Ilmavoimien tulevaisuus

Turvallisuuspoliittisen tilanteen takia vanhoja toimivia koneita ei voi alkaa purkamaan koska ne olisi silloin poissa käytöstä pitkän aikaa, se oli muistaakseni Ruotsin ilmavoimien selkeä kanta. Toisekseen rungot ovat teknisesti muuttuneet ja tuskin mitenkään yhteensopivia enää, samoja osiahan on enää heittoistuin ja sitä rataa. Gripen E suunnitelma on siltä osin muuttunut vuosien varrella enemmän uudeksi koneeksi eikä vain komponenttien vaihtamiseksi.

Aiemmin täällä on pohdittu mikä on Gripen E:n tyhjäpaino, tämän mukaan se on 800kg painavampi, eli tyhjäpaino olisi 7,6 tonnia.
http://www.defesanet.com.br/en/e_gr...own-the-Brazil-Sweden-Gripen-E-F-partnership/
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin täällä on pohdittu mikä on Gripen E:n tyhjäpaino, tämän mukaan se on 800kg painavampi, eli tyhjäpaino olisi 7,6 tonnia.
http://www.defesanet.com.br/en/e_gripen_br/noticia/19594/Exclusive-–-DefesaNet’s-analyst-Pedro-Paulo-Rezende-breaks-down-the-Brazil-Sweden-Gripen-E-F-partnership/

Uskon mieluummin Saabin Brosyyriä "Performance, Facts and Figures":

http://saab.com/globalassets/commer...gripen-ng---performance-facts-and-figures.pdf
 
Ei ole edes kovin rohkea povaus kun alun perin oli jopa tarkoitus "rakentaa uusiksi" entisiä. Saab vaati kuitenkin uudet, jotta on edes vähän enemmän työtä ja ylläpidettävää.

Tälle oli varmaankin lähde? Kuulostaa nimittäin mahdottomalta.
 
Tuo Saabin esitys vaikutti nopealla tarkastelulla olevan sitä, mitä jo aiemmin yritin ilmaista: eri sensorien havaitsemien maalien yhdistämistä yhdeksi. Päälle tulee eri lavettien (hävittäjä, AEW&C, maasijoitteinen tutka jne.) havaitsemien maalien yhdistäminen yhdeksi ilmatilannekuvaksi, mutta sitä nyt on tehty vuosikymmeniä, eikä se ole erikoinen saavutus vuonna 2015 saati tulevaisuudessa.

Super Hornetiin ei ole toteutettu läheskään "vastaavia juttuja" kuin F-35:n, jota voitaneen, keskeneräisyydestä huolimatta, pitää eräänlaisena avioniikan "gold standardina". Siihen muiden pitäisi pyrkiä, samaan tai parempaan.

Asiaa voi lähteä (käytettävissä olevien resurssien lisäksi) pohtimaan vaikkapa siitä, millaiset dataväylät Super Hornetissa, Gripenissä ja F-35:ssä on. Gripenissä (ilmeisesti A/B/C/D) sanotaan olevan viisi MIL-STD-1553B mukaista väylää - niiden kautta ei liikutella kovinkaan paljoa raaka-dataa. Super Hornetista tietoa löytyi heikommin, mutta epävirallisempien lähteiden mukaan sielläkin liikkuu aika rajallisesti dataa, joskin Gripeniä enemmän.

F-35:ssä liikkuu huomattavasti enemmän dataa, kun osapuilleen kaikki tieto (ml. sensorien tuottama raaka-data) käsitellään integroidussa keskustietokoneessa. Tiedonsiirtokapasiteetissa puhutaan pikemmin gigoista kuin megoista, joskin osa kapasiteetista on nykyisellään käyttämättä ja asennettu lähinnä tulevaisuuden kasvua varten. Niin tai näin, tällainen järjestelmä antaa suuren informaatioedun, kun raaka-datasta pystytään kaivamaan pienimmätkin jutut esiin.

Jälkimäisen järjestelmän kehittäminen maksaa arvattavasti huomattavasti enemmän. Tosiasia on, että ruotsalaisilla on vähän hunajaa. Miksi he saavuttaisivat koskaan samaa nykyisillä resursseillaan?

Siinä aikaisemmin linkittämässäsi jutussa puhuttiin eri asiasta.

