Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jaa, enpä nyt uskaltaisi mennä varmuuteen 2030-60 ajasta kun melkein jo Ranskalle ilmeni haluja antaa aseapua. Ruotsikin on jo Libyat käynyt, mutta kyvyn puuttuminen on toiminut oivana tekosyynä.Suomen ilmavoimat ei tule venäläisiä vastaan antamaan välitöntä tukea etulinjan joukoille. Mitenköhän close air support edes kääntyisi suomeksi?
1. Sellainen joka ei ole käyttänyt IM-aseistusta koskaan tositoimissa. Sellainen, jolla ei ole modernia kaukovaikutuskykyä. Suomeen verrattuna kokemusta on toki, mutta ei mihinkään näihin muihin hävittäjätoimittajiin verrattuna.1. Selvitätkö ensin, mikä on kokemuksellinen amatööri? Ilmeisesti esim. Suomen puolustusvoimat on kokemuksellinen amatööri? Jokainen mies, joka on ollut silleen naisen kanssa, mutta on käyttänyt ehkäisyä on kokemuksellinen amatööri?
Toisekseen, tuo ei pidä paikkaansa. Tutustu esim. Gripenin rooliin Libya-operaatiossa. Saatat yllättyä.
2. Kaikista kypsin laite on todennäköisesti Superhornet, sitten Rafale, sitten Typhoon ja raakileita ovat F-35 ja Gripen. Oletko siis sitä mieltä, että pitäisi hankkia jokin kolmesta ensimmäisestä? Todennäköisesti valinta on jompi kumpi kahdesta viimeisestä.
3. Mitähän on tämä "teknisesti onnistuu"?
5. Tarkoitatko, että Meteoria ei hankita, koska on Nasams ja Amraamit? Ja siksi ei hankita Gripeniä? Valitettavasti toiveikas logiikkasi ei toimi.
En tiedä näistä mitään. Minulla on mielikuva, että juuri ohjelmistokehitys voisi olla asia jossa pienempi maa vähäisimmillä resursseilla voisi olla kilpailukykyinen. Ilmeisesti todellisuus on päinvastainen?Ohjelmistokehityksen osuus kasvaa koko ajan suuremmaksi, mistä kertoo sekin että erilaisen alijärjestelmien, kuten vaikko EO/IR-sensorien ja tutkien suorituskykyä rajoittaa eniten algoritmien kehitys ja pelkillä ohjelmistomuutoksilla pystytään parantamaan suorituskykyä tulevaisuudessa.
Jaa, enpä nyt uskaltaisi mennä varmuuteen 2030-60 ajasta kun melkein jo Ranskalle ilmeni haluja antaa aseapua. Ruotsikin on jo Libyat käynyt, mutta kyvyn puuttuminen on toiminut oivana tekosyynä.
Ei se Venäjä ole kiveen hakattu ainoa käyttökohde kun Pohjanmaakin on Adenilla käytetty.
Sellainen joka ei ole käyttänyt IM-aseistusta koskaan tositoimissa. Sellainen, jolla ei ole modernia kaukovaikutuskykyä. Suomeen verrattuna kokemusta on toki, mutta ei mihinkään näihin muihin hävittäjätoimittajiin verrattuna.
Olen kyllä tuosta Libyan operaatiosta keskustellutkin jo aiemmin: http://maanpuolustus.net/threads/ilmavoimien-täsmä-asekaupat.1626/page-5#post-235601
Nämä olen aiheesta sittemmin lukenut:
http://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR600/RR676/RAND_RR676.pdf
http://www.gripenblogs.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=605
http://aviationweek.com/awin/swedish-gripen-community-draws-libya-lessons
Ei Libyan operaation puutteet Gripenin vikoja olleet, vaan syy oli Naton ja Ruotsin välisen poliittisen yhteistyön kehittymättömyydessä. Ruotsin kokonaissaldo oli tästä huolimatta kokonaisuudessaan hyvä. Se ei kuitenkaan muuta sitä asiaa, ettei sieltä kertynyt CAS:iin liittyvää kokemusta.
3. Siitä integroinnin tasosta, käytön helppoudesta jne. Jokin asia voi olla mahdollista, mutta todella vaikeaa käytännössä. Voi olla, että F-35:ssa on saatu merkittävä saavutus automaatiossa sensorifuusion osalta. Esim. koelentäjien kertomukset kuinka lentokokemus on aivan erilainen kuin edellisessä sukupolvessa. Saa nähdä kyetäänkö Gripenissä saamaan vastaava automaatio ajoiksi vai muistuttaako se niiltäkin osin jotain, jota voisi kutsua vaikka "4.5G-kokemukseksi".
