Ilmavoimien tulevaisuus

^jos kaksi (tai useampi) sensorifuusio-konetta lentää samassa verkossa ja näkevät saman kohteen eikös se silloin ole kolmio? Etäisyys tulee apteekin hyllyltä?
 
Näiltä viideltä valmistajalta Suomi tiedustelee kiinnostusta Hornet-hankkeeseen – myös kahden eri konetyypin hankkiminen mahdollista
KOTIMAA 2.12.2015 14:27 Päivitetty: 2.12.2015 15:45
Jarmo Huhtanen

HELSINGIN SANOMAT


PENTTI VÄNSKÄ
1449030153088

Hornet-hävittäjä Rissalan lentokentällä vuonna 2012.
Ilmavoimat on päättänyt, mille valmistajille lähetetään tietopyyntö Hornet-hävittäjien seuraajasta. Ilmavoimien komentajan Kim Jäämeren mukaan tietopyyntöä koskeva kirje lähetetään ensi vuoden alussa neljään maahan.

Tietopyyntö lähtee viidelle valmistajalle: brittiläiselle BAE Systemsille, ranskalaiselle Dassaultille ja ruotsalaiselle Saabille sekä amerikkalaisille Lockheed Martinille ja Boeingille.

Tietopyynnössä ei Jäämeren mukaan yksilöidä konetyyppejä, mutta yhtiöt valmistavat nykyisin Eurofighter Typhoon-, Rafale-, Gripen-, F-16-, F-35-, F-15- ja F/A-18-hävittäjiä.


MARTTI KAINULAINEN / LEHTIKUVA
1449030157924

Ilmavoimien komentaja Kim Jäämeri
Jäämeri ei ottanut tänään keskiviikkona Vantaalla järjestetyssä mediatapaamisessa tarkempaa kantaa ostettavien hävittäjien lukumäärään.

”Ei ole tullut esiin sellaisia seikkoja, jotka puoltaisivat Ilmavoimien pienentämistä”, hän sanoi.

Jäämeren mukaan on mahdollista, että Suomeen hankitaan kaksi eri konetyyppiä, mutta se vaatisi kahden eri huolto- ja koulutusjärjestelmän ylläpitoa.

”Tarkastelua ei ole kuitenkaan lähtökohtaisesti rajattu.”

Nykyisen Hornet-kaluston elinkaari päättyy vuosina 2025–2030. Hornetin seuraajaa koskeva esiselvitystyö valmistui viime kesäkuussa.

ILMAVOIMAT

http://www.hs.fi/kotimaa/a1449030147399
 
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/hornetin-seuraajaa-etsitaan-seitsemasta-vaihtoehdosta/2186488

"Uutta on se, että halutaan selvittää myös joukon vanhinta suunnittelua olevien F-15 ja F-16 -koneiden kehitysmahdollisuudet, jotta mikään vaihtoehto ei menisi läpi sormien, kertoi ilmavoimien komentaja Kim Jäämeri.

– Tärkeintä on koneen tulevaisuuden kestävyys, sillä elinkaari on noin 30 vuotta, hän sanoi.

Myös elinkaaren kustannustehokuus suhteessa koneen suorituskykyyn on tärkeää."
///
Kukaan löytänyt tilaisuutta videoituna?
 
Viimeksi muokattu:
F-15 ja F-16 -koneiden kehitysmahdollisuudet...

Silent Eagle pelissä mukana...?

Spruits, spruits!!
 
Tänään vielä innostaa, huomenna voi palata realiteetteihin. Näkisin laajan tarkastelun lähinnä ns. varmuuden vuoksi -toimintana. Ettei tule sanomista jälkikäteen.
Olisi melko erikoinen tilanne, jos päädyttäisiin erilaiseen ratkaisuun kuin joko Ruotsi tai Norja/Tanska. Ei täällä niin poikkeukselliset olot ja tarve ole.
 
