Omaa tutkaa ei tarvitse käyttää ja voi tarvittaessa käyttää tutka katveita hyväksi, toimittaessa omalla alueella. Stealthia ei siis välttämättä tarvita kun toimitaan sopivalla ja meille toimivalla taktiikalla...
Meidän taktiikkaamme ei tule kuulumaan venäjän alueelle hävittäjällä tunkeutuminen on meillä mikä tahansa kone käytössä vaan päätehtävänä tulee säilymään se, että ilmavoimien tehtävä on yrittää estää vastustajan ilmavoimien toiminen omalla alueella, paikallisesti... Meillä ei resurssit tule riittämään siihen että torjunta lentojen lisäksi suoritettaisiin vastujan alueelle tunkeutumisia.
Periaatetasolla vastustajan ilmavoimien toiminen omalla alueella on mahdollista estää tai yrittää estää kolmella tavalla:
1) Ampumalla alas vihollisen ohjuksia (ilmasta ilmaan, ilmasta maahan tai maasta maahan). Täysin tuhoon tuomittu yritys, koska resurssit ei riitä mitenkään.
2) Ampumalla alas vihollisen lentokoneita ja hekoja, ja kenties UCAV + UAV. Epätoivoista, mutta voisi onnistua osittain rajatulla alueella ja ajalla. Iskandereille ei mahdeta mitään.
3) Tuhoamalla vihollisen lentokalusto ja ohjusten laukaisualustat (esim iskander) silloin kun ne ovat vielä maassa. Resurssien kannalta ylivoimaisesti tehokkain ratkaisu, eli jos onnistuu niin tällä tavalla selvitään kaikkein pienimmällä omien koneiden määrällä, mikäli omilla koneilla siihen häiveen avulla vaan pystyisi. Esteenä onnistumiselle vihollisen SAM + AAM, mutta tuo pätee aivan samalla tavalla niin omassa ilmatilassa kuin vihollisenkin, ainoastaan se ratkaisee ollaanko vihollisen ohjustorjunnan toiminta-alueella ja miten hyvin häive toimii. Ei liene juuri mitään eroa siinä ollaanko omalla puolella korkealla lähellä rajaa vai vihollisen ilmatilassa, molemmissa riski tulla ammutuksi alas lienee joko ihan sama tai jopa niin päin että matalalla vihollisen puolella riski on pienempi.
Mitä eroa siinä on, ammutaanko ohjus omasta maanpinnassa tutkakatveessa lentävästä lentokoneesta, vai maasta? Toki meteor ei lähde maasta ilman buusteria, mutta kai siihen sellaisen voi kehittää, jos katsotaan hyödylliseksi. Muuten ainoa ero lienee, että lentokoneella ohjuksen lähtöpaikan saa valittua nopeammin halutulle alueelle, kuin jollain kuorma-autokyydillä. Koneen hinnalla niitä ohjuksia vaan saisi niin monta, ettei tuollaisessa taktiikassa taida olla hirveästi järkeä, kun suurella määrällä ohjuksia ja laukaisulavetteja saisi ympäri suomea.
Siispä lisäarvo koneiden hankkimisesta täytyy joko tulla korkeammalla tarvittaessa lentämisestä tai oman vaikutuskyvyn ulottuvuuden olennaisesta lisäämisestä. Edellisessä häiveestä on varmasti hyötyä, ja luultavasti jälkimmäisessä myös.