Ilmavoimien tulevaisuus

Kuuluisi varmaan tuonne ilmatorjunnan ketjuun...

Tuota pohdin myös. Mutta, tässä on kyse nimenomaan ilmatilannekuvan muodostamisesta, mikä sitten palvelee sekä hävittäjätorjuntaa että ilmatorjuntaa. Siksi en ole siirtänyt.
 
Valelaitteita voi asentaa rajattomasti. AIV ryhmän huomaa lämpökameralla helposti ihmisen lämpöjälken vuoksi. Mainitse esimerkiksi muutama alue josta ei mielestäsi löydy n. 50m korkeaa maastonkohtaa / rakennelmaa johon sensoripalloa ei voisi sijoittaa n. 30km säteeltä. Voin ihan huvikseni katsoa kartalta sopivia sijoituspaikkoja.

Hyvä StmSvejk:

AIV-ryhmän löytäminen lämpökameralla ei ole kovinkaan helppoa, jos siviilimaailman kokemuksiin voi nojata pätkääkään. Pelastushelikopterit etsivät kadonneita henkilöitä verrattaen suppeilta alueilta kaiken aikaa, mutta silti löytäminen on työlästä ja aikaa vievää. Ja nyt puhutaan ihmisistä, jotka haluavat tulla löydetyiksi. Asiallisesti naamioitu ilmavalvonta-asema ei loista lämpökamerassa kilometrien päähän. Mikäli tarvitsette maastouttamisapua, kysykää "aave-Bemarin" suunnittelijoilta. Jos kokonainen rynnäkköpanssarivaunu saadaan piilotettua lämpökameralta, niin yksi ilmavalvonta-asema on huomattavasti helpompi kohde.

Valelaitteista ei ole paljoakaan hyötyä, jos niillä ei todella pysty kyllästämään aluetta. Tiiviisti rakennetuilla alueilla tämä on varmasti usein mahdollista, mutta entä vaikkapa Pohjois-Karjala tai Itä-Lappi? Jos 30 km säteeltä löytyy vaikkapa viisi kappaletta kännykkämastoja, ja niistä yhteen asennetaan sensori ja neljään valelaite, niin ei kyllä hyvin mene. Jos 30 km säteeltä taas löytyisi vaikkapa 500 potentiaalista asennuskohdetta, ja yhteen asennettaisiin sensori ja loppuihin valelaite, olisi valelaitteet hyvinkin pätevä argumentti.

Korkea maastonkohta itsessään ei yleensä ole riittävä, jotta sensori näkisi ympäriinsä. Tämä tarkoittaa joko ylimääräisten sensorien kiinnittelyä maastonkohdan eri puolille, mikä maksaa huomattavasti rahaa, tai ihmisen pystyttämiin rakennelmiin nojaamista.

Kaksi sijaintia, joiden ympäristössä voidaan olettaa olevan puute ihmisen kyhäämistä korkeista rakennelmista.

62°54'29.84"P
31°35'0.05"I

67°40'20.25"P
30° 0'41.84"I
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/85...imuutta+harjoitusten+ohella+myos+hankintoihin

"Juustilla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiedottaminen johtaa kansalaiskeskusteluun vaihtoehtojen välillä. Poliittisilta päättäjiltä kansliapäällikkö sen sijaan toivoisi itsehillintää suosikkien nimeämisessä – varsinkin kun hinnoista ja ominaisuuksista ei ole vielä edes tarkkaa tietoa.
Ennenaikaiset lausunnot voivat pelata Juustin mukaan ikävästi myyjän pussiin.
– Vähän kun menisi autokauppaan ja sanoisi heti, että tahdon tuon auton. Sitten on vähän huonompi tinkimisen paikka, ei tule paljon lisävarusteita ilmaiseksi, Juusti vertaa."
 
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/85...imuutta+harjoitusten+ohella+myos+hankintoihin

"Juustilla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiedottaminen johtaa kansalaiskeskusteluun vaihtoehtojen välillä. Poliittisilta päättäjiltä kansliapäällikkö sen sijaan toivoisi itsehillintää suosikkien nimeämisessä – varsinkin kun hinnoista ja ominaisuuksista ei ole vielä edes tarkkaa tietoa.
Ennenaikaiset lausunnot voivat pelata Juustin mukaan ikävästi myyjän pussiin.
– Vähän kun menisi autokauppaan ja sanoisi heti, että tahdon tuon auton. Sitten on vähän huonompi tinkimisen paikka, ei tule paljon lisävarusteita ilmaiseksi, Juusti vertaa."

Juusti vaikuttaa järki mieheltä.
 
Juusti vaikuttaa järki mieheltä.

Tähän peilaten on huvittavaa, miten ison porun ei-sotilastaustaisen Juustin nimitys aiheutti. Nähtävästi jotkut menevät pää edellä, toiset baretti edellä... :rolleyes:
 
Paras hävittäjä on toki viime kädessä se millä on myös poliittinen tuki takanaan. Tällä hetkellä nämä seikat puolustaisivat amerikkalais- tai ruotsalaishankintaa, mutta kehittelenpä argumenttia sen puolesta miksi aliarvostettu Rafale voisi olla paras valinta Suomelle. Vuoteen 2021 kun on aikaa ja tuolloinen USA:n presidentti Cruz (tms.) voi hyvinkin kieltää aseviennin sosialistisiin maihin (=Eurooppaan), Britannia on voinut erota EU:sta jolloin ainoaan EU:n ydinasevaltaan voi olla syytä pitää hyvät välit.