Sittenhän se selviää. Mielestäni on järkevää olla tässä vaiheessa sulkematta vaihtoehtoja lähtökohtaisesti pois. Parempi katsoa sittten myöhemmin kun on luvut pöydässä ja arviointejakin tehty.
 
Tänään vielä innostaa, huomenna voi palata realiteetteihin. Näkisin laajan tarkastelun lähinnä ns. varmuuden vuoksi -toimintana. Ettei tule sanomista jälkikäteen.
Olisi melko erikoinen tilanne, jos päädyttäisiin erilaiseen ratkaisuun kuin joko Ruotsi tai Norja/Tanska. Ei täällä niin poikkeukselliset olot ja tarve ole.

Onpas!

- Ruotsi tekee omat koneensa.

- Tanska on jo kauan sitten ilmoittanut, että sen alueen omin voimin tapahtuva puolustaminen on mahdottomuus. Puolustusratkaisun keskeinen elmentti on liittoutuminen natoon.

Suomi ei valmista koneitaan. Suomi ei kuulu puolustusliittoon. Suomi on Venäjän rajanaapuri, 1340 km maarajallaan. Siitä seuraa, että olot ja tarvekin on eri kuin Ruotsilla ja Tanskalla. En silti sanoisi että poikkeukselliset. Ilma missä lennetään on toki samaa kaikkialla. Mut miten tänkin nyt sit ottaa. Suomella ei ole varaa hassiin.
 
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/hornetin-seuraajaa-etsitaan-seitsemasta-vaihtoehdosta/2186488

"Uutta on se, että halutaan selvittää myös joukon vanhinta suunnittelua olevien F-15 ja F-16 -koneiden kehitysmahdollisuudet, jotta mikään vaihtoehto ei menisi läpi sormien, kertoi ilmavoimien komentaja Kim Jäämeri.

– Tärkeintä on koneen tulevaisuuden kestävyys, sillä elinkaari on noin 30 vuotta, hän sanoi.

Myös elinkaaren kustannustehokuus suhteessa koneen suorituskykyyn on tärkeää."
///
Kukaan löytänyt tilaisuutta videoituna?
Rivien välissähän Kim Jäämeri kertoo sujuvasti että haluamme ehdottomasti ostaa koneet USA:sta Turbon takia mutta alkuperäiset tarjokkaat F 18 ja F 35 eivät sellaisenaan täytä ilmavoimien speksejä.
 
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/833419/Hornetien+seuraajahankkeessa+lammitellaan+jo+moottoreita

"Hankittavien koneiden lukumäärään Jäämeri ei ota kantaa, mutta puheista saa sen kuvan, ettei se poikkea nykyisestä ainakaan alaspäin."

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ho...ppia_potentiaalisia_ehdokkaita_jopa_seitseman

"Komentaja kertoi, että Hornetin kokonaissuorituskykyyn ollaan erittäin tyytyväisiä. Se ei ole varsinaisesti paras missään, mutta hyvä kaikessa. Ainoastaan elektronisen sodankäynnin kyky ei edusta viimeisintä tekniikkaa."

Hohhoijaa olisi kiva se video saada niin ei tarvisi kymmenestä eri lehdestä etsiä eri lauseita.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sieltä amerikkalainen kone tulee - se on ihan varma Turpon takia. Kustannussyistä voi tulla kaksikin amerikkalaista konetta. Esim. Lockheed Martin saattaisi tehdä edullisen kimppatarjouksen, kun tulee samalta valmistajalta:
  • 20 x F-35A
  • 40 x F-16E Block 60+ (tai tod. näk. F-16FIN Viper - Suomen vaatimusten mukaan räätälöity versio)
Pelkkää F-35:ttä jos ostetaan, niin riskinä on, että koneita saadaan ensinnäkin vain max. 40 x F-35A ja jos tapaus NH-90 uuden koneen alkutaipaleen vaikeudesta on malliesimerkkinä, niin voi olla, että noista 40 koneesta 5 on Italiassa huollettavana, 25 Suomessa lentokonesuojassa odottamassa pääsyä Italiaan huoltoon, ja 10 kpl lentokunnossa.

