Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
SJ kirjoitti:kunnas kirjoitti:Tehokkaampaa tutkaa on vaikeampi häiritä (häirinnän pitää olla voimakkaampaa kuin takaisin kimpoavan signaalin). Irbir-e (e=vientimalli) keila on +-120 astetta eli se näkee vaikka sivulle
Uskoisin, että tuo on vain se alue jolle tuon keilan saa käännettyä. Siis sisältää myös sen minne alueelle antennin saa käännettyä.
JOKO kirjoitti:SJ kirjoitti:kunnas kirjoitti:Tehokkaampaa tutkaa on vaikeampi häiritä (häirinnän pitää olla voimakkaampaa kuin takaisin kimpoavan signaalin). Irbir-e (e=vientimalli) keila on +-120 astetta eli se näkee vaikka sivulle
Uskoisin, että tuo on vain se alue jolle tuon keilan saa käännettyä. Siis sisältää myös sen minne alueelle antennin saa käännettyä.
Näin minäkin kuvittelisin.
Todennäköisesti keilaa on pakko kaventaa etäisyyden kasvaessa. Muutoin kuvittelisi tehon kanssa tulevan ongelmia. En tosin asiaa tunne juurikaan, joten päättelyn varassa mennään. Viisaammat valistakoon.
peelo kirjoitti:Viime kuussa Hallin avointen ovien päivässä oli näköjään esillä ilmasta maahan välineistöä. Hornetissa JSOW ja Litening podi sekä ilmeisesti GBU-38 JDAM (227 kg). Nämä yksilöt taitaa olla ainoat testikappaleet mitä on hankittu, mutta näyttää kovasti siltä että kyseisiä värkkejä hankitaan lisää muutaman vuoden päästä.
http://www.flightforum.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=99192.0;id=297110;image
http://www.flightforum.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=99192.0;id=297166;image
kunnas kirjoitti:JOKO kirjoitti:SJ kirjoitti:kunnas kirjoitti:Tehokkaampaa tutkaa on vaikeampi häiritä (häirinnän pitää olla voimakkaampaa kuin takaisin kimpoavan signaalin). Irbir-e (e=vientimalli) keila on +-120 astetta eli se näkee vaikka sivulle
Uskoisin, että tuo on vain se alue jolle tuon keilan saa käännettyä. Siis sisältää myös sen minne alueelle antennin saa käännettyä.
Näin minäkin kuvittelisin.
Todennäköisesti keilaa on pakko kaventaa etäisyyden kasvaessa. Muutoin kuvittelisi tehon kanssa tulevan ongelmia. En tosin asiaa tunne juurikaan, joten päättelyn varassa mennään. Viisaammat valistakoon.
Lueskelin tuossa tutkatekniikka kirjaa ja siinä ei mainittu mitään tuonlaisista ongelmista. Itse käsitin että tutkaantenni muodostaa kapean keilan mutta keiloja muodostetaan peräkkäin useita. S-300 tutkan ympäri keilaus kestää tuollaiset 5 sekunttia joten IRBIS-E tutkan luulisi keilaavan koko 240 astetta muutamissa sekunneissa.
Teräsmies kirjoitti:Eiköhän noilla ole tarkoitus pommitella lähinnä savimajoja.
kunnas kirjoitti:peelo kirjoitti:Viime kuussa Hallin avointen ovien päivässä oli näköjään esillä ilmasta maahan välineistöä. Hornetissa JSOW ja Litening podi sekä ilmeisesti GBU-38 JDAM (227 kg). Nämä yksilöt taitaa olla ainoat testikappaleet mitä on hankittu, mutta näyttää kovasti siltä että kyseisiä värkkejä hankitaan lisää muutaman vuoden päästä.
http://www.flightforum.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=99192.0;id=297110;image
http://www.flightforum.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=99192.0;id=297166;image
Haluaisin tietää miten ilmavoimat suunittelee käyttävänsä kyseisiä aseita jos vastassa on S-300/S-400 ohjuksia.
Einomies1 kirjoitti:Kyllä noi on ihan perusteltuja hankintoja jotta saadaan Horneteista se täysi potentiaali irti mikä niissä on ja kotimaan puolustukseen nuo tulevat. Ei meillä ole varaa haaskata niitä missään ulkomaan operaatiossa, niitä kun ei hankita niin suuria määriä.
