Hävittäjien teknologisen suorituskyvyn kehittymisestä viimeisen 20 vuoden aikana.
Hornet, joka meille hankittiin -95 toimikoon tässä vertailukohtana. Sillä oli esim. seuraavia ominaisuuksia
Yksikään olemassaoleva hävittäjä ei täytä kaikkia seuraavia asioita, mutta seuraavilla tavoilla hävittäjien suorituskyky on kehittynyt:
Tuota listaa voi esim. sitten soveltaa eri hävittäjille. Voidaan käyttää esim. koodausta:
- (ei ole) |+, ++, +++
Tuollainen analyysi antaisi vähän parempaa ymmärrystä asioihin kuin "5 > 4".
Hornet, joka meille hankittiin -95 toimikoon tässä vertailukohtana. Sillä oli esim. seuraavia ominaisuuksia
- Kohtalaisen iso heijaste, vaikka dekadin vähemmän, kuin esim. F-15 tai SU-27
- Hitaasti skannaava, kohtuullisen helposti havaittava tutka
- Keskipitkän kantaman fire-and-forget ilmataisteluohjus
- Kohtuullisiin kaartoihin pystyvä Aim-9m IP-lähitaisteluohjus
- Perustason datalinkki
- EW perustui lähinnä tutkavaroittimeen ja kiinteisiin jammereihin
- Lentäjän ergonomiaan oli kiinnitetty monin tavoin huomiota (Hud, Hotas, lasiohjaamo jne), mutta silti ohjaaja joutuu manuaalisesti tekemään paljon asioita ja yhdistelemään eri sensorien välittämän tiedon itse omassa päässään
Yksikään olemassaoleva hävittäjä ei täytä kaikkia seuraavia asioita, mutta seuraavilla tavoilla hävittäjien suorituskyky on kehittynyt:
- Niitä on vaikea havaita alhaisen herätteen ansiosta (tutka, IP, radiotaajuudet)
- Ne kykenevät paikallistamaan vihollisen ja laukaisemaan ohjuksia sitä kohti ilman että niitä voidaan havaita hyödyntäen IRSTiä, LPI-tutkaa ja EW-järjestelmää
- Koneet on varustettu pitkän kantaman ohjuksilla (kuten Meteor) sekä erittäin suorituskykyisillä lyhyemmän kantaman IP-ohjuksilla (kuten Iris-T), joilla on HOBS ja LOAL-kyvy ja esim. kypärätähtäimen avulla ne pystytään ampumaan merkittävästi eri suuntaan kuin mihin kone osoittaa
- Ne tunnistavat itseä kohti tulevat ohjukset ja niiden laukaisut tutkavaroittimen lisäksi myös eri teknologioita hyödyntävillä ohjusvaroittimilla (tutka, IP, UV)
- Koneet pystyvät suojaamaan itseään tehokkaalla jämmäyksellä ml. vedettävät ja pudotettavat häirintälähettimet
- Koneiden tutkat puolestaan pystyvät läpäisemään vastapuolen jämmäyksen
- Koneet tunnistavat vastapuolen pitkiltä etäisyyksiltä myös ilman IFF-järjestelmää
- Koneet pystyvät lentämään yliääninopeudella ilman jälkipolttoa (supercruise) ja valitsemaan näin paremmin taistelunsa ja sen alkutilanteen
- Koneilla on erittäin hyvä liikehtimiskyky
- Sensorit pystyvät myös yhdistelemään havaintojaan ja näin paremmin paikantamaan ja seuraamaan kohteita (sensorifuusio)
- Koneet ovat laajasti verkottuneita ja pystyvät ohjaamaan toistensa laukaisuja. Lisäksi jopa parven eri koneiden sensorihavaintoja voidaan yhdistellä parven sisällä.
- Lentäjän työkuormaa on vähennetty ja tilannetietoisuutta parannettu merkittävästi. Eri sensoreiden ja verkon tuottama tieto esitetään lentäjälle yhdistettynä, tarkoituksenmukaisella tavalla
Tuota listaa voi esim. sitten soveltaa eri hävittäjille. Voidaan käyttää esim. koodausta:
- (ei ole) |+, ++, +++
Tuollainen analyysi antaisi vähän parempaa ymmärrystä asioihin kuin "5 > 4".