Sarek1
Ylipäällikkö
Tässä on ilmavoimien tulevaisuus tiivistettynä yhteen kuvaan:
Keke Rosbergin urheilukommentointia mukaellen lainaten: "Näin optisesti katsottuna pilotin kone näyttää erittäin hyvältä."
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tässä on ilmavoimien tulevaisuus tiivistettynä yhteen kuvaan:
Vähän aikaa sitten oli puhetta Gripenin ja Typhoonin AESA-tutkien kääntömekanismien hyödyllisyydestä. Eli, ovatko ne hyödyllisiä vai eivät. No, jenkkiläinen Foxtrot Alpha on sattumalta juuri kirjoittanut aika kattavan artikkelin asiasta ja päätynyt, ehkä jenkkityyliin, käyttämään sanaa 'Awesome'.
Kannattaa lukea, perusteellinen selostus.
http://foxtrotalpha.jalopnik.com/saabs-gripen-ng-fighter-has-an-awesome-way-to-make-its-1743963539
SAAB's Gripen NG Fighter Has An Awesome Way To Make Its Radar More Capable
With new missiles that have extreme ranges, like MBDA’s Meteor, a Gripen NG could fire these missiles at enemy fighters at long-ranges, and then jump into the enemy’s doppler notch to hide while still guiding its missiles. This could put the Gripen NG beyond the reach of the enemy’s infrared search and track system (IRST) that is impervious to jamming or beaming tricks during the entirety of the engagement, as well as the enemy’s radar for much of it. As such, the enemy fighters would not be able to detect the Gripen even while its missiles are well on the way. First shots, first kill.
Awesome tai ei, sivututkausominaisuus parantaa merkittävästi kykyä pysytellä BVR -etäisyyksillä.
CAPTOR-E:n näkökulmissa on epäilemättä etu, mutta asian merkittävyyttä on todella vaikea arvioida.
Vähän aikaa sitten oli puhetta Gripenin ja Typhoonin AESA-tutkien kääntömekanismien hyödyllisyydestä. Eli, ovatko ne hyödyllisiä vai eivät. No, jenkkiläinen Foxtrot Alpha on sattumalta juuri kirjoittanut aika kattavan artikkelin asiasta ja päätynyt, ehkä jenkkityyliin, käyttämään sanaa 'Awesome'.
Kannattaa lukea, perusteellinen selostus.
http://foxtrotalpha.jalopnik.com/saabs-gripen-ng-fighter-has-an-awesome-way-to-make-its-1743963539
SAAB's Gripen NG Fighter Has An Awesome Way To Make Its Radar More Capable
With new missiles that have extreme ranges, like MBDA’s Meteor, a Gripen NG could fire these missiles at enemy fighters at long-ranges, and then jump into the enemy’s doppler notch to hide while still guiding its missiles. This could put the Gripen NG beyond the reach of the enemy’s infrared search and track system (IRST) that is impervious to jamming or beaming tricks during the entirety of the engagement, as well as the enemy’s radar for much of it. As such, the enemy fighters would not be able to detect the Gripen even while its missiles are well on the way. First shots, first kill.
Pelkkää markkinointipuhetta.
Jospa löytyisi jostain sellainen, jossa käytetty vähän asiantuntevampaa kieltä tai olisi asiantuntijan lausunto.
Varsinkin sellainen, jossa verrattaisiin useampaa AESA-palikkaa (rungon kyljen sensorit) yhteen kääntyvään.
CAPTOR-E:n näkökulmissa on epäilemättä etu, mutta asian merkittävyyttä on todella vaikea arvioida.
Jospa löytyisi jostain sellainen, jossa mukana vähän kritiikkiä tai olisi asiantuntijan lausunto vrt. toimittajan referaatti markkinointimateriaaleista.
Varsinkin sellainen, jossa verrattaisiin useampaa AESA-palikkaa (rungon kyljen sensorit) yhteen kääntyvään.
Ei kun googlettelemaan, esim. swashplate vs. conformal AESA.
F-15C:ssa APG-63, joka on swashplate-PESA. Eli kaikilla on joku kokemus asiasta.
Esimerkkeinä (taas) idästä Su-27 / MiG-29 koneissa oli mekanismi jolla pilotti pystyi kääntämään tutkakeilaa n. 20 astetta vaakatasolla, ja ~50 astetta korkeustasolla jolloin +-60 astetta skannaavalla tutkalla oli teoriassa kyky havainnoida vaakatasolla lähes 160 asteen aluetta. Käytännössä tämä oli kuitenkin hankalaa sillä tavanomaisen +-60 etusektorin skannauksen ulkopuolella pilotin tuli itse ohjata tutkaa vasempaan/oikeaan sekä ylös/alas.
Juu, tuolta osin vähän epäilyttääkin miten mahtaa olla. AN/APG-81 osalta on arvioitu, että menee kymmenisen vuotta nyt olleen IOC:n päälle, että ohjelmistot ovat täysin kypsät.Suurin Gripen NG:n tutkan tuoma mullistus, jos sellainen järjestelmässä on, on tutkan softassa. Jos tutka pystyy esimerkiksi automaattiseen skannaukseen laidasta laitaan kohtuuajassa, on se todella suuri tekijä. Toisaalta jos lentäjä joutuu itse ohjaamaan tutkaa maksimirajoilla, on suurin saavutettu hyöty 20v sitten valmistettuun tutkaan n. 20 asteella kasvatettu sektori.
Ei kyllä pysty. Noissa olevat tutkat, eli nuo 80-lukuiset N001 ja N019 ovat ihan tavallisia mekaanisesti skannaavia tutkia. Tosin niiden antennityyppi on vanhahtava twisted cassegrain antenni kun amerikkalaiset siirtyivät tasoantenneihin jo 60/70-lukujen vaihteessa.
http://www.niip.ru/eng/index.php?op...r-l-r-lr&catid=8:2011-07-06-06-33-26&Itemid=8
Sen sijaan IRBIS-E PESA tutkan antenni kääntyy mekaanisesti sivusuunnassa jolloin saadaan suurempi FOV.
Tämä on paras mitä tullut swashplate & co:sta vastaan toistaiseksi googletellessa:
http://forum.keypublishing.com/show...ash-plate-array-versus-digitaly-steered-array!
Ei kyllä pysty. Noissa olevat tutkat, eli nuo 80-lukuiset N001 ja N019 ovat ihan tavallisia mekaanisesti skannaavia tutkia. Tosin niiden antennityyppi on vanhahtava twisted cassegrain antenni kun amerikkalaiset siirtyivät tasoantenneihin jo 60/70-lukujen vaihteessa.
http://www.niip.ru/eng/index.php?op...r-l-r-lr&catid=8:2011-07-06-06-33-26&Itemid=8
Sen sijaan IRBIS-E PESA tutkan antenni kääntyy mekaanisesti sivusuunnassa jolloin saadaan suurempi FOV.
Kääntömekanismin hyödyt ovat sinällään olleet jo pitkään tiedossa. Ongelmana on ennen ollut luoda fly-by-wiren tyylisesti järjestelmä joka osaisi ennustaa mitä pilotti haluaa tehdä jotta tämän järjestelmän hyödyt olisivat suurimmat.
Suurin Gripen NG:n tutkan tuoma mullistus, jos sellainen järjestelmässä on, on tutkan softassa. Jos tutka pystyy esimerkiksi automaattiseen skannaukseen laidasta laitaan kohtuuajassa, on se todella suuri tekijä. Toisaalta jos lentäjä joutuu itse ohjaamaan tutkaa maksimirajoilla, on suurin saavutettu hyöty 20v sitten valmistettuun tutkaan n. 20 asteella kasvatettu sektori.
Juu, tuolta osin vähän epäilyttääkin miten mahtaa olla. AN/APG-81 osalta on arvioitu, että menee kymmenisen vuotta nyt olleen IOC:n päälle, että ohjelmistot ovat täysin kypsät.
Miltä tasolta Selex lähtee ja onko samanlaiset edellytykset kehittää jatkossa testien/käytön aikaisten havaintojen pohjalta? Yhdysvalloilla oli aika tuntuva kokemus AESA-tutkista esim. jo APG-77->81 hyppyyn mennessä.
Tietysti operatiivisesti kannattaisi lähinnä verrata, mitä tulee vastapuolelta vastaan.
min3mat taitaa tarkoittaa sitä että noissa tutkissa automaattimoodi skannaa vain osan kääntöalueesta, äärikulmille pilotin pitää kääntää ne itse.
Tutkien autonominen toiminta on sekin jotain jota on pikkuhiljaa paranneltu vuosien varrella. 60-luvun hävittäjätutkia joutui operoimaan kokonaan itse, lentäjä käänsi tutkan antennin manuaalisesti haluttuun suuntaan. Usein apuna käytettiin visuaalista havainnointia eli lentäjä havaitsi ensin kohteen itse omilla silmillään (tai vaikka ip-etsimellä) ja sitten käänsi tutkan sojottamaan sinne. Vanhat torjuntahävittäjät olivat usein 2-paikkaisia takamiehen operoidessa tutkaa. Sittemmin teknologia on edennyt siihen suuntaan että 'wetware' on voitu korvata softwarella ja takamies on jäänyt tarpeettomaksi...
min3mat taitaa tarkoittaa sitä että noissa tutkissa automaattimoodi skannaa vain osan kääntöalueesta, äärikulmille pilotin pitää kääntää ne itse.
Ensin @magitsu - tutkien kehittäminen on yksi vaativimpia asioita sotateknologiassa ja sitä tehdään jatkuvasti. Nyt on kuitenkin kyse eri asiasta. Eli siitä, miten tutkaa suunnataan sivualueille. Tämä on siis sellaista, johon F-35 ei pysty, joten sitä ei siihen tarvitse kehittääkään.
Lupaus, jonka lunastaminen tullee tuottamaan suuria hankaluuksia.Kerrotko sitten, magitsu, että mikä on johtopäätöksesi? Pelkkää kolmannen tahon suoltamaa markkinointipuhetta, vai ehkä myös jotain muuta?
Se oli yleisellä tasolla oleva vertaus mitä minkä tahansa tutkaan liittyvän ominaisuuden jalostaminen vaatii.Ensin @magitsu - tutkien kehittäminen on yksi vaativimpia asioita sotateknologiassa ja sitä tehdään jatkuvasti. Nyt on kuitenkin kyse eri asiasta. Eli siitä, miten tutkaa suunnataan sivualueille. Tämä on siis sellaista, johon F-35 ei pysty, joten sitä ei siihen tarvitse kehittääkään.
Lupaus, jonka lunastaminen tullee tuottamaan suuria hankaluuksia.
Softakehitys loputon harmaiden hiuksien lähde jokaiselle senkin jälkeen kun FOC:t saavutettu.