JOKO kirjoitti:Einomies1 kirjoitti:Kyllä noi on ihan perusteltuja hankintoja jotta saadaan Horneteista se täysi potentiaali irti mikä niissä on ja kotimaan puolustukseen nuo tulevat. Ei meillä ole varaa haaskata niitä missään ulkomaan operaatiossa, niitä kun ei hankita niin suuria määriä.
Käytännössä niillä tullaan räjäyttämään savimajoja kehitysmaissa. :a-angry:
baikal kirjoitti:JOKO kirjoitti:Einomies1 kirjoitti:Kyllä noi on ihan perusteltuja hankintoja jotta saadaan Horneteista se täysi potentiaali irti mikä niissä on ja kotimaan puolustukseen nuo tulevat. Ei meillä ole varaa haaskata niitä missään ulkomaan operaatiossa, niitä kun ei hankita niin suuria määriä.
Käytännössä niillä tullaan räjäyttämään savimajoja kehitysmaissa. :a-angry:
Libyassa avautui tuhannen taalerin paikka....eipä käytetä. Saattaa olla tuo KorpiSissin arvelu aika lähellä oikeaa, sittenkin.
Juke kirjoitti:Onhan Hornetit aika hampaattomia jos niissä on pelkästään AA ohjuksia ja tykki.
Miten tätä maata vaan niillä puolustettaisiin ?
Mosuri kirjoitti:Ei ole mitään järkeä sitoa hornetteja risteilyohjusten lavetiksi. Risteilyohjukset voidaan sijoittaa huomattavasti edullisemmin kuorma-auto laveteille. Myös taistelukestävyys on aivan toista luokkaa.
Ylipäätänsä koko kaukovaikuttaminen pitäisi keskittää siihen erikoistuneeseen rykmenttiin. Tulisi myöskin hankkia mielummin tykistöohjuksia kuin risteilyohjuksia.
Paskainen Douhetismi on jälleen ryömimässä tämänkin pikkuvaltion ilmavoimiin tekemään tuhojaan.
fulcrum kirjoitti:Ei ne maamaaliohjukset ole mistään pois. Ei eletä enää 30-lukua. Hornet muuttuu pommikoneesta hävittäjäksi kun ohjaaja painaa sauvassa olevaa kytkintä. Lentokoneesta ammuttavat risteilyohjukset ovat paljon joustavampia kuin maalavetilta. Kuorma-autoihin sijoitetulta ohjuspatterilta menee koko päivä jos se joutuu siirtymään Pirkkalasta Ivaloon. Hornet tekee sen tuossa tuokiossa. Parempi mahdollisuus reagoida myös maihinnousuihin jne.
Tuo katkeruus oli tiedossa jo aikaisemmissa viestiketjuissa, ei enää mikään uutinen. Tässä on kyse ILMAVOIMIEN TULEVAISUUDESTA ei ilmatorjunnan, sillehän on olemassa oma topic, eikö?Mosuri kirjoitti:Ilmavoimien toiminnassa närästää eniten juuri se, että he pyrkivät kasvattamaan jatkuvasti uusia rönsyjä kuten helvetin kalliin ilmasta-maahan aseprojektin jonka todellinen vaikuttavuus vihollisen toimintaan saattaa jäädä hyvinkin pieneksi. Toinen huolestuttava piirre on muiden puolustushaarojen aselajien liittämispyrkimykset ilmavoimiin. Ilmavoimat pysykööt erossa ilmatorjunnasta.
