Toi oli mielenkiintoinen linkki. Minusta tuntuu että 30-luvulta peräisin oleva graafi ei ehkä kuitenkaan kerro koko totuutta. Valmistustekniikka on monimutkaistunut ja linjaston alkuinvestointi on suhteessa suurempi. Kuvaaja kertoo lähinnä inhimillisen tekijän vaikutuksesta tuotantoon, ajalla jolloin koneet tehtiin enemmän käsityönä oli henkilöstön taidoilla ja rutiinin kehittymisellä suurin merkitys kustannuksiin. Siinä on myös lähtöpisteessä tuotantolinja jo käynnistynyt koko kapasiteetissaan, tuotantolinja jonka on suunniteltu kapasiteetille x ei ole kustannustehokas kun toteutunut tuotantomäärä on 0.2*x.
Myöskin tuotantoteknisillä harppauksilla voidaan laskea kustannuksia. BAe ilmoitti kesällä, ilmeisesti Eurofighterin myyntiä vauhdittamaan, pystyneensä laskemaan tuotantokustannuksia 20%. Tähän on BAella taloudellinen insentiivi, sillä olemassaolevat sopimukset on tehty kiinteällä summalla ja halvemmat valmistuskustannukset näkyvät suoraan heidän tuloksessa. Samanlaista mallia on nyt sovellettu F-35:n, jossa Lockheed vastaa siitä että esituontoerien kustannukset toteutuvat, ja elinkaarikustannusten laskuun tähtäävissä projekteissa on otettu samanlainen palkintomalli jossa toteutuneet säästöt jaetaan teollisuuden kesken lisäinvestointeina.
Totta kai, moni asia on kehittynyt 30-luvulta. Mutta, se 30-luvun graafi esitettiin juuri siksi, että se pätee aika hyvin edelleen. Myös laajemmin teollisuudessa. Jos luit koko artikkelin, niin se kuvasi Mirage 2000 tuotannon haasteita ja suunnittelua päättyen 2007.
Olen ollut seuraamassa, miten Patrialla rakennettiin Hornetteja. Se oli hidasta, täsmällistä, rauhallista ja tarkkaa käsityötä. Ihmisiä oli merkittäviä määriä. Eikä kyse ole mistään liukuhihnasta, vaikka tietysti samantyyppistä toimintaa on pyrittykin saamaan aikaan.
Samalta se näyttää tuo F-35 tuotantokin.