Ilmavoimien tulevaisuus

Sama pätee toki yhtä hyvin Rafaleen tai Typhooniinkin, jos vastassa on häivekone. Peli muuttuu, kun jompikumpi tai molemmat taistelun koneista ovat häivekoneita. Maalitietoa häivekoneesta saadaan vasta hyvin lyhyeltä etäisyydeltä verrattuna ei-häivekoneeseen. Kantamaa tärkeämmäksi nousee ohjuksen hakupään kyky ylipäätään nähdä häivekone, hakupäiden tutkat ovat pieniä ja toimivat pattereilla. Ei ole sanottua että nykyisten aktiivisten tutkaohjuksen hakupäät edes kykenisivät näkemään häivekoneen vähääkään kauempaa. Voi olla että vaikka ohjus saataisiinkin ammuttua kohteeseen ja päivitettyä tiedot sille datalinkillä ei se kykene näkemään kohdetta hakeutuakseen siihen. Nykyisissä ja tulevissa 5. ja 6. sukupolven koneissa on myös hyvin kehittyneet omasuojajärjestelmät sekä ohjuksen tulon näkevät sensorit. Näiden sensoritietojen perusteella kone osaa myös tehdä optimaallisen väistön automaattisesti.

Näkeekö Meteorin perinteinen tutka ylipäätään häivekoneen? Onko se helposti häirittävissä vaikka DRFM häirinnällä? Riittääkö Meteorin ohjauspintojen suorituskyky riittävän jyrkkään kaartoon loppulähestymisessä jos kohde väistää automaagisesti?

En usko että tuo ohjuksen hakupää tulee olemaan ongelma. Ohjus kuitenkin ohjataan maalin lähelle, ja sitten se hakee maalinsa itse. Mitä tarkempi tieto tutkalta saadaan, niin sitä lähemmäs mennään. Lisäksi uskoisin, että se ohjus iskee maaliin yleensä ylhäältä alas, mikä auttaa ainakin niitä koneita vastaan, joiden RCS on parempi edestä katsottuna, kuin muilta suunnilta.

Elektroninen sodankäynti on sitten asia erikseen ja siinä tapahtuu muutoksia jatkuvasti, joten en mene arvailemaan siitä sen enempää.

Ja ilmoittela sitten kun naapurissa patentoidaan "automaagisuus", niin aletaan vasta sitten miettimään auttaako se ohjuksen herätesytytintä vastaan.
 
Suuruuden ekonomiassakin tulee jossain vaiheessa vastaan raja jonka jälkeen yksikköhinta ei enää mainittavasti putoa. 40 miljoonan dollarin yksikköhintapudotus vaikuttaa täydelliseltä utopialta enää tässä vaiheessa.

Se riippuu aika paljon siitä toteutuuko tulevat erät niissä mittakaavoissa kun on suunniteltu. Pentagonille tämä on tietty vähän muna-kana ongelma, jos tilausmäärää laskee yksikköhinta kasvaa. En nyt kyllä ihan utopiaksi sitä lähtisi väittämään, varsinkin kun ottaa huomioon miten koneen hinnan kehitys on viime aikoina toteutunut ennusteisiin nähden. Joka tapauksessa Suomen mahdollisesti maksama hinta tulee olemaan selvillä on nimi pitäisi paperiin pistää.

Tuo paperi kannattaa lukea, sillä siinä on paljon muutakin kiintoisaa kunhan pääsee yli lyhennesopasta. Sivulla 10 on projisoituja ja toteutuneita suorituskykyarvoja. Huomattavaa on ainakin painon kasvaminen n. 500 kilolla, ja siitä seurannut huonompi teho/paino -suhde ja kiihtyvyys.

Ongelmaa lisää vielä ripustimet jotka jouduttiin kääntämään osoittamaan muutaman asteen ulospäin kun irroitustesteissä havaittiin ongelmia, mikä lisää ilmanvastusta etenkin suurilla kuormilla. Kulma on aika huomattava alhaalta katsottuna: http://i627.photobucket.com/albums/tt352/battlestar_inc/000-Super-Bug-580_14.jpg

Suomalaisittain mielenkiintoisia ovat sivut 34-35 jossa Super Hornetin käyttökustannuksia verrataan perus-Hornettiin. Näemme että Super Hornetin huoltokustannukset ovat hiukan alhaisemmat (johtuen kenties siitä että koneet ovat uusia?) mutta kokonaiskäyttökustannuksissa Super Hornet on marginaalisesti kalliimpi.

Täällä on pari sivua sitten käsitelty uusien konemallien alhaisempia huoltokustannuksia, jossa oli myös jotain arviota eri konemallien huoltorasitteesta. Vaikka koneiden teknologia lisääntyy ja tuo lisää huollettavaa, niin sitä ainakin osittain paikkaa lisääntynyt luotettavuus ja alentunut vikaherkkyys, mm. reilusti pienentyneiden toleranssien ja parantuneiden suunnittelu- ja valmistusmenetelmien ja elektroniikan kehityksen takia.
 
@min3mat nyt on tainnut muutamia juttuja AMRAAMin osalta mennä väärin. En väitä että seuraavat ovat absoluuttisia totuuksia, mutta seuraaviin johtopäätöksiin olen itse tullut. 1. AMRAAM tarvitsee tiedon maalin sijainnista, korkeudesta, nopeudesta ja kulkusuunnassa, se mistä nämä tiedot tulevat ei ole merkitystä. Vaan kyse on ainoastaan laukaisulavetin käyttöliittymästä ja siihen integroiduista järjestelmistä ei ohjuksesta. Esim. NASAMSissa ohjus voidaan ampua passiivisesti ja silloin maalitus tapahtuu Elektro-optisen sensorin (EOS tai MSP600) avulla. 2. AMRAAM datalinkki on erillinen radioyksikkö ja esim NASAMSissa kyseinen laite ilmeisesti sijaitsee laukaisulavetissa olevassa mastossa. 3. Ei taida AMRAAMissa olla mitään puoliaktiivista moodia vaan normaali toimintatavan lisäksi vain HOJ (Home on jam) (tämä ei tainnuttaa olla min3mat juttu). Ei myöskään kannata käyttää verrokkeina mitään 70-luvulla valmistettuja laitteita, joita ei edes ole hirveästi päivitetty aikojen saatossa.
 