Se on totta, että sensorifuusiosta puhuttaessa voidaan tarkoittaa montaa eri asiaa
  • Saman koneen eri sensoreiden havaintojen yhdistämistä ja esittämistä integroidusti
  • Sensoreiden automaattista yhteistoimintaa (yksi sensori kehottaa muita katsomaan tiettyyn suuntaan, jos epäilee havainneensa jotain)
  • Eri koneiden keräämien havaintojen yhdistämistä (ja esittämistä integroidusti)
  • Eri sensoreiden keräämän datan analysointia siten, että vaikka yksittäinen sensori ei mitään löytäisikään, niin kun laitetaan kaikki samaan myllyyn, niin sieltä löytyy jotain ennen kuulumatonta.
Tarkoitat nyt ilmeisesti tätä viimeistä?

Muutama kysymys:
  • Millainen väylä NG:ssä on?
  • Ruotsalaisilla olisi varmaan varaa asentaa laajan kapasiteetin väylä, jos tarve?
  • Onko tietoa, miten helppoa tai vaikeaa tuo on ollut F-35:dessä?
Kannattaa huomata sellainen asia, että 0+0+0 = 0, vaikka kuinka niitä fuusioisit. Eikö ole järkevämpää tehdä järjestelmä, jossa 0,1+0,05+0,1 = havaittu maali?

Sensorifuusio ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Tässä esimerkki fermentorista, miten sen sensorifuusio toimii (fermentorissa kasvatetaan mikrobeja, sen säätö on kohtuu monimutkainen mittaus-ja säätötekninen haaste, mutta silti ihan doable). (Nuo kaikki "monimutkaiset jutut" tuossa ovat kaikki erilaisia mittaus ja säätöantureita ja järjestelmiä)

Mielestäni sensorifuusio hävittäjässä olisi järkevää tehdä samalla tavalla.

fermentori.jpg


sensors-14-19441f3-1024.png
 
Siinä aikaisemmin linkittämässäsi jutussa puhuttiin eri asiasta.

Linkki oli tarkoitettu lähinnä yleiseksi huomioksi siitä, että homma on ihan oikeasti vaikeaa.

That is the ideal. Test pilots have reported problems when targets on the display have more than one symbol—a sign the system has not “fused” the inputs on that particular target. Or in some cases, not all wingmen are seeing everything the other pilots in their formation are viewing on the displays.

Muutama kysymys:
  • Millainen väylä NG:ssä on?
  • Ruotsalaisilla olisi varmaan varaa asentaa laajan kapasiteetin väylä, jos tarve?
  • Onko tietoa, miten helppoa tai vaikeaa tuo on ollut F-35:dessä?
Minulla ei ole aavistustakaan uudesta Gripenistä. Olen nähnyt pelkkiä mainospuheita ("Superior Sensor Fusion - Latest generation avionic mission system with high computation power operating on ultra-fast digital data busses."). Tuo voi tarkoittaa ihan mitä hyvänsä, koska mainospuhe on mainospuhe ja suorituskyky on suorituskyky.

Ruotsalaiset pystyvät todennäköisesti halutessaan vetämään koneeseensa nopeat datayhteydet, kyllä. On myös hyvin mahdollista, että koneeseen on tulossa asiallinen laskentakapasiteetti.

Sitä minä epäilen vahvasti, onko ruotsalaisilla rahaa ottaa raudasta kaikki irti. 5 miljardin kehitysbudjetti on oikeasti pieni. Enkä oikein jaksa uskoa, että sotilaskaluston koodin tuottaminen olisi yhtä halpaa kuin muilla sektoreilla.

Super Hornet on kulunut esimerkki, mutta huonoista verrokeista paras. Eroa kyllä on: uudella Gripenillä on yhteisiä osia vanhan kanssa vain vähän, ja nekin pääasiassa edullisia. Super Hornetissa oli tosin uusi moottori, mutta siinä oli silti suhteellisen paljon yhteistä Hornetin kanssa (pääasiassa avioniikassa).

Kirjoitit tuolloin aiemmin, että moni Gripenin keskeinen komponentti tulee "kaupan hyllyltä". En viitsinyt silloin kommentoida enempää, koska ymmärsin pointtisi: "Neitsyt ei ole lähtenyt naimaan, vaan on antanut homman ulkopuoliselle." Tuolla tavoin toimimalla säästää hieman rahaa, mutta eivät ne komponentit silti tule kirjaimellisesti kaupan hyllyltä. Kyllä ne kehitetään erikseen Gripeniin, vaikka joitakin teknologisia yhtäläisyyksiä valmiisiin tuotteisiin voi olla.

