Ilmavoimien tulevaisuus

Varmaan onkin kallis hankinta, se on selvä. Missäs tuossa muuten sanottiin että Gripen olisi tullut halvemmaksi? Aivan oikein ei missään! Gripen-hankinnan jälkeen rahaa siis olisi ollut vielä vähemmän käytössä ilmavoimien ulkopuolelle.

Muistetaan nyt se että Sveitsi olisi maksanut (jos ei kansa viisaasti olisi hankintaa torpannut) Gripen-hankinnastaan 160 miljoonaa per kone. Norjan 52 konetta olisi tällä hinnalla maksanut siis n. 8.3 miljardia dollaria. Kalliilta kuulostaa...

Tuossa lehtijutussa
http://www.dagbladet.no/2016/02/04/nyheter/jagerfly/kampfly/f-35/politikk/42985362/

sanotaan heti alussa näin (Googlella englanniksi käännettynä)

"The new fighters are so expensive to operate that
the armed forces fear they might weaken the country's defense capability.
They ask for more money from the politicians."

Eli F-35:ten käyttö on se joka tulee kalliiksi, kuten tässä on koko ajan puhuttukin eli elinkaarikustannuksista.
Aiemmin olleessa YLE:n jutussa nuo luvut (260 miljardia NOK 30 vuodessa) on käännetty Euroiksi (28.6 mrd) eli täällä:

http://yle.fi/uutiset/ilmavoimien_t...a_mitaan_vastuuttomia_paatoksia_tehda/8138978

Tuosta tulee se vuosikustannus n. 950 miljoonaa. Suomella ei ole tuohon varaa, eikä myöskään Norjalla tuon lehtijutun mukaan.
 
Tuossa lehtijutussa
http://www.dagbladet.no/2016/02/04/nyheter/jagerfly/kampfly/f-35/politikk/42985362/

sanotaan heti alussa näin (Googlella englanniksi käännettynä)

"The new fighters are so expensive to operate that
the armed forces fear they might weaken the country's defense capability.
They ask for more money from the politicians."

Eli F-35:ten käyttö on se joka tulee kalliiksi, kuten tässä on koko ajan puhuttukin eli elinkaarikustannuksista.
Aiemmin olleessa YLE:n jutussa nuo luvut (260 miljardia NOK 30 vuodessa) on käännetty Euroiksi (28.6 mrd) eli täällä:

http://yle.fi/uutiset/ilmavoimien_t...a_mitaan_vastuuttomia_paatoksia_tehda/8138978

Tuosta tulee se vuosikustannus n. 950 miljoonaa. Suomella ei ole tuohon varaa, eikä myöskään Norjalla tuon lehtijutun mukaan.

No ei se Googlella kääntäminen paljon auta, mä en edelleenkään näe että missä tuossa sanotaan että Gripen olisi tullut halvemmaksi? Jos ei Suomella ole varaa moderneihin hävittäjiin niin sitten voidaan lyödä hanskat naulaan koko puolustusvoimien osalta IMHO.
 
Muutenkin haluaisin vastauksia siihen että miksi ihmeessä meidän pitäisi F-35:n sijasta ottaa jokin huonompi ja kalliimpi (Gripen, Typhoon, Rafale) vaihtoehto? Miksi ihmeessä? Mitä logiikkaa tuollaisessa valinnassa olisi?

Uusiimman blockin F-16 tai Super Hornet voisi olla hankintahinnaltaan marginaalisesti edullisempi kuin F-35, mutta 30 - 40 vuoden ajalle niidenkin elinkaarikustannukset varmasti olisivat kovemmat (osat, päivitykset muualla käytöstä poistuville koneille jne.) ja niiden suorituskyky joka tapauksessa on jo hankintahetkellä selvästi heikompi.

USN maksaa uusista Super Horneteista n. 60 miljoonaa dollaria /kappale. F-35:lle vastaava hinta on nykyisin noin 115 miljoonan kieppeillä, täydellä tuotannolla sen on toivottu putoavan sadan miljoonan pintaan. Nämä eivät ole niitä hintoja joilla tavaraa myydään ulkomaille, mutta noiden perusteella näiden koneiden yksikköhintaero tulisi olemaan useita kymmeniä miljoonia dollareita.
 