+Rafale on käytössä oleva ja koeteltu konetyyppi
+Rafalen viennin edistämiseksi ja kotimaisen teollisuutensa tukemiseksi Ranskan halllitus voi taipua mitä ihmeellisimpiin kommervenkkeihin, myös EU-lehmänkauppojen mahdollisuus on olemassa
+Rafalen myötä kotimainen ilmailu- ja avaruusteollisuus saisi todennäköisesti työtä
+Rafaleen mahtuu 14 ilmataisteluohjusta, ehdokkaista eniten
+Rafaleen on integroitu METEOR ja ip-ohjusversiona MICA voi olla kallis mutta kantamansa puolesta ylivoimainen avaten taktisia mahdollisuuksia mitä muilla nykylänsiohjuksilla ei voi saavuttaa. Toki viime kädessä jos MICA on todella hyvä, voi sen integroida muihinkin ehdokkaisiin. Tämän arvioitu kustannus, 80-300mE, on kuitenkin melko pieni osuus koko konekaupan konkurssissa.
+Rafale sai hyvät arviot Sveitsin ilmavoimien evaluoinnissa ( https://de.scribd.com/doc/81390363/...-the-Eurofighter-the-Gripen-NG-and-the-Rafale )

En siis itse pidä Rafalea parhaana ehdokkaana, tuonpa vaan esille sen, että mikään konevaihtoehdoista ei ole suinkaan huono.
 
62°54'29.84"P
31°35'0.05"I

Tuo on paha! Piste sijaitsee ihan itärajan tuntumassa jolloin tavallaan vain n. 120 asteen sektori jää tutkittavaksi. Maasto on aika tasainen. Hattuvaaran läheisyydessä on DNA:n ja Elisan tukiasemat (voivat olla samassa mastossa) kuuluvuuskartan perusteella. Ilomantsissa päin on jo helpompaa.

67°40'20.25"P
30° 0'41.84"I

Tunturien keskellä ei ole oikein tarvetta ihmisrakennelmille hyvän näkyvyyden saavuttamiseksi, voidaan mennä vaikka tunturin huipulle tai useammalle. ;)
 
Vuoteen 2021 kun on aikaa ja tuolloinen USA:n presidentti Cruz (tms.) voi hyvinkin kieltää aseviennin sosialistisiin maihin (=Eurooppaan), Britannia on voinut erota EU:sta jolloin ainoaan EU:n ydinasevaltaan voi olla syytä pitää hyvät välit.

:solthum: Kerrassaan mielenkiintoinen skenaario, mutta tuskin yksikään Yhdysvaltain presidentti voi olla noin kuutamolla.

+Rafaleen mahtuu 14 ilmataisteluohjusta, ehdokkaista eniten

Super Hornetiin mahtuu sama 14, ainakin periaatteessa. Käytännössä koneita ei kuitenkaan lennätetä osapuilleen koskaan tuollaisessa lastissa, koska jo ihan ohjukset loppuvat kesken.

Teknisellä puolella Super Hornet tarjoaisi melko samankaltaisia kykyjä kuin Rafale, ehkä joitakin aseistus-juttuja lukuunottamatta. ~ Puoleen hintaan. Rafalen elinkaarituki voi kyllä olla pidempi/parempi, mutta noin muuten.
 
Kerrassaan mielenkiintoinen skenaario, mutta tuskin yksikään Yhdysvaltain presidentti voi olla noin kuutamolla.

No, piti hakea vähän kaukaa, mutta kuitenkin, suurvaltapoliittinen tilanne voi muuttua ja ehkä lehmänkauppamahdollisuuksienkin kautta Rafalen mahdollisuudet voivat parantua. Ehkä 2021 on meneillään suuri maataloustukikeikaus tms. Teollisuussyyt nähdäkseni puoltaisivat Rafalen hankintaa - Ranska jatkaa varmasti sotakaluston tekemistä hamaan tulevaisuuteen, Ruotsi tuskin uutta konetta kykenee kehittämään, USA:n kanssa mistään yhteistyösuhteesta on turha haaveilla. Rafalen kautta Suomeen voitaisiin hankkia isompi osuus Airbusin tekemisestä tms.

Super Hornetiin mahtuu sama 14, ainakin periaatteessa. Käytännössä koneita ei kuitenkaan lennätetä osapuilleen koskaan tuollaisessa lastissa, koska jo ihan ohjukset loppuvat kesken.

Ohjukset ovat hankintakysymys, suurempi kantokyky tarjoaa enemmän käyttöoptioita. Ero on toki marginaalinen kenties JSF:n stealth-moodia lukuun ottamatta. Kuitenkin, Rafalen MICA tarjoaa sellaisia taktisia mahdollisuuksia joita muista koneista ei löydy, eli pitkän kantaman infrapunaohjuksen.

Teknisellä puolella Super Hornet tarjoaisi melko samankaltaisia kykyjä kuin Rafale, ehkä joitakin aseistus-juttuja lukuunottamatta. ~ Puoleen hintaan. Rafalen elinkaarituki voi kyllä olla pidempi/parempi, mutta noin muuten.