Ei taida AMRAAMissa olla mitään puoliaktiivista moodia vaan normaali toimintatavan lisäksi vain HOJ (Home on jam)

http://fas.org/man/dod-101/sys/missile/aim-120.htm

It employs active, semi-active, and inertial navigational methods of guidance to provide an autonomous launch and leave capability against single and multiple targets in all environments.

http://www.computingcases.org/case_...t_docs/hughes_case_narr/the_chips_in_use.html

Most importantly though, the AMRAAM has a built in radar system so the pilot of the F-15 or F-14 does not need to be an active participant in its guidance. Instead, they can concentrate on more important maneuvers like evading enemy fire. After leaving the range of the plane's guiding radar, and once it is within range of the enemy plane it goes into autonomous mode. This self-guidance system works using a technique called Semi-Active Radar Homing (SARH). Pulses of radar signal are sent out of the missile's head instead of a continuous stream of radar so the target cannot lock on to the missile's signal and administer counter measures. The missile's seeking system follows the target designated by a radar-lock from the warplane, and then it follows its own radar. This system virtually assures a kill when working properly.

http://dynlab.mpe.nus.edu.sg/mpelsb/mdts/GW 3n v2.pdf

AMRAAM AIM-120

A combination of active and semi-active homing

• Medium range (50 km)
• Mach4
• Datalink with aircraft
 
pointtina oli huomauttaa että Amraamia ei voida ohjata maaliin passiivisesti, vaan se tarvitsee ohjausta (tyypillisesti ohjuksen ampunut kone) muualta kunnes ohjuksen oma tutka käynnistyy. Tänä aikana lähetetty maalitietoja lähettävä tutkasignaali on (tai ei ole, näyttää olevan uskon asia kuten evoluutioteoria :)) havaittavissa RWR-järjestelmästä, mutta on (kuten linkkaamassasi keskustelussa sanottiin) todennäköisesti vaikea tunnistaa tilanteessa jossa muutakin taustasäteilyä on alueella (häirintä, seurantatutkat, muut hävittäjät) ellei laitteistossa ole tallennettuna signaalitietoja joilla säteilyä pystytään luokittelemaan.

Väitit, että laukaisuhavainnon pohjalta vastustaja kykenee määrittämään sijainnin ja mahdollisesti myös ampumaan oman ohjuksensa. Tämä ei välttämättä pidä paikkaansa. Sillä on edelleen se sama häive-etu suhteessa häneen. Jos laukaisu on tapahtunut maalitusetäisyyden ääriltä niin ei ole mikään tae, että ollaan vielä lähelläkään tämän venäläiskoneen omaa. Varmaa on vain se, että jossain vaiheessa venäläiskone havaitsee laukaisun ja tietää sen jälkeen suunnan. RWR:n tiedoilla ei tosiaan kykene omaan laukaisuun, mutta ei välttämättä edes tutkalla.
 
Viimeksi muokattu:
@intternetsoturi maininnoilla puoliaktiivisuudesta tarkoitetaan varmaankin tuota HOJ-toimintatapaa, jossa siis ohjus hakeutuu muiden lähettämään signaalii ja jos näin on ei missään nimessä pidä puhua AMRAAMista puoliaktiivisena koska sitä se ei ole samaan tapaan kuin esim AIM-7 Sparrow.
 
Ihan kiva mutta et vastannut kysymykseen. Jos Gripen näkee tutkallaan (tai IRST:llä) PAK-FA:n 20 - 40 kilometrin etäisyydeltä niin mitä etua Meteorista on verrattuna vaikka C5, C7 tai D mallin AMRAAM-ohjuksiin?

Kysymykseni kuului: "Mitä etua tuo Meteor tarjoaa vaikka Gripen-kuskille kun vastassa on PAK-FA (ja juu, mahdollisessa konfliktitilanteessa nämä ovat niitä keihäänkärkikoneita joita itänaapuri lähettäisi suojaamaan pommi- ja rynnäkkökoneita)? Ei kertakaikkiaan yhtään mitään. Gripen ei edes pysty havaitsemaan tuota PAK-FA:ta niin kaukaa ettei vanhan AIM-120A:n kantama riittäisi..."

Sama pätee toki yhtä hyvin Rafaleen tai Typhooniinkin, jos vastassa on häivekone. Peli muuttuu, kun jompikumpi tai molemmat taistelun koneista ovat häivekoneita. Maalitietoa häivekoneesta saadaan vasta hyvin lyhyeltä etäisyydeltä verrattuna ei-häivekoneeseen. Kantamaa tärkeämmäksi nousee ohjuksen hakupään kyky ylipäätään nähdä häivekone, hakupäiden tutkat ovat pieniä ja toimivat pattereilla. Ei ole sanottua että nykyisten aktiivisten tutkaohjuksen hakupäät edes kykenisivät näkemään häivekoneen vähääkään kauempaa. Voi olla että vaikka ohjus saataisiinkin ammuttua kohteeseen ja päivitettyä tiedot sille datalinkillä ei se kykene näkemään kohdetta hakeutuakseen siihen. Nykyisissä ja tulevissa 5. ja 6. sukupolven koneissa on myös hyvin kehittyneet omasuojajärjestelmät sekä ohjuksen tulon näkevät sensorit. Näiden sensoritietojen perusteella kone osaa myös tehdä optimaallisen väistön automaattisesti.