Mikäli F-35 on vaihtoehdoistamme halvin, kuten Tynnyripähkinä yrittää vakuutella, voidaan mielestäni koko ilmavoimat lakkauttaa ja hankkia kuudella miljardilla ilmatorjuntaa.

Onneksi näin ei kuitenkaan ole
 
No jos et itse osaa lukea (norjaa?) niin en voi asiaa auttaa? Ja jos onnistuit dokkarin lukemaan, niin väitätkö myös näitä herrasmiehiä valehtelijoiksi? Millä kompetenssilla, jos saan kysyä?

Et vastannut kysymykseen.
 
USN maksaa uusista Super Horneteista n. 60 miljoonaa dollaria /kappale. F-35:lle vastaava hinta on nykyisin noin 115 miljoonan kieppeillä, täydellä tuotannolla sen on toivottu putoavan sadan miljoonan pintaan. Nämä eivät ole niitä hintoja joilla tavaraa myydään ulkomaille, mutta noiden perusteella näiden koneiden yksikköhintaero tulisi olemaan useita kymmeniä miljoonia dollareita.

Jenkit ovat itse laskeneet että kypsässä vaiheessakin F-35 käyttö on noin puolet kalliimpaa kuin perinteisten koneiden. Nythän se on tässä vaiheessa vielä huomattavasti kalliimpaa.
 
Hmm, pulmapähkinän ydin kuulostaa olevan se, että kakataan housuun jos ei saada F-35:ta meille. Tässä vaiheessa näin suurten ammusten käyttöön ei kannata vielä ryhtyä; todellinen vääntö on vielä edessä.

Faktaa on se, että F-35 on edelleen ja tanakasti muiden kilpailijoiden kanssa samalla tavalla arvioitavana hyvine ja huonoine puolineen. Hyvä niin.

Hintalappujen ja käyttökustannusten vertailu ei ole julkisen tiedon varassa aivan helppoa, tosin karkeita ja suuntaa antavia laskelmia on esitetty myös täällä ja jos ei muuta niin hyvä intto on ainakin saatu aikaiseksi. Osa laskentatavoista on hyvin kyseenalaisia, esimerkkinä tapaus Norja. "Laskemalla" saadaan osoitettua musta valkoiseksi jos halutaan.

Gripen E/F:n ja F-35:n todelliset mahdollisen kaupan aikaiset hinnat ja elinkaaren käyttökustannukset ovat vielä enemmän tai vähemmän seitsemän hunnun tanssin takana. Hankintahinnat elävät vielä. Arvioiduilta huolto- ja käyttökuluiltaan Gripen on todennäköisesti edullisempi simppelimmän rakenteensa, kokonsa ja keveytensä vuoksi. Ja niin, onhan kilpailussa mukana muitakin hyviä tarjokkaita kuin nämä kaksi... ;)
 
(Dagbladet): Det vil koste Norge minst 261 milliarder kroner å kjøpe og drifte den planlagte investeringa i 52 nye og hypermoderne F-35 jagerfly. Summen inkluderer alle våpen, kostnader ved oppgradering av baser og avhending i flyenes levetid.

Mandag denne uka var hærsjef Odin Johannessen siste i en rekke militære autoriteter som ytret bekymring over hvor dyre jagerflyene blir.

Hærsjefen flørter med tanken om å kjøpe færre fly for å imøtekomme kuttpresset. Johannessens logikk er at 52 nye F-35 vil være så dyre i drift at resten av Forsvaret, som marinen og hæren, kan stå tilbake med knappenåler og glansbilder.
http://www.dagbladet.no/2016/02/04/nyheter/jagerfly/kampfly/f-35/politikk/42985362/

Noin 26 miljardia euroa.... Sanovat että tulee niin kalliiksi operoida että muille puolustus haaroille ei jää kuin murusia....

Major General Odin Johannessen was on Monday the first defense top indicating that Norway may have to buy fewer F-35 fighter aircraft.
http://www.aftenposten.no/nyheter/i...diskutere-a-kjope-farre-F-35-fly-8340954.html
 
(Dagbladet): Det vil koste Norge minst 261 milliarder kroner å kjøpe og drifte den planlagte investeringa i 52 nye og hypermoderne F-35 jagerfly. Summen inkluderer alle våpen, kostnader ved oppgradering av baser og avhending i flyenes levetid.

