Ilmavoimien tulevaisuus

Nyt on vuosi 2016 niin ei kannata kovin tarkasti katsella Norjan 2008 lukuja, jotka silloinkin herättivät lähinnä häpeää lukijassa ja muistaakseni jopa LM nosteli olkapäitä niille luvuille.

Yeah right. No sopii pistää niitä tuoreempia lukuja sitten tulemaan?

Mun silmissäni länsimaisen demokraattisen huipputeknisen maan ilmavoimien virallinen raportti on kuitenkin aika paljon kovempaa kamaa kustannusväittelyssä kuin vaikkapa jonkin puolihullun random-blogikirjoittajan omasta hatustaan vetämät luvut.
 
Gripen NG:n on mahdollista hankkia optiona kyky lennättää sitä miehittämättömänä. Tähän en ole törmännyt muiden kandidaattien kohdalla.

Pidän tätä mainospuheena, kunnes toisin todistetaan. Sinällään mikä hyvänsä meille tarjolla olevista koneista voidaan varmasti muokata toimimaan miehittämättömänä, sillä onhan täysikokoisista hävittäjistä tehty maalilennokkeja ja aseistettujen tiedustelulennokkien kautta on olemassa teknologia ilma-aluksen lennättämiseen ja taistelukäyttöön maasta käsin.

Ihan toinen juttu on sitten, että maksaako kukaan käyttäjä Gripenille tuota kykyä? Saab tuskin kehittää sitä ilmaiseksi, ja käytännössä on hyvin vähän sellaista, mitä Gripen pystyy tekemään miehittämättömänä, mutta ei pysty tekemään miehitettynä. Lähinnä riski miehistötappioista pienenee, mutta sitten taas toisaalta konetappioiden riski kasvaa, jos radioyhteys Gripeniin katkeaa häirinnän tai vastaavan seikan takia. Myös kohteen visuaalinen tunnistus - jos sille jostakin syystä olisi tarvetta - voisi olla aika hankalaa, kun lentäjän silmät ovat maanpinnalla.

Tulevaisuudessa asia voi olla erilailla, riippuen valittavasta konetyypistä mutta suhtaudun skeptisesti siihen että meille lähetettäisiin apuna pelkkiä lentokoneita ilman miehistöjä. Ottaen huomioon miten nopeasti kriisit nykyään kehittyvät ja sodankäynnissä pyritään nopeisiin ratkaisuihin, meillä ei ole aikaa kouluttaa uusia lentomiehistöjä koneisiin muutamassa viikossa. Pelkällä simulaattoriopetuksella ei sodita ja mistä löytyy kriisin aikana suojattu harjoitusalue suomen ilmatilassa? Koulutus olisi vietävä ulkomaille ja nopeinta se tietysti olisi antaa pohjanlahden toisella puolen.

Lentäjistä sen verran, että yleensä heitä on enemmän kuin koneita (ei nyt moninkertaisesti, mutta enemmän kuin yksi per kone), koska kaikki eivät ole yhtäaikaisesti lentokuntoisia (flunssa, 48 tunnin valvominen jne.). Koneen tuhoutuminen ei myöskään tarkoita automaattisesti lentäjän kuolemaa tai vammautumista. Heittoistuinhypystä on realistiset mahdollisuudet selvitä ilman naarmuakaan, riippuen toki koneen nopeudesta, ohjaajan fyysisistä ominaisuuksista ja muista tekijöistä.

Kuten sanottu hätää ei tämän perusteella ole mutta kun B-versiosta aika jättää niin sitten varasto hupenee melkoisesti. Hyvä olisi saada 200-300 AIM-120 ohjusta ja toiset 150 kpl AIM-9X ohjusta lisää..

Nämä nyt ovat makuasioita, mutta AIM-9X määrä on mielestäni riittävä nykyisellään. Suurin osa taisteluista käytäneen näköetäisyyden ulkopuolella, jolloin AIM-9X on melko lailla hyödytön. Jouduttaessa Hornetilla näköetäisyydelle vihollisesta jokin on jo mennyt pieleen, koska näköetäisyydellä "mutual kill" on todennäköinen seuraus AIM-9X ja R-73 kaltaisten ohjusten hyvän suorituskyvyn takia.

AIM-9X voinee tietysti käyttää Hawkissakin, jolloin se on ihan perusteltavissa oleva hankinta. Ainoa ongelma on, että ohjuksen erinomainen off-boresight kyky menee hukkaan kypärätähtäimen puutteessa.