Puoleen hintaan? Sveitsin evaluaatiossa loppupeleissä vastakkain oli 22 Gripen NG:tä vs. 16 Rafalea. Asekaupoissa hintavertailu on toki aina vaikeaa, mutta Intian vertailussa Rafale oli 20% halvempi kuin Eurofighter. Super Hornetiin verrattuna Rafale supercruisaa, siinä on integroitu IRST ja parempi kineettinen suorituskyky ja aavistuksen verran enemmän raudankantokykyä- Molemmat ovat tukialuskoneita.

Edelleen, veikkaan muiden tapaan JSF:n ja Gripenin kaksintaistoa jossa JSF voittaa koska USA, mutta myös muut vaihtoehdot ovat hyviä ja niissä voi olla poliittisia etuja jotka juuri nyt eivät ole näkyvissä. Lopuksi tulee yllärien mahdollisuus. Jos esimerkiksi Rafalea tilataan suuri määrä Egyptiin tai Eurofighteriä lisää Saudi-Arabiaan ja jompi kumpi maa romahtaa 2020 tienoilla (hyvinkin mahdollista) voi olla yllätyksellisiä hankintamahdollisuuksia pienelle Suomelle tarjolla joiden suhteen varmasti kannattaisi olla avoin.
 
No, piti hakea vähän kaukaa, mutta kuitenkin, suurvaltapoliittinen tilanne voi muuttua ja ehkä lehmänkauppamahdollisuuksienkin kautta Rafalen mahdollisuudet voivat parantua. Ehkä 2021 on meneillään suuri maataloustukikeikaus tms. Teollisuussyyt nähdäkseni puoltaisivat Rafalen hankintaa - Ranska jatkaa varmasti sotakaluston tekemistä hamaan tulevaisuuteen, Ruotsi tuskin uutta konetta kykenee kehittämään, USA:n kanssa mistään yhteistyösuhteesta on turha haaveilla. Rafalen kautta Suomeen voitaisiin hankkia isompi osuus Airbusin tekemisestä tms.

Vastakaupoille asetetuista lainsäädännöllisistä rajoitteista johtuen en usko, että mikään kone on merkittävästi toista parempi. Vastakaupat rajoittuvat lähinnä siihen, mitä Patria ja muu kotimainen teollisuus puuhaa juuri sen meidän konetyypin parissa. (Poikkeustapauksena ehkä jokin F-35, jos sitä ei saa koota ja huoltaa Suomessa. Siis jos.) Suomalaiset eivät ryhdy rakentamaan sotilassatelliitteja (tms.) kuuden miljardin arvosta, vaikka koneet hankittaisiin Kiinasta.

Se on toinen juttu, jos epävirallisesti luvataan jotakin "Rafalella Suomi lentää nopeimmin Natoon" tai "Maataloustuet tuplataan". En laskisi niille sinällään suurta painoarvoa, kun minnekään ei voi valittaa, jos lupaus jää täyttymättä.

Ohjukset ovat hankintakysymys, suurempi kantokyky tarjoaa enemmän käyttöoptioita. Ero on toki marginaalinen kenties JSF:n stealth-moodia lukuun ottamatta. Kuitenkin, Rafalen MICA tarjoaa sellaisia taktisia mahdollisuuksia joita muista koneista ei löydy, eli pitkän kantaman infrapunaohjuksen.

MICA on toki vaikuttava kantamansa puolesta, mutta mahtaako se muilla sektoreilla olla yhtä hyvä? Ohjus on käsittääkseni aika vanhaa perua, ja eikä päivityksiä ole hirveästi tullut. Korjata saa, jos olen väärässä.

Olettaisin, että Yhdysvallat kehittää Sidewinderista uuden version. Datalinkin sisältävä Block II on jo kehitetty. Pidemmän kantaman Block III on ollut jo pöydällä, mutta se pyyhittiin budjetista rahan puutteessa. En kuitenkaan heittäisi kirvestä kaivoon, eiköhän se vielä kehitetä.

Puoleen hintaan? Sveitsin evaluaatiossa loppupeleissä vastakkain oli 22 Gripen NG:tä vs. 16 Rafalea. Asekaupoissa hintavertailu on toki aina vaikeaa, mutta Intian vertailussa Rafale oli 20% halvempi kuin Eurofighter. Super Hornetiin verrattuna Rafale supercruisaa, siinä on integroitu IRST ja parempi kineettinen suorituskyky ja aavistuksen verran enemmän raudankantokykyä- Molemmat ovat tukialuskoneita.

No joo, liioittelin hieman. Kuitenkin voitaneen sanoa, että Super Hornet on halvin. Rafale on kallein tai toiseksi kallein. F-35 ja Gripen sijoittuvat johonkin siihen väliin. Siis hankintahinnaltaan. Ja eikös Kuwaitin Super Hornet -kaupan arvoksi huhuttu 3 miljardia? Siihen nähden, vaikka siinä ei paljon muita hilppeitä koneiden ja välttämättömän huoltoroinan lisäksi olisi ollut, on Rafale kaikkien tietojen mukaan kallis.

Rafale supercruisaa, mutta esim. huippunopeuden puolesta (Mach 1.8) kyseessä on hyvin samankaltainen kone Super Hornetin kanssa. Ajattelisin myös, että molemmissa on korostettu pommitus-ominaisuuksia. Lisäksi esimerkiksi sensorivarustus kokonaisuudessaan, onko se parempi kuin Super Hornetilla? Epäilisin, että tutkista AN/APG-79 olisi tehokkaampi ja parempi kuin RBE2, mutta en tiedä.