Näkeekö Meteorin perinteinen tutka ylipäätään häivekoneen? Onko se helposti häirittävissä vaikka DRFM häirinnällä? Riittääkö Meteorin ohjauspintojen suorituskyky riittävän jyrkkään kaartoon loppulähestymisessä jos kohde väistää automaagisesti?

Jos nyt sitten vastavetona sanon että mikä olisi modernimpi, viidennen sukupolven koneille sopiva ohjus; sellainen olisi vaikka USA:ssa kehiteltävä SACM/CUDA. Ohjus on puolta pienempi kuin AMRAAM/Meteor joten niitä mahtuu tuplasti kyytiin. Ohjuksessa on minimaallinen taistelukärki koska ohjuksen on tarkoitus osua täysosuma kohteeseen, ohjuksen moottorin koko on suuri verrattuna ohjuksen kokonaismassaan, kantama ja nopeus siksi hyviä. AESA hakupää LPI ominaisuuksin vaikeuttaa havaitsemista, lisää häirinnänkestoa sekä myös suorituskykyä häivemaaleja vastaan. Ohjuksessa on loppulähestymistä silmälläpitäen keulassa rakettithrusterit (kuten Patriot PAC-3 ohjustentorjuntaohjuksessa) muuttamassa ohjuksen suuntaa joilla varmistetaan kyky osua väisteleväänkin maaliin.

Meteor = AMRAAM ramjet moottorilla
SACM/CUDA = uuden sukupolven ohjus häivekoneita ja muita vaativampia tulevaisuuden maaleja vastaan

En nyt yritä mitenkään dissata Meteoria, se on oikein hyvä tutkaohjus tänä päivänä (tai siis olisi jos olisi käytössä), aivan kuten AMRAAM:kin. Mutta tulevaisuuden haasteisiin siitä ei välttämättä ole vastaamaan. Ramjet moottoriin panostaminen on vähän sellaista väärän hevosen veikkaamista näin häivekoneiden aikakaudella, ainakin yleisohjuksessa.

Esittäisin putkipähkinälle joitakin kysymyksiä:
  • Annatko perustelut sille että Gripen havaitsee Pak-fa:n vasta 20-40 kilometrin päästä?
  • F-35:dessä on samantyyppiset havaintojärjestelmät kuin Gripenissä. Miltä etäisyydeltä F-35 havaitsee Pakfan? Perustelut?
  • Mitä merkitystä on puhua 6. sukupolven koneista? Onko niitä Suomelle tarjolla? Milloin vastaavasti Venäjä ottaa ne käyttöön?
  • Eikö ohjusten osumatodennäköisyyden heikentyminen ohjusvaroittimien, häiveen, aktiivisten ja passiivisten vastatoimien myötä johda BVR-taistelun merkityksen vähenemiseen? Eikö häiveen merkitys vähene myös silloin?
  • Kumpi osuu kohteeseen todennäköisemmin: iso ohjus isolla tutkalla ja ympäri räjähtävällä taistelukärjellä (kymmenien metrien tuhoamisalue) vai pieni ohjus pienellä tutkalla ja siten että ohjuksen täytyy osua täsmälleen kohteeseen?
  • Perusteet sille, ettei Meteoriin jossain vaiheessa asennettaisi AESA-hakupäätä?

Kuten todettu, ei Meteorin pointti ole lisääntynyt kantama, vaan se että sen kantaman sisällä maali ei pääse karkuun ja että osumatodennäköisyys on paljon korkeampi kuin Amraamin tai Cudan kun ohjus säästää ja optimoi energiansa loppuiskua varten.
 
IRST:n käytössä (en tiedä mistä EW- lyhenne tulee joten en siihen ota kantaa) ongelmana on järjestelmän mittauskyvyn ailahtelevaisuus. Esimerkiksi Itä-Saksan perua olevien Migien IRST-järjestelmän huomattiin kantavan monen kymmenen kilometrin päähän kirkkaalla päivällä, kameran tuijottaessa poispäin lentävän koneen jälkipolttimella käyvää moottoria. Sivuttain/kohtitulevan koneen huomiointietäisyys tipahti lehmän häntänä noin 15-20km alueelle, riippuen oliko kohdekoneella jälkipoltinta käytössä. Vesisateet, pilvet ym heikentävät järjestelmää entisestään. Läntisissä järjestelmissä on pitkälti tultu samaan lopputulokseen. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että k. järjestelmä olisi hylättävä tai täysin hyödytön, vaan enemmänkin kyseessä on koneen pääsensoria, tutkaa tukeva järjestelmä.

Tuo on sinänsä totta. Esim. Migissä ja Tomcatissa niiden pointti oli käsittääkseni lähinnä tukea tutkaa. Silloisten tutkien suorituskyky ei ollut yhtä hyvä kuin tänä päivänä esim. monimaaliseurannassa. IRST antoi paremman kulmatiedon ja pystyi pitämään paljon maaleja seurannassa. Tutka saattoi tehdä aina välillä uuden keilauksen suoraan Irstin osoittamaan suuntaan.

IRSTit ovat kuitenkin kehittyneet huomattavasti 30 vuoden aikana. Suorituskyky on huikeasti parempi. Ja BVR-etäisyyksillä (korkeuksilla) eivät vesisateet ja pilvet haittaa.

