kunnas kirjoitti:
BarrelNut kirjoitti:
Kummallista ryssäraudan palvontaa. Su-30MKI ei ole lähelläkään samaa ilmataistelukyvyn tasoa mitä päivitetty F-15C edustaa. Ei niin liikehtimiskykynsä, eikä varsinkaan järjestelmiensä osalta.
Meidän Hornetit edustaa ihan hyvää 90-luvun tasoa jota on päivitetty modernimmaksi MLU ohjelmalla. AN/APG-73 on kuitenkin yksi uusimpia ei-AESA hävittäjätutkia, C5 AMRAAM + AIM-9X ylipäätään uusimpia ilmataisteluohjuksia jne.
Kyllä se on parempi. Intialaiset päivittävät piakkoin SU-30MKI hävittäjiin uuden AESA tutkan ja uuden ohjuksen joka vastaa kantamaltaan AIM-120D ohjusta. Lisäksi SU-30MKI hävittäjässä on vektorisuuntaus jota ei ole länsihävittäjissä kuin F-22:ssa.
MLU päivityksen paras osa on AIM-9X ohjus, muu on päivitys lisää taistelukykyä lähes kosmeettisesti.
Ilmavoissa oleva tuttavani näki SU-27 ja SU-30 koneita Rissalassa kun ne olivat visiitillä. Sanoi että Sukhoit on vaikuttavia koneita, mutta isoja rohjoja, joissa pinnat irvistelevät niittejä ja moottorien ilmanotto-aukot revittyjä kuin moottorisahalla (eikä kyse ole mistään Stealth-sahalaidasta). Erään lähteen mukaan SU-30MKI tutkapinta-ala olisi n. 20 m2, kun verokkina Rafalen ja SU-35:n 1 m2. Tiedä sitten näistä...
F-18 MLU Päivityksen 1/2 kohteena on siis tutka, kypärätähtäin + ohjus, uusi AIM-120 C-7 ohjus ja mid-flight linkitysyhteys, näytöt, omasuoja (SAAB), Litening II-maalinosoitusjärjestelmä ja ainakin LINK-16, joka ymmärtääkseni mahdollistaa keskustelun IT-järjestelmien(NATO) kanssa. Osa lienee salaista, mutta ihan turha "kosmeettinen" päivitys tuo ei ole jo hinnankin puolesta. Se varmistaa että HN-koneet ovat erittäin suorituskykyisiä 4-gen monitoimikoneita edelleenkin vaikka niissä ei AESAa olekaan. No ei ole sitä vielä valta-osassa muidenkaan maiden koneista. Typhooniinkin sitä vasta suunnitellaan.
Phase II of the APG upgrade completed development. It incorporates a motion-sensing subsystem with reconnaissance software, a stretch waveform generator module, and a special test equipment instrumentation and reconnaissance module. With these enhancements, the F/A-18 aircraft will have the hardware capability to make high-resolution radar ground maps comparable with those of the F-15E and the U-2 aircraft, and be able to perform precision strike missions using advanced image correlation algorithms. The APG-73 is operational in the U.S. Navy F/A-18 C, D, E, and F; the U.S. Marine Corps F/A-18 A+, C and D; and in the air forces of Finland, Switzerland, Malaysia, Australia, and Canada.
APG-73 tutkan päivitys 4/5 joka tehdään siis MLU 1/2 vaiheessa, tuo Hornetin tutkalle SAR-kyvyn eli tuottaa tarkkaa kuvaa tutkan skannaamalta alueelta. Tuo on tärkeää juuri pitkänkantaman ilmasta-maahan aseistuksen takia. Lisäksi päivitettiin varmasti myös tutkan ECCM-kykyä ym.
The F/A-18C radar is the world's most advanced for a fighter aircraft. Two radars in one, the Hughes APG-73 has the ability to detect airborne targets at more than 100 miles, distinguish low-flying or slow-moving targets "on the deck," pinpoint ships at sea, map the contours of the ground, and track ground targets. F/A-18Cs have synthetic aperture ground mapping radar with a doppler beam sharpening mode to generate ground maps. This ground mapping capability that permits crews to locate and attack targets in adverse weather and poor visibility or to precisely update the aircraft's location relative to targets during the approach, a capability that improves bombing accuracy. New production F/A-18Cs received the APG-73 radar upgrade radars starting in 1994, providing more precise and clear radar displays.
Meidän Horneteilla tuskin on tarkoituskaan pommittaa savimajoja tai muutamaa vihollisvaunua vaan siirtää aloitetta enemmän meidän käsiimme ulottamalla tulta syvälle vihollisen hyökkäyksen taakse. Pitkänkantaman täsmä-aseita ei hankita roiskimiseen vaan mm. korkean profiilin pistemaaleja vastaan ja tietty toivottavasti rypäleammuksilla hyökkääviä suuria vaunuryhmityksiä vastaan.
Itse uskoisin että JASSM ja JSOW- ohjuksilla /pommeilla pyrittäisiin vaikuttamaan viestikeskuksiin, lentotukikohtiin, pitkänkantaman ilmatorjunta-asemiin ja tykistö-ohjusten laukaisupaikkoihin. Osaan noista voidaan tietty käyttää ATACMS-ohjuksia, mutta JASSM-ER :n 500 merimailin kantama on vertaansa vailla ja antaa meille edes jonkinlaisen hyökkäyspotentiaalin syvälle vihollisen alueelle. Nyt meillä ei ole mitään millä vaikuttaa tykistö-ohjuksiin tai vihollisen lentotukikohtiin joista vihollinen voi ilman pelkoa vastatoimista lähettää rauhassa ohjuksia ja hävittäjiä+rynnäkkökoneita omien niskaan ja kuormittaa meidän ilmapuolustustamme. Juuri ilmasta-maahan ja maasta-maahan pitkänkantaman ohjuksilla voimme ottaa edes hetkeksi aloitteen käsiimme ja pistää viholliselle muutakin ajattelemisen aihetta kuin sen minne keskittää seuraavan ohjus-ja pommitusaallon. 4 Hornettia voi laukaista jopa 8 JASSM/JSOW:a kerralla, joten ei se mittavasti koneita vie jos johonkin tärkeään halutaan vaikuttaa.
Tuntuu siltä että nuo YYA-vuodet vaikuttavat monien mielissä edelleenkin. Silloinhan meidän hävittäjissä ei ollut tuota ilmasta-maahan aseistusta, vaikka se luotiin jo aikoinaan ilmavoimien syntyessä melkolailla pian. Moniko maa euroopassa pitää ilmavoimillaan vain ilmataistelukykyä? Ei tule mieleen yhtään jos nyt ei lähdetä Baltian maista esimerkkejä hakemaan, joille ei edes ole todellisia ilmavoimia. Melko luontevaa on ollut aikojen alusta kyky pystyä aseistamaan lentokoneita maasotatoimia tukeviksi tarvittaessa. Nyt tästä Hornettien maataistelu-päivityksestä ja sen laskusta itketään jokapaikassa. Jos se olisi otettu käyttöön heti kun koneet hankittiin, ei mitään päivittelyä olisi tällähetkellä vaan tuo toimintakyky olisi luonnollista eikä "jotain outoa ja rahan heittämistä tuuleen".
Aika vaan ei ollut 1990-luvulla kypsä kun YYA:n vanheneminen ja N-Liiton hajoaminen olivat vielä niin tuoreita asioita. Toisinsanoen poliittinen ilmapiiri oli erilainen.