Gripen NG:n on mahdollista hankkia optiona kyky lennättää sitä miehittämättömänä. Tähän en ole törmännyt muiden kandidaattien kohdalla.
Pidän tätä mainospuheena, kunnes toisin todistetaan. Sinällään mikä hyvänsä meille tarjolla olevista koneista voidaan varmasti muokata toimimaan miehittämättömänä, sillä onhan täysikokoisista hävittäjistä tehty maalilennokkeja ja aseistettujen tiedustelulennokkien kautta on olemassa teknologia ilma-aluksen lennättämiseen ja taistelukäyttöön maasta käsin.
Ihan toinen juttu on sitten, että maksaako kukaan käyttäjä Gripenille tuota kykyä? Saab tuskin kehittää sitä ilmaiseksi, ja käytännössä on hyvin vähän sellaista, mitä Gripen pystyy tekemään miehittämättömänä, mutta ei pysty tekemään miehitettynä. Lähinnä riski miehistötappioista pienenee, mutta sitten taas toisaalta konetappioiden riski kasvaa, jos radioyhteys Gripeniin katkeaa häirinnän tai vastaavan seikan takia. Myös kohteen visuaalinen tunnistus - jos sille jostakin syystä olisi tarvetta - voisi olla aika hankalaa, kun lentäjän silmät ovat maanpinnalla.
Tulevaisuudessa asia voi olla erilailla, riippuen valittavasta konetyypistä mutta suhtaudun skeptisesti siihen että meille lähetettäisiin apuna pelkkiä lentokoneita ilman miehistöjä. Ottaen huomioon miten nopeasti kriisit nykyään kehittyvät ja sodankäynnissä pyritään nopeisiin ratkaisuihin, meillä ei ole aikaa kouluttaa uusia lentomiehistöjä koneisiin muutamassa viikossa. Pelkällä simulaattoriopetuksella ei sodita ja mistä löytyy kriisin aikana suojattu harjoitusalue suomen ilmatilassa? Koulutus olisi vietävä ulkomaille ja nopeinta se tietysti olisi antaa pohjanlahden toisella puolen.
Lentäjistä sen verran, että yleensä heitä on enemmän kuin koneita (ei nyt moninkertaisesti, mutta enemmän kuin yksi per kone), koska kaikki eivät ole yhtäaikaisesti lentokuntoisia (flunssa, 48 tunnin valvominen jne.). Koneen tuhoutuminen ei myöskään tarkoita automaattisesti lentäjän kuolemaa tai vammautumista. Heittoistuinhypystä on realistiset mahdollisuudet selvitä ilman naarmuakaan, riippuen toki koneen nopeudesta, ohjaajan fyysisistä ominaisuuksista ja muista tekijöistä.
Kuten sanottu hätää ei tämän perusteella ole mutta kun B-versiosta aika jättää niin sitten varasto hupenee melkoisesti. Hyvä olisi saada 200-300 AIM-120 ohjusta ja toiset 150 kpl AIM-9X ohjusta lisää..
Nämä nyt ovat makuasioita, mutta AIM-9X määrä on mielestäni riittävä nykyisellään. Suurin osa taisteluista käytäneen näköetäisyyden ulkopuolella, jolloin AIM-9X on melko lailla hyödytön. Jouduttaessa Hornetilla näköetäisyydelle vihollisesta jokin on jo mennyt pieleen, koska näköetäisyydellä "mutual kill" on todennäköinen seuraus AIM-9X ja R-73 kaltaisten ohjusten hyvän suorituskyvyn takia.
AIM-9X voinee tietysti käyttää Hawkissakin, jolloin se on ihan perusteltavissa oleva hankinta. Ainoa ongelma on, että ohjuksen erinomainen off-boresight kyky menee hukkaan kypärätähtäimen puutteessa.
Mutta jos 150 kpl AIM-9X oli tarkoitettu Hornetiin, niin pistäisin nekin rahat kiinni Amraameihin. Ainakin tuota 300 Amraamia lisää pitäisi lähteä tavoittelemaan siinä vaiheessa, jos/kun yli 400 B-mallin ohjusta happanee varastoon.