Missään nimessä kahta konetta ei osteta, jos toinen niistä ei ole F-35. Joku F/A-18E+Jas Gripen NG olisi todella epätodennäköinen veto.

Uskoisin, että ratkaisussa tulee painamaan paljolti myös koneiden lukumäärä eli ts. ratkaisun tappionsietokyky ja taistelunkestävyys. Tästä syystä voimme nähdä yllättäviäkin ratkaisuja.
 
Ohoh, Brasiliassa tutkitaan mahdollista lahjuksen antoa Gripen-kaupassa:
http://www.cavok.com.br/blog/gripen...y-em-compra-dos-cacas-suecos-f-39-para-a-fab/

Eli joku lobbari pidätetty, jolla oli asema vaikuttaa päätökseen ja e-maileja olisi todisteeena.

Aiempi osuma: http://www.cavok.com.br/blog/gripen...a-atuado-na-aquisicao-dos-novos-cacas-da-fab/

Tuolla luotettavampi lähde:
http://politica.estadao.com.br/noticias/geral,grippen-teve-atuacao-de-lobista-de-mps,10000003282

Google Translatettelemaan.

Eihän tällä sinänsä liene muuten merkitystä, jos ei Brasiliassa johda laajempaan poliittiseen sotkuun. Toistaiseksi koossa on mielenkiintoisia kuriositeetteja, mutta pisteitä ei ole yhdistelty vakuuttavasti. Käytännössä jokaista Gripen-kauppaa on joku syyttänyt julkisuudessa korruptiosta. Löytyi mm. jutut Etelä-Afrikkaa ja Thaimaata koskien yksin tämän kesän jälkeiseltä ajalta.
 
Viimeksi muokattu:
Ohoh, Brasiliassa tutkitaan mahdollista lahjuksen antoa Gripen-kaupassa:
http://www.cavok.com.br/blog/gripen...y-em-compra-dos-cacas-suecos-f-39-para-a-fab/

Eli joku lobbari pidätetty, jolla oli asema vaikuttaa päätökseen ja e-maileja olisi todisteeena.

Aiempi osuma: http://www.cavok.com.br/blog/gripen...a-atuado-na-aquisicao-dos-novos-cacas-da-fab/

Google Translatettelemaan
Google translate portugal -> englanti on ok. Lockheed-Martinilla lienee luottoa F-35 sen verta paljon, ettei tälläiseen tarvitse sortua. :)
 
On suorastaan erinomainen asia että lähdetään liikkeelle puhtaalta pöydältä ja kaikki kivet käännetään. Konemäärän ylläpitäminen voi vielä nousta yllättävänkin isoon rooliin ja Ilmavoimatkin ymmärtää että kokonaislasku pitää rutistaa niin lähelle hinta-arvion alapäätä kuin suinkin mahdollista.
 
^jos kaksi (tai useampi) sensorifuusio-konetta lentää samassa verkossa ja näkevät saman kohteen eikös se silloin ole kolmio? Etäisyys tulee apteekin hyllyltä?

Jep. Käytännössä tarkoittaa sitä, että passiivisilla havaintojärjestelmillä (IRST, EW) saadaan myös etäisyystieto. --> Ei tarvi suotta laittaa omaa tutkaa päälle huutelemaan omaa läsnäoloa, jotta ohjukset voidaan laukaista.

Kannattaa tosin muistaa, että yksittäinen kone pystyy myös itse hankkimaan etäisyystiedon joko EW-triangulaatiolla tai sitten liikehtimällä ja laskemalla kulmamuutosta IRSTIN tapauksessa.
 
Ainakin ulospäin näyttäisi siltä, että ilmavoimat pyrkii pitämään kaikki kortit avoinna. Hyvä näin.

