Väännetään sitten rautalangasta että Pentagon ei ole osoittanut mitään mielenkiintoa uusien 4. sukupolven koneiden hankkimiseen F-35:n sijasta. F-35:n on tarkoitus korvata A-10 ja F-16 ilmavoimilla ja vanhat Hornetit laivastolla, ei F-15 joka on enemmän F-22:n kanssa samalla tontilla. Vaikka yhä enemmän näyttää siltä, että F-15 ja muut vanhat konemallit poistetaan suunniteltua nopeammin käytöstä budjettileikkausten takia: https://www.flightglobal.com/news/a...f-to-retire-entire-fleets-of-aircraft-390668/
Käytännössä tuo uuden 4. sukupolven kaluston hankkiminen on USA:ssa täysin mahdotonta sillä kalusto koostuu, ja tulee vielä 2030 vuonnakin koostumaan (vähintään 50/50) neljännen sukupolven koneista ellei jostain saada uusi kylmä sota aikaiseksi joka asettaisi maan massiivisen ylivoiman kyseenalaiseksi, juurikin siksi että uutta kalustoa on järjetöntä tehtaalta suoltaa ulos, jos edellisiä laitteita on varastot jo valmiiksi täynnä.
Muussa tapauksessa sukupolvien välinen suorituskyky ei ole niin dramaattinen kuin aikaisemmin, ja ne kapasiteetit kuten häive ja verkottumiskyky, jotka muodostavat viidennen sukupolven konkreettisimmat hyödyt, ovat kurottavissa kiinni päivittämällä jo olemassaolevaa kalustoa. Suomessakin tämä näkyy mm. siinä että 70-luvulla suunniteltu Hornet pystyy jakamaan tietoa sekä maalittamaan Nasams-järjestelmäämme ja päinvastoin. Häivettä Hornetissa ei ehkä ole, mutta sen vaikutusta pystyttäisiin vähentämään esim. uusilla tutkajärjestelmillä sekä muilla (eo) sensoreilla. Samaan johtopäätökseen on päädytty myös Euroopassa. Esimerkiksi Italia päätti vielä 2009 päivittää Tornado-koneitansa pitääkseen ne käyttökelpoisina vuoteen 2025 asti. Saksa puolestaan pyrkii pitämään Tornadojaan yhtä pitkään käytössä ilman sen suurempia päivityksiä, vaikka k. konemalliin ei ole edes integroitu amraameja.