Ilmavoimien tulevaisuus

En tiedä mihin mä laitan tämän viestin, niin laiton se tänne...onko meillä uutisis norjasta tråådi? etsin mutta ebn löytänyt...

F-35 lentokone uhkaa Norjan puolustusvoimia

http://www.svd.se/naringsliv/stridsplan-hotar-norska-forsvaret_6242112.svd

The maintenance of the Norwegian Air Force's future combat aircraft, U.S. JSF, is so large that Norway could be forced to close down parts of the defense.

The Norwegian Air Force's big bet on a fighter aircraft, U.S. Joint Strike Fighter, the costs. In order to afford the investment could be our neighbor might have to shut down part of the defense.

Although defense analyst John Berg is sharply critical of the focus on the Joint Strike Fighter, which leads to major savings.

- The defense has already saved so much so that we are on the gums and joints. Now, if we are forced to cut the defense must save all along the line and it will have very large effects on many arms branches, says John Doe.

Among the elements that may disappear entirely in the Norwegian Armed Forces listed land-based air defense and submarine activity

Minun kommennti:
to lay down ground-based air defense or the entire submarine operations just to afford the skyrocketing costs of a plan whose cost is increasing and increasing ....
 
Teräsmies kirjoitti:
Tämmöiseen meillä saattaisi olla varaa :a-rolleyes:



Vuonna 2020 nuo lentelevät jo todennäköisesti kiinalaisten omilla moottoreilla. Löytyy IRST ja muut vimpulat.

J-10A maksaa sellaiset 30+ miljoonaa, joten tämä J-10B varmaankin maksaa semmoiset 60 miljoonaa.

:a-cool:

Ilman etukanardeja ja erilaista moottorin ilmanottoaukkoa lukuunottamatta kone on ulkoisesti lähes täydellinen F-16 kopio. Tod.näk. yhtä kykenevä kuin F-16 Block 50, vaikka melko varmasti jää suorituskyvyssä esim. uusimmille Block 60 ja IAI:n F-16 SOUFA ja suunnitelluille F-16 BARAK 2020- koneille.

Tässä näkyy selvästi se missä Kiina on hyvä eli kopioimaan muiden tekosia. Saas nähdä riittääkö nuo kyvyt sitten muuhun, koneeseen kun ei nää sisälle ja teknologinen potentiaali on yhä kysymys. Rahasta homma ei ole kiinni ainakaan, mutta "know-how" on se mitä ei ole pilvinpimein saatavilla aina edes rahalla.
 
Käsittääkseni ilmavoimien olisi tarkoitus aloittaa uuden hävittäjähankinnan valmistelu ihan lähivuosina jotta uudet koneet voisivat olla palveluskäytössä joskus 10 - 15 vuoden kuluttua. Onko tästä kuulunut mitään uutta?
 
BarrelNut kirjoitti:
Juurihan pistin lainauksen siitä että esim. Malesia on joutunut ostamaan muuta kuin USA:laista teknologiaa koska sitä ei ole heille myyty. Esimerkkinä oli AMRAAM-ohjukset. Niitä ei heille ole ilmeisesti myty. Pääasiassa venäläistä kalustoa ostavat maat eivät saa jenkeistä tai muista länsimaista parasta kalustoa. Su-30 koneita ovat ostaneet Intia, Kiina, Venezuela ja Malesia. Kaikki maita joihin USA ei ole tarjonnut parasta kalustoaan.