Rafale ei muuten ole tukialuskone, vaikka siitä tukialusvariantti onkin olemassa. Tukialusvarianttia on vahvistettu, mikä on tehnyt siitä raskaamman kuin Ranskan ilmavoimien vastaava kone. Ero on vähän kuin F-35A ja F-35C.

Edelleen, veikkaan muiden tapaan JSF:n ja Gripenin kaksintaistoa jossa JSF voittaa koska USA, mutta myös muut vaihtoehdot ovat hyviä ja niissä voi olla poliittisia etuja jotka juuri nyt eivät ole näkyvissä. Lopuksi tulee yllärien mahdollisuus. Jos esimerkiksi Rafalea tilataan suuri määrä Egyptiin tai Eurofighteriä lisää Saudi-Arabiaan ja jompi kumpi maa romahtaa 2020 tienoilla (hyvinkin mahdollista) voi olla yllätyksellisiä hankintamahdollisuuksia pienelle Suomelle tarjolla joiden suhteen varmasti kannattaisi olla avoin.

Romahtaa? Tarkoitat, että maat myyvät köydyysessään aseensa pois? Ei tule tapahtumaan. Aseet ja armeija pidetään epädemokratioissa aina viimeiseen asti, vaikka ruoka meinaisi loppua. Katso vaikka Pohjois-Koreaa.

Jos meinasit, että tehtaan linjastolle jää 50 valmistumatonta konetta, niin tuskinpa. Rafalen tuotanto on ainakin toistaiseksi ollut kovin verkkaista. Jos tehtaalle nyt jää käsiin tyyliin 5 tai 10 konetta, niin valtio tulee luultavasti hätiin. Näin tehtiin Thaimaan ollessa Hornet-kaupoilla, kun koneet olivat jo valmistuksessa, mutta kauppa kaatui. Yhdysvaltain budjettiin lisättiin uusi rivi, ja koneet toimitettiin USMC:n käyttöön.

No, piti hakea vähän kaukaa, mutta kuitenkin, suurvaltapoliittinen tilanne voi muuttua ja ehkä lehmänkauppamahdollisuuksienkin kautta Rafalen mahdollisuudet voivat parantua. Ehkä 2021 on meneillään suuri maataloustukikeikaus tms. Teollisuussyyt nähdäkseni puoltaisivat Rafalen hankintaa - Ranska jatkaa varmasti sotakaluston tekemistä hamaan tulevaisuuteen, Ruotsi tuskin uutta konetta kykenee kehittämään, USA:n kanssa mistään yhteistyösuhteesta on turha haaveilla. Rafalen kautta Suomeen voitaisiin hankkia isompi osuus Airbusin tekemisestä tms.

Vastakaupoille asetetuista lainsäädännöllisistä rajoitteista johtuen en usko, että mikään kone on merkittävästi toista parempi. Vastakaupat rajoittuvat lähinnä siihen, mitä Patria ja muu kotimainen teollisuus puuhaa juuri sen meidän konetyypin parissa. (Poikkeustapauksena ehkä jokin F-35, jos sitä ei saa koota ja huoltaa Suomessa. Siis jos.) Suomalaiset eivät ryhdy rakentamaan sotilassatelliitteja (tms.) kuuden miljardin arvosta, vaikka koneet hankittaisiin Kiinasta.

Se on toinen juttu, jos epävirallisesti luvataan jotakin "Rafalella Suomi lentää nopeimmin Natoon" tai "Maataloustuet tuplataan". En laskisi niille sinällään suurta pianoarvoa, kun minnekään ei voi valittaa, jos lupaus jää täyttymättä.

Ohjukset ovat hankintakysymys, suurempi kantokyky tarjoaa enemmän käyttöoptioita. Ero on toki marginaalinen kenties JSF:n stealth-moodia lukuun ottamatta. Kuitenkin, Rafalen MICA tarjoaa sellaisia taktisia mahdollisuuksia joita muista koneista ei löydy, eli pitkän kantaman infrapunaohjuksen.

MICA on toki vaikuttava kantamansa puolesta, mutta mahtaako se muilla sektoreilla olla yhtä hyvä? Ohjus on käsittääkseni aika vanhaa perua, ja eikä päivityksiä ole hirveästi tullut. Korjata saa, jos olen väärässä.

Olettaisin, että Yhdysvallat kehittää Sidewinderista uuden version. Datalinkin sisältävä Block II on jo kehitetty. Pidemmän kantaman Block III on ollut jo pöydällä, mutta se pyyhittiin budjetista rahan puutteessa. En kuitenkaan heittäisi kirvestä kaivoon, eiköhän se vielä kehitetä.

Puoleen hintaan? Sveitsin evaluaatiossa loppupeleissä vastakkain oli 22 Gripen NG:tä vs. 16 Rafalea. Asekaupoissa hintavertailu on toki aina vaikeaa, mutta Intian vertailussa Rafale oli 20% halvempi kuin Eurofighter. Super Hornetiin verrattuna Rafale supercruisaa, siinä on integroitu IRST ja parempi kineettinen suorituskyky ja aavistuksen verran enemmän raudankantokykyä- Molemmat ovat tukialuskoneita.