Einomies1 kirjoitti:1. Taktinen ilmatankkausmahdollisuus: Meillä tositilanteissa hajautetut torjunta-hävittäjät joutuvat laskeutumaan CAP/torjunta yms. tilanteiden jälkeen aina maakentälle joka osaltaan lisää hajatukikohtien paljastumisen riskiä. HN-kaluston puutteita on pieni toimintasäde joka korjaantuisi melkoisesti jos meillä olisi ilmatankkauskoneita. Järkevää siis olisi hankkia lisää CASA-295 monitoimikoneita ilmatankkereiksi 4-6 kpl. On järkevää soveltaa jo hankittua, uutta konetyyppiä jolloin koulutus ja ylläpitokustannukset pysyvät pieninä. Ilmavoimilla on vielä 4 koneen optio hankinnassa joka siis kannattaisi vähintään käyttää. Länsirannikon yläpuolella olisi melko turvallista ylläpitää kahta "tankkausaluetta" 6 tankkerilla, jolloin 2-3 konetta olisi jatkuvasti valmiina ilmassa tankkausvalmiudessa ja 2-3 muuta kuljettaisivat litkua varsinaisiin tankkereihin. Torjuntavalmius- ja kestävyys nousisi täten huomattavasti korkeammalle ja nopeutuisi kun polttoainetta ja aikaa kuluttavat nousut ja laskut saataisiin vähenemään. Näin varmistuisi että suoja/tukikohta-aluetta ei päästäisi ainakaan hävittäjärynnäköllä yllättämään kovin helposti jos pari hävittäjää voisi suojata lähes jatkuvasti muiden koneiden ja osatojen nousua ja laskua, joissa koneet ovat haavoittuvia.
En ole ajatellut asiaa mannertenvälisen, strategisen ilmakuljetuksen kannalta eikä sitä kalustoa tarvitakaan. Kyse on santsaamisesta kotimaan puolustukseen ja TAKTISEEN tankkauskonekykyyn, jolla parannetaan jatkuvaa valmiutta ja selviytymiskykyä mahd.ilmasodan alkuvaiheessa. Tankkeritouhussa on järkeä puolustuksen kannalta siksi että tukikohtien suojana kannattaisi pitää edes vähän hävittäjäkalustoa ilmassa ainakin aktiivitoimintavaiheessa. En laittaisi kaikkea aina vaan ilmatorjunnan kontolle, koska NASAMSkaan ei voi torjua kaikkea maaleja ja varsinkaan sen 10 km lakikorkeuden yläpuolelle. Samaten Hornet pari varustettuna 8-10 AMRAAMilla /kone riittää pitämään loitolla myös tutkantuhoaja-ohjuksilla varustetut koneet tai ainakin varmistaa että vihollisen on varauduttava myös toimimaan hävittäjäsuojausta vastaan.Tuossa tankkeritouhussa ei kyllä ole järjen hiventäkään. Suomalaisilla ei juurikaan ole käyttöä ilmatankkauksille, meillä ei ole mitään mantereelta toiselle ulottuvaa ilmakuljetuskalustoa eikä meillä myöskään ole strategisia ilmavoimia. Ei kannata tehdä mitään miljardi investointeja sen takia, että harmaan vaiheen aikana voitaisiin kätevästi pyörittää useampaa parvea ilmassa pitkissä päivystysvuoroissa.
Unohda Irak ja Afganistan, niitä en tässä tarkoita. Kuten yllä kuvasin tankkauskoneet omilla alueillaan auttavat varmistamaan tukikohtien torjuntaa ja luomaan jatkuvuutta hävittäjä-operaatioille. Tankkauskoneiden avulla siis ylläpidetään lähes jatkuvaa hävittäjäsuojausta ja reagointikykyä aktiivivaiheessa kun samalla rynnäkkö/torjuntatehtävältä palanneet ja lähtevät koneet on huollossa ja täydennyksessä. Juuri maatankkauksen aikana koneet ovat erittäinkin haavoittuvia. Ilmatankkaus voidaan nopeasti keskeyttää jos tarve väistöön/vastatoimiin tulee. Maasta ei päästä niinvain ilmaan nopeasti. Sitäpaitsi ei edes parin molemmat koneet ole yhtäaikaa juomassa ilmassa. Jatkuva reagointikyky on tässä se pointti!Taistelulentojen jälkeen koneet pitää myös aseistaa uudelleen- suoritus mitä ei oikein voida ilmassa hoitaa. Ajatteletko nyt muutenkin tuossa tankkeritouhussa enemmän jotain suurvallan kehitysmaa operaatiota ala Irak tai Afganistan? Ehkä tuolla voidaan lentää "tappolaatikossa" valmiudessa ja odottaa maaleja- ilma-alivoimaisen osaan nykyaikaisessa sodassa tuollainen "tankki-alue" ei oikein sovi. Itse asiassa koneet ovat hyvinkin haavoittuvaisia tankkauksen aikana ja vihollinen mieluusti iskee tankkaustoiminnassa olevien koneiden kimppuun.