Mutta jos 150 kpl AIM-9X oli tarkoitettu Hornetiin, niin pistäisin nekin rahat kiinni Amraameihin. Ainakin tuota 300 Amraamia lisää pitäisi lähteä tavoittelemaan siinä vaiheessa, jos/kun yli 400 B-mallin ohjusta happanee varastoon.
 
Ai miksei olisi mitään mieltä? Esimerkiksi tankkeripalvelut on ostettu ihan lentäjien koulutusta varten ja olen aika varma, että kyseisen sopimuksen turvin tänne ei saada kriisitilanteessa ensimmäistäkään tankkeria.

Eli sinäkin haluat Suomelle muutaman oman Super Hornetin, koska niillä voi tankata muita hävittäjiä ?

Mikä AESA-tutkassa on niin erityislaatuista, että sitä pitäisi lähteä erikseen testaamaan ja miten yhdestä AESA-tutkasta saadut kokemukset hyödyttävät muiden tutkien kanssa? AESAa on hypetetty täällä kovasti, mutta kyse on vain tietynlaisesta tutkateknologiasta enkä näe miksi sitä pitäisi päästä erikseen testaamaan. Paljon mielenkiintoisempaa olisi kokemuksen hankkiminen esimerkiksi häiveratkaisuista.

Se on niin paljon parempi, että se vaikuttaa kokonaisstrategiaan huomattavasti. Esim meidän keskivalvontatutkat yms on jo aesa-tutkia myös, olisi kiinnostavaa tietää miten yhteispeli sujuu. Lieneekö aesoja jo laivoissakin, en tiedä.
Onko sinulla tarkkaa tietoa, että miten ilmakehän inversio meidän alueella, lumipeite, jääpeite, routaheijastus, lumisade ja sata muuta asiaa vaikuttaa aesa-tutkaan?

Miten SH:n kestävyys mielestäsi eroaa nykykoneista ja mihin perustuu väite, että niitä ei yksi ohjus tuhoa? Tietääkseni SH ei lähtökohtaisesti eroa mitenkään muista kaksimoottorisista koneista.

Aika paljon eroaa. Lue manuaalit. Mikä on hydrauliputken seinämävahvuus. Moninkokertainen sähköjärjestelmä? Paras mitä koskaan on tehty, on se V-22 vai mikä lie Osprey 8k paineineen. SH on kakkonen.
Moottoreiden lukumäärä on yksi asia sadan joukossa, kun puhutaan taistelun jatkamisesta pienen tai keskikokoisen osuman jälkeen. Gripen, Rafale, Eurofighter on vain yksi suuntavakaaja, ihan vaan esimerkkinä.

Kuka niitä pitää varastossa halvalla myytäväksi? US Navyllä on omille koneilleen käyttöä.

Ööh, jokaisella maalla on vanhoja koneita varastossa ja jos niistä saa rahaa, niin kyllä lähtee.

Mihin rajavartiolaitos tarvitsee hävittäjiä

Lakisääteiseen rajojen valvontaan, tunnistuslentoihin yms.

ja miksi niiden pitäisi operoida Ahvenanmaalta?

Koska armeija ei pääse, ja toisekseen, yliäänipamausten takia.

Miksi Boeing antaisi halvalla koneita kun konetyypin elinikä nykymuodossa lienee rajattu eikä pitäisi olla suurta painetta referenssien saamiseksi? Ylipäänsä, kuinka houkutteleva neljän hävittäjän hankinta on referenssinä?

Ei lukumääriä ikinä mainita, tehdään vaan kartta että kuinka moni maa käyttää. Noin Saab tekee myös, vaikka puolet kaupoista on 10 kpl diilejä esim nämä Unkarit, Tsekki, Thaimaa mitä lie.
 
Edelleenkin, Norja laski ja arvioi kustannuksia ihan oikeasti, ja tuli siihen tulokseen että F-35 on elinkaarikustannuksitaan edullisempi kun Gripen. Miksi ihmeessä siis me ostaisimme sen hintavamman vaihtoehdon jos rahasta on kerran pulaa? Varsinkin kun se kalliimpi vaihtoehto on ominaisuuksiltaan huomattavasti heikompi?

https://www.regjeringen.no/globalas...mtidig-kampflykapasitet_anbefaling_311008.pdf

Muutenkin haluaisin vastauksia siihen että miksi ihmeessä meidän pitäisi F-35:n sijasta ottaa jokin huonompi ja kalliimpi (Gripen, Typhoon, Rafale) vaihtoehto? Miksi ihmeessä? Mitä logiikkaa tuollaisessa valinnassa olisi?