Ote HX-selvityksestä:


IRST-järjestelmällä (infrared search and track) tuotetaan
seurantatietoja ilmamaaleista. IRST on passiivinen järjestelmä
ja sitä käytetään ensisijaisesti tutkan rinnalla, mutta tapauskohtaisesti
myös tutkan tuottaman seurantatiedon korvaajana.
Passiivisten sensoreiden merkitys on uudelleen korostunut häiveteknologian
ja digitaalista radiotaajuusmuistia (digital radio
24 Esiselvitys Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaamisesta
frequency memory, DRFM) hyödyntävien häirintäjärjestelmien
yleistymisen myötä. Lähtökohtaisesti IRST-järjestelmät
ilmaisevat ilmamaalit niiden synnyttämän lämpöjäljen perusteella
ja tuottavat kohteesta asejärjestelmän käytön edellyttämät
seurantatiedot. Järjestelmällä kyetään havaitsemaan ja seuraamaan
ilmamaaleja noin 50–100 km etäisyydeltä, mitä pidetään
riittävänä nykyaikaisten ilmataisteluohjusten käytön kannalta.
Kehittyneemmät IRST-järjestelmät kykenevät myös kuvan
muodostukseen, jolla mahdollistetaan maalien tunnistaminen
ja pintamaalien tarkastelu.


Datalinkistä en sen enempää osaa sanoa, olen itse käsittänyt sen niin että tutkan lähettämät tiedot ohjukselle on juurikin tuo datalinkki. Muun datalinkkijärjestelmän edellytyksenä olisi todennäköisesti joku muu signaalia lähettävä antenni jonka tehon tulisi olla tarpeeksi suuri yltääkseen lähettämään tietoa niin kauan kunnes ohjuksen oma kärki aktivoituu. Voi tietysti olla niin että uusimmissa malleissa käytettäisiin jotain link 16:ta tai vastaavaa järjestelmää? Joka tapauksessa kone joutuu lähettämään säteilyä ohjatakseen k. ohjusta, ainoat keinot välttää tätä olisi ohjelmoida ohjus niin että se lentää ensin kohteesta huomattavasti sivuun jotta säteilyn suuntima ei kohdistuisi kohdekoneeseen, tai laittaa sen perään lankaa parinkymmenen kilometrin edestä. samalla periaatteella kuin joidenkin pst-ohjuksien, tai kolmantena vaihtoehtona IP-hakukärki.

Nopealla googletuksella F-16 sivustolla on nähtävästi päädytty samaan päätelmään datalinkistä:

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=249&sid=8f95959f4cee0265f5999562220d2b11&start=15

Se on totta, että jotain signaalia ohjukselle on pakko lähettää, jos sen sijaintia halutaan päivittää. Mutta, kohteen kyky havaita se ja ennen kaikkea tulkita se oikein on aika epävarmaa. Todennäköisesti ohjusvaroittimet toimivat luotettavammin. En tosin tiedä, onko venäläisillä minkälaiset vehkeet siltä osin.
 
En usko että tuo ohjuksen hakupää tulee olemaan ongelma. Ohjus kuitenkin ohjataan maalin lähelle, ja sitten se hakee maalinsa itse. Mitä tarkempi tieto tutkalta saadaan, niin sitä lähemmäs mennään. Lisäksi uskoisin, että se ohjus iskee maaliin yleensä ylhäältä alas, mikä auttaa ainakin niitä koneita vastaan, joiden RCS on parempi edestä katsottuna, kuin muilta suunnilta.

Elektroninen sodankäynti on sitten asia erikseen ja siinä tapahtuu muutoksia jatkuvasti, joten en mene arvailemaan siitä sen enempää.

Ja ilmoittela sitten kun naapurissa patentoidaan "automaagisuus", niin aletaan vasta sitten miettimään auttaako se ohjuksen herätesytytintä vastaan.

Muuten hyviä pointteja, mutta ohjus ei iske maaliin ylhäältä alas (paitsi tietysti, jos ampuja on maalin yläpuolella :)).
 
@intternetsoturi maininnoilla puoliaktiivisuudesta tarkoitetaan varmaankin tuota HOJ-toimintatapaa, jossa siis ohjus hakeutuu muiden lähettämään signaalii ja jos näin on ei missään nimessä pidä puhua AMRAAMista puoliaktiivisena koska sitä se ei ole samaan tapaan kuin esim AIM-7 Sparrow.

HOJ ei ole yhä kuin SARH ja se on lisätty vasta myöhempiin AMRAAMin versioihin. Noita lähteitä missä AMRAAMilla mainitaan olevan molemman hakumoodit on aika monta, enkä ole nähnyt missään väitettävän että AMRAAMin SARH tarkoittaisi todellisuudesa HOJ-kykyä. Ei kyseessä nyt ole mikään ainutlaatuinen ominaisuus, SM-6 toimii samalla lailla molemmilla hakutavoilla, ja käyttää AMRAAMin hakutekniikkaa.
 
Eikö siitä lisäkantamasta ole apua jos tiedot kohteesta välitetään jostain muualta kuin ohjuksen laukausun suorittavasta Gripenistä?

On. Totta kai. Se on Suomen etu, että omalla tontilla emme ole pelkästään ilmalavettien varassa.
 
F-35 tulee olemaan jännittävä vertaillessa entisiin hydraulisiin huollon osalta.
EMALSin väitetään vähentävän huoltoaikaa ratkaisevasti, mutta jää nähtäväksi miten toteutuu käytännössä.
Perinteinen systeemihän on siinä enää laskutelineen ja nokkapyörän osalta.