No joo, liioittelin hieman. Kuitenkin voitaneen sanoa, että Super Hornet on halvin. Rafale on kallein tai toiseksi kallein. F-35 ja Gripen sijoittuvat johonkin siihen väliin. Siis hankintahinnaltaan. Ja eikös Kuwaitin Super Hornet -kaupan arvoksi huhuttu 3 miljardia? Siihen nähden, vaikka siinä ei paljon muita hilppeitä koneiden ja välttämättömän huoltoroinan lisäksi olisi ollut, on Rafale kaikkien tietojen mukaan kallis.

Rafale supercruisaa, mutta esim. huippunopeuden puolesta (Mach 1.8) kyseessä on hyvin samankaltainen kone Super Hornetin kanssa. Ajattelisin myös, että molemmissa on korostettu pommitus-ominaisuuksia. Lisäksi esimerkiksi sensorivarustus kokonaisuudessaan, onko se parempi kuin Super Hornetilla? Epäilisin, että tutkista AN/APG-79 olisi tehokkaampi ja parempi kuin RBE2, mutta en tiedä.

Rafale ei muuten ole tukialuskone, vaikka siitä tukialusvariantti onkin olemassa. Tukialusvarianttia on vahvistettu, mikä on tehnyt siitä raskaamman kuin Ranskan ilmavoimien vastaava kone. Ero on vähän kuin F-35A ja F-35C.

Edelleen, veikkaan muiden tapaan JSF:n ja Gripenin kaksintaistoa jossa JSF voittaa koska USA, mutta myös muut vaihtoehdot ovat hyviä ja niissä voi olla poliittisia etuja jotka juuri nyt eivät ole näkyvissä. Lopuksi tulee yllärien mahdollisuus. Jos esimerkiksi Rafalea tilataan suuri määrä Egyptiin tai Eurofighteriä lisää Saudi-Arabiaan ja jompi kumpi maa romahtaa 2020 tienoilla (hyvinkin mahdollista) voi olla yllätyksellisiä hankintamahdollisuuksia pienelle Suomelle tarjolla joiden suhteen varmasti kannattaisi olla avoin.

Romahtaa? Tarkoitat, että maat myyvät köydyysessään aseensa pois? Ei tule tapahtumaan. Aseet ja armeija pidetään epädemokratioissa aina viimeiseen asti, vaikka ruoka meinaisi loppua. Katso vaikka Pohjois-Koreaa.

Jos meinasit, että tehtaan linjastolle jää 50 valmistumatonta konetta, niin tuskinpa. Rafalen tuotanto on ainakin toistaiseksi ollut kovin verkkaista. Jos tehtaalle nyt jää käsiin tyyliin 5 tai 10 konetta, niin valtio tulee luultavasti hätiin. Näin tehtiin Thaimaan ollessa Hornet-kaupoilla, kun koneet olivat jo valmistuksessa, mutta kauppa kaatui. Yhdysvaltain budjettiin lisättiin uusi rivi, ja koneet toimitettiin USMC:n käyttöön.
 
Vastakaupoille asetetuista lainsäädännöllisistä rajoitteista johtuen en usko, että mikään kone on merkittävästi toista parempi. Vastakaupat rajoittuvat lähinnä siihen, mitä Patria ja muu kotimainen teollisuus puuhaa juuri sen meidän konetyypin parissa. (Poikkeustapauksena ehkä jokin F-35, jos sitä ei saa koota ja huoltaa Suomessa. Siis jos.) Suomalaiset eivät ryhdy rakentamaan sotilassatelliitteja (tms.) kuuden miljardin arvosta, vaikka koneet hankittaisiin Kiinasta.

Vastakaupat onnistuvat EU:n piirissä juuri niin kuin halutaan, ja TTIP-sopimuksen myötä myös USA-Suomi välillä varmasti yllättävän helposti. Ei vain puhuta vastakaupoista vaan jostain ihan muusta. Rafale (tai Eurofighter) kauppa tarjoaisi Suomelle entistä paremman pääsyn Airbusin apajille. LockMartin tapauksessa vastaavaa houkutinta ei ole, toisin kuin Boeingin. Ruotsin tapauksessa teollista houkutetta ei ole oikeastaan lainkaan.

Se on toinen juttu, jos epävirallisesti luvataan jotakin "Rafalella Suomi lentää nopeimmin Natoon" tai "Maataloustuet tuplataan". En laskisi niille sinällään suurta painoarvoa, kun minnekään ei voi valittaa, jos lupaus jää täyttymättä.

Ellei valtiosopimusta tehdä samalla. Millainen tämmöinen tilanne voisi olla? Vaikkapa Suomen ero Eurosta jossa Ranskalle luvataan konekauppa vastineeksi siitä ettei tehdä tiettyjä rettelöintijuttuja eroprosessissa tms. Joka tapauksessa konekauppaan vaikuttaa muukin kuin koneiden tekninen kyky tai selkeästi laskettavissa olevat kustannustekijät. Noin vuoteen 1990 asti Suomessa "tiedettiin" että seuraava hävittäjähankinta koostuu 40:stä Gripenistä ja 20:stä MiG-29:sta. Tämän jälkeen varma tieto taisi olla valintapäätös F-16:n ja Gripenin välillä. Kuinkas sitten kävikään...

MICA on toki vaikuttava kantamansa puolesta, mutta mahtaako se muilla sektoreilla olla yhtä hyvä? Ohjus on käsittääkseni aika vanhaa perua, ja eikä päivityksiä ole hirveästi tullut. Korjata saa, jos olen väärässä.