Maailmassa on paljon maita, joihon Jenkit ei myy, joten on tilastollinen todennäköisyys, että ne on luonnollisesti iso osa Venäjän asiakkaista. Toistan itseäni vielä lisää ja jankkaan Intiasta, kun et näytä tahtovan millään hyväksyä tosiasioita. Intia on operoinut eurooppalaisia hävittäjiä vuosikymmeniä(Ranska on länsimaa, tiedäthän?), se olisi siis aivan mainiosti voinut parin viime vuosikymmenenkin aikana rakentaa hävittäjäarsenaalinsa puhtaasti länsiteknologian varaan, mutta on vielä 2000-luvulla panostanut raskaasti Venäjän hävittäjiin, kuten Su-30MKI joita Intia on hankkimassa pitkälti kolmatta sataa ja modernisoituihin MiG-29hin. Kuten esimerkiksi MRCA on osoittanut, niin ainakin viime vuosina Yhdysvallat on ollut hyvinkin halukas tarjoamaan hienoja moderneja hävittäjiään Intialle, kuitenkin Intia nojaa lisää venäläiseen osaamiseen myös seuraavan polven hävittäjissään(sekä raskaassa että kevyessä sarjassa).

Indonesiakin käyttää sekä yhdysvaltalaisia F-16 ja F-5E että venäläisiä Flankereita(hylkäsi option ostaa lisää Falconeita ja kääntyi Sukhoin puoleen). Algeria nojaa Venäjän hävittäjiin, vaikka operoi myös jenkkikoneita. Perulla on palveluksessa sekä ranskalaisia että venäläisiä hävittäjiä että yhdysvaltalaisia kuljetuskoneita, kuten Hercules. Mitä tulee Malesiaan, niin se hankki MiG-29 1995 Venäjältä, Hornetteja 1997 Yhdysvalloista ja Su-30MKM 2000-luvun lopulla, joten jokin ajoittainen kiukuttelu Yhdysvaltojen puolelta ei selitä panostusta venäläisiin hävittäjiin, koska Hornet tuli Fulcrumin jälkeen.

BarrelNut kirjoitti:
Kaksi tärkeintä liikehtimiskykyyn vaikuttavaa seikka on suuri teho/paino-suhde ja pieni siipikuormitus. Jos siipikuormituksella ei olisi suurta merkitystä, hävittäjissä olisi suhteellisen pienet siivet. Nostavathan isot siivet sekä painoa että ilmanvastusta.

Käytännössä kaikissa moderneissa hävittäjissä siipikuormitus on kohtalaisen lähellä toisiaan, varmasti se on ratkaiseva tekijä, jos mennään teoreettisiin äärimmäisyyksiin, mutta todellisessa maailmassa erot liikkuvuudessa nykyaikaisten hävittäjien välillä tulee pitkälti muista tekijöistä(koska siinä siipikuormituksessa ei ole mitään dramaattisia eroja). Sinä katsoit wikipediasta, että F-15ssa on marginaalisesti pienempi siipikuormitus kuin Flankerissa ja tulet suurella itseluottamuksella julistamaan että se on siksi liikehtimiskykyisempi, vaikka mm. rungon nosteesta ym. lukemattomista aerodynaamisista tekijöistä ei ole hajuakaan. Lisäksi yleinen stereotyyppihän on nimenomaan Flankereiden erityisen hyvä liikehtimiskyky(perustoisikohan siihen "perssilmällä" katseluun lentonäytöksissä, tiedä sitten).

baikal kirjoitti:
Tuo kuvapostaus kertoo sen, että ovatpa onnistuneet tuomaan maahan erinomaista Korrekin autovahaa. Ei se muuta kerro. Venäläisiä en halveeraa ollenkaan. Mutta Venäjän teollisuuden kykyä tuottaa Maailman huipputuotteita, sitä epäilen erittäin vahvasti. Erittäin.

Yhteistyö mm. italialaisten, ranskalaisten ja sakujen kanssa tulee tietysti koroittamaan Venäjän potentiaalia, aikaa myöten lujasti.

Kuva halpisladasta köyhille venäläisille kertoo sinulle paljonkin, mutta nämä ei mitään? Ihmeellistä. Mitä se kertoo venäläisestä laadusta, että rankassa Dakar-rallissa Kamaz on voittanut ennätykselliset 10 kertaa(kilpalijoina mersut, renaultit ja kumppanit)? Ei rallia vahalla voiteta.