"They greatly simplified the hydraulic systems because everything is self-contained. You’ve got your own hydraulic systems. You got your own actuators.
If you were to compare the F-35 to the F-16, you probably reduced maintenance by 60%. When you have self-sustained systems, and when that system breaks, you just got to change that one component and you’re done, that’s it. Before you had to remove the lines, you got brake lines and now you just got an actuator you pull and you remove and you install a new one." http://www.sldinfo.com/a-conversati...-the-new-f-35-actuator-system-on-maintenance/

Tarkoitit varmaan jotain muuta :)

emals_ears.jpg
 
Eli siis Meteorin kantamasta olisi hyötyä, vaikka Gripen näkisi Pak-fan esimerkiksi vain 20 kilometrin päästä. Tuohan Meteor on välittömästi integroitava NASAMSiin! :p Vaikuttaa oikein pätevältä ohjukselta. Meteor on lisäksi cool nimi. Mielenkiintoista että israelilaisissa ohjuksissa (ainakin Derby ja Python-5) on tuollaiset siivekkeet edessäkin, näitä ei ainakaan Meteorissa ja AMRAAMissa näe.
 
HOJ ei ole yhä kuin SARH ja se on lisätty vasta myöhempiin AMRAAMin versioihin. Noita lähteitä missä AMRAAMilla mainitaan olevan molemman hakumoodit on aika monta, enkä ole nähnyt missään väitettävän että AMRAAMin SARH tarkoittaisi todellisuudesa HOJ-kykyä. Ei kyseessä nyt ole mikään ainutlaatuinen ominaisuus, SM-6 toimii samalla lailla molemmilla hakutavoilla, ja käyttää AMRAAMin hakutekniikkaa.
lähteitä voi olla vaikka kuinka paljon, mutta esimerkiksi noista linkkaamistasi lähteistä kaksi viimeistä ei edusta asiantuntemusta aseteknologiasta. FAS.org on ihan hyvä sivusto, mutta monet artikkelit ovat todella vanhoja. FAS sivulla mainitaan aluksi ohjuksen olevan aktiiviseen tutkahakeutumiseen perustuva ja vasta seuraavassa lauseessa viitataan puoliaktiiviseen moodiin jolla varmaankin tarkoitetaan kykyä vastaanottaa muiden signaaleja eli pääasiassa tuota HOJ ominaisuutta. Tämä on lisäksi melko turha keskustelu kun tuo SARH ei tuo mitään etua vaikka se ohjus siihen kykenisi. En ole koskaan törmännyt mihinkään lähteeseen jossa olisi mainittu AMRAAM todella omaavan samanlaisen toimintatavan kuin esim Sparrow ohjuksessa. SM-6 ohjuksen hakupää pohjautuu AMRAAM, mutta on siitä huomattavasti tehokkaampi ja kookkaampi versio, joten en lähtisi noita vertaamaan. Jos sulla on lähde jossa kuvataan tämä perinteinen puoliaktiivinen toimintatapa niin linkistä ihmeessä.
 
LRIP8 koneita valmistettiin 43 kappaletta. Se vastaa useimmissa muissa projekteissa täyttä tuotantoa: Super Hornettien tuotannon huippu oli 2002 jolloin valmistui 48 konetta. Eurofighterin tuotantokapasiteetiksi on mainittu 60 konetta mutten tiedä onko niitä koskaan tehty vuodessa niin paljon: keskimääräinen vuosituotanto ollut jotain 25 konetta. Suuruuden ekonomiassakin tulee jossain vaiheessa vastaan raja jonka jälkeen yksikköhinta ei enää mainittavasti putoa. 40 miljoonan dollarin yksikköhintapudotus vaikuttaa täydelliseltä utopialta enää tässä vaiheessa.

Se riippuu aika paljon siitä toteutuuko tulevat erät niissä mittakaavoissa kun on suunniteltu. Pentagonille tämä on tietty vähän muna-kana ongelma, jos tilausmäärää laskee yksikköhinta kasvaa. En nyt kyllä ihan utopiaksi sitä lähtisi väittämään, varsinkin kun ottaa huomioon miten koneen hinnan kehitys on viime aikoina toteutunut ennusteisiin nähden.

Vaikea uskoa, että ilman uudelleensuunnittelua (jota on jo tehty), tuotantokustannuksia enää saataisiin hirveästi alaspäin per kone.

Sen sijaan jenkeissä saatetaan laskea Program cost / kone. Näin esim. F-22 oli hävyttömän kallis, kun tuotantomäärät jäivät alhaisiksi. Suuremmilla tuotantomäärillä saadaan siis total program cost per kone alas. Tuolla ei kuitenkaan ole merkitystä esim. Suomen kannalta.

https://hsimonis.wordpress.com/2010/07/26/building-fighter-aircraft/

learning-curve-aircraft-manufacturing.png
 
Eli siis Meteorin kantamasta olisi hyötyä, vaikka Gripen näkisi Pak-fan esimerkiksi vain 20 kilometrin päästä. Tuohan Meteor on välittömästi integroitava NASAMSiin! :p Vaikuttaa oikein pätevältä ohjukselta.

Joo, niin kannattaisi. Ei olisi mitenkään erityisen yllättävää, vaikka näin joskus tulevaisuudessa tapahtuisikin.
 
On a night apparently in early September, at a flight test center somewhere in China, a dark-painted airplane reportedly took off on a momentous mission—to fly faster than five times the speed of sound, then return safely to Earth.

The airborne experiment, allegedly involving a manned aircraft with a human pilot aboard, marked a huge leap forward for China as it competes with the United States to develop warplanes and missiles capable of so-called “hypersonic” flight—so fast that they’re almost impossible to shoot down or dodge.

Yes, the September test was a massive technological step. But only if ... it actually happened. For as suddenly and dramatically as the news of the aerial trial broke, it quickly evaporated. Now it’s not clear what, if anything, actually occurred in the sky over that Chinese airfield.
http://www.thedailybeast.com/articles/2015/09/29/did-china-just-hit-mach-5.html
 
Vaikea uskoa, että ilman uudelleensuunnittelua (jota on jo tehty), tuotantokustannuksia enää saataisiin hirveästi alaspäin per kone.