Missäs ne foorumin Silent-Eagle viestit olivatkaan? ;)
 
Brasiliassa on isot korruptio, rahanpesu jne.. tutkinnat pidätyksineen menossa, ollut jo jonkin aikaa, mutta se ei pyöri hävittäjäkauppojen ympärillä, vaan öljy-yhtiön. Se että Saabin johtaja päässyt tapaamaan silloista presidenttiä, ei varmaan häkkiä heilauta. Mutta olipahan taas yksi lehtiartikkeli joka vahvistaa, että Gripen oli Brasilian ilmavoimien toive.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään vielä innostaa, huomenna voi palata realiteetteihin. Näkisin laajan tarkastelun lähinnä ns. varmuuden vuoksi -toimintana. Ettei tule sanomista jälkikäteen.
Olisi melko erikoinen tilanne, jos päädyttäisiin erilaiseen ratkaisuun kuin joko Ruotsi tai Norja/Tanska. Ei täällä niin poikkeukselliset olot ja tarve ole.

Onhan meillä nytkin erilainen ratkaisu kuin yhdelläkään naapurilla. Ja olosuhteethan ovat merkittävästi erilaiset. Meillä ei ole lentokoneteollisuutta emmekä ole NATO-jäsen.
 
Brasiliassa on isot korruptio, rahanpesu jne.. tutkinnat pidätyksineen menossa, ollut jo jonkin aikaa, mutta se ei pyöri hävittäjäkauppojen ympärillä, vaan öljy-yhtiön.
Tämä Petrobrasin (tai Petrobribe..) korruptiotapaus on yhdistetty varsinkin työväenpuolueeseen, josta myös presidentti Rousseff on. Moni epäillyistä rikoksista tapahtui kun Rousseff oli energiaministeri ja Lula da Silva presidenttinä, joka on myös työväenpuolueesta. Tämä Gripen tapaus liittyy myös työväenpuolueeseen.
 
Kyllä sieltä amerikkalainen kone tulee - se on ihan varma Turpon takia. Kustannussyistä voi tulla kaksikin amerikkalaista konetta. Esim. Lockheed Martin saattaisi tehdä edullisen kimppatarjouksen, kun tulee samalta valmistajalta:
  • 20 x F-35A
  • 40 x F-16E Block 60+ (tai tod. näk. F-16FIN Viper - Suomen vaatimusten mukaan räätälöity versio)
Pelkkää F-35:ttä jos ostetaan, niin riskinä on, että koneita saadaan ensinnäkin vain max. 40 x F-35A ja jos tapaus NH-90 uuden koneen alkutaipaleen vaikeudesta on malliesimerkkinä, niin voi olla, että noista 40 koneesta 5 on Italiassa huollettavana, 25 Suomessa lentokonesuojassa odottamassa pääsyä Italiaan huoltoon, ja 10 kpl lentokunnossa.

Missään nimessä kahta konetta ei osteta, jos toinen niistä ei ole F-35. Joku F/A-18E+Jas Gripen NG olisi todella epätodennäköinen veto.

Uskoisin, että ratkaisussa tulee painamaan paljolti myös koneiden lukumäärä eli ts. ratkaisun tappionsietokyky ja taistelunkestävyys. Tästä syystä voimme nähdä yllättäviäkin ratkaisuja.


Ainoana muuna kahden koneen mahdollisuutena näkisin, että toinen kone on Growler. Edellyttäen että se olisi edes saatavissa. Elektronisen sodankäynnin taso nousisi todella merkittävästi ja toisi myös huomattavasti lisää taistelunkestävyyttä toiselle konemallille.
 
F-35 ja F-15SE yhdistelmä. Jälkimmäinen on semmoinen kone millä tohtii jo alkaa lähitaisteluun Flankereitakin vastaan ja pääsee tarvittaessa karkuun niitä jos tilanne menee epäedulliseen suuntaan. Mutta onko F-15SE missään määrin tulossa tuotantoon, on toinen asia. Jos siitä ei mikään muu maa kuin Suomi ole kiinnostunut ei ole realistista odottaa että hinta olisi millään tapaa järkevä.
 
Back
Top