Olettaisin, että Yhdysvallat kehittää Sidewinderista uuden version. Datalinkin sisältävä Block II on jo kehitetty. Pidemmän kantaman Block III on ollut jo pöydällä, mutta se pyyhittiin budjetista rahan puutteessa. En kuitenkaan heittäisi kirvestä kaivoon, eiköhän se vielä kehitetä.

Ei toki, mutta vaporware on aina eri asia kuin firmware. Mahdollisuus ampua BVR-ohjus joko täysin passiivisesti ilmatilannekuvan pohjalta tai vaikkapa yhdessä aktiivitutkaohjuksen kanssa olisi kuitenkin melkoinen mahdollisuus joka pitäisi ottaa huomioon.

Romahtaa? Tarkoitat, että maat myyvät köydyysessään aseensa pois? Ei tule tapahtumaan. Aseet ja armeija pidetään epädemokratioissa aina viimeiseen asti, vaikka ruoka meinaisi loppua. Katso vaikka Pohjois-Koreaa.

Jos meinasit, että tehtaan linjastolle jää 50 valmistumatonta konetta, niin tuskinpa. Rafalen tuotanto on ainakin toistaiseksi ollut kovin verkkaista. Jos tehtaalle nyt jää käsiin tyyliin 5 tai 10 konetta, niin valtio tulee luultavasti hätiin. Näin tehtiin Thaimaan ollessa Hornet-kaupoilla, kun koneet olivat jo valmistuksessa, mutta kauppa kaatui. Yhdysvaltain budjettiin lisättiin uusi rivi, ja koneet toimitettiin USMC:n käyttöön.

...ja toki valtio pyrkii hankkiutumaan näistä eroon. Historiallisena esimerkkinä on mm. Shaahin Iranin tilaaman aseistuksen kohtalo shaahin kaatumisen jälkeen, esimerkiksi F-16 koneet päätyivät Israelille, Kidd-luokan hävittäjät USN:lle joka oli juuri laajentumassa, Pakistanin F-16:n jatkomyyntiyritykset jne. Valtion romahtamisella viittaan tilanteeseen jossa maa vajoaa sisällissotaan ja/tai jonkinlainen äärihallinto ottaa vallan tai nykyhallinto muuttaa linjaansa flirttailemaan ääriainesten kanssa. Tämä on realistinen skenaario, Egyptin kohdalla mahdollinen, Saudi-Arabian kohdalla todennäköinen. Kyse on lähinnä aikataulusta.

Edelleen, en ole Rafale-fani mutta hävittäjäkaupoissa kannattaa varautua yllätyksiin. (Itsehän siis kannattaisin muutaman ylisoonisen harjoituskoneen ja muutaman ensilinjan hävittäjän hankintaa yhdistettynä tehokkaaseen ilmatorjuntaohjusverkkoon, mutta koska se ei ole vaihtoehto niin voi spekuloida mitä hävittäjähankinnassa käy.)
 
Vastakaupat onnistuvat EU:n piirissä juuri niin kuin halutaan, ja TTIP-sopimuksen myötä myös USA-Suomi välillä varmasti yllättävän helposti. Ei vain puhuta vastakaupoista vaan jostain ihan muusta. Rafale (tai Eurofighter) kauppa tarjoaisi Suomelle entistä paremman pääsyn Airbusin apajille. LockMartin tapauksessa vastaavaa houkutinta ei ole, toisin kuin Boeingin. Ruotsin tapauksessa teollista houkutetta ei ole oikeastaan lainkaan.

Ei onnistu. Me emme voi vaatia, että Ranska ostaa 6 miljardilla paperiteollisuuden tuotteita, vaikka se olisi erinomaista työllisyyspolitiikkaa. Oletko perehtynyt Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaamisesta laadittuun esiselvitykseen? Sivulta 46:

Teollisen yhteistyön tavoitteet ja hyväksyttävät liiketoimet
Teollisen yhteistyön päätavoitteena on parantaa ulkomailta hankittujen järjestelmien huoltovalmiutta ja edistää suomalaista kehitystyötä. Tarkoitus on myös kehittää muuta suomalaista puolustusteollisuutta. Toissijaisesti teollisella yhteistyöllä pyritään edistämään suomalaisen pienen ja keskisuuren teollisuuden kansainvälistymistä, uuden teknologian saamista Suomeen ja muuta tärkeää yhteistyötä suomalaisten ja ulkomaisten yritysten kesken. Teolliseen yhteistyöhön kelpaavat liiketoimet on määritelty ja priorisoitu Suomen puolustusvälinehankintoja koskevissa kompensaatiosäännöissä teollisen yhteistyön ensisijaisen kohteen ollessa suomalainen puolustusvälineteollisuus.

Sivulta 48:

Vastakauppojen osalta on tapahtunut paljon muutoksia 20
vuodessa. Vuonna 1992, edellisen hävittäjähankinnan ollessa
ajankohtainen, sisämarkkinaoikeuden peruslähtökohdista ei
ollut tietoa, kun vastakauppasopimusten yhtenä tavoitteena
nähtiin merkittävä hyöty Suomen taloudellisille intresseille.
Nykyisin ei ole enää mahdollista perustella vastakauppoja talous- tai työllisyyspoliittisilla syillä. Vuoden 1992 vastakauppaohjeistuksella (Offset Rules) ei siten ole enää ohjausarvoa
nykyoloissa EU-jäsenyyden tuomien velvoitteiden myötä.




