Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
recently declared plans are 48 more Su-35S (96 total) and 70 PAK FA till 2020
Teräsmies kirjoitti:Yksi venäläinen kirjoittaa tämmöistä toisella foorumilla.
recently declared plans are 48 more Su-35S (96 total) and 70 PAK FA till 2020
Eivät nuo lukemat (jos pitävät paikkansa) päätä huimaa.
Teräsmies kirjoitti:
Juke kirjoitti:Teräsmies kirjoitti:
Toihan on söpö...kuin Viggen ja F-5 olisivat saaneet pikkuvauvan !
Bellum kirjoitti:Teräsmies kirjoitti:Yksi venäläinen kirjoittaa tämmöistä toisella foorumilla.
recently declared plans are 48 more Su-35S (96 total) and 70 PAK FA till 2020
Eivät nuo lukemat (jos pitävät paikkansa) päätä huimaa.
166 Modernia hävittäjää 2020 mennessä vaikuttaa minun silmiin jopa optimistiselta. Etenkin 70 Pakfaa. Uskaltaisin myös epäillä, ettei ensimmäinen 48n erä Su-35S ole valmis 2015, kuten on tarkoitus. Toisin kuin helikopterituotanto lentokoneiden valmistus on takunnut pahasti venäläisillä. Esimerkkinä jälleen Fullback, jota eivät vieläkään kykene tuottamaan kuin 4-6 kpl vuodessa. Toisaalta vientiin on valmistunut ihan hyvää tahtia koneita. Käsittääkseni tänä vuonna Venäjä odottaa saavansa vain 2 Su-35S, saa tahti muuttua selvästi ja nopeasti jos 2015 on ~50 uutta Flankeria valmiina. Minun silmiini 96 Su-35S ja 70 Pakfaa on Suomen Hornettien kannalta todennäköisesti huomattavasti suurempi haaste kuin nykyiset Flankerit ja Fulcrumit.
Esitetään mm. 1500 uutta helikopteria 2011-2020, 150 Ka-52 ja 400 Mi-28. Henkilökohtaisesti tosin pidän tuota CASTn raportoimaa 900-1000 kopteria, 120 Ka-52 ja 250 Mi-28 uskottavampana arviona.
kunnas kirjoitti:Esitetään mm. 1500 uutta helikopteria 2011-2020, 150 Ka-52 ja 400 Mi-28. Henkilökohtaisesti tosin pidän tuota CASTn raportoimaa 900-1000 kopteria, 120 Ka-52 ja 250 Mi-28 uskottavampana arviona.
Tänävuonna Venäjä hankkii pelkästään 100 uutta kopteria. Joten pidän realistisempana 400 MI-28N kopterin hankintaa. Eteenkin kun kopteri maksaa vain 12 miljoonaa. eli yhteensä 4.8 miljardia joka olisi sama summa kuin hornet päivityksineen. Tuollainen summa ei ole mikään ongelma Venäjän öljymiljardeilla lihotettuun puolustusbudjettiin. Venäjän puolustusbudjetti perustuu siihen että raakaöljyn hinta pysyy yli 75 dollarin/barreliilta. Nyt öljyn hinta on 115 $/barreli. Saattaa olla että Venäjä tilaa viellä lisää kalustoa jos ja kun öljyn hinta pysyy yli 100 dollarin /barreli.
Itseäni ihmetyttää että SU-27SM3 hävittäjiä hankittaisiin vain 10 kpl
Einomies1 kirjoitti:kunnas kirjoitti:Esitetään mm. 1500 uutta helikopteria 2011-2020, 150 Ka-52 ja 400 Mi-28. Henkilökohtaisesti tosin pidän tuota CASTn raportoimaa 900-1000 kopteria, 120 Ka-52 ja 250 Mi-28 uskottavampana arviona.
Tänävuonna Venäjä hankkii pelkästään 100 uutta kopteria. Joten pidän realistisempana 400 MI-28N kopterin hankintaa. Eteenkin kun kopteri maksaa vain 12 miljoonaa. eli yhteensä 4.8 miljardia joka olisi sama summa kuin hornet päivityksineen. Tuollainen summa ei ole mikään ongelma Venäjän öljymiljardeilla lihotettuun puolustusbudjettiin. Venäjän puolustusbudjetti perustuu siihen että raakaöljyn hinta pysyy yli 75 dollarin/barreliilta. Nyt öljyn hinta on 115 $/barreli. Saattaa olla että Venäjä tilaa viellä lisää kalustoa jos ja kun öljyn hinta pysyy yli 100 dollarin /barreli.
Itseäni ihmetyttää että SU-27SM3 hävittäjiä hankittaisiin vain 10 kpl
Tuo rankka panostus jo kertoo yksinkertaisellekkin että Venäjä EI panosta niinpaljon itsepuolustukseen kuin hyökkäykseen: 100 kpl Su-34 rynnäkköpommittajia ja 400-500 uutta tst-hekoa...
Lisäksi Mistral-kaupat ja strategiset+taktiset ohjushankinnat...alkaa kullostamaan huolestuttavalta meidänkin kannalta.
Tietty vanha sanontahan on että "hyökkäys on paras puolustus".