Uusiimman blockin F-16 tai Super Hornet voisi olla hankintahinnaltaan marginaalisesti edullisempi kuin F-35, mutta 30 - 40 vuoden ajalle niidenkin elinkaarikustannukset varmasti olisivat kovemmat (osat, päivitykset muualla käytöstä poistuville koneille jne.) ja niiden suorituskyky joka tapauksessa on jo hankintahetkellä selvästi heikompi.


Tämä juttu (Norja laski ... ihan oikeesti) saattaa mennä läpi jossain asioista vähän perillä olevissa piireissä, muttei täällä: vähänkin asioista perillä olevat ymmärtävät että Norja valitsi F-35:n kovan painostuksen alla. Toinen juttu on sitten se ettei JAS 39 E/F ollut tuossa vaiheessa kovin uskottavalla pohjalla.

Kanada tuli sitten toiseen tulokseen F-35:n "edullisuudesta"
Canada's New Government Refuses to Use the F-35
http://www.popularmechanics.com/mil...ent-shoots-down-f-35-to-look-at-alternatives/

Elinkaarikustannukset 65 koneelle "vain" 44 mrd Kanadan dollaria:

Canada could pull out of F-35 deal without financial penalty: procurement expert
http://ottawacitizen.com/news/polit...-without-financial-penalty-procurement-expert
 
Mun mielestä tää on jo kerran tai pari käyty täällä läpi että jos on lompakko niin kuin se Norjalla on valmistajan taskussa niin ei sitä silloin niin vain valita kilpailijaa... "Me ollaan kehittämässä tätä veronmaksajien rahoilla mutta siitä tulee niin paska ettei pysty itse ostamaan mut ostakaa te" todella hyvä myynti puhe veronmaksajille niin kotimaassa kuin ulkomailla... Vai mitä?

Jos johonkin projektiin laitetaan
1500 000 000 000 dollaria veronmaksajien rahaa niin ei sitä vedetä pöntöstä alas... Se on paras mitä tahansa vaikka se ei lentäisi kuin päivällä auringon paisteessa
 
Viimeksi muokattu:
Se on niin paljon parempi, että se vaikuttaa kokonaisstrategiaan huomattavasti. Esim meidän keskivalvontatutkat yms on jo aesa-tutkia myös, olisi kiinnostavaa tietää miten yhteispeli sujuu. Lieneekö aesoja jo laivoissakin, en tiedä.
Onko sinulla tarkkaa tietoa, että miten ilmakehän inversio meidän alueella, lumipeite, jääpeite, routaheijastus, lumisade ja sata muuta asiaa vaikuttaa aesa-tutkaan?

Ei ole, mutta toisaalta en näe myöskään aihetta olettaa, että odotettavissa olisi mitään suurempia yllätyksiä. Tokikaan en ole tutkatekniikan asiantuntija. Jos AESA oikeasti vaatii tutkimista, niin sitten suosisin jotain hiukan edullisempaa ratkaisua kuin omaa hävittäjätyyppiä tarkoitusta varten.
Ja kun tulevassa hävittäjätyypissä tulee joka tapauksessa olemaan AESA-tutka ja antamasi kuvauksen perusteella ominaisuudet ovat yleistettävissä kaikkiin AESA-tutkiin, niin en ihan ymmärrä miten kokemukset auttavat tulevassa hankinnassa.

Aika paljon eroaa. Lue manuaalit. Mikä on hydrauliputken seinämävahvuus. Moninkokertainen sähköjärjestelmä? Paras mitä koskaan on tehty, on se V-22 vai mikä lie Osprey 8k paineineen. SH on kakkonen.

Nyt joudun hiukan nolona myöntämään, että käytettävissäni ei ole yhdenkään ehdolla olevan hävittäjän manuaalia, joten voisitko ohjata oikeaan suuntaan mistä tällainen löytyy. Lisäksi kiinnostaisi tietää missä tämä vertailu koneiden kestävyyksistä on tehty.

Ööh, jokaisella maalla on vanhoja koneita varastossa ja jos niistä saa rahaa, niin kyllä lähtee.

Mitäs koneita Suomella on varastossa paitsi kourallinen Hawkeja? Kuten joku edellä totesi, niin US Navylla ei ole koneista varsinaisesti ylijäämää eikä ole nähtävissä, että tilanne ainakaan helpottaisi.

Lakisääteiseen rajojen valvontaan, tunnistuslentoihin yms.