RistoJ kirjoitti:
NL:llä olisi ollut kyllä tarvetta stealth-koneille, sillä Länsi-Saksa oli
todella vahvasti puolustettu it-järjestelmillä. Pelkästään Länsi-Saksalla oli n. 30 Patriot-patteria ja 36 I-HAWK -patteria + USA:n ja NATO-maiden järjestelmät. Lisäksi oli tietenkin Roland- ja Gepard-järjestelmät. Kyseessä olisi ollut yksi vahvimmin ilmatorjunnalla suojatuista alueista maailmassa. Stealth-koneista olisi varmasti ollut hyötyä myös vihollisen hävittäjiä ja vahvaa tutkavalvontaa (AWACS:t ja maatutkat) vastaan. Ongelma vain oli, ettei käytössä ollut teknologia ja osaaminen mahdollistanut stealth-koneiden kehittämistä. Euroopassa asiaa taas
jarrutti vähäiset taloudelliset resurssit.

Sukellusveneiden osalta lienee syytä huomauttaa, että Los Angeles-luokan sukellusveneet tulivat palveluskäyttöön v. 1976 kun taas Akula-luokan sukellusveneet 1986.

Kyllähän NL:ssä ja myöhemmin Venäjällä on tehty hyvää/kilpailukykyistä kalustoa, mutta yleensä 10-15 vuotta länttä jäljessä.

Häivekoneesta varmaankin olisi ollut hyötyä Saksan pommittamisessa, mutta on eri asia olisiko se ollut kaikkien niiden kustannusten arvoista. Toisin kuin Neuvostoliiton ilmatorjunta, joka hyötyi merkittävästi NLn ilmatilan "syvyydestä"(NLn koon vuoksi välimatkat oli suuria, jolloin vastustaja olisi joutunut tunkeutumaan satoja tai tuhansia kilometrejä vihamieliseen ilmatilaan iskeäkseen tärkeisiin kohteisiin), L-Saksan ITllä ei ollut mahdollisuutta vastaavaan puolustukselliseen joustavuuteen, vaan NLn maajoukkojen oli mahdollista ja tarkoitus jyrätä Patriot ym. asemat nopeasti. Jos/kun NL siis kuvitteli ajavansa noiden IT-asemien yli joka tapauksessa nopeasti, niin häivekoneen tarjoamalla paremmalla selviytymisennusteella kyseisessä ilmatilassa olisi varsin rajallinen merkitys. Sen lisäksi NLn ohjusarsenaalilla oli mahdollista kurittaa Saksan ilmatorjuntaa omalta puolelta käsin. Saatat tietysti olla oikeassa ja ainoa oikea este oli osaaminen, vaikka se on tietysti pitkälti vain aika- ja resurssi-kysymys.

LA-luokka tuli kyllä aiemmin käyttöön kuin Akula, mutta LAn paranneltu versio 688i, tuli käyttöön vain muutama vuosi ennen Akulan paranneltua versiota, joka kuitenkin ainakin Yhdysvaltojen "merivoimien tiedusteluviraston" mukaan oli hiljaisempi.
800px-Sub_Noise_Comparison_ENG.svg.png


Olet toki siinäkin ihan oikeassa, että NL/Venäjä on usein tuon 10-15v hitaampi ollut uuden kaluston tuottamisessa, mutta se on taas eri asia kuin kyvyttömyys tuottaa hyvää teknologiaa, kuten täällä jotkut ovat olleet väittämässä.
 
juhapar kirjoitti:
Hieno esimerkki Teräsmieheltä. Tuli vaan mieleen, jotta miten käy, kun Raptoria pommitetaan tutkasäteillä ylä- tai alaviistosta. Silloinhan säteet osuvat kohtisuoraan ja kimpoavat takaisin lähettävään tutkaan. Menikö siinä koko homman itu?

Itseäni mietityttää miten venäläiset ovat ratkaisseet asian PAK-FA:ssa.

Tämän kuvan avulla voi verrata kuinka erillainen PAK-FA:n pohja on kun sitä vertaa muihin häivekoneisiin.
 