F-35:ttä uudelleensuunnitellaan koko ajan. Jokainen tänä päivä rakennettu kone tulee vaatimaan muutoksia. Se, että konetta suunnitellaan ja rakennetaan samaan aikaan siirtää kehitysvaiheen kuluja tuotanto- ja ylläpitokustannuksiin, mikä näkyy etenkin tuotantohintojen alkupäässä. Myös huolto- ja elinkaariprosessit ja valmistusprosessia rakennetaan vastaavasti vielä.

Toi oli mielenkiintoinen linkki. Minusta tuntuu että 30-luvulta peräisin oleva graafi ei ehkä kuitenkaan kerro koko totuutta. Valmistustekniikka on monimutkaistunut ja linjaston alkuinvestointi on suhteessa suurempi. Kuvaaja kertoo lähinnä inhimillisen tekijän vaikutuksesta tuotantoon, ajalla jolloin koneet tehtiin enemmän käsityönä oli henkilöstön taidoilla ja rutiinin kehittymisellä suurin merkitys kustannuksiin. Siinä on myös lähtöpisteessä tuotantolinja jo käynnistynyt koko kapasiteetissaan, tuotantolinja jonka on suunniteltu kapasiteetille x ei ole kustannustehokas kun toteutunut tuotantomäärä on 0.2*x.

Myöskin tuotantoteknisillä harppauksilla voidaan laskea kustannuksia. BAe ilmoitti kesällä, ilmeisesti Eurofighterin myyntiä vauhdittamaan, pystyneensä laskemaan tuotantokustannuksia 20%. Tähän on BAella taloudellinen insentiivi, sillä olemassaolevat sopimukset on tehty kiinteällä summalla ja halvemmat valmistuskustannukset näkyvät suoraan heidän tuloksessa. Samanlaista mallia on nyt sovellettu F-35:n, jossa Lockheed vastaa siitä että esituontoerien kustannukset toteutuvat, ja elinkaarikustannusten laskuun tähtäävissä projekteissa on otettu samanlainen palkintomalli jossa toteutuneet säästöt jaetaan teollisuuden kesken lisäinvestointeina.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymykseni kuului: "Mitä etua tuo Meteor tarjoaa vaikka Gripen-kuskille kun vastassa on PAK-FA (ja juu, mahdollisessa konfliktitilanteessa nämä ovat niitä keihäänkärkikoneita joita itänaapuri lähettäisi suojaamaan pommi- ja rynnäkkökoneita)? Ei kertakaikkiaan yhtään mitään. Gripen ei edes pysty havaitsemaan tuota PAK-FA:ta niin kaukaa ettei vanhan AIM-120A:n kantama riittäisi..."

Sama pätee toki yhtä hyvin Rafaleen tai Typhooniinkin, jos vastassa on häivekone. Peli muuttuu, kun jompikumpi tai molemmat taistelun koneista ovat häivekoneita. Maalitietoa häivekoneesta saadaan vasta hyvin lyhyeltä etäisyydeltä verrattuna ei-häivekoneeseen. Kantamaa tärkeämmäksi nousee ohjuksen hakupään kyky ylipäätään nähdä häivekone, hakupäiden tutkat ovat pieniä ja toimivat pattereilla. Ei ole sanottua että nykyisten aktiivisten tutkaohjuksen hakupäät edes kykenisivät näkemään häivekoneen vähääkään kauempaa. Voi olla että vaikka ohjus saataisiinkin ammuttua kohteeseen ja päivitettyä tiedot sille datalinkillä ei se kykene näkemään kohdetta hakeutuakseen siihen. Nykyisissä ja tulevissa 5. ja 6. sukupolven koneissa on myös hyvin kehittyneet omasuojajärjestelmät sekä ohjuksen tulon näkevät sensorit. Näiden sensoritietojen perusteella kone osaa myös tehdä optimaallisen väistön automaattisesti.

Näkeekö Meteorin perinteinen tutka ylipäätään häivekoneen? Onko se helposti häirittävissä vaikka DRFM häirinnällä? Riittääkö Meteorin ohjauspintojen suorituskyky riittävän jyrkkään kaartoon loppulähestymisessä jos kohde väistää automaagisesti?

Jos nyt sitten vastavetona sanon että mikä olisi modernimpi, viidennen sukupolven koneille sopiva ohjus; sellainen olisi vaikka USA:ssa kehiteltävä SACM/CUDA. Ohjus on puolta pienempi kuin AMRAAM/Meteor joten niitä mahtuu tuplasti kyytiin. Ohjuksessa on minimaallinen taistelukärki koska ohjuksen on tarkoitus osua täysosuma kohteeseen, ohjuksen moottorin koko on suuri verrattuna ohjuksen kokonaismassaan, kantama ja nopeus siksi hyviä. AESA hakupää LPI ominaisuuksin vaikeuttaa havaitsemista, lisää häirinnänkestoa sekä myös suorituskykyä häivemaaleja vastaan. Ohjuksessa on loppulähestymistä silmälläpitäen keulassa rakettithrusterit (kuten Patriot PAC-3 ohjustentorjuntaohjuksessa) muuttamassa ohjuksen suuntaa joilla varmistetaan kyky osua väisteleväänkin maaliin.

Meteor = AMRAAM ramjet moottorilla
SACM/CUDA = uuden sukupolven ohjus häivekoneita ja muita vaativampia tulevaisuuden maaleja vastaan

En nyt yritä mitenkään dissata Meteoria, se on oikein hyvä tutkaohjus tänä päivänä (tai siis olisi jos olisi käytössä), aivan kuten AMRAAM:kin. Mutta tulevaisuuden haasteisiin siitä ei välttämättä ole vastaamaan. Ramjet moottoriin panostaminen on vähän sellaista väärän hevosen veikkaamista näin häivekoneiden aikakaudella, ainakin yleisohjuksessa.