Tunnistuslennot ja ilmatilan valvonta kuuluvat tällä hetkellä ilmavoimien vastuulle. Onko jotain perusteita miksi tehtäväjakoa pitäisi muuttaa? Ilmavoimilla on kuitenkin jo valmiiksi tarvittava osaaminen ja kalusto.

Koska armeija ei pääse, ja toisekseen, yliäänipamausten takia.

Hain lähinnä sitä, että miksi Ahvenanmaalle pitäisi ylipäänsä päästä päivystämään. Lisäksi toivon, että hiukan tarkennat mitä haet tässä yliäänipamauksilla. Itse en muista tältä vuosituhannelta kuin pari tapausta kun yliäänipamaus on herättänyt jonkinlaista huomiota, joten onko meillä joku ongelma johon tarvitaan ratkaisu?

Ei lukumääriä ikinä mainita, tehdään vaan kartta että kuinka moni maa käyttää. Noin Saab tekee myös, vaikka puolet kaupoista on 10 kpl diilejä esim nämä Unkarit, Tsekki, Thaimaa mitä lie.

Epäilen ja toivon, että mahdolliset ostajat perehtyvät asiaan hiukan tarkemmin kuin myyjän parisivuisen esitteen perusteella.
 
Edelleenkin, Norja laski ja arvioi kustannuksia ihan oikeasti, ja tuli siihen tulokseen että F-35 on elinkaarikustannuksitaan edullisempi kun Gripen. Miksi ihmeessä siis me ostaisimme sen hintavamman vaihtoehdon jos rahasta on kerran pulaa? Varsinkin kun se kalliimpi vaihtoehto on ominaisuuksiltaan huomattavasti heikompi?

https://www.regjeringen.no/globalas...mtidig-kampflykapasitet_anbefaling_311008.pdf

Muutenkin haluaisin vastauksia siihen että miksi ihmeessä meidän pitäisi F-35:n sijasta ottaa jokin huonompi ja kalliimpi (Gripen, Typhoon, Rafale) vaihtoehto? Miksi ihmeessä? Mitä logiikkaa tuollaisessa valinnassa olisi?

Uusiimman blockin F-16 tai Super Hornet voisi olla hankintahinnaltaan marginaalisesti edullisempi kuin F-35, mutta 30 - 40 vuoden ajalle niidenkin elinkaarikustannukset varmasti olisivat kovemmat (osat, päivitykset muualla käytöstä poistuville koneille jne.) ja niiden suorituskyky joka tapauksessa on jo hankintahetkellä selvästi heikompi.

Hmm. Pari päivää sitten syytit toista foorumilaista valehtelusta. Valitettavasti, on todettava, että tulee vahva vaikutelma, että pyrit itse vääristelemään asioita.

Siksi kysynkin ihan suoraan - uskotko itse siihen, mitä väität, vai pyritkö vain vedättämään muita?
 
Nyt joudun hiukan nolona myöntämään, että käytettävissäni ei ole yhdenkään ehdolla olevan hävittäjän manuaalia, joten voisitko ohjata oikeaan suuntaan mistä tällainen löytyy. Lisäksi kiinnostaisi tietää missä tämä vertailu koneiden kestävyyksistä on tehty.

Googlettamalla löytyi. Ei ole vertailua, tein vaan vertailun itse, ihan sen logiikan perusteella, että joku nelinkertainen järjestelmä on parempi kuin kaksinkertainen.
On myös yleinen fakta, että tukialuskoneet on oltava tosi jämäköitä. Ei pelkästään laskutelineet vaan kokonaisluotettavuus meren päällä, missä ei ole mahdollisuutta pakkolaskuun eikä oikeastaan edes heittoistuinhyppy houkuttele.

Mitäs koneita Suomella on varastossa paitsi kourallinen Hawkeja? Kuten joku edellä totesi, niin US Navylla ei ole koneista varsinaisesti ylijäämää eikä ole nähtävissä, että tilanne ainakaan helpottaisi.

Suomi jätti yhden sukupolven hankinnan väliin. Muuten olisi kai jotain Viggeneitä varastossa, kuten Ruotsillakin on vanhoja jasseja tai mitä lie.

Tunnistuslennot ja ilmatilan valvonta kuuluvat tällä hetkellä ilmavoimien vastuulle. Onko jotain perusteita miksi tehtäväjakoa pitäisi muuttaa? Ilmavoimilla on kuitenkin jo valmiiksi tarvittava osaaminen ja kalusto.