Einomies1 kirjoitti:
Venäjällä on vahvuutensa sotatekniikassa ja myös heikkoutensa. Sama pätee USAan ym.

Tuo GLONASS ei toimi vieläkään ja vaikka Putin uhosi Georgian sodanjälkeen että systeemi tulee toimintaan 2010-luvulla, se viivästyy siitä edelleen eli ei toimi vielä.

GLONASS on ollut toiminassa jo yli 20 vuotta. Kaupallisia GLONASS-vastaanottimia on ollut olemassa jo vaikka kuinka kauan. Peitto on vaan ollut yleensä epätäydellinen. Nykyisillä satelliiteilla saadaan 100% peitto Venäjän alueelle, ja muille alueille vähän huonompi. Tänä vuonna aiotaan laukaista muutama satelliitti lisää, sen jälkeen GLONASS saavuttaa täyden toimintakyvyn.
 
Tuossa eurooppalaisen Galileon tilanne
http://fi.wikipedia.org/wiki/Galileo_(satelliittipaikannusj%C3%A4rjestelm%C3%A4)

Tässä taas venäläisen Glonassin tilanne
http://fi.wikipedia.org/wiki/GLONASS

Tässä taas kiinalainen versio
http://fi.wikipedia.org/wiki/Beidou

Eli kyllä Glonass on lähimpänä GPS:n kannoilla globaalissa paikannuksessa.
 
fulcrum kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Venäjällä on vahvuutensa sotatekniikassa ja myös heikkoutensa. Sama pätee USAan ym.

Tuo GLONASS ei toimi vieläkään ja vaikka Putin uhosi Georgian sodanjälkeen että systeemi tulee toimintaan 2010-luvulla, se viivästyy siitä edelleen eli ei toimi vielä.

GLONASS on ollut toiminassa jo yli 20 vuotta. Kaupallisia GLONASS-vastaanottimia on ollut olemassa jo vaikka kuinka kauan. Peitto on vaan ollut yleensä epätäydellinen. Nykyisillä satelliiteilla saadaan 100% peitto Venäjän alueelle, ja muille alueille vähän huonompi. Tänä vuonna aiotaan laukaista muutama satelliitti lisää, sen jälkeen GLONASS saavuttaa täyden toimintakyvyn.

Maanmainio Wikipedia taas kertoi totuuden. No, kuten nähdään sieltä järjestelmä ei ole ollut toiminnassa mm. Georgian sodan aikaan, eikä paikannus toimi riittävällä varmuudella tälläkään hetkellä ja JUURI SITÄ MINÄ TARKOITIN.

GPS on jatkuvasti toimintakykyinen ja tarjoaa 24 satelliitilla ja PPS palvelulla jopa 1 metrin tarkkuuden. GLONASS kehitettiin alunperin Venäjän laivastolle, jolle 30 metrin alkuperäinen tarkkuus oli riittävä suunnistukseen. Täsmä-aseille tuo ei riitä alkuunkaan.
 
Osaako kukaan sanoa, että miten vaikeaa olisi tehdä GPS vastaanotin, joka myös samalla vastaanottaa myös muita signaaleja (siis paikannus signaaleja)? Eli vaikkapa GPS ohjattu ammus, jota koetetaan häiritä, mutta pommi huomaa, että signaalit eivät täsmää inertiaohjauksen kanssa ja vaihtaa GLONASS signaaleille?

Vaatiiko nuo jonkin lisenssin, jotta voi valmistaa vastaanottimen tietylle systeemille?
 
Einomies1 kirjoitti:
fulcrum kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Venäjällä on vahvuutensa sotatekniikassa ja myös heikkoutensa. Sama pätee USAan ym.

Tuo GLONASS ei toimi vieläkään ja vaikka Putin uhosi Georgian sodanjälkeen että systeemi tulee toimintaan 2010-luvulla, se viivästyy siitä edelleen eli ei toimi vielä.