Ja sitoisit siis vähäiset torjuntahävittäjät tankkauskoneiksi? Tuo on todella lyhytnäköistä jopa ilmatorjuntamieheltä! Ei tankkauskoneita suojata laivueella Hornetteja herranenaika sentään! Tankkerin suojana olisi 1 tai korkeintaan 2 paria HN:ä jatkuvassa torjuntavalmiudessa. Kuten jo väänsin tuolla ylempänä sinulle, vähintään 1 pari hävittäjiä olisi lähes jatkuvassa valmiudessa puolustamaan tukikohtaa / käytetävissä torjuntaan yms. Niitä ei tietenkään käytettäisi ilmasta-maahan operaatioihin, niitä pitäisi suunnitella paremmin kun meillä ei ole tuota ilmaherruutta kuin painopiste-alueilla. Meillä ei myöskään riitä koneet A-A ja A-S operaatioihin välttämättä aina yhtäaikaa.Tuollaisen tankkeri sirkuksen pyöritys jossain Vaasan edustalla on täysin epärealistinen ajatus. Itse asiassa tuollaisten tankkereiden suojaamiseen sitoutuisi huomattava osa ilmavoimien koneista. Awacsista sentään saataisiin ilmatilannekuvaa mutta tankkerista saataisiin vain pikkasen nopeammin polttoainetta- siis sitä samaa tavaraa mitä kymmeniltä lentokentiltä mutta vain hieman nopeammin. Jos nyt välttämättä halutaan tankkimahdollisuus, niin kannattaisi ostaa muutama tankkaus setti hornetteihin- eli siis toinen hornetti tankkaisi toisen. Harmaan vaiheen pitkät ilmapartiot voidaan myös hoitaa vaikka lisäpolttoainesäiliöillä.
No pitää niitäkin kuutta puolustaa jos niihin ollaan menossa. Ei ilmatorjunta pysty yksin suomea pelastamaan, usko jo. Ilmavoimia tarvitaan tässä myös ja sitä YHTEISTOIMINTAA ilman aselajikatkeruutta...sillä ei ainakaan pärjätä.Julkisista lähteistä saadut tiedot myös alkavat vaikuttaa siltä, että maantietukikohtiin ja pikku lentokenttiin perustuvaa hajautettua järjestelmää ei kehitetä entisellä innolla. Ilmavoimat on antanut julkisuuteen tietoja jonka mukaan kehittämisen pääpainopiste ovat kuusi "päätukikohtaa" - mitä ikinä sitten tuolla tarkoittavatkin. Pienten maatietukikohtien haavoittuvuudesta nykyaikaisessa sodassa löytyy muutenkin pitkiä ketjuja joten siihen tuskin on syytä tarkemmin palata.
Awacsia tuskin kannattaa, ainakaan Suomessa sijoittaa hitaaseen potkuriturbiini koneeseen. Mielummin pitäisi olla tavallista nopeampi tutkakone, että se pääsisi nopeammin väistämään niitä vahvoja hävittäjäosatoja joita sen kimppuun lähetetään. Tuollainen hidas kone taas tarvitsee voimakkaan suojauksen mikä taas sitoo hävittäjäresursseja.
Mosuri kirjoitti:Ei mistään pois? Samanlainen viisaus kuin poliitikkojen "kaikki voittaa"- joka muuten on läheistä sukua lastenarpajaisten "jokainen arpa voittaa" periaatteelle.
Koska tuosta 30-luvusta on kulunut aikaa voidaan ilmeisesti sitten toistaa kaikki samat virheet. NH 90 hankinta = panssarilaivat. Ilmavoimien ilmasta-maahan = ilmavoimien väärä painopiste 30-luvulla.
Mosuri kirjoitti:Vai pitäisi sitä ohjustulta oikein projisoida Ivalosta? Minkä takia? Sinne porolaitumellekko se kovin hyökkäys kohdistuu?
Mosuri kirjoitti:- Sitovat hävittäjiä "ohjuslentoihin".
-Tuhoaminen onnistuu osana ilmavoimien lamauttamista.