Ellei valtiosopimusta tehdä samalla. Millainen tämmöinen tilanne voisi olla? Vaikkapa Suomen ero Eurosta jossa Ranskalle luvataan konekauppa vastineeksi siitä ettei tehdä tiettyjä rettelöintijuttuja eroprosessissa tms. Joka tapauksessa konekauppaan vaikuttaa muukin kuin koneiden tekninen kyky tai selkeästi laskettavissa olevat kustannustekijät. Noin vuoteen 1990 asti Suomessa "tiedettiin" että seuraava hävittäjähankinta koostuu 40:stä Gripenistä ja 20:stä MiG-29:sta. Tämän jälkeen varma tieto taisi olla valintapäätös F-16:n ja Gripenin välillä. Kuinkas sitten kävikään...

Jos ostetaan Gripenit, voidaan tehdä valtiosopimus Ruotsin kanssa ja peräti yhdistää ilmavoimat. Joo, ehkä ei kuitenkaan, kiitos. Samaten tuollaisen sopimuksen jälkimainingeissa kaikki pääsevät valittamaan, että Rafale ostettiin politiikka edellä ja suorituskyky unohdettiin.


Ei toki, mutta vaporware on aina eri asia kuin firmware. Mahdollisuus ampua BVR-ohjus joko täysin passiivisesti ilmatilannekuvan pohjalta tai vaikkapa yhdessä aktiivitutkaohjuksen kanssa olisi kuitenkin melkoinen mahdollisuus joka pitäisi ottaa huomioon.

Ohjuksen kehitys voi realisoitua jo ennen Suomen hankintapäätöstä. Tällä hetkellä toki puhutaan haaveista ja toiveista, mutta ei välttämättä enää hankintahetkella n. 5 vuoden kuluttua.

...ja toki valtio pyrkii hankkiutumaan näistä eroon. Historiallisena esimerkkinä on mm. Shaahin Iranin tilaaman aseistuksen kohtalo shaahin kaatumisen jälkeen, esimerkiksi F-16 koneet päätyivät Israelille, Kidd-luokan hävittäjät USN:lle joka oli juuri laajentumassa, Pakistanin F-16:n jatkomyyntiyritykset jne. Valtion romahtamisella viittaan tilanteeseen jossa maa vajoaa sisällissotaan ja/tai jonkinlainen äärihallinto ottaa vallan tai nykyhallinto muuttaa linjaansa flirttailemaan ääriainesten kanssa. Tämä on realistinen skenaario, Egyptin kohdalla mahdollinen, Saudi-Arabian kohdalla todennäköinen. Kyse on lähinnä aikataulusta.

No ei. Kyse ei ole ylimääräisistä koneista Ranskan tapauksessa, koska maan omatkin Rafale-tilaukset ovat yhä kesken. Dassaultille kelpaa varmasti se, että koneet toimitetaan Ranskan ilmavoimille osana Ranskan omia tilauksia, jos vaihtoehtona on, että ne jäävät seisomaan vuosiksi tehtaan varastoon tuottamaan tappiota.
 
Juuri Ranskalaisten kanssa voi pöytäkirjan ulkopuolella sopia mistä vaan. Jos onnellisen sattuman kautta kauppa sattuu käymään molempiin suuntiin samanaikaisesti niin minkäs sille tekee.
 
Ranska on niitä vanhoja valtioita vielä tässä maailmassa joka myy aseita vaikka mikä olisi, jos ei sen kanssa suoraan olla sodassa. Mistralitkin olisi venäjälle myynyt jos ei kansainvälinen painostus olisi ollut niin kovaa... Ja kyllä olen Rannarin kanssa samaa mieltä että ranska on se maa jonka kanssa voidaan sopia millaisista kaupoista vaan sekä pöytäkirjoissa että niiden ulkopuolella.
 
Rafale sinänsä on kiinnostava kone ja sen ew järjestelmän pitäisi olla yksi parhaimmista.
 
Vuoteen 2021 kun on aikaa ja tuolloinen USA:n presidentti Cruz (tms.) voi hyvinkin kieltää aseviennin sosialistisiin maihin (=Eurooppaan), Britannia on voinut erota EU:sta jolloin ainoaan EU:n ydinasevaltaan voi olla syytä pitää hyvät välit.
...tai Ranskan presidentiksi on noussut Venäjältä vaalirahaa saava Marine Le Pen. Le Pen ajaa Ranskan eroa Natosta, eroa eurosta, suurempaa poliittista etäisyyttä Yhdysvaltoihin ja erityisuhteen luomista Venäjään. Tällä hetkellä USA:n todennäköisin seuraava presidentti on joko Donald Trump tai Hillary Clinton. Kumpikaan ei vaikeuttaisi USA:n asekauppaa Suomeen. Suomen kannalta Ranskan "vaaliriski" on isompi kuin Yhdysvaltojen, puhumattakaan Ruotsista. Le Penin voitto on vain yhden terrori-iskun päässä. Rafalen puolesta on muita argumentteja, mutta vaalitilanne ei ole yksi niistä.
 