GLONASS on ollut toiminassa jo yli 20 vuotta. Kaupallisia GLONASS-vastaanottimia on ollut olemassa jo vaikka kuinka kauan. Peitto on vaan ollut yleensä epätäydellinen. Nykyisillä satelliiteilla saadaan 100% peitto Venäjän alueelle, ja muille alueille vähän huonompi. Tänä vuonna aiotaan laukaista muutama satelliitti lisää, sen jälkeen GLONASS saavuttaa täyden toimintakyvyn.

Maanmainio Wikipedia taas kertoi totuuden. No, kuten nähdään sieltä järjestelmä ei ole ollut toiminnassa mm. Georgian sodan aikaan, eikä paikannus toimi riittävällä varmuudella tälläkään hetkellä ja JUURI SITÄ MINÄ TARKOITIN.

GPS on jatkuvasti toimintakykyinen ja tarjoaa 24 satelliitilla ja PPS palvelulla jopa 1 metrin tarkkuuden. GLONASS kehitettiin alunperin Venäjän laivastolle, jolle 30 metrin alkuperäinen tarkkuus oli riittävä suunnistukseen. Täsmä-aseille tuo ei riitä alkuunkaan.

Reutersin haastattelema Swepon apulaisjohtaja Bo Jonsson kehuu Glonassin tarkkuutta gps:ää paremmaksi. Tarkkuus johtuu hänen mukaansa siitä, että Glonass-satelliittien kiertoradat ovat gps:ää korkeammalla, joten pohjoisilla leveysasteilla ne näkyvät gps-satelliitteja paremmin.

http://www.tekniikkatalous.fi/ict/article610324.ece

Tarkka paikannus vaatii Venäjällä 18 satelliittia ja globaali tarkka paikannus vaatii 24 satelliittia

Tammikuussa 2007 Venäjän puolustusministeri Sergei Ivanov ilmoitti poistavansa kaikki GLONASSin tarkkuusrajoitukset ja ilmaisi Venäjän kiinnostuksen järjestelmän kaupalliseen käyttöön. Paikannustarkkuus oli aiemmin rajattu 30 metriin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/GLONASS
 
Jatkan täällä vielä kolumnilla Libyan ilmasodasta edellisestä viestistä joka oli ilmatorjunta-topicissa. Lukekoon ketä kiinnostaa. Otettu siis "Combat Aircraft" lehdestä, no. 6 /june 2011.

  • Maaliskuun 22. 2 Qatarin ilmavoimein Mirage 2000 konetta liittyy liittoumaan ja operoi Souda Bayn lentotukikohdasta Kreetalta. Ranskan, Espanjan, Italian, Tanskan ja UK:n koneet jatkavat lentokielto-alueen valvontaa, jota aiotaan laajentaa liittouman voimien kasvaessa koskemaan Bregaa, Misurataa ja Tripolia, silloisen Benghasin lisäksi. Libyan armeijan koneita ei ole havaittu ilmassa sitten operaation alun. Liittouman ilmahyökkäykset ovat tietojen mukaan pysähdyttäneet Gaddafin joukkojen hyökkäyksen Benghasiin. Liittouman laivasto jatkoi Libyan satamien saartoa ja valvontaa. Mukana operaatiossa on nyt myös lentotukialukset Charles de Gaulle (Ransk.) ja Garibaldi(Ita.)
  • Maaliskuun 23. Ranskan ilmavoimien 2 Rafale B ja 2 Mirage 2000D-konetta hyökkäävät Al-Jufran lentokenttää vastaan SCALP-risteilyohjuksilla. 5 SCALP ohjusta laukaistaan ja se on aseen debyytti Ranskalaisten osalta.

  • Maaliskuun 24. Norjalaiset F-16AM koneet liittyvät operaatioon ja aloittavat partioinnin 2 koneella Souda Baysta, Kreetalta. Ranskalainen Rafale "pudottaa" Libyan ilmavoimien G-2A-E Galeb kevyen rynnäkkökoneen kun se on laskeutumassa lentokentälle Misuratassa. Pudotus tehtiin AASM-täsmäpommilla kun kone rullasi kiitotiellä laskun jälkeen.