On väärin, että Puranen vai kuka otti esille valvontalennot hx-muistiossa. Sehän on rauhan ajan valvontaa, joka ei saa vaikuttaa sodan ajan suorituskykyyn eli konevalintaan. Hänen oli kuitenkin pakko, koska rajalla ei ole yhtään nopeaa konetta. Ei ensimmäistäkään.
Kaikissa muissa maissa valvontalennot tekee rajavartiosto. Olen mielestäni kohtuullinen, kun esitin neljän koneen hankintaa. Ja sekin olisi myös korvaus menetettyjen tilalle ja evaluointia, onhan SH edelleen hx-hankkeen yksi vaihtoehto. Isot huollot voisi teetättää ulkomailla, koska neljä konetta on halvempaa huoltaa muualla. Olisi taas yksi hyödyllinen yhteys, ja sieltäkin voisi saada oppia.

Hain lähinnä sitä, että miksi Ahvenanmaalle pitäisi ylipäänsä päästä päivystämään. Lisäksi toivon, että hiukan tarkennat mitä haet tässä yliäänipamauksilla. Itse en muista tältä vuosituhannelta kuin pari tapausta kun yliäänipamaus on herättänyt jonkinlaista huomiota, joten onko meillä joku ongelma johon tarvitaan ratkaisu?

Kyllä mielestäni on ongelma, ettei kaikkia rajaloukkauksia ehditä tunnistamaan sekä etäisyyden, että pamausten välttämisen takia.

Päähävittäjäksi en SH:ta varsinaisesti kannata edes koska alkaa ikä painaa. Enkä kannata sitä, että ostetaan 60 konetta 30 vuoden välein. Mieluummin 30 kpl 15 vuoden välein.
Olen tässä asiassa luultavasti yksin, mutta luulen että olisi parasta jos olisi aina uuttakin tekniikkaa. Taitaa merivoimillakin olla enemmän kuin yksi laivaluokka.
 
Laitatko esim. tälle lähteet?
Ainakin jenkeissä homman hoitaa ilmavoimat... Briteissä samoin... Ruotsissa... Baltian maissa NATO... En ole kuullut että millään maalla olisi rajalla hävittäjiä...
 
Ainakin jenkeissä homman hoitaa ilmavoimat... Briteissä samoin... Ruotsissa... Baltian maissa NATO... En ole kuullut että millään maalla olisi rajalla hävittäjiä...

Muistaakseni luin juttua että Suomessa rajavartiosto aikoo kokeilla lennokkeja rajavalvontaan. Samanlaista toimintaa saattaa olla muuallakin,
esim. USAssa ? Vähän eri kaliiperin valvonnasta on kyse kuitenkin kuin hävittäjillä tehdystä.
 
Googlettamalla löytyi.

Ja et halua jakaa tuloksia meidän kanssamme?

Suomi jätti yhden sukupolven hankinnan väliin. Muuten olisi kai jotain Viggeneitä varastossa, kuten Ruotsillakin on vanhoja jasseja tai mitä lie.

Ruotsilla on vanhoja Gripeneitä, koska ilmavoimia on supistettu huomattavasti. Oletatko siis, että seuraavan hankinnan jälkeen Suomi jättää Hornetit varastoon?

Kaikissa muissa maissa valvontalennot tekee rajavartiosto.

Tämä on itsestään selvästi virheellinen väite kuten jo edellä todettiin. Voi olla, että jossain maassa on, mutta ainakaan itse en tiedä ainoatakaan. Olisin itse asiassa hyvin kiinnostunut kuulemaan missä näin toimitaan.

Kyllä mielestäni on ongelma, ettei kaikkia rajaloukkauksia ehditä tunnistamaan sekä etäisyyden, että pamausten välttämisen takia.

En täysin näe miten Ahvenanmaa toisi tässä olennaista etua verrattuna mihin tahansa etelärannikon tukikohtaan. Lentoajat ovat kuitenkin lyhyet kunhan kone on saatu ilmaan. Lisäksi Suomen ilmatilan etelärajan erityispiirteiden takia ainoa tapa ehtiä tunnistamaan kaikki loukkaukset on pitää koneita jatkuvasti ilmassa.
 
Muistaakseni luin juttua että Suomessa rajavartiosto aikoo kokeilla lennokkeja rajavalvontaan. Samanlaista toimintaa saattaa olla muuallakin,
esim. USAssa ? Vähän eri kaliiperin valvonnasta on kyse kuitenkin kuin hävittäjillä tehdystä.