Viimeksi muokattu:
...tai Ranskan presidentiksi on noussut Venäjältä vaalirahaa saava Marine Le Pen. Le Pen ajaa Ranskan eroa Natosta, eroa eurosta, suurempaa poliittista etäisyyttä Yhdysvaltoihin ja erityisuhteen luomista Venäjään. Tällä hetkellä USA:n todennäköisin seuraava presidentti on joko Donald Trump tai Hillary Clinton. Kumpikaan ei vaikeuttaisi USA:n asekauppaa Suomeen. Suomen kannalta Ranskan "vaaliriski" on isompi kuin Yhdysvaltojen, puhumattakaan Ruotsista. Le Penin voitto on vain yhden terrori-iskun päässä. Rafalen puolesta on muita argumentteja, mutta vaalitilanne ei ole yksi niistä.

Vuonna 2021 on kahdet vaalit käytynä. Todennäköistähän on, että näiden vaalien voittaja jatkaa seuraavalle kaudelle aivan kuten aiemminkin, mutta viisi vuotta on kansainvälisessä politiikassa pitkä aika. Vaikkapa 1988-1993, 1998-2003, 2007-2012 tai 2009-2014 ajanjaksoilla moni asia ehti muuttua. Kuten sanoin, hain kaukaa haettua skenaariota. Kannatan itse USA-yhteistyötä mutta ei USA:kaan ole ikuinen suurvalta. USA:ssakin on aika pahoja rappeutumisen ja radikalisoitumisen merkkejä jotka esimerkiksi suuren laman kautta saattaisivat johtaa epätoivottavaan kehitykseen.
 
Ei onnistu. Me emme voi vaatia, että Ranska ostaa 6 miljardilla paperiteollisuuden tuotteita, vaikka se olisi erinomaista työllisyyspolitiikkaa. Oletko perehtynyt Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaamisesta laadittuun esiselvitykseen?

Niin, olisihan sattumaa jos Boeing SuperHornet -kaupan jälkeen Baltic Yachts Luodossa (Suomen johtavia isojen komposiittiosien valmistajista) ilmoittaisikin solmineensa ison sopimuksen Boeing 7Ö7:n siipien tekemisestä tms. Tai vastaavasti Rafale-kaupan jälkeen Baltic Yachts alkaisikin tekemään merkittäviä osia Airbusin rungosta tms. Samalla AREVA nyt vain sattuisi hankkimaan ABB:lta suuren määrän automaatiota ydinvoimaloihinsa ym. Eurofighter-kaupan jälkeen NHS päättäisikin tehdä Planmecan kanssa kymmenvuotissopimuksen hammaslääkärivälineistön toimittamisesta. Kaikilla toimijoilla, Ruotsia lukuun ottamatta, on varmasti lobbausmahdollisuudet tiettyjen kauppapoliittisten toimien tekemiseksi. Teollisuusyhteistyön kannalta järjestys lienee Boeing, Dassault, Eurofighter, Lockheed Martin ja SAAB.

Suomessa on sotilas- ja avaruusteollisuuden lisäksi esimerkiksi terveydenhuollon tekniikan osaamista ja kaikkihan tietävät (esim. Suomen APOTTI-sotku) ettei suurimpien julkisen terveydenhuollon toimijoiden markkinoille pääse ilman rajua lahjontaa, anteeksi markkinointina. Hävittäjäkauppa saattaisi toimia lahjontana vaikkapa juuri esimerkiksi Ranskan, Britannian tai USA:n markkinoille.

Samaten tuollaisen sopimuksen jälkimainingeissa kaikki pääsevät valittamaan, että Rafale ostettiin politiikka edellä ja suorituskyky unohdettiin.

Kaikkihan tietävät Hornetin olleen huonoin vaihtoehto joka valittiin ainoastaan koska MDD oli Finnairin hovihankkija ym. Kaikki koneet ovat hyviä, kokonaisuus ratkaisee ja isojen summien ollessa kyseessä en ihmettelisi vaikka poliitikoille tulisi erinäisiä kauppapoliittisia houkutteita. Mikään koneista ei ole niin hyvä että Suomen puolustus pelastuisi yhden konetyypin valinnalla eikä toisaalta yksikään niin huono että puuttuva suorituskyky synnyttäisi vajeita. Olipa ratkaisu mikä hyvänsä, haukutaan ratkaisu jälkikäteen tietäjien toimesta.

Ohjuksen kehitys voi realisoitua jo ennen Suomen hankintapäätöstä. Tällä hetkellä toki puhutaan haaveista ja toiveista, mutta ei välttämättä enää hankintahetkella n. 5 vuoden kuluttua.

Totta, Kiinan uhan takia USA on muutenkin uusimassa vanhaa ohjuskalustoaan. On toisaalta hyvin kummallista että siinä missä hävittäjien kehitystyöhön uhrataan tuosta vaan kymmeniä tai satoja miljardeja tyydytään ohjusten osalta käytännössä aina entisten jatkokehitelmiin.

No ei. Kyse ei ole ylimääräisistä koneista Ranskan tapauksessa, koska maan omatkin Rafale-tilaukset ovat yhä kesken. Dassaultille kelpaa varmasti se, että koneet toimitetaan Ranskan ilmavoimille osana Ranskan omia tilauksia, jos vaihtoehtona on, että ne jäävät seisomaan vuosiksi tehtaan varastoon tuottamaan tappiota.

Ja vielä paremmin että koneet menisivät mukavalle, ystävällismieliselle maalle joka ostaisi vieläpä lisääkin koneita. Suomen kannalta kivoja Rafaleita voisi olla tarjolla Egyptin tai Qatarin koneista, jos maat romahtavat.
 
Back
Top