Ensinnäkin PAK-FA ei tule painimaan samassa sarjassa todellisten häivekoneiden kanssa (F-117, B-2, F-22) vaan kyseessä on pidemmälti Su-27 konseptin päivitys mahdollisimman matalalle tutkapinta-alalle. Venäläisten tavoitteena on siis vähentää sitä kantamaa millä vastapuolen tutka pystyy havainnoimaan ja luokittelemaan koneen hävittäjäksi käyttäen mm. uutta pinnoitetta, asekuiluja sekä ilmanottoaukkojen uudelleensuunnittelua. Nykyiset arviot mitä Venäläiset ovat heitelleet vastaavat Superhornetin tai suunnitteilla olevan Gripen NG:n tutkapinta-alaa.

Toiseksi häive itsessään ei tee konesta näkymätöntä tutkille, vaan (kuten sanoit) pienentää sitä etäisyyttä jolla tutka pystyy erottelemaan kohteen hävittäjäksi (tai pommikoneeksi tai erilliseksi ammukseksi) taustakohinasta. Suomessa käytössä olevat, suuritehoiset valvontatutkat ja osa IT-järjestelmistä on varustettu LINK 16- tiedonsiirtojärjestelmällä jossa seurantatutka pystyy siirtämään kohdetietoja Hornetille (ja sen korvaajalle) kohteen sijainnista. Sijaintitiedon avulla puolestaan lentäjä pystyy kohdistamaan koneen tutkaa tiettyyn suuntaan ja korkeuteen, ja etäisyydestä riippuen pulssintoistonopeuteen. Mikään taikasauvamainen vastaus tämä ei tietysti häiveeseen ole, mutta sen hyötyjä voidaan vähentää näillä toimilla.

SCUDAN ylistäminen meteoriin verrattuna jos ohjuksilla on vähän energiaa (kaukana laukaisuhetkestä sijaitseva liikehtivä kohde) kuulostaa oudolta sillä meteorissa juurikin tuo herätesytytin tuo huomattavan edun verrattuna ohjukseen jonka tarvitsee osua kohteeseen. Herätesytyttimellä varustetun koneen virhemarginaali on suoraan verrannollinen herätesytyttimen ja kannetun räjähdekuorman vaikutusalueeseen, osumaa vaativissa järjestelmissä tälläistä aluetta ei ole.

Ideana Scudassa tuntuu enemmänkin olevan kannettujen ohjuksien määrän radikaali korottaminen, jolloin kohdetta kohti pystytään laukaisemaan useampia ohjuksia mikä itsessään korottaa osumatodennäköisyyttä huomattavasti. Sanoisin että kummallakin ohjustyypillä on omat hyvät puolensa, mutta niiden käyttötarkoitus/periaate ei ole suoraan verrannollinen.

Lisäksi uskoisin, että se ohjus iskee maaliin yleensä ylhäältä alas, mikä auttaa ainakin niitä koneita vastaan, joiden RCS on parempi edestä katsottuna, kuin muilta suunnilta.

Ongelmallista tälläisessä profiilissa on että ohjus käyttää huomattavasti enemmän energiaa nostaessaan korkeuttaan. Käytännössä ainoat IT-ohjukset jotka tälläistä lentoprofiilia ovat käyttäneet ovat olleet Aim-54 sekä R-33 joiden kantama polttoainemäärä oli massiivinen verrattuna tavallisiin IT-ohjuksiin (aim 54:n paino lähes 500kg vrt. Amraamin n. 150kg). Toisaalta kohteena kummallakin ohjuksella oli suurikokoiset pommikoneet jotka oli helppo löytää tutkassa, ja jotka eivät juurikaan pysty väistelemään kohtitulevia ohjuksia. Hävittäjää vastaan käytettynä esim Amraamilla tälläinen lentoprofiili olisi ongelmallinen sillä kohde näkyy maata vasten (taustakohina huomattavasti suurempi) ja ohjuksella ei välttämättä ole tarpeeksi energiaa nostaa itseään tarpeeksi korkealle jotta se olisi tarpeeksi nopea osumaan liikehtivään kohteeseen.

@min3mat nyt on tainnut muutamia juttuja AMRAAMin osalta mennä väärin. En väitä että seuraavat ovat absoluuttisia totuuksia, mutta seuraaviin johtopäätöksiin olen itse tullut. 1. AMRAAM tarvitsee tiedon maalin sijainnista, korkeudesta, nopeudesta ja kulkusuunnassa, se mistä nämä tiedot tulevat ei ole merkitystä. Vaan kyse on ainoastaan laukaisulavetin käyttöliittymästä ja siihen integroiduista järjestelmistä ei ohjuksesta. Esim. NASAMSissa ohjus voidaan ampua passiivisesti ja silloin maalitus tapahtuu Elektro-optisen sensorin (EOS tai MSP600) avulla. 2. AMRAAM datalinkki on erillinen radioyksikkö ja esim NASAMSissa kyseinen laite ilmeisesti sijaitsee laukaisulavetissa olevassa mastossa. 3. Ei taida AMRAAMissa olla mitään puoliaktiivista moodia vaan normaali toimintatavan lisäksi vain HOJ (Home on jam) (tämä ei tainnuttaa olla min3mat juttu). Ei myöskään kannata käyttää verrokkeina mitään 70-luvulla valmistettuja laitteita, joita ei edes ole hirveästi päivitetty aikojen saatossa.

