Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Onko kaikki F-35 voittamat kilpailut koko maailmassa poliittisesti ohjattu niin, että F-35 voittaa?
Montako sellaista se on voittanut jossa maa ei ole ollut rahallisesti sitä kehittämässä? Toisaalta miksei se voittaisi kilpailuja... Jos taskussa polttaa ylimääräistä ja vastassa on lähinnä F luokan ilmavoimat omaavia maita... Toisaalta tuollainen hankinta on enenevissä määrin myös politiikkaa erään nimeltä mainitsemattoman maan takaliston lipomista.Niin, kertokaapa nyt F-35 -skeptikot, että minkä hävittäjävalintakilpailun F-35 on tähän mennessä hävinnyt?
Onko kaikki F-35 voittamat kilpailut koko maailmassa poliittisesti ohjattu niin, että F-35 voittaa?
Niin, kertokaapa nyt F-35 -skeptikot, että minkä hävittäjävalintakilpailun F-35 on tähän mennessä hävinnyt?
Niin, kertokaapa nyt F-35 -skeptikot, että minkä hävittäjävalintakilpailun F-35 on tähän mennessä hävinnyt?
Tapa jolla esitit kysymyksen, ei varsinaisesti kutsunut ketään osallistumaan keskusteluun. Mutta, jos luet edellisen linkin ja Ravenin vastauksen, voit pohtia kysymystä toivottavasti neutraalista näkökulmasta.
No, siis mikä velvollisuus USA:lla muka on myydä omaa tutkateknologiaansa Ruotsille tai kenellekään mullekaan kilpailijamaalleen puolustusmateriaalimarkkinoilla?
Tuossahan on vain kyse ihan normaaleista markkinatalouden lainalaisuuksista, ei Volvokaan luovuta noin vain pyydettäessä moottoriteknologiaansa Fordin käyttöön.
Harvinaisen huono argumentti Gripenin puolesta, oikeastaanhan tämä vain vahvistaa F-35:sen etulyöntiasemaa, jos Gripen tarvitsee amerikkalaisen tutkan pystyäkseen edes kilpailemaan tasapäisesti F-35:sen kanssa...
Millä tavalla se oli argumentti Gripenin puolesta?
Kokonaan toinen kysymys on, että kuka on oikeasti niin lapsellinen, että ajattelee ettei nykypäivänä kaikkiin suuriin puolustusmateriaalikauppoihin liittyisi myös turvallisuuspoliittinen aspekti?
Hävittäjävalinnat ovat koko Toisen maailmansodan jälkeisen ajan olleet enemmän tai vähemmän myös poliittisia ratkaisuja, miksi tähän olisi nyt yhtäkkiä tullut jotain muutosta?
Siis tuo artikkelihan implisiittisesti väittää, että Gripenin olisi kuulunut voittaa tuo Norjan hävittäjävalintakilpailu, koska se oli se aidosti teknisiltä ominaisuuksiltaan ylivertainen vaihtoehto, ja F-35 voitti tuon kilpailun vain ja ainoastaan koska USA vaikutti epäasiallisesti valintaprosessin kulkuun. Sen sijaan Saab ja ruotsalaiset ylipäätään olivat puhtaita pulmusia, jotka eivät missään nimessä sortuneet minkäänlaiseen poliittiseen painostukseen oman hävittäjäehdokkaansa tukemiseksi (naurettava väite).
Missä se näin väittää? Edes implisiittisesti?
Siinähän heti otsikossa väitetään, että kyseessä oli vain feikki kilpailu, ja sitten listataan kaikenlaisia asiakirjoja tämän todistamiseksi...
Kai ymmärrät noiden asioiden käsitteelliset erot? Jos otat asiat kovin asenteella, niin se hankaloittaa ymmärtämistä.
@Tähystäjä : Suomi ei ole ilmasodan Israel, ei myöskään vähäisimmässäkään määrin USA. Tämän tunnustaminen on realismia, ei minkään vastaisuutta. Ko. maiden ilmavoimat pelaavat ihan eri sarjassa ja kaluston määrä, lajikirjo ja myös suorituskyky ovat suurempia. Raha ratkaisee.
Fakta on, että meillä on käytössämme hyvin rajalliset resurssit (kiitos pojat ja tytöt kuluneista vuosista uuden vuosituhannen koitteessa, tämä on ollut fantastinen matka ja olemme saaneet ilmeisen paljon kansainvälistä avvostusta) ja suhteellisesti ottaen laajahko kosketuspinta, jonka kautta tulevaa mahdollista ilmauhkaa tulisi kyetä torjumaan.
Kaikki kauppiaat suhmuroivat tai ainakin pyrkivät siihen. On hyväuskoista (niin soumalainen, niin soumalainen) kuvitella, että globaalia asekauppaa tehtäisiin Nuori Suomi -hengessä. Isot valmistajat käyttävät luonnollisesti suurikaliiperisia ammuksia eli paljon rahaa ja painostusta, sillä heillä on resursseja siihen.
L&M on ampunut paksulla Bertalla ison kuulan eli on tehnyt sitouttavat ennakkojättikaupat useiden ostajaehdokkaiden kanssa myymällä arvatenkin edullista pakettiratkaisua (lupaus halvasta hinnasta). Onko se väärin? No, ostaja varokoon, sanoo lentävä lause aikain takaa. Sama kummitus eli rahan pyörrevirtauksen aikaan saaminen on muillakin hihan sisällä omissa paketissaan, joten kaikki herneherkät nykäiskööt tasapuolisesti nenäänsä. Sniff!
Kukaan täällä tuskin väittää Gripenin olevan kaikilla osa-alueilla parempi kuin F-35. Sen sanotaan lähinnä olevan juuri meille kustannustehokkaampi ratkaisu.
Mitä sitten Gripenin potentiaalisiin ostajiin tulee niin parhaassa tapauksessa sieltä saa hyvän ruotsalaisten veronmaksajien subventoiman diilin ja pahimmassa tapauksessa pääsee tukemaan ruotsalaista aseteollisuutta oikein kunnolla ostamalla vanhentuneen ja ylihintaisen koneen.