Einomies1 kirjoitti:1. Taktinen ilmatankkausmahdollisuus: Meillä tositilanteissa hajautetut torjunta-hävittäjät joutuvat laskeutumaan CAP/torjunta yms. tilanteiden jälkeen aina maakentälle joka osaltaan lisää hajatukikohtien paljastumisen riskiä. HN-kaluston puutteita on pieni toimintasäde joka korjaantuisi melkoisesti jos meillä olisi ilmatankkauskoneita. Järkevää siis olisi hankkia lisää CASA-295 monitoimikoneita ilmatankkereiksi 4-6 kpl. On järkevää soveltaa jo hankittua, uutta konetyyppiä jolloin koulutus ja ylläpitokustannukset pysyvät pieninä. Ilmavoimilla on vielä 4 koneen optio hankinnassa joka siis kannattaisi vähintään käyttää. Länsirannikon yläpuolella olisi melko turvallista ylläpitää kahta "tankkausaluetta" 6 tankkerilla, jolloin 2-3 konetta olisi jatkuvasti valmiina ilmassa tankkausvalmiudessa ja 2-3 muuta kuljettaisivat litkua varsinaisiin tankkereihin. Torjuntavalmius- ja kestävyys nousisi täten huomattavasti korkeammalle ja nopeutuisi kun polttoainetta ja aikaa kuluttavat nousut ja laskut saataisiin vähenemään. Näin varmistuisi että suoja/tukikohta-aluetta ei päästäisi ainakaan hävittäjärynnäköllä yllättämään kovin helposti jos pari hävittäjää voisi suojata lähes jatkuvasti muiden koneiden ja osatojen nousua ja laskua, joissa koneet ovat haavoittuvia.
Einomies1 kirjoitti:Verrokkina tutkan suorituskyvystä: Erieye pystyy havaitsemaan hävittäjämaalin optimitilanteissa Seinäjoen tasalta mitattuna linjalla Savonlinna-Joensuu-Nurmes tasalle. Tai Pansion tasalta mitattuna Suursaaren tasalle.
Mitat otettu Eniro-reittihausta.
kunnas kirjoitti:Einomies1 kirjoitti:Verrokkina tutkan suorituskyvystä: Erieye pystyy havaitsemaan hävittäjämaalin optimitilanteissa Seinäjoen tasalta mitattuna linjalla Savonlinna-Joensuu-Nurmes tasalle. Tai Pansion tasalta mitattuna Suursaaren tasalle.
Mitat otettu Eniro-reittihausta.
Vau. SU-35S:n tutka pystyy havaitsemaan hornetin kokoisen maalin 400 km:n päästä ja tuhoamaan ison koneen 400 km:n päästä R-172 ohjuksella. Hornetin vastaavat luvut ovat 70/50 km.
Radar kirjoitti:kunnas kirjoitti:Einomies1 kirjoitti:Verrokkina tutkan suorituskyvystä: Erieye pystyy havaitsemaan hävittäjämaalin optimitilanteissa Seinäjoen tasalta mitattuna linjalla Savonlinna-Joensuu-Nurmes tasalle. Tai Pansion tasalta mitattuna Suursaaren tasalle.
Mitat otettu Eniro-reittihausta.
Vau. SU-35S:n tutka pystyy havaitsemaan hornetin kokoisen maalin 400 km:n päästä ja tuhoamaan ison koneen 400 km:n päästä R-172 ohjuksella. Hornetin vastaavat luvut ovat 70/50 km.
Nuo Hornetin luvut ovat hieman paremmat, kuin annoit ymmärtää. Sanoisin 90/amraam c 100km. Tietysti sukhoin ylivoima on silti merkittävä
JOKO kirjoitti:Radar kirjoitti:kunnas kirjoitti:Einomies1 kirjoitti:Verrokkina tutkan suorituskyvystä: Erieye pystyy havaitsemaan hävittäjämaalin optimitilanteissa Seinäjoen tasalta mitattuna linjalla Savonlinna-Joensuu-Nurmes tasalle. Tai Pansion tasalta mitattuna Suursaaren tasalle.
Mitat otettu Eniro-reittihausta.
Vau. SU-35S:n tutka pystyy havaitsemaan hornetin kokoisen maalin 400 km:n päästä ja tuhoamaan ison koneen 400 km:n päästä R-172 ohjuksella. Hornetin vastaavat luvut ovat 70/50 km.
Nuo Hornetin luvut ovat hieman paremmat, kuin annoit ymmärtää. Sanoisin 90/amraam c 100km. Tietysti sukhoin ylivoima on silti merkittävä
Jotenkin epäilisin hävittäjään sopivan suuren kantaman tutkan olevan häirinnälle altis. Tuskin tarvitsee montaakaan vuotta odottaa Irbis-E:hen tehoavaa häirintälaitetta.
Tosin voihan tutkan keila olla niin kapea, ettei häirinnälle ole edes tarvetta hävittäjien tapauksessa.
kunnas kirjoitti:Tehokkaampaa tutkaa on vaikeampi häiritä (häirinnän pitää olla voimakkaampaa kuin takaisin kimpoavan signaalin). Irbir-e (e=vientimalli) keila on +-120 astetta eli se näkee vaikka sivulle