Jos ihan karkeasti heitän kehitysbudjetille jakauman, niin se voisi olla seuraavan kaltainen: yksi miljardi tutkan ja IR-sensorin kehitykseen, yksi miljardi ELSO- ja omasuojajärjestelmän (ml. MAWS) kehitykseen, yksi miljardi rungon kehitykseen, yksi miljardi FLCS-ohjelmistoon ja aseintegrointeihin, puoli miljardia viestiyhteyksien kehittämiseen ja puoli miljardia erinäköisiin testeihin.

Vielä pitäisi löytyä lisärahaa, jos haluttaisiin viedä fuusiot ja integraatiot samalle tasolle kuin F-35:ssä. Löytyykö?

Kannattaa huomata sellainen asia, että 0+0+0 = 0, vaikka kuinka niitä fuusioisit. Eikö ole järkevämpää tehdä järjestelmä, jossa 0,1+0,05+0,1 = havaittu maali?

Kyse on toleransseista. Huomattavasti ehdotustasi järkevämpää on tehdä järjestelmä, jossa 0,0001+0,00005+0,0001 = havaittu maali.

Mielestäni sensorifuusio hävittäjässä olisi järkevää tehdä samalla tavalla.

Ei olisi. Jos on kirjoittamassa kirjaa, joka pohjautuu tieteellisiin tutkimuksiin, niin kannattaako lähdemateriaalina käyttää mieluummin tutkimusten tiivistelmiä vai koko tekstejä? Ehdottomasti kannattaa käyttää koko tekstejä. Asioita typistettäessä jostakin tiedosta joudutaan luopumaan.

Miksi ihmeessä karsia fuusioidun datan määrää, jos kaikki sensorien keräämä data on mahdollista fuusioida?
 
Uudessa Gripenissä on uusi dataväylä, mutta siitä en ole tarkempaa tietoa löytänyt. Veikkaisin että joku kuitupohjainen järjestelmä se tulee olemaan, jolloin puhutaan n. 1000x parannuksesta nopeudessa.

F-22 & F-35 koneiden kehityksestä avioniikan osuus on ollut noin puolet, mikä kertoo omalta osaltaan sensoreiden ja sensorifuusion kehittämisen panoksista, tärkeydestä ja kalleudesta. Kuten todettua, yhdysvaltalaisten määritelmässä sensorifuusion on monimutkaisempi asia kuin maalien yhdistäminen.

Koska sensoreista ja fuusiosta saatava hyöty, eli käytännössä laajuus, tarkkuus, nopeus ja luotettavuus ovat riippuvaisia lähinnä algoritmeista, laskentatehosta ja datalinkeistä, on niiden parantaminen koneen elinkaaren aikana suhteellisen helppoa. F-35:ssä parannuksia sensorifuusioon on suunniteltu tulemaan liki jokaisessa isommassa ohjelmistoblokista, joten kyseessä on useamman vuosikymmenen kestävä ohjelmistoprojekti. Tässä lisää aiheesta:

http://www.sldinfo.com/shaping-the-f-35-combat-system-enterprise/
At the core of the F-35’s avionics capabilities is a very high-speed state-of-the-art processor, and there is a roadmap to continue advancing it. Every couple of years, every block or every two blocks at least, there’s a new generation of processor planned that fits right into the existing hardware and software architecture

When you have flexible avionics designs, like the F-35’s AESA, DAS, EW or EOTS, the sky is the limit on the number of applications you’ll want to incorporate, and you’ll need increased processor speeds for even more advanced modes

SLD: Does this mean that we can expect a significant growth path for data generated by the F-35 to support ground, maritime and distributed air operations?

Bartos: That is correct. The F-35 already has significant inherent capability, but the flexible sensor/fusion architecture can capitalize on the vast amounts of data generated by the F-35 to affordably meet new mission requirements. For example, right now in the baseline F-35, DAS is only tasked to provide air tracks and missile tracks, but we’re sure that will evolve. The moving targets, artillery, and other things DAS is also seeing and tracking could be integrated and reported simply by refining the DAS and fusion algorithms, and ensuring the processor capacity matches the data load.

SLD: So we are talking about a combat system enterprise that allows you to start with the first F-35s and build out from the foundation?

Bartos: The core elements of the integrated enterprise are the AESA radar, the EW system, DAS, and the EOTS. But there are other key elements as well such as the CNI technology, the advanced processors, and the high-speed data bus using fiber optic transmission systems aboard the aircraft.