5. Lähinnä sitä, ettei Meteoria välttämättä voida käyttää niin hyvänä valintaperusteena mitä jotkut luulevat. Jos se kelpaisi myös meidän Nasamsiin silloin olisi ilmiselvä synergiaetu. Hornet-kaupoissahan juhlistettiin aikoinaan AMRAAMin saantia.
Tuossa juuri epäiltyttää Saabin kyky integroida tukku erillisiä podeja käyttöliittymältään jouhevaksi kokonaisuudeksi. Etenkin ilmasta maahan -osalta, jossa ruotsalaiset ovat kokemuksen puolesta amatöörejä. On se vähän toista rakentaa integroitu ratkaisu.
En tiedä näistä mitään. Minulla on mielikuva, että juuri ohjelmistokehitys voisi olla asia jossa pienempi maa vähäisimmillä resursseilla voisi olla kilpailukykyinen. Ilmeisesti todellisuus on päinvastainen?
En tiedä näistä mitään. Minulla on mielikuva, että juuri ohjelmistokehitys voisi olla asia jossa pienempi maa vähäisimmillä resursseilla voisi olla kilpailukykyinen. Ilmeisesti todellisuus on päinvastainen?
Vähän sellaista ounastelinkin. Ruotsistako ei osaamista löydy?Siinä mielessä kyllä, että ei ohjelmistokehitys periaatteessa tarvitse muuta kuin pöydän ja parin sadan euron tietokoneen, mitään monimutkaisia valmistustekniikoita tai -laitteita ei tarvita. Vaikeampaa on sitten löytää se tyyppi siihen koneen ääreen ja saada se toimimaan yhdessä parin kymmenen muun samanlaisen kanssa, ja saada toimivaa koodia ulos järjellisessä ajassa. Jonkin verran alaa tuntevana voisin väittää että on aivan tuskaisen vaikeaa löytää niitä tekijöitä, varsinkin hyvin erikoistuneeseen alaan kuten sotilasavioniikkaan, ja että ne tapaavat keskittyä parhaiden koulujen ja tutkimuslaitosten ympärille, jotka sijoittuvat yleensä suurimpiin maihin ja kaupunkeihin. Niiden palkkaaminen on tämän takia myös erittäin kallista.
Eikö meillä ole kotimaisin voimin 10 vuoden ajan ja 2 miljardilla kehitetty terveydenhuoltoon potilastietojärjestelmää, joka ei ole vieläkään valmis?Heh, ohjelmistokehitystä ei ainakaan kannata ulkoistaa samalle intialaisporukalle, joka kehitti VR:n varausjärjestelmää.
...
Eikö meillä ole kotimaisin voimin 10 vuoden ajan ja 2 miljardilla kehitetty terveydenhuoltoon potilastietojärjestelmää, joka ei ole vieläkään valmis?
Vähän sellaista ounastelinkin. Ruotsistako ei osaamista löydy?
Selitäpä, että miten esim. Patria AMV:tä pidetään yhtenä parhaista vehkeistä, vaikka Suomella, puolustusvoimilla ja Patrialla ei ole mitään kokemusta. Entä sama sitten vaikka Saksan Leopardin kohdalla?
Kysymys ei ole osoitettu minulle, mutta tähän provoon on pakko tarttua.
Kokemusta? No, Paseja on käytetty jokunen vuosikymmen ympäri planeettaa monen käyttäjän toimesta ja erilaisia variantteja on valmistettu useita. Eikö se ole relevanttia kokemusta AMV:n tuotekehityksen kannalta? Saksalaiset taas ovat kehittäneet panssareita aktiivisesti suunnilleen vuosisadan. Taistelukokemusta ei tosin ole kertynyt paljoa vuoden 1945 jälkeen, mutta ainakin perinteet ovat kunnossa.