Mandag denne uka var hærsjef Odin Johannessen siste i en rekke militære autoriteter som ytret bekymring over hvor dyre jagerflyene blir.

Hærsjefen flørter med tanken om å kjøpe færre fly for å imøtekomme kuttpresset. Johannessens logikk er at 52 nye F-35 vil være så dyre i drift at resten av Forsvaret, som marinen og hæren, kan stå tilbake med knappenåler og glansbilder.
http://www.dagbladet.no/2016/02/04/nyheter/jagerfly/kampfly/f-35/politikk/42985362/

Noin 26 miljardia euroa.... Sanovat että tulee niin kalliiksi operoida että muille puolustus haaroille ei jää kuin murusia....

Major General Odin Johannessen was on Monday the first defense top indicating that Norway may have to buy fewer F-35 fighter aircraft.
http://www.aftenposten.no/nyheter/i...diskutere-a-kjope-farre-F-35-fly-8340954.html

Jokohan Norjassa vaaditaan päitä vadille? Barrel jo postasikin nimilistan, josta aloittaa...
 
Kun Italian raja vartioi https://en.wikipedia.org/wiki/Piaggio_P.180_Avanti koneilla, jotka maksaa 7 miljoonaa ja kulkee kuin Hawk, niin onko paljon järkeä hoitaa valvontaa tai edes tunnistusta 100 miljoonan koneella, jotka lentää pamauksia vältellen samaa nopeutta ?

Ja sitten pitää ottaa tämä asia huomioon sodan ajan kalustovalintoja tehtäessä. Ei mitään järkeä.
 
Super Hornetin valmistus jatkuu ainakin seuraavat 4-5 vuotta. Esim. Kuwaitista pukkaa tilausta, jota tosin Obaman hallinto ei ole hyväksynyt. USA:n lisäksi Australia voi tilata lisää F-35:n viivästyessä.
Kuten aiemmin sanoin, USA:lla on konepula joka kroonistuu 20-luvulla, ei ole mitään ylimääräistä konereserviä josta irtoaisi helpolla.

Suomella on 20-luvulla kiire saada kone, joka on Meteor-ohjus yhteensopiva.

Dassaultin Rafale tai sitten Eurofighter.
 
F35 lentotuntien hinnat ovat pyörineet 25000-50000 dollarin välillä... Aika paljon heittoa mutta veikkaan että kalliimmaksi tulee kuin esim grippeneillä.. Isoimmat huollot tehdään muualla... Niitä ei saa Suomessa tehdä... Stealh täytyy korjata lennon jälkeen... Yksi iso moottori josta yritetään ottaa maksimaalisesti tehoja irti tämä tuottaa väistämättä lämpöä ja väsymistä joka yleensä tarkoittaa osien lyhyempää ikää tai kalliimpaa hintaa.. Tiedä sitten

Missä sanotaan että stealth täytyy korjata joka lennon jälkeen? Gripenkin yrittää ottaa kaiken irti moottoristaan ja epäilisin että muidenkin koneiden kohdalla on sama juttu.
 
Missä sanotaan että stealth täytyy korjata joka lennon jälkeen? Gripenkin yrittää ottaa kaiken irti moottoristaan ja epäilisin että muidenkin koneiden kohdalla on sama juttu.
Näin ymmärsin eräästä videosta jonka olen tähänkin ketjuun laittanut... Videossa käytiin huoltoa läpi... Aika teippaamista näkyi olevan
 