Joo ja kysehän on nimenomaan maarajan valvonnasta, ei ilmatilan valvonnasta.
 
Ainakin jenkeissä homman hoitaa ilmavoimat... Briteissä samoin... Ruotsissa... Baltian maissa NATO... En ole kuullut että millään maalla olisi rajalla hävittäjiä...

Näin juuri.

---

@ak75 - tuot virkistäviä uusia näkökulmia keskusteluun, mikä on hieno asia. Mutta, foorumin yleinen tapa on, että uudet väitteet perustellaan ja niille esitetään lähteet. Sovitaanko siis että laitat niitä mukaan jatkossa?
 
Uusimmassa maksullisessa Popular Science -lehden numerossa (Jan-2016) on 7 sivun erikoisartikkeli "The Last Fighter Pilot: Air War, The F-35 and The Inevitable Rise of Drones"

Kustantaa muutaman killingin sahkoisesti, suosittelen... copyraittisyista en uskalla postata mitaan tastereita.
 
http://www.dagbladet.no/2016/02/04/nyheter/jagerfly/kampfly/f-35/politikk/42985362/

Kenraali Odin Johannessen(Norjan puolustusvoimien komentaja?) mukaan 52 F-35 koneen hankinta on niin kallis, että se jättää meri- ja maavoimille vain murusia. (vai miten sen nyt kääntää)

Varmaan onkin kallis hankinta, se on selvä. Missäs tuossa muuten sanottiin että Gripen olisi tullut halvemmaksi? Aivan oikein ei missään! Gripen-hankinnan jälkeen rahaa siis olisi ollut vielä vähemmän käytössä ilmavoimien ulkopuolelle.

Muistetaan nyt se että Sveitsi olisi maksanut (jos ei kansa viisaasti olisi hankintaa torpannut) Gripen-hankinnastaan 160 miljoonaa per kone. Norjan 52 konetta olisi tällä hinnalla maksanut siis n. 8.3 miljardia dollaria. Kalliilta kuulostaa...
 
Hmm. Pari päivää sitten syytit toista foorumilaista valehtelusta. Valitettavasti, on todettava, että tulee vahva vaikutelma, että pyrit itse vääristelemään asioita.

Siksi kysynkin ihan suoraan - uskotko itse siihen, mitä väität, vai pyritkö vain vedättämään muita?

No jos et itse osaa lukea (norjaa?) niin en voi asiaa auttaa? Ja jos onnistuit dokkarin lukemaan, niin väitätkö myös näitä herrasmiehiä valehtelijoiksi? Millä kompetenssilla, jos saan kysyä?

HKMkgIJ.jpg


2onWvB6.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tämä juttu (Norja laski ... ihan oikeesti) saattaa mennä läpi jossain asioista vähän perillä olevissa piireissä, muttei täällä: vähänkin asioista perillä olevat ymmärtävät että Norja valitsi F-35:n kovan painostuksen alla. Toinen juttu on sitten se ettei JAS 39 E/F ollut tuossa vaiheessa kovin uskottavalla pohjalla.

No Gripen E/F nyt ei edelleenkään ole kovin uskottavalla pohjalla, kone kun ei ole vielä edes rullannut hallista ulos saati sitten lentänyt vielä metriäkään. Ensilentoakin on luvattu jo useampi vuosi tapahtuvaksi...

Ilmeisesti myös Japani, Israel, Hollanti, UK, Italia, Etelä-Korea, Turkki ja kumppanit ovat olleet Norjan lisäksi armottoman painostuksen kohteena kun ovat valinneet F-35:n ja kukaan ei ole valinnut Gripeniä...

Get real, oikeasti.

Kanada tuli sitten toiseen tulokseen F-35:n "edullisuudesta"
Canada's New Government Refuses to Use the F-35
http://www.popularmechanics.com/mil...ent-shoots-down-f-35-to-look-at-alternatives/

Elinkaarikustannukset 65 koneelle "vain" 44 mrd Kanadan dollaria:

Missä tuossa artikkelissa muuten mainitaan Gripenin vastaava hinta kanadalaisittain laskettuna? Aivan, ei missään. Luuletko että se olisi tullut halvemmaksi?

Kanadan uusi hallitus on muuten tullut siinä mielessä järkiinsä, ilmeisesti aiheeseen tutustuttuaan, että F-35 voi hyvinkin tulla valituksi uudestaan.

The CF-18, the F-35: still up in the air
http://www.theglobeandmail.com/opin...the-f-35-still-up-in-the-air/article28085694/
 
Back
Top