Toinen, mielestäni maakohtaista kokemusta merkittävämpi tekijä on käytettävissä olevat resurssit. Isommat projektit vaativat enemmän resursseja kuin pienet. Suomi ja Ruotsi voivat kilpailla panssarikalustossa (AMV/CV90), mutta voivatko ne kilpailla sotilasilmailun globaaleilla markkinoilla? Gripenin uusimman version kehitykseen on kai suunniteltu käytettävän n. 5 miljardia euroa, minkä paras verrokki on ehkä Super Hornet - vuosia aiemmin. Rahaa voi tietysti polttaa tehottomalla kehitystyöllä ja keskittymällä vääriin asioihin, mutta joitakin viitteitä voi vetää kehitysbudjetin koosta; jos yhteen on poltettu 50 miljardia euroa ja toiseen 5 miljardia euroa, niin ensimmäinen on todennäköisesti yleisesti ottaen parempi. Vertailu tietysti monimutkaistuu, jos joudutaan vertailemaan omenoita ja päärynöitä.
Sitten on vielä se yleinen teknologian taso. Melkein kuka hyvänsä pystyy väsäämään keskinkertaisen panssaroidun ajoneuvon kopioimalla muita ja suosimalla COTS-komponentteja. Sotilasilmailussa sama ei ole itsestäänselvyys, vaikka Gripen onkin eräänlainen Ikea-hävittäjä, jonka moottori ja lukuisia muita osia hankitaan ulkomaisilta valmistajilta, joko valmiina tai lisenssillä.
Jep, budjetti on ihan validi asia. Onkin suorastaan yllättävää, miten hyvän tuotteen ruotsalaiset ovat saaneet aikaiseksi. Taustalla on tietysti 1) perinteet ja osaaminen 2) Gripen NG pohjautuu aerodynaamiselta ratkaisultaan vahvasti edelliseen Gripeniin 3) Saab on maailmanluokan osaaja esim. elektronisessa sodankäynnissä ja 4) paljon tavaraa ostetaan enemmän tai vähemmän valmiina ulkopuolisilta, esim. moottori on Super Hornetin.
@Huhta - vielä yleisenä kommenttina. Isollakaan rahalla ei aina onnistu. Siitä on jenkeissäkin paljon esimerkkejä. Lisäksi on mielenkiintoista, että Ranska ja Dassault saivat Rafalessa aikaan valmiimman hävittäjän kuin koko muun Länsi-Euroopan yhteinen Eurofighter.
Perinteissä on kyllä jonkinverran perää, mutta kannattaa muistaa, että ruotsalaiset ovat saaneet merkittävän määrän valmiiksi kehitettyä teknologiaa Yhdysvalloista, joka liittyy Ruotsin Yhdysvalloilta saamaan turvallisuustakuuseen. Kuten edeltäjänsä Viggen, gripen on myös kone jonka suorituskyky perustuu alunperin sen varsinaiseen käyttötarkoitukseen laivojen ja sukellusveneiden nopeassa torjunnassa. Alkuperäinen Gripen on Viggenin tapaan käytännössä amerikkalainen tuote ja ensisijaisesti heidän tarpeitaan varten valmistettu. Ruotsin valtio oli pelkkä välikäsi ja sätkynukke.Saa siihen tarttua
My point exactly! Kokemusta kertyy myös muuten kuin sotimalla. http://saabgroup.com/about-company/history/
Jep, budjetti on ihan validi asia. Onkin suorastaan yllättävää, miten hyvän tuotteen ruotsalaiset ovat saaneet aikaiseksi. Taustalla on tietysti 1) perinteet ja osaaminen 2) Gripen NG pohjautuu aerodynaamiselta ratkaisultaan vahvasti edelliseen Gripeniin 3) Saab on maailmanluokan osaaja esim. elektronisessa sodankäynnissä ja 4) paljon tavaraa ostetaan enemmän tai vähemmän valmiina ulkopuolisilta, esim. moottori on Super Hornetin.
En usko, että on. Muutama miljardi lapaan ja tuhansia työpaikkoja peliin niin möykkä hiljenee.Onko nuo ihmisoikeusseikat nyt miten suuri tekijä Ruotsille asekaupan suhteen? Toki Ruotsi antaa itsestään kuvan sellaisena mallimaana asian suhteen, mutta hyvin on kauppa käynyt esim. Pakistanin, Saudi-Arabian ja Arabiemiraattien kanssa.
Sen sijaan ongelma on, ettei ruotsalaisista ole minkäänmoista apua geopoliittisesti.
Tarkoitin toki potentiaalisten ostajien auttamisen kannalta. Eli nämä Lähi-Idän maat yms. Jos ei haeta vain teknistä ratkaisua, on Ruotsin tarjoama turvallisuusratkaisu alakynnessä verrattuna esim. Ranskaan, joka operoi uskottavasti esim. Afrikassa ja Lähi-Idässä.