  • Maaliskuun 25. Alankomaiden 6 F-16AM konetta ja KDC-10 tankkauskone liittyvät operatioon. Qatarin emiraattien laivue lisääntyy 6 :een Mirage 2000-5 koneeseen jotka aloittavat lentokielto-alueen valvonnan yhdessä Ranskalaisten koneiden kanssa. USAF:n 6 A-10C konetta lisää saapuu Avianoon (Spangdahlem AF/Saksa). Operaation esikuntapäälliikkö VADM William E. Gortney/US NAVY vahvistaa että yli 350 lentokonetta 9 maasta on liittynyt Odyssey Dawn-operaatioon. Gortneyn mukaan ilmaoperaatioiden määrä on noussut nopeasti ensimmäisen viikon aikana ja oli 25. maaliskuuta 130 tehtävää, joista 49 ennakolta suunniteltuja. Koska Libyan ilmatorjuntaa oli kuritettu ankarasti ensimmäisen viikon aikansa se oli jo lähes toimintakyvytön (pl. olalta laukaistavat IGLA-S ohjukset) ja maalit tulisivat olemaan jatkossa liikkuvia sotilasosastoja ym.

  • Maaliskuun 27. UAE:n 6 F-16E ja 6 Mirage 2000-9 konetta liittyvät operaatioon.

  • Maaliskuun 28. USAF:n 2 B-1B konetta lentää taistelulennon suoraan Ellsworthin tukikohdasta USA:sta. Kanadan CF-188 koneet aloittavat rynnäkköthetävät ja käyttävät iskuissa GBU-12 laserohjattuja pommeja ja Sniper-maalinosoituspodeja. Kohteena ammusvarikko. Ranskan koneet iskevät SAM-asemaan 30 km Tripolista lounaaseen. Libyan SA-6 ohjusasemaan Tripolissa isketään GBU-31 JDAM pommilla (uutiskuvissa). Ohjusasema tuhoutuu ja iskijänä todennäköisesti USAF:n SEAD-koneet.

  • Maaliskuun 29. USN P-3C kone ampuu AGM-65F Maverick ohjuksella Libyan rannikkovartioston Vittoria-partioalusta joka vaurioituu pahasti ja vetäytyy satamaan. Alus oli 2 pienemmän veneen ohella raportoitu ampuvat rahtialuksia Misuratan sataman edustalla. Pienet veneet teki toimintakyvyttömäksi A-10C kone GAU-8 tykillä. Toinen tuhoutui ja toinen hylättiin.

  • Maaliskuun 30. Ruotsi ilmoittautuu mukaan operaatioon 8 JAS 39 Gripen koneella, jotka eivät osallistu kuin CAP-tehtäviin.

  • Maaliskuun 31. NATO ottaa johtoonsa koko operaation joka uudelleen nimetään "Operation Unified Protectoriksi".

  • Huhtikuun 2. Operaatiossa lennetään 184 taistelulentoa joista osassa isketään maakohteisiin. Liittouman pommi osuu Agedabiassa ammuskuljetukseen jossa sivussa 7 siviiliä kuolee ja 25 loukkaantuu. Tanskalaiset F-16 koneet riehuvat aktiivisesti ja pudottavat 4 GBU-38 pommia Bregan alueelle. Tanskalaiset olivat pudottaneet tässävaiheessa jo 126 pommia, 49:ä ilmaiskussa.

  • Huhtikuun 3. Kapinalliset tulittavat liitouman koneita ja saavat niskaansa pommeja, 15 kapinallista kuolee pilotin luultua tulittaneita pro-Gaddafilaisiksi joukoiks
i.
  • Huhtikuun 4. USA vetäytyy operaatiosta muuten mutta jättää kalustoa SEAD-tehtäviin.