These enablers allow the synergistic capability to be crafted, enhanced, and communicated.

SLD: And this is a major shift from legacy aircraft?

Bartos: It’s akin to broadband versus dial-up modems. Yes, they both have Internet access, but non-integrated avionics are all doing dial-up because they’re stuck with a 1553 data bus and incompatible applications. In contrast, the F-35 has a brand new high-capacity data bus, along with integrated avionics.

Legacy aircraft can have additive tracks, but they’re not going to exploit multi-spectral data on a real-time basis the way the F-35 can.

Jutun lopussa on myös näkemystä sensorifuusion merkityksestä ilmataistelussa F-15 lentäjän näkökulmasta, liippaa läheltä täälläkin keskustelua herättäneisiin asioihin:

SLD: As a former fighter pilot, you have much F-15 experience. How will pilots perform air-to-air operations differently with the F-35? It appears to be a big culture change.

Bartos: Well, it is. And without getting into all the tricks that the F-35 has up its sleeve, because you’re stealthy, you can get a lot closer to the adversary and your missile shots are now lethal, no-escape shots. With the F-15 today, you’re very wary of the range of the other guy’s missile, and you basically have to assume that he’s locked on to you, or at least knows where you are since you are in a big, non-stealthy airframe. And since you don’t have a missile warning system, you have to always assume that there is a missile headed your way when you get near an adversary.

You wind up playing this game of chicken, where you get close enough to throw a rock, and then you run away to avoid any rock coming back at you. And then you try to sneak back and throw another rock from a closer range. And then you run again and try to avoid his next rock. You hope he runs out of rocks first, or that he’s not looking when you throw one of your rocks. But you never get in there and throw rocks without the fear of retribution.

Like the F-22, the F-35 can maneuver right in there and attack with a close-in kill shot without playing chicken. If the F-35 gets in a bad situation, the pilot can extract himself a heck of a lot easier than in an F-15. The F-35 can turn away and still attack because it has eyes in the back of its head coupled with high off boresight missiles.

DAS is always tracking every aircraft nearby, in every direction, simultaneously, and looking for inbound missiles at the same time. F-35 mission fusion software keeps targets and IDs sorted out, even in a dynamic turning dogfight or when a target is directly behind you.

While flying an F-15 in a dogfight, I have to constantly swivel my head to manually detect and track adversaries and wingmen with my eyes. Situational awareness breaks down quickly, and I’m suddenly wondering if that distant object I’m looking at is an F-15 or an adversary aircraft.

I’ve flown against MiG-29s, and it wasn’t until I was up close and saw the paint job that I could be positive it wasn’t an F-15.
With your head and eyes shifting back and forth under high G loading in a turning fight, it is very easy to lose sight, get confused, and misidentify aircraft.

Data link update rates are too slow for ID purposes in a dogfight. ID correlations frequently are swapped from wingmen to bandits and vice versa as they streak past your jet and swap sides.

The F-35 isn’t going to lose those IDs; it isn’t going to lose that situational awareness because there is always at least one sensor with high update rates tracking the various aircraft. In fact, you may even do better by just looking at your situational awareness displays or helmet symbology rather than at the confusing swirl of airplanes to visually sort out good from bad.


And if a missile is shot at you in the F-35, you’ll see it coming whether it is smokeless or not. You can take the appropriate measures, or just let the aircraft automatically provide the countermeasures.
 
Viimeksi muokattu:
Tälle oli varmaankin lähde? Kuulostaa nimittäin mahdottomalta.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/sa...tsin_kanssa_sveitsin_konekaupat_vastatuulessa

Gripen C/D- mallien elinkaaripäivityssopimuksen myötä kuuteenkymmeneen Gripen C/D -mallin hävittäjään asennetaan päivitettyjä järjestelmiä, jotka lisäävät tehokkuutta ja vähentävät kustannuksia. Sopimus tuo myös hallinnollisia uudistuksia ja kehittyneempiä prosesseja Ruotsin ilmavoimille. Ensimmäinen vanhoista koneista päivitetty Gripen E -hävittäjä pitäisi toimittaa ilmavoimille vuonna 2018.
 
Eikä tuo ole kuin toimittajan epäselvä ilmaisu. Ei siis pidä paikkaansa.
Miten monta juttua oikein pitää kaivaa?

