BarrelNut
Kenraali
Rafalessa on wikipedian mukaan 45,7m2 pinta-alaa vaikka ei paljon sen kummemmalta näytä kuin Jas tai F-16.
Rafalessa kuitenkin kärkiväli on suurin noista:
Rafale: 10.8m
F-16: 10m
Gripen: 8.4m
Siipipinta-alan lisäksi moni muukin seikka vaikuttaa siiven tarjoamaan nosteeseen, Eurofighteriin laitettiin pienen pienet LERX:it siiven etureunaan ja siiven maksiminoste lisääntyi 25%.
http://airbusdefenceandspace.com/ne...f-eurofighter-aerodynamic-upgrades-completed/
LERX:it ovat nuo pienet tummanharmaat palat siiven etureunassa sekä vähän siitä eteen ja ylöspäin:
Eli tuo jäsen @Mustaruuti :n harjoittama wikipediasta revittyjen pinta-alatietojen ylikorostaminen vaikuttaa siihen nähden naurettavalle. Varsinkin kun tuon on vieläpä vain yksi liikehtimiskykyyn vaikuttava seikka, eikä edes tärkein niistä.
Noiden LERX:ien kanssa tuohon Eurofighteriin olisi voitu tehdä 20% pienempi siipi ja silti säilyttää sama maksiminostovoima, tuo taas olisi pienentänyt vastusta ja mahdollistanut paremman energian säilymisen kaartotaistelussa...
Aerodynaaminen konfiguraatio on kokonaisuus jota ei voi kovin järkevästi redusoida vaan muutamaan tunnuslukuun.
Lämmön vuoksiko F-35 ei pysty 150 mailia pitemmästi supercruiseen? Pystyykö se nostamaan nopeuden sinne ilman jälkipolttoa vai jälkipolttimella yli ja sitten ilman polttoa nopeus tippuu hitaasti? Vai miten vaikka F-22 tai Typhoon sen tekevät?
Aikoinaan kun F-22 tuli käyttöön niin sillä mainittiin olevan myös jokin rajoitus tuon suhteen. Voi olla että liittyy johonkin muuhunkin, käsittääkseni F-22 polttaa noin puolet tankista 200 nm supercruisen aikana, jos loput käyttää nousuun, laskuun, reserveihin ja alisooniseen matkalentoon niin ei sitä tosiaan ylisoonista matkalentoa voi kovin pitkään harrastaa.
Mutta jatkuva yliäänilentäminen ilmanvastuksen kasvaessa lämmittää toki konetta, samoin moottori lämpenee kun ajetaan jatkuvalla kovalla teholla, mottorin osalta materiaalit ja jäähdytys pitää olla kunnossa.
Viimeksi muokattu: