Mutta tuo ei lisää tutkan näkemää kokonaisaluetta yhtään. Tämän N019 tutkan osalta sen on siis n. 65 astetta sivuun keskilinjasta maksimissaan. N001 tutkan osalta tuo luku on 60 astetta.
Tuo liittyy ennemminkin ns. "cued search" juttuihin. Eli siis maa-asemalta odotetaan joko automaattisesti tai sanallisesti saatavan tieto siitä että mistä sitä maalia pitää etsiä, näin voidaan keskittää tutkan etsintä pelkästään sille pienelle sektorille ja näin lisätä tutkan havaintoetäisyyttä maaleihin.
Lähinnä tuo kuvaa neukkutekniikan jälkeenjääneisyyttä, ja sitä että maavektorointi oli niin olennainen osa neukkudoktriinia. Esim. amerikkalaistutkissa on ainakin APG-63:sta asti ollut 60 asteen skannaus, voi olla pidempäänkin.
Jos olisit edes sen kuvan lukenut niin olisit huomannut että N019 kohdalla tutkan katsoma alue oli kerrallaan 50 astetta, eli +-25 astetta. Tätä 50 asteen keilaa puolestaan pystyttiin siirtämään katsomaan kahdelle sivusektorille +- 15-65 astetta, jolloin tutkalla pystyttiin katsomaan 130 asteen sektoria eteenpäin. En tiedä miten tätä voisi paremmin rautalangasta vääntää jos et halua edes kuva/lähdemateriaaleja katsoa. Pääpointtina kuitenkin on se että kääntyvä tutka itsessään ei ole hävittäjissä uutta, vaan niitä on esiintynyt siitä lähtien kun tutkia koneisiin on alettu rakentamaan.
Oleellinen ero tämän Gripenissä mainostetun tutkan kohdalla on järjestelmän softa, ei niinkään se liikkuvuus itsessään. Jos softa on hyvä niin ollaan hyvän äärellä, jos ei niin kyseessä on markkinointikikka jossa 20-50v vanhaa tekniikkaa on uudelleenbrändätty ja markkinamiehet syöttävät sitä p***aa ihmisten kurkusta alas mullistavana tekniikkana.
Se on ihan sama vaikka sen Gripenin tutka pyörisi 360 astetta koneen ympäri voltteja tehden niin sillä ei ole merkitystä viidennen sukupolven koneita vastaan. PAK-FA kuskia vaan lähinnä naurattaisi tuollainen. Itseasiassa tuollainen pyörivä tutka on hankala häivetekniikan kannalta häivekoneessa, ja siksi niitä ei nähdä missään kehittyneissä koneissa.
Me ollaan ostamassa uusia koneita 2030 luvulle ja siitä eteenpäin, ei 90-luvulle jolloin tuollainen Gripen tai Typhoon AESA tutkalla olisi ollut kuuminta hottia...
Jos häivetekniikkaa hankaloittavalla tarkoitat tutkan liikkeen aiheuttaman menetyksen koneen häiveessä, niin samalla voitaisiin poistaa koneesta myös siivet ja kaikki muut konetta liikuttavat osat jotka liikkuvat koneen lentäessä. Myös epäilen (mutta en ole varma) että satojen kilometrien päässä olevalla tutkalla pystytään läpäisemään sitä tutkan ympärillä olevaa kupua ja mittaamaan sen sisällä tapahtuvan tutkan liikehdintää, ja vaikka pystyttäsiinkin niin tutkan ollessa liikkeessä se on todennäköisesti toisen koneen nähtävillä ennemminkin siitä syystä että modernit hävittäjätutkat myös vastaanottavat tutkasäteilyä määrittääkseen kohteen sijaintia sen oman tutkasäteilyn pohjalta. Säteilevä kohde on moninkertaisesti helpompi nähtävä/seurattava kuin tutka pois päältä lentävä kohde.
Ja pienenä sivuhuomiona myös PAK-FA:han on suunnitteilla samantapainen kääntyvä tutka.