No tässä vielä yksi. Ainakin on eri toimittaja.
First flight of the lead test aircraft is scheduled for the second half of 2015, with the single-seat asset to be used primarily for airframe and flight control system testing. The next example will be flown in the first half of 2016, and will support tactical systems work. Any required adaptations will be embodied with flight test instrumentation-equipped aircraft 39-10, which will join the test campaign in early 2017 to prove the final E-model configuration.

A first production example will follow close behind, with Saab targeting military type certification in early 2018, clearing the way for deliveries to Sweden and then Switzerland later the same year, in the MS21 software standard.

Once at full rate, the company aims to be able to deliver a new-build aircraft within 18 months of a contract award, or to convert existing airframes within a year.

Sweden’s remanufactured aircraft will retain almost none of the previous airframe, but will reuse parts of its fuel and air systems, plus its ejection seat, windshield, canopy and outer wing elevons.
https://www.flightglobal.com/news/articles/saab-reveals-full-gripen-e-design-cost-savings-396977/
 
Miten monta juttua oikein pitää kaivaa?

No tässä vielä yksi. Ainakin on eri toimittaja.
https://www.flightglobal.com/news/articles/saab-reveals-full-gripen-e-design-cost-savings-396977/

Tuo on jo parempi :)

Ei ole edes kovin rohkea povaus kun alun perin oli jopa tarkoitus "rakentaa uusiksi" entisiä. Saab vaati kuitenkin uudet, jotta on edes vähän enemmän työtä ja ylläpidettävää.

Olit näemmä tosiaan laittanut lainausmerkkeihin tuon "rakentaa uusiksi". Hyvä niin.

Ymmärrät varmaan, että Gripen NG on sama Gripenille kuin Superhornet Hornetille. Kyse on eri koneista.

Ensimmäinen linkkisi käsitteli C-mallin elinkaaripäivitystä. Se ei muutu sillä NG:ksi.

Vastaavasti, jos otat vanhemmasta koneesta Martin Bakerin heittoistuimen ja siirrät sen uuteen, niin se ei kyllä tarkoita, että vanhasta rakennetaan uusi.

Edelleen, kummassakaan linkissä ei ollut mitään puhetta siitä, että Saab olisi vaatinut uusia, jotta olisi edes vähän enemmän työtä ja ylläpidettävää. Se taisi olla siis omaa tarinaa?

Ymmärrät varmaan, että se ei lisää Saabin työllisyyttä yhtään, tuleeko uuteen koneeseen uusi vai vanha Martin Bakerin istuin.

Se taas, kannattaako se istuin ottaa vanhasta koneesta riippuu ihan täysin siitä, nähdäänkö koneille olevan käyttöä joko Ruotsin ilmavoimilla, tai vientiasiakkailla.

Saab ei siis määrittele, kuinka monta konetta Ruotsin ilmavoimilla on käytössään.
 
Jos konevalmistaja tuossa Gripenien "kierrätystarjouksessa" olisi vaikkapa - hm, joku toinen, voitaisiin varmaan puhua Block 1/2 -päivitysversiosta. Ajatushan tuossa Sveitsitarjouksessa oli, että IOC saavutettaisiin huomattavan nopeasti ja saataisiin toimitettua "puoliverisiä" koneita tilaajan käyttöön ennen kuin "täysiveriset" valmistuvat linjoilta. (EDIT: Sensitiivisyyshuomautus, koneita verrataan lainatuissa kohdissa hevosiin.)

Minusta tällainen kauppatapa on sitä tällä foorumilla mainostettua sissimarkkinointia; isketään heti kauppaan kiinni päivitetyllä mallilla ja parsitaan lopullisella kunhan se valmistuu. Koska ostajalla on odotellessaan käytössä soiva peli, ei kiila paina niin pahasti uusversion valmistumisen suhteen (joka olisi suuri epävarmuustekijä). Miksi näin? Saabilla halutaan oikeasti saada kauppoja aikaiseksi miltei hinnalla millä hyvänsä ja he ovat melko ennakkoluulottomia ja luovia keksiessään erilaisia atrappeja ostajien houkuttelemiseksi. Eihän tuo nyt ihme ole, kilpailu alalla on kovaa ja rahakkaat ostajat vähissä.
 
Tuossa löytyi hieman lisävalaistusta perusteista.

The Swedish government is set to amend the Gripen E production contract so that the aircraft will be new-build rather than re-manufactured airframes, a Saab spokesperson confirmed to IHS Jane's on 12 June.

