Sarek1
Ylipäällikkö
...
F-35 on myös ainoa noista jolle on tulossa tehokkaampaa moottoria tuotantoon ennen kuin ensimmäinen kone saapuu Suomeen. Luvatut 15 % - 20 % lisää tehoa F-35:n moottoriin niin se pesee tehopainosuhteessa niin F-22:n kuin Eurofighter Typhooninkin.
Joko nykyinen moottori on 100% vireessä? F-35:n moottorin tehokkaampi versio ja adaptive cycle -moottorit ovat vasta lupauksia ja suunnitelmia. Samalla tavalla toimii Gripen E/F:n mahdollinen päivittäminen suunniteltua tehokkaammalla myllyllä joka sekin on jo moottoritoimittajan pamfletissa vaikka edes päätöstä moottorin kehittämisestä tai valmistamisesta ei ole tehty. Markkinapuhetta molemmat ainakin vielä. Hintalappu tuskin halpenee uusilla leluilla, jonkunhan täytyy maksaa kehittämiskustannukset.
Joka edustaa kuinka hyvin sitä vielä edes yleisölle esittelemätöntä konetta? Enkä muuten kysynyt supercruise-nopeutta joka käytännön tilanteessa on kuitenkin F-35:llä parempi, vaan huippunopeutta ilmataisteluohjuslastissa ja lisäpolttoainesäiliö(i)llä varustettuna? Tuskin M 2.0 kuitenkaan? Vinkkinä, F-35:n ei tarvitse tuollaisessa tehtävässä kantaa mitään ulkoista kuormaa.
Voisiko olla mahdollista, että nyt liikutaan oletusten ja luulon ihmeellisessä maailmassa. Käytännön tilannetta ei olla päästy vertailemaan (eikä varmaan ihan helpolla vielä edes voida/haluta järjestää) mano e mano etenkään tässä vaiheessa. Toki tuon "käytännön tilanteen" määrittely on lainauksessa jätetty varsin laveaksi.
Ulkoinen kuorma hidastaa kaikkia koneita. F-35 voi kuljettaa rungon sisällä asekuormaa, mutta ulkoisia ripustimia tarvitaan jos tavara ei mahdu sisälle (JASSM) tai rompetta tarvitsee ottaa sisäistä kuormaa enemmän mukaan.
Supercruisesta sen verran, että F-35:lle valmistaja on ilmoittanut koneen pystyvän nopeudella Mach 1,2 150 mailin pyrähdykseen ilman ulkoista kuormaa. Gripen NG ja sen moottori on valmistajan ilmoituksen mukaan suunniteltu myös supercruisea varten ja demonstraattori lienee saavuttanut tuon Mach 1,2 supercruisella.
Julkisista lähteistä löytyviin lukuihin liittyy yleensä melko paljon vaihtelua, joten pieni eppäilys piilee persiessä kaikkien annettujen lukujen suhteen. Jossakin on esitetty esim., että Gripen C supercruise olisi M1,1 ja E-versiolla se olisi M1,3. Ja nuo luvut kuudella ilmataisteluohjuksella.
Kaikki lupaukset voivat muuttua uskottaviksi siinä vaiheessa ja sellaisessa tilanteessa jossa omat ilmojen kotkat pääsevät todentamaan koneiden ominaisuuksia ja tekemään vertailuja havaintojen perusteella.