  • Huhtikuun 8. RAF iskee Libyan panssarijoukkoja ja SAM-asemia vastaan Sirte´ssä Brimstone-ohjuksilla. Sama toistuu Misuratan alueella viikonlopun aikana ja aseina RAF:lla taas Brimstone-ohjukset ja lisäksi Paveway IV-pommit. NATO-operaation johto ilmoittaa illalla että se on iskenyt viimeisten 48 tunnin aikana 23 kohteeseen Libyassa ja lentänyt 318 lentoa. Operaation alusta lähtien on isketty T-72 vaunuihin, APC:en, rakettilaukaisimiin, SA-ohjusjärjestelmiin ja ammusvarastoihin mm. Misratassa, Bregassa ja Ras Lanufissa. Tilanne on maassa edelleen hyvin sekava ja sotilas-sekä siviiliajoneuvoja liikkuu erisuuntiin joten liittouman hävittäjien on hyvin vaikea erotella "hyvät pahoista".

Tämä riittäköön tältäerää.

Huomioita kolumnista operaation osalta:

- ECM ja SEAD-tuki hyökkääville koneille oli elintärkeää ilmapuolustuksen nujertamisessa. USA:n tukea tarvittiin eniten juuri siinä (RC-135, EA-18G, F-16CM).
- Libyan ilmavoimien tukikohtiin iskettiin rajusti (jopa 40 pommilla tukikohtaan operaation alussa).
- Iskuista huolimatta Libyan lentokentät olivat huomattavan laajoja ja koostuivat verkottuneista kiitoradoista eri suuntiin jotka vaikeuttivat niiden lamauttamista. Jopa estivät niiden kokonaan tuhoamisen koska niiden käyttämisen estämiseen olisi mennyt huomattavasti enemmän pommeja ja lentoja.
- Libyalla oli yllätykseksi IGLA-S ohjuksia jotka vaarantavat matalalla tehtävät lennot. Operaation iskuja ne eivät haitanneet ainakaan alkuvaiheessa.
- EF 2000 on vielä raakile. Uusin tuotantoerä 1:en Block 5 päivitys ei ole täysin kykenevä ilmasta-maahan iskuihin vielä itsenäisesti. Typhoonit tarvitsivat Tornado Gr.4 :ä maalinosoitukseen pommitustehtävillä. RAF:n päätös korvata kaikki Tornadot joutui operaation perusteella kyseenalaiseen valoon.

- Rafale on osoittautunut erinomaiseksi aselavetiksi. Uusin F3 koneversio on täysin operatiivinen ja pystyy kantamaan erittäin monipuolista asekuormaa, jopa taktisia ydinohjuksia, 9500 kg:n määrän, 14 eri asetelineessä. Koneessa on jo nyt käytössä huippumoderni RBE-2 PESA-tutka ja avioniikka on huippunykyaikainen.
Lisäksi lehden analyysissa kehuttiin Dassaultin innovaatiota koneen rakenteiden suunnittelussa, mm. ilmanotto-aukkoja jotka sallivat erittäin suuret hyökkäyskulmat säilyttäen silti tehokkuutensa.
Koneen lentosäde ilman tankkausta on samaa luokkaa kuin paljon suurempien SU-30 ja F-15E koneiden vastaavat.
Koneen liikehtimiskyvyn on sanottu hämmästyttäneen tietyissä tilanteissa jopa F-22 Raptor pilotteja harjoituksissa.
Koneessa on huippututkan lisäksi etusektorin optroniikka-järjestlemä, Link-16 ja Spectra ELSO-järjestelmä.
Rafale M34 tulee tuotantoon tänävuonna ja siihen on kehitetty uuden sukupolven AESA-tutka. Laivasto saa ensimmäisen koneen ensivuonna.
 
Kiitokset Einomiehelle jutusta. :a-smiley:


Einomies1 kirjoitti:
Lisäksi lehden analyysissa kehuttiin Dassaultin innovaatiota koneen rakenteiden suunnittelussa, mm. ilmanotto-aukkoja jotka sallivat erittäin suuret hyökkäyskulmat säilyttäen silti tehokkuutensa.