The country's parliament is said to have agreed the move to procure newly-built aircraft as opposed to re-manufactured Gripen Cs some weeks ago, and approved the decision by a large majority on 11 June. According to the spokesperson, the move was prompted by a need to keep the Swedish Air Force's (SwAF's) Gripen C fleet at full strength until the service fully transitions over to the Gripen E.

However, as noted by Saab officials in March, the Gripen C and Gripen E share little in terms of common structures and systems, with the only items able to be cross-decked being the windscreen and canopy, the outer elevons, the ejection-seat, the internal gun and conveyor system, and some other ancillary equipment. As such, it was always the case that the contract would need to be amended to reflect this.
https://web.archive.org/web/2015031...s-to-be-new-build-rather-than-re-manufactured

Ei noista motiiveista ihan selvyyteen pääse kun otettava huomioon Sveitsin kaupan kaatuminen, C/D-mallien vuokraamiset.

Alkuperäinen tavoitehan oli hankkia 40-60, jos Sveitsi hankkii 22 ja osallistuu muihin kustannuksiin.
* Nu lovar regeringen köpa 40-60 plan av en uppgraderad typ (Jas Gripen E/F eller Super-Jas) samt att Schweiz ska köpa 22 plan och dela kostnader.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/sverige-koper-nya-super-jas
 
Viimeksi muokattu:
Gripen-39-7-com-Saab-340-AEW-e-UCAV-Neuron.jpg


Saabin tulevaisuuden kuva saattaa näyttää suunnilleen tältä, UCAVit ja Erieyet ovat pyörineet Gripen NG esitteissä jo vuosia. Yhteisprojekti Neuron on lennellyt Ruotsissa syksyn ajan koelentoja, jotka on nyt saatu päätökseen. Testeihin sisältyi myös aselaukaisun simulointia. Lisää toisella kotimaisella Ruotsin materiaalilaitoksen sivuilla: http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-pr...inns-ingen-joystick-Neuron-flyger-helt-sjalv/

Neuronin autonomiaa ja häiveominaisuuksia nostetaan esiin jutussa. Mielenkiintoisesti mainitaan hankkeen motivaationa Saabille olevan osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen Gripen-projektia varten. Saab lähti mukaan Neuroniin 25% osuudella ennen kuin Gripenin jatkosta oli mitään tietoa, ilmeisesti juuri ollakseen ainakin jotenkin mukana hävittäjäteollisuudessa. Neuronin häivetekniikat ja kaupallisten osien hyödyntäminen nostetaan esiin asioina, joista on otettu oppia. (Ilmeisesti Saabin markkinointiosasto ei ole muistanut kertoa insinööreille, että stealth on hyödytöntä tulevaisuudessa :D)

Tuosta saa sen kuvan että tämä Neuron-protohanke oli nyt tässä ja taputeltu, ja että sitten sovitaan osallistujamaiden kanssa jatkosta. Saa nähdä lähteekö tuosta jotain tuotantoon asti jossain vaiheessa.
 
Gripen-39-7-com-Saab-340-AEW-e-UCAV-Neuron.jpg


Saabin tulevaisuuden kuva saattaa näyttää suunnilleen tältä, UCAVit ja Erieyet ovat pyörineet Gripen NG esitteissä jo vuosia. Yhteisprojekti Neuron on lennellyt Ruotsissa syksyn ajan koelentoja, jotka on nyt saatu päätökseen. Testeihin sisältyi myös aselaukaisun simulointia. Lisää toisella kotimaisella Ruotsin materiaalilaitoksen sivuilla: http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-pr...inns-ingen-joystick-Neuron-flyger-helt-sjalv/

Neuronin autonomiaa ja häiveominaisuuksia nostetaan esiin jutussa. Mielenkiintoisesti mainitaan hankkeen motivaationa Saabille olevan osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen Gripen-projektia varten. Saab lähti mukaan Neuroniin 25% osuudella ennen kuin Gripenin jatkosta oli mitään tietoa, ilmeisesti juuri ollakseen ainakin jotenkin mukana hävittäjäteollisuudessa. Neuronin häivetekniikat ja kaupallisten osien hyödyntäminen nostetaan esiin asioina, joista on otettu oppia. (Ilmeisesti Saabin markkinointiosasto ei ole muistanut kertoa insinööreille, että stealth on hyödytöntä tulevaisuudessa :D)

