No molempiin on tulossa sama tutka. Itse ajattelen enemmän siltä kannalta, että jos vähintään Rafalen kehityksestä alkaen on mietitty kannattaako kääntyvää olla ja sitä ei ole vielä yhteenkään laitettu nyt näitä lukuunottamatta niin ehkä se on melko turha.
Kuten totesin edellisessä viestissä, ilmaisia lounaita ei insinööreillä yleensä ole. Jokaisen hävittäjän kohdalla kannattaa pyrkiä ymmärtämään, millaisia valintoja insinöörit ovat joutuneet tekemään. Koska niitä valintoja on tehty paljon.
Arvostan loogista ajattelua. Mutta, se voi viedä myös harhaan jos sitä ei tee oikeasti loogisesti ja analyyttisesti.
Teesisi siis on, että koska se on vain kahdessa koneessa, niin se on turha?
Siinä tapauksessa, loogisesti ajatellen, kaikissa lentokoneissa tarvitaan vain siivet ja moottori (kaksi moottoria on jo turhake) - tämä on se pienin yhteinen nimittäjä. Kaikki muu siihen päälle on "eriasteisia turhuuksia".
Jos sitten otetaan tarkasteluun oikea turhuuksien ylistys, F-35. Miksi ihmeessä siihen on suurella tuskalla kehitetty tällaisia turhuuksia:
- Stealth,
- ohjusvaroittimet,
- EO-DAS,
- Poistettu HUD,
- kypärätähtäin,
- Integroitu FLIR/IRST Pod
- Datalinkit
- Sensorifuusio
- ECM/EW
Kannattaa lisäksi huomata, että Rafaelissa on myös sen takia nokassa vähän tilaa, koska tutkaa ei missään vaiheessa suunniteltu kääntyväksi. Siinä oli Pesa, Typhoonissa ja Gripenissä MSA.
Edelleen, loogista ajattelua edustaa se oletus, että tuskinpa sitä oltaisiin Typhooniin ja Gripeniin laittamassa, jos se olisi turha. Helpommalla ja halvemmalla pääsisi kiinteällä ratkaisulla.
Selitin jo edellisessä viestissä, mitä hyötyjä siitä on. Jokainen voi arvioida itse.
Jos vielä sitten katsotaan esimerkkejä, niin sivuille näkemistä ilmeisesti pidetään arvokkaana ominaisuutena.
1. Ne olivat tulossa F-22:een, mutta jätettiin kustannussyistä pois.
http://www.f22fighter.com/radar.htm
One requirement that drove all of the ATF designs was a wide field of regard for sensors, enabling the Raptor to acquire and track multiple targets beyond visual range. The requirement called for a 120-degree radar field of regard on each side of the nose.
Lockheed approached the field-of-regard requirement for the radar with three radar arrays placed in the nose of the aircraft (one facing forward and two facing sideways).
2. Internetsoturi mainitsi, että ilmeisesti Rafaleenkin on pohdittu sivututkia
3. Pak-Fassa ne jo on. Typeriä venäläisiä...