Einomies, eipä noissa lähestymisjärjestelmissä ole paljoa eroa. Ei olis mikään ongelma
Onko ihan oikeata tietoa vai "läheltä seuranneena"? Lentäminen sitäpaitsi on eri asia ja taistelu toinen.
Suomi tarvisi 4kpl Super Hornetteja jo nyt. Ensinnäkin valmistus loppuu 1-2v päästä
Superbug on kyllä minustakin varsin hyvä taistelukone. Käytössä kokeiltu ja harva todellinen gen 4.5 multirole hävittäjä joka toimii tehtävässä kuin tehtävässä. Kone kykenee kantamaan lähes mitä (US)aseistusta tahansa koska siihen integroidaan kaikki USN aseet kun kone on US NAVYn selkäranka nykyään. F-18E/F ei olisi huono valinta varsinkaan ADV-varianttina mutta, mutta: jos ulkomaan kaupat hiipuvat ja tuotanto loppuu tuon ajan sisään, mitä auttaisi siihen että hankkisimme vaivaiset 4 kpl "testiä varten" ja koska "ehkä" ostaisimme konetta 2020-luvulla?! Luuletko että Boeing pitäisi linjan auki meidän "ehkä" v.2020 tekemäämme hankintapäätöstä odottamassa ja varsin pientä 65 koneen määrää?
Oletteko nähnyt sen laajan sotaharjoituksen tulokset missä F-22 voitti, eurof kakkonen, sitten muutama kone ja viimeisenä meidän hornet ! Se löytyy netistä. C/D ei vissiin ollutkaan hyvä. En tiedä oliko mlu1 tasoa tai uudempia ohjuksia. Euron kyky kaartaa 5g menettämättä vauhtiaan oli uskomaton suunnitteluosaamisen näyte !
Laita linkkiä! Missä, koska ja kenen lentämä Hornet? Tuo EF- kaartotaistelukyky ei ollut mikään yllätys ja ihme koska EFA-projekti tähtäsi alunperin SU-27 ja MIG-29 päihittämiseen nimenomaan ilmataistelussa. Typhoon on parhaita koneita maailmassa ilmaherruustaistelussa hyvän siiven ja teho/paino suhteen ansiosta mutta se on pirun kallis ja se ei ole varsinaisesti mikään monitoimikone kuten Libyan operaatio osoitti. Trance 3 sarjan koneet pystyvät jo kantamaan pommeja ja Storm Shadow /SCALP risteilyohjusta mutta eivät ne loista ilmasta-maahan roolissa kuten esim. F-18E/F Block 2. Kokonaisuudessa Rafalekin on parempi mutta sekin on sikahintainen.
Ai miksei olisi mitään mieltä? Esimerkiksi tankkeripalvelut on ostettu ihan lentäjien koulutusta varten ja olen aika varma, että kyseisen sopimuksen turvin tänne ei saada kriisitilanteessa ensimmäistäkään tankkeria.
En usko että tankkauspalvelut ostettaisiin vain vähien kv-tehtävien takia yksinomaan. Miksi tankkauspalvelu ei voisi toimia sodanaikana? Sitähän harjoitellaan nytkin siellä todennäköisellä toiminta-alueella eli pohjanlahden yllä kerta/vuosi. Tankkeri voi pysytellä valtakunnanrajan ulkopuolella ja lentää lennot suoraan NATOn Norjan tukikohdista.

Ilmavoimat selvitti 2000-luvun alussa voisko Finnairin vanhoista liikekoneista pari muuttaa monitoimitankkereiksi mutta homma olisi ilmeisesti ollut hintavaa. Halvemmaksi oli ostaa palvelut USAF:a. Jos Ilmavoimat todella halusi tankkauskyvyn niin olisiko se luotu vain kv-tehtäviä varten (joihin he lähtevät joskus tai ei koskaan)? Olen varma että tankkerit olisi lennätetty ruotsin maaperälle kriisin sattuessa ja homma toimisi sieltä.
Ihan toinen juttu on sitten, että maksaako kukaan käyttäjä Gripenille tuota kykyä? Saab tuskin kehittää sitä ilmaiseksi, ja käytännössä on hyvin vähän sellaista, mitä Gripen pystyy tekemään miehittämättömänä, mutta ei pysty tekemään miehitettynä. Lähinnä riski miehistötappioista pienenee, mutta sitten taas toisaalta konetappioiden riski kasvaa, jos radioyhteys Gripeniin katkeaa häirinnän tai vastaavan seikan takia. Myös kohteen visuaalinen tunnistus - jos sille jostakin syystä olisi tarvetta - voisi olla aika hankalaa, kun lentäjän silmät ovat maanpinnalla.
Voipi olla näinkin että sitä ei tule koskaan. Kohteen visuaalinen tunnistus silti tuskin on ongelma nykysensoreilla ja kameratekniikalla. Onhan teknisesti ihan mahdollista esim.asentaa lentäjän paikalle 360 astetta skannaava CCD/IR kamera ja asentaa Gripeniin tiedustelusäiliö josta dataa siirretään maa-asemalle. On myös mahdollista käyttää AESA ja EW-järjestelmää tiedustelussa. Gripenin on mainittu ainakin harjoituksissa loistaneen tuossa tiedustelutehtävässä.