Tuosta saa sen kuvan että tämä Neuron-protohanke oli nyt tässä ja taputeltu, ja että sitten sovitaan osallistujamaiden kanssa jatkosta. Saa nähdä lähteekö tuosta jotain tuotantoon asti jossain vaiheessa.

nEUROn -projektin tarkoituksena on ollut kehittää ja testata teknologioita ja pysytellä pienemmällä budjetilla kehityksessä jollain tapaa mukana. Hanke on ollut useiden yritysten yhteishanke (monikansallinen) eikä siitä ole ollut tarkoitus tehdä UCAV -laitetta palveluskäyttöön. Olisiko oikea kuvaus tutkimusalusta ja teknologiademonstraattori vähän samaan tapaan kuin X-47B?

Projektin päättyminen ja viittaus jatkosuunnitelmiin lehtiartikkelissa voi tarkoittaa myös BAE:n Taranis- ja nEUROn -hankkeiden yhdistämistä, josta oli muistaakseni sovittu jo reilu vuosi sitten. Se, mitä siitä mahdollisesti seuraa ja mitkä yritykset siihen osallistuvat, on vielä arvailun varassa.
 
Gripen-39-7-com-Saab-340-AEW-e-UCAV-Neuron.jpg


Saabin tulevaisuuden kuva saattaa näyttää suunnilleen tältä, UCAVit ja Erieyet ovat pyörineet Gripen NG esitteissä jo vuosia. Yhteisprojekti Neuron on lennellyt Ruotsissa syksyn ajan koelentoja, jotka on nyt saatu päätökseen. Testeihin sisältyi myös aselaukaisun simulointia. Lisää toisella kotimaisella Ruotsin materiaalilaitoksen sivuilla: http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-pr...inns-ingen-joystick-Neuron-flyger-helt-sjalv/

Neuronin autonomiaa ja häiveominaisuuksia nostetaan esiin jutussa. Mielenkiintoisesti mainitaan hankkeen motivaationa Saabille olevan osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen Gripen-projektia varten. Saab lähti mukaan Neuroniin 25% osuudella ennen kuin Gripenin jatkosta oli mitään tietoa, ilmeisesti juuri ollakseen ainakin jotenkin mukana hävittäjäteollisuudessa. Neuronin häivetekniikat ja kaupallisten osien hyödyntäminen nostetaan esiin asioina, joista on otettu oppia. (Ilmeisesti Saabin markkinointiosasto ei ole muistanut kertoa insinööreille, että stealth on hyödytöntä tulevaisuudessa :D)

Tuosta saa sen kuvan että tämä Neuron-protohanke oli nyt tässä ja taputeltu, ja että sitten sovitaan osallistujamaiden kanssa jatkosta. Saa nähdä lähteekö tuosta jotain tuotantoon asti jossain vaiheessa.
Tuo kuva kertoo sen minusta jota sanoin jo vuosia sitten tälläkin palstalla: Saabin joutsenlaulu on JAS Gripen NG. Sen jälkeen ei miehitettyjä taistelukoneita tehdä/koota ruotsalaisfirmassa.

Tuotanto keskityy medium-micro välisen luokan UAV järjestelmiin. Siellä voidaan kilpailla menestyksekkäästi vaikka sekin on kovaa touhua. Ruotsilla ei ole rahaa tehdä G6-taistelukonetta enää vaikka se voisi lentää miehittämättömänä.

Muuten ei kannattaisi huudella häivetekniikan hyödyttömyydestä koska se käsite ei nyt ole ihan noin yksinkertaista.
 
Hanke on ollut useiden yritysten yhteishanke (monikansallinen) eikä siitä ole ollut tarkoitus tehdä UCAV -laitetta palveluskäyttöön. Olisiko oikea kuvaus tutkimusalusta ja teknologiademonstraattori vähän samaan tapaan kuin X-47B?

Niin, no tätä juuri tarkoitinkin sanoa protohankkeella. Ideana on kuitenkin ollut että hankeen pohjalta suunniteltaisiin UCAV palveluskäyttöön 2020-luvulla. Projektin päättyminen varmaan tarkoittaa sitä, että suunnitellut lento- ja muut testit on nyt suoritettu ja sitten analysoidaan tulokset.

Edit: @Einomies1 kanssa samaa mieltä häiveteknologiasta, jos se nyt jäi epäselväksi.
 
