fulcrum
Greatest Leader
Näillä perustein Hornet oli aikanaan huono valinta. Kyllähän Hornet kääntyy nopeasti, mutta ei se ole kone, jolla lennetään vihollista pakoon. Silti se oli varmaankin molempien mielestä paras vaihtoehto.
Sinällään asettaisin kyllä itsekin jonkin verran painoarvoa "raa'alle voimalle". Meidän pitää kuitenkin lähtökohtaisesti pystyä valitsemaan sellaiset taistelut, jotka pystymme voittamaan. Näkisin muutenkin, että omalla alueella taisteltaessa yllättäviä tilanteita tulee vähemmän.
Edellisellä kierroksella tarjokkaiden välillä ei ollut isoja eroja tässä suhteessa. Sen sijaan nyt on tarjolla jo selkeästi eri suorituskykyluokkaa edustavia koneita ja myös vastapuolella voi olla tällaisia koneita. Tässä mielessä pitäytyminen edellisen sukupolven koneen saavutusarvoissa on takapakkia.
Juuri taisteluiden valinnassa suorituskyky pääsee oikeuksiinsa. Ohjuksin tehtävässä torjunnassa on pystyttävä nopeisiin iskuihin ja irtautumisiin. Hitaalla koneella saaliiksi jääminen on todennäköisempää. Nopeus ja kiihtyvyys eivät tietenkään ole ainoita tärkeitä parametrejä (Eurofighter hävisi Sveitsin evaluaation selkeästi) mutta ne tarjoavat taktista lisämarginaalia.
Mahtaako olla noin? Jotakin ne takapenkkiläisen avioniikat maksavat, ja suorituskykyä saadaan luultavasti lisää yksipaikkaisella versiolla.
Suurimmat muutoskohteet olisivat varmaankin polttoainetankki (/ sen laajentaminen kakkosohjaajan paikalle) ja kuomu. Näissäkin säästettäneen, jos esimerkiksi F-15C:n kuomu sopii sellaisenaan. Runkoon liittyvät muokkaukset/vahvennukset (F-15D --> F-15E) lienevät tapahtuneet pääasiassa taempana, ei ohjaamon kohdalla.
Jos näin tekisi niin ehdottomasti järkevintä olisi MiG-29K-tyyppinen ratkaisu, eli yksipaikkaisessa sama kuomu ja takapenkki vain korvataan polttoaineella ja elektroniikalla. Isompi kustomointi tulisi luultavasti liian kalliiksi. Mahdollisesti voisimme jättää pois myös jotain muita enempi rynnäkkötoimintaan suunnattuja ominaisuuksia (järeämmät ripustimet, CFT:t) mutta voi olla että ne nostaisivat hintaa sitten jo liikaa hyötyyn nähden.