Miksi koneen kehittynyttä ohjausjärjestelmää ja tietokonetta ei voisi ohjelmoida lentämään takaisin lähtöalueelle jos maayhteys katkeaisi? Onhan koneessa toimiva GPS/INS suunnistus ja viimeisen päälle tietokoneet!
Lentäjistä sen verran, että yleensä heitä on enemmän kuin koneita (ei nyt moninkertaisesti, mutta enemmän kuin yksi per kone), koska kaikki eivät ole yhtäaikaisesti lentokuntoisia (flunssa, 48 tunnin valvominen jne.). Koneen tuhoutuminen ei myöskään tarkoita automaattisesti lentäjän kuolemaa tai vammautumista. Heittoistuinhypystä on realistiset mahdollisuudet selvitä ilman naarmuakaan, riippuen toki koneen nopeudesta, ohjaajan fyysisistä ominaisuuksista ja muista tekijöistä.
Kyllä minä tämän tiedän. Tarkoitin tässä nyt sitä että vaikkapa USN F-18C-mallin koneen ohjaimiin ei voida hypätä tosta vaan ja lentää taisteluun. Lentäminen lentopinnoissa ja nousu/lasku normaalikentille kyllä onnistunee mutta taisteleminen sillä vaatii tutustumista järjestelmiin.

US-versioissa on valtaosassa huonompi APG-65 tutkaversio ja muita järjestelmäversiosta johtuvia eroja. Nykyaikainen taistelukone on niin monimutkainen systeemi ettei sen hallinta ole mitään "plug-and-play" meininkiä. Muutenhan jokainen pystyisi tuohon. Suomenkin F/A-18C MLU 2-versio on huomattavasti monimutkaisempi ohjelmistoltaan kuin 1990-luvun suomi-HN versiokin.
Nämä nyt ovat makuasioita, mutta AIM-9X määrä on mielestäni riittävä nykyisellään. Suurin osa taisteluista käytäneen näköetäisyyden ulkopuolella, jolloin AIM-9X on melko lailla hyödytön. Jouduttaessa Hornetilla näköetäisyydelle vihollisesta jokin on jo mennyt pieleen, koska näköetäisyydellä "mutual kill" on todennäköinen seuraus AIM-9X ja R-73 kaltaisten ohjusten hyvän suorituskyvyn takia.
Pää-ase on AMRAAM kyllä mutta suomen ilmatilassa on melko rajallisesti tilaa ilmasodalle varsinkin kun koneet lentävät nopeasti ja niitä olisi paljon. Lähi-ilmataistelu on hallittava ehdottomasti ja sitä jostain syystä harjoitellaan suomen ilmavoimissa aika paljon. Ensikontaktissa kyllä pyritään tietenkin havaitsemaan ja tuhoamaan vihollinen mahdollisimman kaukaa mutta lähikontaktia ei voida välttää lähellekkään aina. Jostain syystä ilmataistelu päättyy ennenpitkään kaartotaisteluun jossa tyypillisin tapahtuma on toisen osapuolen osuminen "hard-deck"= maahan. Näin näyttäisi tapahtuvan usein simuloiduissa ilmataistelussa (kone vastaan kone) ja todellisessa sodassa (esim. Persianlahti).

Taistelu ei ole usein mitään yksi-vastaan-yksi kahinaa vaan vastaan tulee kyllä paljon kalustoa ja kaikkea ei ehditä eikä pystytä torjumaan 50-100 km päästä. Aina ei ehditä/pystytä myöskään kääntymään pois kontaktista ennen näköetäisyyttä joten lähitaisteluun on varauduttava. Jos HN:t voidaan aseistaa karkeasti vain 2 kpl AIM-9X / kone, on se minusta liian vähän.