Viimeksi muokattu:
JASSM-ER:n integroinnista katsaus:
https://www.flightglobal.com/news/a...b-52-gets-new-long-range-lockheed-cru-419398/

B-1B hoidettu, nyt työn alle B-52H ja F-16. Sitten F-15E. 2040 tarkoitus eläköittää B-1B ja B-52H.

B-52 integration will wrap up in 2018, as will the project to arm the F-16.
“F-15E integration will be next in line,”

Hinnasta voi päätellä jotain. 9 miljoonaa maksaa päivittää B-52H tilanteesta, jossa sillä on jo perus-Jassmin laukaisukyky ja captive carryt tehty -ER:n osalta. Kannattaa myös huomioida, että B-52H on kyennyt kantamaan perus-Jassmin vain ripustimissa, ei sisäisessä revolverilaukaisimessa. Jassm-ER menee molempiin. Artikkelia lukemalla en päässyt varmuuteen, vaatiko se jotain ohjuksen puolelta vai onko kyse vain siitä, että B-52H:ta on päivitetty välillä sen verran, että tämä integrointityö pystyy hyödyntämään niitä.

JASSM-ER takes advantage of several concurrent digital upgrades that will allow every B-52 to carry smart weapons internally for the first time and on its pylons. The Boeing-led Combat Network Communications Technology improvement will further allow B-52s to update their missions plans via satellite and retarget weapons in flight – as most other combat aircraft have been doing for decades.

Eli meilläkin olisi varmaan korkeintaan pienehkö lisäinvestointi mikäli tilattaisiin -ER:ää, johon tuotanto on jo aika voimalla siirtynyt (tuorein tilaus 50/50). Sen sijaan myyntiluvan saanti on eri asia kuten myös halu maksaa tuplahinta verrattuna perusmalliin. Paperilla kyky olisi kyllä mukava. Edes niin, että Hornetit olisivat valmiita ottamaaan -ER:ää vaikka "köyhäinapuna" harmaassa vaiheessa.

Indonesia ostaa Su-35 hävittäjiä vanhojen F-5 koneiden tilalle.
Varmaan oli aiheellista jenkkien nuivuus mitä tulee teknologiansiirtoon KF-X-hanketta varten. Korealla ja Indonesialla yhteistyötä ko. projektissa ja Indonesia nyt alleviivasi huolen läheisen Venäjä-yhteistyön jatkumisesta.
 
Viimeksi muokattu:
JASSM-ER:n integroinnista katsaus:
https://www.flightglobal.com/news/a...b-52-gets-new-long-range-lockheed-cru-419398/

B-1B hoidettu, nyt työn alle B-52H ja F-16. Sitten F-15E. 2040 tarkoitus eläköittää B-1B ja B-52H.



Hinnasta voi päätellä jotain. 9 miljoonaa maksaa päivittää B-52H tilanteesta, jossa sillä on jo perus-Jassmin laukaisukyky ja captive carryt tehty -ER:n osalta. Kannattaa myös huomioida, että B-52H on kyennyt kantamaan perus-Jassmin vain ripustimissa, ei sisäisessä revolverilaukaisimessa. Jassm-ER menee molempiin. Artikkelia lukemalla en päässyt varmuuteen, vaatiko se jotain ohjuksen puolelta vai onko kyse vain siitä, että B-52H:ta on päivitetty välillä sen verran, että tämä integrointityö pystyy hyödyntämään niitä.



Eli meilläkin olisi varmaan korkeintaan pienehkö lisäinvestointi mikäli tilattaisiin -ER:ää, johon tuotanto on jo aika voimalla siirtynyt (tuorein tilaus 50/50). Sen sijaan myyntiluvan saanti on eri asia kuten myös halu maksaa tuplahinta verrattuna perusmalliin. Paperilla kyky olisi kyllä mukava. Edes niin, että Hornetit olisivat valmiita ottamaaan -ER:ää vaikka "köyhäinapuna" harmaassa vaiheessa.


Varmaan oli aiheellista jenkkien nuivuus mitä tulee teknologiansiirtoon KF-X-hanketta varten. Korealla ja Indonesialla yhteistyötä ko. projektissa ja Indonesia nyt alleviivasi huolen läheisen Venäjä-yhteistyön jatkumisesta.
Saatais maalinosoitus nyt toimimaan tuon perus jassmin kanssakin olis hyvä... Meiltä löytyy välineet kaukovaikutus kykyyn mutta valitettavasti se maalien löytäminen ei ole ihan yhtä helppoa kuin elokuvissa...
 
Back
Top