Amraamin alkutiedot voidaan todennäköisesti kyllä lähettää ohjukseen ennen laukaisua vaikka mistä järjestelmästä, mutta jos kohde liikkuu niin että ohjus ei pääse näkemään kohdetta edessään lentämällä suoraa viivaa, ohjuksen lentorataa joudutaan korjaamaan, jolloin ohjukselle joudutaan lähettämään signaalilla ohjauskomentoja. Jälkimmäistä kutsutaan ilmeisesti Inertial Active- moodiksi, ja "tavallista" ohjaustapaa Command Inertial -moodiksi jossa tutka lähettää tarvittavat ohjauskäskyt.

Amraamin datalinkistä:

www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD=ADA355385

The AMRAAM operates in several modes. The preferred launch mode is the
Command Inertial mode in which the missile receives targeting instructions from thea ircraft through the use of an RF data link which is updated every 0.5 to 1 second depending on the launch mode of the aircraft radar
. Inertial Active is a complete launch and leave mode in which the AMRAAM guides to an inertial point provided to the missile pre-launch with no updates during flight. Terminal guidance is provided by the
missile's onboard radar. The missile is also capable ofsorting multiple targets and picking
individual targets for each missile launched against an unresolved group of targets. The
missile can also be launched in a home on jam mode in a noise jamming environment and a
visual mode when no radar targeting is provided to the missile. Figure 3 depicts the
various launch modes:

The design of AMRAAM makes it very dependent on the quality of targeting
information provided by the host aircraft. The requirement for the missile to be very
selective, in other words to hit only the desired target and not one in close proximity,
forces the missile to follow instructions from the host aircraft very carefully. Targeting
information is provided by way of a one-way Radio Frequency (RF) data link that
provides the missile with target information. Since the missile very closely follows host
radar instructions,
bad instructions will significantly reduce the effectiveness of the
missile. Electronic jamming can cause significant degradation to the tracking ability of the
host radar and thus degrade the quality of the targeting data passed via the data link

http://www.ausairpower.net/amraam.html
AMRAAM is launched on command-inertial guidance toward the target. The launch aircraft's radar then beams target position updates to a datalink receiver on AMRAAM's tail with each scan of its field of view. Some sources suggest that the low power sidelobes of the antenna radiation pattern are used for this purpose to minimise the chance of detection. The launch aircraft's fire control system then computes and displays the time to go to the point where the target can no longer manoeuvre out of the acquisition 'basket' of AMRAAM's active seeker. At this point updates may cease and AMRAAM may continue on inertial guidance until lock-on range is reached. At that point the active seeker is turned on, the target acquired and terminal homing commences.

Väitit, että laukaisuhavainnon pohjalta vastustaja kykenee määrittämään sijainnin ja mahdollisesti myös ampumaan oman ohjuksensa. Tämä ei välttämättä pidä paikkaansa. Sillä on edelleen se sama häive-etu suhteessa häneen. Jos laukaisu on tapahtunut maalitusetäisyyden ääriltä niin ei ole mikään tae, että ollaan vielä lähelläkään tämän venäläiskoneen omaa. Varmaa on vain se, että jossain vaiheessa venäläiskone havaitsee laukaisun ja tietää sen jälkeen suunnan. RWR:n tiedoilla ei tosiaan kykene omaan laukaisuun, mutta ei välttämättä edes tutkalla.

Ennemminkin laukaisukyky perustuu prosessiin jossa amraamin ampuva kone pitää tutkaansa päällä vähintään skannausmoodissa joka antaa kohdekoneen tutkavaroittimen kautta raa-an tiedon laukaisukoneen sijainnista (ilmansuunta+ onko kohde ylempänä vai alempana sekä koneen signaalin voimakkuus, riippuen monesta tekijästä kuten taustakohinasta, häirinnästä, koneen oman tehokkuudenn sääntelystä ja varoittimen kyvystä verrata kohtitulevaa säteilyä tietopankkiin)

Tätä säteilyä voidaan käyttää (tai ei, fysiikka on uskon asiaa) kohdistamaan koneen omaa tutkaa etsimään suuntimasta josta säteilyä tulee, jonka jälkeen kone voi (tai ei, riippuu tutkan/muiden sensorien tehokkuudesta) saada tarpeeksi vahvan signaalin kohteesta alistaakseen kannetun IP-kärkisen ohjuksen lukittumaan kohteeseen, tai lentämään sitä päin (esim. Venäjän nykyisen ohjuskaluston enemmistön muodostaa R-27- ohjus joka voidaan varustaa IP-hakukärjellä).

Mikään tae tämä ei tietysti ole millekkään, mutta voi olla yksi mahdollinen tapa lähteä taistelemaan häivekoneita vastaan, erityisesti jos kyseessä on Suomalainen F-35 vastaan Venäläiset modernisoidut Su-sarjan koneet (huomattava liikehtimiskyvyn etu Su-koneille).

Tuo on sinänsä totta. Esim. Migissä ja Tomcatissa niiden pointti oli käsittääkseni lähinnä tukea tutkaa. Silloisten tutkien suorituskyky ei ollut yhtä hyvä kuin tänä päivänä esim. monimaaliseurannassa. IRST antoi paremman kulmatiedon ja pystyi pitämään paljon maaleja seurannassa. Tutka saattoi tehdä aina välillä uuden keilauksen suoraan Irstin osoittamaan suuntaan.

IRSTit ovat kuitenkin kehittyneet huomattavasti 30 vuoden aikana. Suorituskyky on huikeasti parempi. Ja BVR-etäisyyksillä (korkeuksilla) eivät vesisateet ja pilvet haittaa.

Olen jostain lukenut (olikohan F-16.netissä käyty keskustelu) siitä että nuo maksimikantamat moderneille IRST-järjestelmille on laskettu yleensä massiivisille kohteille (luokkaa C-130) ja että Brittien Typhoonissa käyttämä järjestelmä olisi pystynyt näkemään F-5 kokoisen kohteen vasta noin 10 mailin päästä sivusuunnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top