Sitten muistutan AIM-120 ja AIM-9X ohjuksien kantamasta senverran että AIM-120C7 version arvioitu 100 km+ kantama EI tarkoita sitä että kaikki maalit saadaan alas 100 km päässä BVR-taistelussa. Ohjuksen rakettimoottorin lyhyen paloajan takia ohjus menettää nopeutta ja kineettistä energiaa niin että rajusti väistelevää maalia ei saada alas maksimikantamalla. Ainoastaan suoraan kohti tuleva maali(hävittäjä, risteilyohjus)joka ei väistele suuremmin, voidaan pudottaa siellä maksimikantamalla. Jos maalia päästään ampumaan 50 km päästä ja se tulee kohtisuoraan, siihen osuminen on paljon todennäköisempää vaikka se kääntyisi pois ennen osumaa. Koska HN ei ole häivekone, sillä lähestyminen pitää tehdä ovelasti ja riskillä jotta päästään tekemään kill-shot.

AIM-9X on n. 20 km kantamallaan near-BWR ohjus eli kykenee lentämään kyllä normaalin horisontin rajoille (25km). Maalin havaitseminen tosin äärikantamalle ja kohtitulevaan kohteeseen (esim. hävittäjämaali) ei onnistune ilman tutkan apua tai IRST-järjestelmää ainakaan helposti. Tutkaahan voidaan käyttää apuna maalin löytämisessä mikäli tiedetään mistä suunnasta maali on lähestymässä koska tutkan näkymä heijastetaan JHMCS- kypäränäyttöön. Näin IP-ohjuksen hakupää saadaan helpommin suunnattua pientä maalia kohden.

AIM-9X voinee tietysti käyttää Hawkissakin, jolloin se on ihan perusteltavissa oleva hankinta. Ainoa ongelma on, että ohjuksen erinomainen off-boresight kyky menee hukkaan kypärätähtäimen puutteessa.
Hukkaan se X menee ja jos noita Hawk-koneita käytetään niille riittää 9M-versiot (2kpl). Tämä on taas sitten oma keskustelunsa josta ei tule loppua vaikka vaikka vääntö on jatkunut jo vuosia. Ei mennä siihen, please!

Lopuksi laitan tämän lempivideoni F-15C koneiden harjoituksista tyynellä valtamerellä, videossa näkyy ja kuuluu hyvin miten todennäköinen ilmataistelu etenee taistelunjohdon (AWACS) johdolla. Videolla kuuluu selvästi lento-osastojen simuloidut BVR-ammunnat ("FOX-3"), aktiivilukitukset ("Pittbull") ja kaartotaistelu IP-ohjuksin (lukitusäänet):
Ja video 1990-luvulta F-18C vastaan saksan Mig-29:
 
Mitä tuohon moottorin tehoon tulee niin uskoisin että F35:n mylly tekee suhteessa enemmän työtä kone on iso, painoa paljon jota täytyy liikuttaa... Samalla koneessa yritetään minimoida lämpö heräte joten lämpö täytyy minimoida jotenkin... F35:n tapauksessa se varmaankin johdetaan rakenteisiin joita viilennetään polttoaineella.. Voin olla väärässäkin...
 
Mitä tuohon moottorin tehoon tulee niin uskoisin että F35:n mylly tekee suhteessa enemmän työtä kone on iso, painoa paljon jota täytyy liikuttaa... Samalla koneessa yritetään minimoida lämpö heräte joten lämpö täytyy minimoida jotenkin... F35:n tapauksessa se varmaankin johdetaan rakenteisiin joita viilennetään polttoaineella.. Voin olla väärässäkin...

Näin juuri ja ongelmiahan on ollut moottorin kanssa:

The F-35 has run into one of its most significant problems yet
http://uk.businessinsider.com/f-35-engine-problems-2015-4?r=US&IR=T

Ja maaliskuussa tarkastellaan miten asiat makaa:

On April 22 (2015), the House Armed Services Tactical Air and Land Forces subcommittee released a proposalfor an independent investigation into "reliability, growth and cost reduction efforts" for the Pratt & Whitney F-35 engine. The investigation is scheduled to finish by March 16, 2016.

Super Hornetin ja Gripenin moottori sitävastoin on parannettu versio Hornetin nykyisestä moottorista joka on tietääkseni ollut luotettava.
 
Back
Top