Mitä tämä kohta tarkoittaa? Hyökkäyskulma? Suhteessa mihin?
 
Angle of attack ( AoA ) tarkoittaa kohtauskulmaa....!! Ei mitään tekemistä hyökkäyksen kanssa.
 
Teräsmies kirjoitti:
Tämmöiseen meillä saattaisi olla varaa :a-rolleyes:



Vuonna 2020 nuo lentelevät jo todennäköisesti kiinalaisten omilla moottoreilla. Löytyy IRST ja muut vimpulat.

J-10A maksaa sellaiset 30+ miljoonaa, joten tämä J-10B varmaankin maksaa semmoiset 60 miljoonaa.

:a-cool:

Lavin ja F-16 XL:n kopio; http://forums.bf2s.com/viewtopic.php?pid=3171872
 
Juke kirjoitti:
Angle of attack ( AoA ) tarkoittaa kohtauskulmaa....!! Ei mitään tekemistä hyökkäyksen kanssa.

Eli siis siiven osoittaman suunnan ja lentokoneen lentosuunnan välistä eroa? Mitä tekoa tällä on moottoreiden kanssa? Onko niin, että asekuorman kasvaessa kulmaa on nosteen saamiseksi pakko suurentaa ja samalla moottorien teho normaalisti heikkenee? Ja Rafalessa ei heikkene?
 
JOKO kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Angle of attack ( AoA ) tarkoittaa kohtauskulmaa....!! Ei mitään tekemistä hyökkäyksen kanssa.

Eli siis siiven osoittaman suunnan ja lentokoneen lentosuunnan välistä eroa? Mitä tekoa tällä on moottoreiden kanssa? Onko niin, että asekuorman kasvaessa kulmaa on nosteen saamiseksi pakko suurentaa ja samalla moottorien teho normaalisti heikkenee? Ja Rafalessa ei heikkene?

Kulman suurentuessa moottoreihin virtaavan ilman virtaus heikkenee joka johtaa moottoreiden tehon heikentymiseen.
 
Tuo Rafale voi olla tosiaan oivallinen kone.

Melkoinen näyteikkuna ranskalaiselle sotatarviketeollisuudelle.
 
baikal kirjoitti:
Tuo Rafale voi olla tosiaan oivallinen kone.

Melkoinen näyteikkuna ranskalaiselle sotatarviketeollisuudelle.

Intialaiset saattaa olla vieläpä ensimmäiset ostajat.
 
Niin minunkin käsittääkseni myös ovat. Ranskalaiset taitavat hallita myös, hmmm, sopivat kauppatavat, jotka puhuttelevat vintialaisia.
 
crane kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Angle of attack ( AoA ) tarkoittaa kohtauskulmaa....!! Ei mitään tekemistä hyökkäyksen kanssa.

Eli siis siiven osoittaman suunnan ja lentokoneen lentosuunnan välistä eroa? Mitä tekoa tällä on moottoreiden kanssa? Onko niin, että asekuorman kasvaessa kulmaa on nosteen saamiseksi pakko suurentaa ja samalla moottorien teho normaalisti heikkenee? Ja Rafalessa ei heikkene?

Kulman suurentuessa moottoreihin virtaavan ilman virtaus heikkenee joka johtaa moottoreiden tehon heikentymiseen.

Enemmän taitaa vaikuttaa koneen nopeus. Hitaasti lennettäessä kulman on oltava suurempi, jotta saavutetaan riittävä nostovoima. Tiedä sitten, päteekö tämä nykyisiin hävittäjiin, jotka ovat tehopainosuhteeltaan lähinnä raketteja joita ohjaillaan siiviksikin kutsutuilla tyngillä. Nämä "siivet" eivät juurikaan vähänkään hitaammin lennettäessä tuota nostovoimaa. Esim moottorin sammuessa ei ole mahdollista liidellä laskuun kuten perinteisemmillä koneilla.
 
Back
Top