitetä.

Kukaan ei taida olla oikein kiinnostunut Silent Eaglesta tai Advanced Super Hornetista.
 
Ovet ilmeisesti myös vähentämässä F-35C-ostosten määrää.

Niin ovat.

The Navy is reportedly considering reducing the number of F-35C fighters it plans to procure, alluding to budgetary concerns. The Navy is also less enthused by the Joint Strike Fighter compared to the Marines
external.png
and Air Force because of the Service operating more modern aircraft, including new and upgraded Super Hornets
http://www.defenseindustrydaily.com...o-upgrade-f-16-fleet-with-ng-litening-030727/
 
Suomellehan Advanced Super Hornet olisi jo tietyistä logistisista syistä sinänsä oiva valinta. Ainoa asia on sitten, riittävätkö ominaisuudet ja elinkaari vuosikymmenien päähän.
 
Logistisilla syillä tarkoitat aseistusta?

Pikemminkin sitä, että Hornet, Super Hornet ja Advanced Super Hornet käyttävät kaikki ainakin jonkin verran samoja osia, joten huollon koulutus olisi huomattavasti helpompaa kuin täysin uuden koneen kanssa.
 
Pikemminkin sitä, että Hornet, Super Hornet ja Advanced Super Hornet käyttävät kaikki ainakin jonkin verran samoja osia, joten huollon koulutus olisi huomattavasti helpompaa kuin täysin uuden koneen kanssa.

Mitenköhän paljon yhteisiä osia on?

Runko ja moottorit on eri. Ohjaamot ja tutka oli aluksi samat, mutta nykyiset ovat jo taas erilaiset (paljon paremmat uusimmassa Superissa kuin Suomen vanhassa).

En mitään nopeaa lähdettä löytänyt, mutta veikkaisin, että suurimmat yhteneväisyydet ovat
  • Ripustimet ja aseistus
  • Tukeutumisvälineet
Muoks. Eli siis merkitys on aika vähäinen.
 
Mitenköhän paljon yhteisiä osia on?

Runko ja moottorit on eri. Ohjaamot ja tutka oli aluksi samat, mutta nykyiset ovat jo taas erilaiset (paljon paremmat uusimmassa Superissa kuin Suomen vanhassa).

En mitään nopeaa lähdettä löytänyt, mutta veikkaisin, että suurimmat yhteneväisyydet ovat
  • Ripustimet ja aseistus
  • Tukeutumisvälineet
Muoks. Eli siis merkitys on aika vähäinen.

Pikainen Googletus löysi tämän.

Features of the F/A-18 E/F Super Hornet:

90% Common F/A-18C/D Avionics: Avionics and software have a 90 percent commonality with current F/A-18C/Ds.

Joten ei ehken niin vähäinen.
 
Pikainen Googletus löysi tämän.

Features of the F/A-18 E/F Super Hornet:

90% Common F/A-18C/D Avionics: Avionics and software have a 90 percent commonality with current F/A-18C/Ds.

Joten ei ehken niin vähäinen.

Joo, selvennetään vielä viestiä.

Kuten mainitsin, Superhorneteissa oli alun perin lähes identtiset ohjaamot ja tutkat kuin Suomen C-mallin Horneteissa. Tuo 90% varmastikin päti silloin.

Nyt tutka on jo täysin eri, ja avioniikkaakin on kehitetty. Boeing väittää että SA samaa tasoa kuin F-35:ssä (ainakin siis Advanced versiossa).

Todennäköisesti, jos Suomi Superin hankkisi, niin ohjaamo näyttäisi joltain tällaiselta.

http://foxtrotalpha.jalopnik.com/the-right-fighter-for-canada-is-the-super-hornet-not-t-1587492909

oxe4qbgcpxp3c9lq0y0z.jpg
 
Pikainen Googletus löysi tämän.

Features of the F/A-18 E/F Super Hornet:

90% Common F/A-18C/D Avionics: Avionics and software have a 90 percent commonality with current F/A-18C/Ds.

Joten ei ehken niin vähäinen.

Pliis, kun lainaatte jostain jotain, laittakaa linkki niin ei tarvitse itse googlata. Lainaus on ilmeisesti fas.orgista, jonka sivu on päivitetty viimeksi vuonna 2000. Tuo koskee varhaisia Super Horneteja, joissa oli mm. sama tutka kuin myöhäisissä perus-Horneteissa. Sittemmin Super Hornetin kehitys on jatkunut eteenpäin.

"Initially, the Super Hornet's avionics and software had a 90% commonality with that of the F/A-18C/D fleet at the time."
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_F/A-18E/F_Super_Hornet
 
Pikainen Googletus löysi tämän.

Features of the F/A-18 E/F Super Hornet:

90% Common F/A-18C/D Avionics: Avionics and software have a 90 percent commonality with current F/A-18C/Ds.

Joten ei ehken niin vähäinen.

Otetaan vielä lisäys. Vaikka ohjaamot ja avioniikka olisivat täysin samat, niin niiden merkitys huollon ja logistiikan kannalta on vähäinen. Runko, moottorit ja tutka ovat ne työtä ja varaosia vaativat osat. Ohjaamolle ja avioniikalle ei normaalisti "tehdä yhtään mitään".
 
Voi olla, luulisi silti koneiden samankaltaisuuden tuovan jotain synergiaa. Epäilen kyllä, että kisa käydään Gripen NG:n ja F-35 välillä, koska kummatkin ovat uudempia ja kumpaakin on jo myyty ulkomaille.
 
Super Hornetista olisi hyötyä varmaan lähinnä koulutuksen kannalta, kun moottori, runko ja lento-ominaisuudet olisivat jos ei nyt aivan samoja niin ainakin samantapaisia. Ero olisi samaa tasoa kuin MiG-21F:n ja Bissin välillä. Kuten todettua, Super Hornetin avioniikat eivät enää uusimmissa tuotantoversioissa omaa enää juuri mitään yhteistä meidän Hornettimme kanssa. Vaihtokelpoisia osia olisi luultavasti hyvin vähän.

Anyways, tällä haavaa sen paremmin F-15, F-16 kuin F-18:kaan eivät ole enää tuotannossa 2025 joten ne voinee suosiolla unohtaa.
 
Jatkuvasti puhutaan korvaavista hankinnoista, mutta mitä tapahtuu korvattaville koneille?

Mitä tehdään miljardeja maksaneille päivitetyille Horneteille? Löytyykö niille ostaja jostakin? Museoidaanko osa? Pistetäänkö suoraan romuraudaksi? Lennetäänkö Yhdysvaltoihin aavikolle odottamaan tulevaisuuttaan ja käytettävät osat otetaan varaosiksi?
 
Niille tulee luvatut 6000 lentotuntia täyteen. Aktiivikäyttöön niistä ei sitten enää ole. Kriisitilanteessa niillä kyllä voisi lentää, jos olisi koulutettuja lentäjiä, rahat ja säilytyspaikka koneille rauhan aikana. Osan varmaan joutuisi kannibalisoimaan muiden varaosiksi.
 
Back
Top